• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lewa noga odpoczywa. Zrób sobie automat

Bawo,Mart,Ps
12 maja 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 

Zobacz jak działa półautomatyczne sprzęgło w samochodzie.



Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła. Po przeróbkach zapomnimy, że w samochodzie mieliśmy pedał sprzęgła.

Coraz więcej osób, które mogłyby korzystać z normalnego sprzęgła, zastępuje je automatem. Robią to rajdowcy, właściciele aut przeprawowych, a także osoby, które po prostu nie lubią wciskania sprzęgła.



- Często są to na przykład panie - mówi inżynier Krzysztof Zalewski z firmy Autopol Serwis, zajmującej się od lat montażem takich rozwiązań. Inżyniera poznaliśmy już przy okazji konstruowania fiata 126p w wersji "jamnik". - Trzeba pamiętać, że przed rozpoczęciem adaptacji, w samochodzie wszystko musi działać poprawnie.

Jaką skrzynię biegów preferujesz?

Koszt przeróbki standardowego, kilku lub kilkunastoletniego samochodu to około 3,5 tysiąca złotych. Prawie nowe auta wymagają oczywiście zaangażowania większej ilości gotówki. W prezentowanym na filmie polonezie zamontowano sprzęgło automatyczne polskiej produkcji, sterowane elektronicznie, które jako czynnik roboczy wykorzystuje podciśnienie w układzie dolotowym silnika.

Pneumatyczny siłownik połączony jest odpowiednio linką ze sprzęgłem i w ten sposób zastępuje pracę lewej nogi. Układ elektryczny z procesorem i kilkoma czujnikami, steruje pracą automatycznego sprzęgła. Dopasowuje szybkość zasprzęglania w zależności od otwarcia przepustnicy, obrotów silnika i kilku innych parametrów.

Urządzenie jest w miarę uniwersalne, co pozwala na jego montaż w różnych samochodach, choć zasadniczo przeznaczone jest do samochodów z silnikami benzynowymi. Ponadto najlepiej sprawdza się w starszych samochodach, niezbyt naszpikowanych elektroniką, np. opel corsa, fiat uno, fiat punto, fiat panda, skoda felicja, skoda fabia czy toyota yaris.

Urządzenie pozwala bez wyciskania pedału sprzęgła włączyć bieg i ruszyć w zależności od woli kierowcy szybko lub wolno, a nawet holować przyczepę i zmieniać biegi "w górę i w dół". W trakcie jazdy można w dowolnym momencie zahamować, zatrzymać się bez naciskania pedału sprzęgła, ponieważ rozłączy się automatycznie. Można też urządzenie wyłączyć i korzystać z samochodu jak przed adaptacją.
Bawo,Mart,Ps

Opinie (173) ponad 10 zablokowanych

  • W USA KAŻDY NA AUTOMACIE (1)

    polakI BIEDACZKI OSZCZĘDZĄ PARĘ ZŁOTYCH NA AUTOMACIE I MYŚLĄ,ŻE ZŁAPALI PANA BOGA ZA NOGĘ,ŚMIECH NA SALI

    • 7 3

    • a ty ?

      niepolaku...
      a piszesz po polsku !? biedaku ....

      • 3 3

  • Ciekawe jak w innych okolicznościach (1)

    Chciałbym zobaczyć tego poloneza startującego tyłem pod góre, ciekawe czy urządzonko spaliłoby sprzęgło..

    • 21 5

    • ciekawe...

      ale nie spaliło !
      taka opcja też była testowana przy uruchomieniu po montażu i w trakcie regulacji
      kiedyś, gdy automaty nie były tak popularne jak dzisiaj było to podstawowe urządzenie wspomagające osoby niepełnosprawne zwłaszcza z dysfunkcją lewej nogi montowane w samochodach (Polonez, FSO 125p, Fiat 126p i wielu innych), tak że nie jest to żadne cudo na kiju do jazdy na wprost

      • 7 0

  • Dokładnie taki patent był w Trabancie 20 lat temu ;) (2)

    i nazywało się toto Hycomat. Przy odpuszczenu gazu załączało się sprzęgło. Sam pedał sprzęgła był zblokowany i można było go odczepić i normalnie jeździć. Ot - historia zatacza koła i proste rozwiązania okazują się działać...

    • 93 1

    • NIE TAKI SAM ...

      W Trabancie Hycomat było sprzęgło automatyczne ale hydrauliczne, to pokazane w Polonezie jest pneumatyczne, poza tym różni się wieloma elementami. Oczywiście przeznaczenie i idea były podobne. Szacunek za spostrzegawczość i wiedzę ...

      • 15 2

    • wszystko już dawno zostało wymyślone, a barierą były materiały i technologie

      • 9 1

  • ------

    W nowszych samochodach jest drozej, bo jak cie stać na nowy samochód to zapłać więcej za sprzęgło. Cała filozofia.

    • 3 0

  • (1)

    Nie no super. W Polonezie wartym 30zł zamontować coś za 3500zł.

    • 10 6

    • chętnie takiego Poloneza od Ciebie kupię za te 30zł, nawet dorzucę w rozliczeniu takiego golfa II z 1985r o jakim marzysz

      • 8 1

  • automaty

    jestem kierowcą tira, jeździłem w Irlandii Północnej na tirach manualach, jak tylko przyjechałem do Anglii miałem okazję ad hoc zmierzyć sie z automatami: MAN, Mercedes, DAF zupełnie inna jazda. Duży zestaw, pilnujesz tylko drogi, a to rzecz niebagatelna taką stonogą, jazda- czysta przyjemność . Najlepiej spisywał się Merc z 2012 gorzej Man bo przy cofaniu tzn sprzęganiu trochę szarpał. Jazda po autostradzie w korkach czysta przyjemność naprzeciw ukręcania dżwigini zmiany biegów w manualnym Iveco- kultowym trackiem niektórych kierowców, myślę, że jazda osobówką w korkach automatem to też duża przyjemność, a będzie jeszcze większa w miarę natężenia ruchu .

    • 17 1

  • jezdzilem w USA lexusem oczywiscie automat i skora i w PL w policji i powiem ,ze AUTOMAT bije na leb i szyje kija (manuala) !

    automat to super wygoda ! masz reke wolna mozesz trzymac za kolano panienke ,noge masz wolna i w ogole super pryjemnosc z jazdy ! tam w USA nikt nie kupilby kija tam wszystkie auta to AUTOMATY ! kij TO JAK PRAC NA KAMIENIU W WISLE ! AUTOMAT I ONLY AUTOMAT ! pozdro !

    • 20 13

  • Golf lepszy

    • 11 38

  • Strasznie to siermiężne:-)

    • 11 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane