• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat

Bawo,Mart,Ps
12 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.



Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła. Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła.

Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.



- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.

Jaką skrzynię biegów preferujesz?

Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca złotych. Prawie nowe auta wymagają oczywiście zaangażowania większej ilości gotówki. W prezentowanym na filmie polonezie zamontowano sprzęgło automatyczne polskiej produkcji, sterowane elektronicznie, które jako czynnik roboczy wykorzystuje podciśnienie w układzie dolotowym silnika.

Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.

Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.

Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • alternatywa (1)

    dzisiaj też nieuzywałem lewej nogi bo musiałem sobie poradzic bez sprzęgła i do osowy dojechałem jak automat , teraz warsztat 1000 z kieszeni i auto jak nowe !!!

    • 1 2

    • To przez ciebie te korki?:)

      • 0 0

  • polonez to dno (5)

    i żadne sentymenty tego nie zmienią

    • 20 91

    • audi lepsze (1)

      albo beemka, zwłaszcza takie 20 letnie trzymające się na farbie...;-P

      • 13 1

      • mowisz ze 30 letni poldolot lepszy od 20 letniej bemki?

        :)

        • 1 0

    • jak na mysl techniczna z lat 70 to nie jest az tak zle (1)

      • 15 2

      • w tamtych czasach spełniał najsurowsze normy bezpieczeństwa

        a i dzisiaj jakoś bezpieczniej się czuję w poldku niż w dacii.

        • 3 1

    • sam jesteś dno :)

      I Twoje komentarze tego nie zmnienią

      • 18 4

  • W USA... (2)

    ...automaty sa tansze niz manuale, dlatego sa bardziej popularne, ale na trojmiejskie zakorkowane, ciasne, dziurawe jak ser szwajcarski drogi fajnie byloby miec automat! Chociaz... wachlowanie biegami tez daje sporo frajdy z jazdy!

    • 6 3

    • glupoty pieprzysz mietek ! automaty sa o duzo drozsze ! w usa nikt ci nie kupi kija ! obudz sie matole ! (1)

      kiedys facet mi golfa dawal za darmo za 4 tys dollarow 2-letniego a ja czemu a on ze to kij z europy jakis syf ha ha ha ja go rozumiem !

      • 2 3

      • Sam jestes matol...

        ... no pewnie ze zaden hamerykaniec nie kupi "kija", jesli 95% samochodow na ten rynek to automaty (a przecietny obywatel tego kraju nigdy nie slyszal o czym takim jak SPRZEGŁO! w aucie), co nie zmienia faktu, ze manuale sa tam drozsze, i produkowane dla klienta wymagajacego, swiadomego.

        • 1 1

  • Gusta i guściki (5)

    Auto z automatyczna skrzynia biegów spala okoł 20% wiecej paliwa, pozatym taka skrzynia to bardzo skomplikowane i delikatne urzadzenie którego naprawy sa bardzo drogie, a psuje sie duzo czesciej od recznej skrzyni biegów.
    Generalnie to zalezy co kto lubi, ja miałem kilka samochodów z automatem jednak ze wzgledu na awaryjnosc i wieksze zuzycie paliwa preferuje manualna skrzynie biegów.

    • 2 15

    • (3)

      DSG i PDK nie pali więcej, a nawet mniej, bo program dostosowuje obroty do procentowego wciśnięcia pedału przyspieszenia i oblicza optymalne parametry mocy do momentu i stara się wstrzelić z obrotami tak aby było komfortowo lub sportowo w zależności od trybu. Budowa nie jest o wiele bardziej skomplikowana. Nie da się spalić sprzęgła ani zajeździć go żeby "szarpało" jak w to ma często miejsce w manualu. To co mówisz tyczy się starych automatów z lat 90-tych.

      • 6 0

      • (2)

        nie, wcale się nie da spalić sprzęgła w DSG - o procedurze startu w DSG słyszałeś? to użyj jej kilka razy w miesiącu i po roku będziesz miał DSG do wymiany.

        • 0 1

        • Myślisz o launch control?

          Launch Control nie ma w DSG. Tylko np. Golf R albo Sccirocco R mają Launch Control oraz Audi w modelach S3.

          • 0 0

        • Procedura startu...

          Procedura startu? Może powiesz coś jeszcze :) Bo jak widzisz, nie słyszałem.

          • 0 0

    • No i co z tego, że spala więcej? Się chce jeździć to trzeba lać. Poza tym chyba nigdy nie miałeś automatu, że takie bzdury wypisujesz. Zobacz współczesne mocne diesle z manualem - co chwilę leci sprzęgło albo koło dwumasowe. Jak ktoś nie umie jeździć manualem to w miesiąć zrobi sobie kosztów na 5tys. zł. A automat? Po prostu jeździ. Ciężko go zepsuć czy zajeździć. Awaryjność? Musiałeś jeździć starymi rzęchami z lat 80-tych.

      • 8 2

  • Jak zwykle wojna pomiędzy manualcami a sprzęgłowcami:] (3)

    To tak jak PS3,Xbox a PC:]

    • 6 2

    • PS3 :D (2)

      Raczej jak wojna PEGASUSA z PS3+Xbox

      • 2 1

      • a Ty znow tu.... (1)

        jeeeej, ależ musisz kochać te automaty ;)

        • 2 1

        • heh :)

          • 1 0

  • ja tez mieszkalem w new yorku kiedys i jezdzilem na car servisie(taxi ) i poza nycity tez i mialem okazje jezdzic automatem ! (1)

    ten co ja mialem to LINCOLN TOWN CAR na google.com jest wystarczy wbic i powiem tak AUTOMAT JEST SUPER ! jak wrocilem do PL to bylem w szoku ze musialem wajchowac manual to 19 wiek ! - ludzie nawet pojecia nie macie co za wygoda ! ja mam na mysli automaty na rynek usa nie na biedna mala zapchana europe ! pozdrawiam

    • 9 7

    • walduś ty chyba z new yorka nie wychodziłes ostatnie 15 lat

      W europie auta mają znakomite automaty które są niespotykane w USA i nie występują :-) Automat USA właśnie pochodzi z XIX wieku i jest konstrukcją polaka :-)
      Amerykańcki automat to dwa sprzęgła i hamulec oraz przekładnia hydrokinetyczna.
      W wypadku usterki hamulców nie ma mowy o zatrzymaniu auta dlatego auta z tradycyjną skrzynia biegów są bezpieczniejsze.

      • 1 0

  • (2)

    no i wartość poldolota została zwiększona 5 krotnie

    • 40 3

    • kozak fura! (1)

      • 5 0

      • GTA Gangsta Squad

        • 1 0

  • w USA za pol ceny kupisz kija !!! 7 lat temu mialem okazje kupic wtedy 2 letniego golfa za 4 tys usd ! (1)

    ja sie pytam dziadka WHY ? a on, ze kijem to on nie bedzie jezdzil ha ha ha manuale sa bez wartosci ! nikt normalny nie bedzie wajchowal ! juz coraz wiecej koncerow samochodowych nie chce juz kija produkowac ! serio !

    • 3 4

    • po co sie wypowiadasz na polskim forum amerykanski analfabeto?

      zmiataj na swoje yahoo smieciu

      • 3 1

  • (4)

    w nagłowku automat ,a okazuje się,że to tylko półautomat

    • 56 3

    • (3)

      I to w pustaku:)Brrr..przecie tez auta wywracaja sie na zakretach :)
      Ahh ta linia nadwozia,resory i spalanie rzedu 15l na setke...

      Nie,nie dziekuje.

      • 3 12

      • wez pod uwage ze to konstrukcja z poczatku lat 70 (1)

        • 9 1

        • Ach, Polonez

          Prawdziwie polski samochód. Tyle że nadwozie zaprojektowane we Włoszech, a konstrukcyjnie oparty o Fiata 125p, który konstrukcyjnie był oparty o Fiata 1500 pochodzącego z lat 50-tych.

          Jeździłem Polonezem. Na szczęście już nie muszę.

          • 1 0

      • Jakie spalanie? Nawet zimą nie palił mi więcej, niż 9,7 litra na 100km. A jeździłem Polonezem ładnych parę lat, z silnikiem 1,6.

        • 1 0

  • automat w przeprawówce

    No to teraz autor pojechał po bandzie. Widział kiedyś takie? Może, ale pewnie nigdy nie widział jak mało czasu zajmuje zagotowanie oleju w automacie po zakopaniu się w błocie (w osobówce to samo jest na nieodśnieżonym parkingu). Do takiego wynalazku w terenówce to powinni dodawać wyciągarkę w komplecie, bo nawet wytargać na linie to trudno.

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon Infiniti znajduje się w:

 

Najczęściej czytane