• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat

Bawo,Mart,Ps
12 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.



Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła. Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła.

Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.



- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.

Jaką skrzynię biegów preferujesz?

Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca złotych. Prawie nowe auta wymagają oczywiście zaangażowania większej ilości gotówki. W prezentowanym na filmie polonezie zamontowano sprzęgło automatyczne polskiej produkcji, sterowane elektronicznie, które jako czynnik roboczy wykorzystuje podciśnienie w układzie dolotowym silnika.

Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.

Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.

Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • Najczesciej zle (6)

    O tak zwanych automatach pisza gimnazjalisci i wlasciciele padliny typu Golf III TDI czy Audi z konca lat 90tych,notabene nigdy nie mieli okazji jezdzic tego typu samochodem wiec krytykuja.

    • 27 4

    • Niewiem dlaczego niektóre osoby jak ty nazywają te wozy "padliną" i od razu przypisują ich właścicielom tablice GWE, dres i stodołę? Tak w przenośni oczywiście. Ja jeżdżę golfem II, a to tylko dlatego, że jest tani w utrzymaniu (części), prosty w swej konstrukcji tak że samemu można coś naprawić w razie usterki, mało pali, a to jest dla mnie istotne, kiedy zarabiam niewiele. Poprzednie moje nowsze i lepsze auto zostało przeze mnie sprzedane na rzecz właśnie golfa. Nie powiem, że jest super, bo czysty diesel hałasuje okrutnie, nieźle nim trzęsie podczas jazdy, skrzypi itd, itp, no ale auto ma 20 lat więc czego tu oczekiwać? Dla jednej osoby wystarczy, żeby do pracy dojechać, czy nad jezioro, na zakupy, a jak kiedyś będę więcej kasy, to sobie kupię auto nie tyle co nowsze, bo na wieku mi nie zależy, co większe i wygodniejsze.
      Pozdrawiam.

      • 7 0

    • automat jest trochę bardziej skomplikowany (3)

      manual to jednak większa niezawodność.

      • 4 10

      • (2)

        Automat i zawodność? Hahahaha. Jest mniej zawodny niż ręczna skrzynia, którą można zepsuć w minutę.

        • 2 3

        • (1)

          Automat niszczy się przy holowaniu na lince.

          • 1 4

          • automatu się NIE HOLUJE

            przecież

            • 4 1

    • racja

      niestety racja :D

      • 10 1

  • wlasnie czytam ze MERCEDEZ I BMW rezygnuja z kija ha ha i to jest piekne !!!

    only automat !

    • 3 2

  • automat (1)

    Uwielbiam automatyczną skrzynię biegów, wygoda i pełna koncentracja na drodze!
    Polecam wszystkim normalnym kierowcom.

    • 5 1

    • tez mam dwa auta z automatem. ale współczuję tobie i otoczeniu ze manualna skrzynia ciebie rozprasza, jadna rada ....nie poruszaj sie jako kierowca wiecej bo jeszcze komus zrobisz krzywde

      • 3 1

  • a ja mam toyote corolle z automatem 1.8 benzyna wlasnie kupilam go od kogos kto sciagnal z usa i powiem jedno

    to najlepsze auto w moim zyciu ! i nigdy go nie sprzedam ! mialam wiele aut i powiem ze toyota corolla z automatem to SUPER WYGODA !!! polacy sie wypowiadaja a tak naprawde to zal mi ich to biedni ludzie ! nie wiedza co pisza he he zgadzam sie z przedmowca !

    • 4 2

  • dobre na auto nauki jazdy :) (5)

    duze auto, odpowiednia moc i odpowiedni system aby zrozumiec zasade dzialania sprzegla...

    osobiscie znam osoby, ktore nie wiedza do czego sluzy i jak uzywac sprzeglo

    • 19 9

    • (4)

      Ja tez znam...
      97 % kobiet poruszajacych sie po trojmiejskich drogach :D

      • 18 11

      • prawda :D (2)

        jak juz wlacza wycieraczki to kierunkowskazow juz nie. zbyt wiele na jeden raz ;D

        • 6 5

        • jeszcze jedno Johnny,

          przynajmniej kobieta wie do czego służy kierunkowskaz :P

          • 2 0

        • taaa....
          ja wprost uwielbiam kierowców (facetów), którzy nie wiedzą do czego służy kierunkowskaz.....
          bo przecież wszyscy wiemy co on w danym momencie chce zrobić, przecież czytamy w myślach... czyż nie?

          • 6 0

      • w taki płytki sposób musisz się dowartościować? to współczuję

        • 12 11

  • Automat to super wygoda (6)

    1. Nowe automaty są oszczędniejsze na paliwie, mniej zużywają sprzęgło itp
    2. Więcej biegów - miałem przyjemność jechać BMW 320d z 8 biegowym automatem - nie wyobrażam sobie wachlowania dziwolągiem jakim byłby 8 biegowy manual
    3. Automaty z "łopatkami" przy kierownicy dają możliwość samodzielnej zmiany biegów

    Jedyna wada automatu - czasem trzeba dopłacić jeśli nie jest w standardzie, a tak to specjalnie żadnych nie widzę.

    I żeby nie było, że brak frajdy - zmiany łopatkami w trybie sportowym dają nie mniej radochy niż manual, ba dużo więcej

    • 9 3

    • (5)

      skrzynia automatyczna ma mniejszą sprawność niż manualna to raz. wymiana oleju w skrzyni biegów to dwa.

      • 3 5

      • (4)

        Może i ma mniejszą sprawność, jednak najmniejszą sprawność ma kierowca ręcznie zmieniający biegi. U siebie wciskam gaz i wszyscy zostają w tyle.

        • 5 2

        • (3)

          tylko szczyle potrafią dodawać takie opinie... Żenada, a PATOLOGIA się poszerza... W tyle to będziesz miał dopiero w portfelu, młodziku... Na czym zaoszczędzisz przy automacie... na niczym, bo w mechanice będziesz bankrutował... I życzę Ci tego, by twój Ojczulek nie dawał Ci więcej kasy na samochód itp... :D

          • 2 9

          • (1)

            Hahaha, ćwoku, sam zarobiłem na swoje samochody. Apropos szczyli - manualem możesz spalić gumy ruszając czym podniecają się właśnie młodzi gamonie w dresach. Automat z reguły ma tyle systemów, że ciężko spalić gumy przy ruszaniu i dlatego wybierają go ludzie dojrzali, którzy już nie muszą się w ten sposób "popisywać".

            • 5 1

            • W sportowych jest jeszcze "Launch Control"... ;-)

              • 3 0

          • Hehehe

            Zabolało nie ? :D I kto tu jest szczylkiem :D

            • 4 1

  • auto przeprawowe,co to jest?

    • 0 2

  • Uuu...

    taka trochę amatorka... ;-/

    • 2 1

  • ahh chciałbym sie przejechać Polonezem, dużym i małym Fiatem i Zukiem

    • 0 1

  • i po reklamie

    jw

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się cykl imprez, dedykowany posiadaczom sportowych modeli Porsche?

 

Najczęściej czytane