- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
- 2 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (26 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (200 opinii)
Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat
Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.
Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.
- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.
Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.
Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.
Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Opinie (173) ponad 10 zablokowanych
-
2012-05-13 21:23
alternatywa (1)
dzisiaj też nieuzywałem lewej nogi bo musiałem sobie poradzic bez sprzęgła i do osowy dojechałem jak automat , teraz warsztat 1000 z kieszeni i auto jak nowe !!!
- 1 2
-
2012-05-15 08:35
To przez ciebie te korki?:)
- 0 0
-
2012-05-12 13:25
polonez to dno (5)
i żadne sentymenty tego nie zmienią
- 20 91
-
2012-05-13 12:54
audi lepsze (1)
albo beemka, zwłaszcza takie 20 letnie trzymające się na farbie...;-P
- 13 1
-
2012-05-14 21:13
mowisz ze 30 letni poldolot lepszy od 20 letniej bemki?
:)
- 1 0
-
2012-05-13 10:06
jak na mysl techniczna z lat 70 to nie jest az tak zle (1)
- 15 2
-
2012-05-14 02:58
w tamtych czasach spełniał najsurowsze normy bezpieczeństwa
a i dzisiaj jakoś bezpieczniej się czuję w poldku niż w dacii.
- 3 1
-
2012-05-13 09:15
sam jesteś dno :)
I Twoje komentarze tego nie zmnienią
- 18 4
-
2012-05-13 22:02
W USA... (2)
...automaty sa tansze niz manuale, dlatego sa bardziej popularne, ale na trojmiejskie zakorkowane, ciasne, dziurawe jak ser szwajcarski drogi fajnie byloby miec automat! Chociaz... wachlowanie biegami tez daje sporo frajdy z jazdy!
- 6 3
-
2012-05-14 01:55
glupoty pieprzysz mietek ! automaty sa o duzo drozsze ! w usa nikt ci nie kupi kija ! obudz sie matole ! (1)
kiedys facet mi golfa dawal za darmo za 4 tys dollarow 2-letniego a ja czemu a on ze to kij z europy jakis syf ha ha ha ja go rozumiem !
- 2 3
-
2012-05-14 15:42
Sam jestes matol...
... no pewnie ze zaden hamerykaniec nie kupi "kija", jesli 95% samochodow na ten rynek to automaty (a przecietny obywatel tego kraju nigdy nie slyszal o czym takim jak SPRZEGŁO! w aucie), co nie zmienia faktu, ze manuale sa tam drozsze, i produkowane dla klienta wymagajacego, swiadomego.
- 1 1
-
2012-05-13 15:27
Gusta i guściki (5)
Auto z automatyczna skrzynia biegów spala okoł 20% wiecej paliwa, pozatym taka skrzynia to bardzo skomplikowane i delikatne urzadzenie którego naprawy sa bardzo drogie, a psuje sie duzo czesciej od recznej skrzyni biegów.
Generalnie to zalezy co kto lubi, ja miałem kilka samochodów z automatem jednak ze wzgledu na awaryjnosc i wieksze zuzycie paliwa preferuje manualna skrzynie biegów.- 2 15
-
2012-05-13 17:03
(3)
DSG i PDK nie pali więcej, a nawet mniej, bo program dostosowuje obroty do procentowego wciśnięcia pedału przyspieszenia i oblicza optymalne parametry mocy do momentu i stara się wstrzelić z obrotami tak aby było komfortowo lub sportowo w zależności od trybu. Budowa nie jest o wiele bardziej skomplikowana. Nie da się spalić sprzęgła ani zajeździć go żeby "szarpało" jak w to ma często miejsce w manualu. To co mówisz tyczy się starych automatów z lat 90-tych.
- 6 0
-
2012-05-14 09:51
(2)
nie, wcale się nie da spalić sprzęgła w DSG - o procedurze startu w DSG słyszałeś? to użyj jej kilka razy w miesiącu i po roku będziesz miał DSG do wymiany.
- 0 1
-
2012-05-14 15:04
Myślisz o launch control?
Launch Control nie ma w DSG. Tylko np. Golf R albo Sccirocco R mają Launch Control oraz Audi w modelach S3.
- 0 0
-
2012-05-14 14:15
Procedura startu...
Procedura startu? Może powiesz coś jeszcze :) Bo jak widzisz, nie słyszałem.
- 0 0
-
2012-05-13 15:47
No i co z tego, że spala więcej? Się chce jeździć to trzeba lać. Poza tym chyba nigdy nie miałeś automatu, że takie bzdury wypisujesz. Zobacz współczesne mocne diesle z manualem - co chwilę leci sprzęgło albo koło dwumasowe. Jak ktoś nie umie jeździć manualem to w miesiąć zrobi sobie kosztów na 5tys. zł. A automat? Po prostu jeździ. Ciężko go zepsuć czy zajeździć. Awaryjność? Musiałeś jeździć starymi rzęchami z lat 80-tych.
- 8 2
-
2012-05-13 19:31
Jak zwykle wojna pomiędzy manualcami a sprzęgłowcami:] (3)
To tak jak PS3,Xbox a PC:]
- 6 2
-
2012-05-13 22:13
PS3 :D (2)
Raczej jak wojna PEGASUSA z PS3+Xbox
- 2 1
-
2012-05-14 09:04
a Ty znow tu.... (1)
jeeeej, ależ musisz kochać te automaty ;)
- 2 1
-
2012-05-14 14:12
heh :)
- 1 0
-
2012-05-13 00:52
ja tez mieszkalem w new yorku kiedys i jezdzilem na car servisie(taxi ) i poza nycity tez i mialem okazje jezdzic automatem ! (1)
ten co ja mialem to LINCOLN TOWN CAR na google.com jest wystarczy wbic i powiem tak AUTOMAT JEST SUPER ! jak wrocilem do PL to bylem w szoku ze musialem wajchowac manual to 19 wiek ! - ludzie nawet pojecia nie macie co za wygoda ! ja mam na mysli automaty na rynek usa nie na biedna mala zapchana europe ! pozdrawiam
- 9 7
-
2012-05-14 09:11
walduś ty chyba z new yorka nie wychodziłes ostatnie 15 lat
W europie auta mają znakomite automaty które są niespotykane w USA i nie występują :-) Automat USA właśnie pochodzi z XIX wieku i jest konstrukcją polaka :-)
Amerykańcki automat to dwa sprzęgła i hamulec oraz przekładnia hydrokinetyczna.
W wypadku usterki hamulców nie ma mowy o zatrzymaniu auta dlatego auta z tradycyjną skrzynia biegów są bezpieczniejsze.- 1 0
-
2012-05-12 11:58
(2)
no i wartość poldolota została zwiększona 5 krotnie
- 40 3
-
2012-05-12 20:16
kozak fura! (1)
- 5 0
-
2012-05-14 08:54
GTA Gangsta Squad
- 1 0
-
2012-05-14 01:58
w USA za pol ceny kupisz kija !!! 7 lat temu mialem okazje kupic wtedy 2 letniego golfa za 4 tys usd ! (1)
ja sie pytam dziadka WHY ? a on, ze kijem to on nie bedzie jezdzil ha ha ha manuale sa bez wartosci ! nikt normalny nie bedzie wajchowal ! juz coraz wiecej koncerow samochodowych nie chce juz kija produkowac ! serio !
- 3 4
-
2012-05-14 03:31
po co sie wypowiadasz na polskim forum amerykanski analfabeto?
zmiataj na swoje yahoo smieciu
- 3 1
-
2012-05-12 10:31
(4)
w nagłowku automat ,a okazuje się,że to tylko półautomat
- 56 3
-
2012-05-12 12:35
(3)
I to w pustaku:)Brrr..przecie tez auta wywracaja sie na zakretach :)
Ahh ta linia nadwozia,resory i spalanie rzedu 15l na setke...
Nie,nie dziekuje.- 3 12
-
2012-05-13 10:04
wez pod uwage ze to konstrukcja z poczatku lat 70 (1)
- 9 1
-
2012-05-14 00:34
Ach, Polonez
Prawdziwie polski samochód. Tyle że nadwozie zaprojektowane we Włoszech, a konstrukcyjnie oparty o Fiata 125p, który konstrukcyjnie był oparty o Fiata 1500 pochodzącego z lat 50-tych.
Jeździłem Polonezem. Na szczęście już nie muszę.- 1 0
-
2012-05-13 15:29
Jakie spalanie? Nawet zimą nie palił mi więcej, niż 9,7 litra na 100km. A jeździłem Polonezem ładnych parę lat, z silnikiem 1,6.
- 1 0
-
2012-05-13 22:09
automat w przeprawówce
No to teraz autor pojechał po bandzie. Widział kiedyś takie? Może, ale pewnie nigdy nie widział jak mało czasu zajmuje zagotowanie oleju w automacie po zakopaniu się w błocie (w osobówce to samo jest na nieodśnieżonym parkingu). Do takiego wynalazku w terenówce to powinni dodawać wyciągarkę w komplecie, bo nawet wytargać na linie to trudno.
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.