- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (66 opinii)
- 4 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (257 opinii)
- 6 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
Lokomotywa pojechała 120 km/h na trasie PKM
Zobacz przejazd pociągiem przy lotnisku z kabiny maszynisty
Od poniedziałku trwają testy na nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Po torach między Strzyżą a Rębiechowem kursuje spalinowa lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Pociąg momentami rozpędza się do 120 km/h, a słychać go w okolicy.
Faktem jest, że pociąg wjechał na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale nie jest to regularny przejazd z pasażerami. Za zamieszanie odpowiada lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Wspomniany sygnał - tzw. GSM-r - ma umożliwić sterowanie ruchem kolejowym na nowej, 18-kilometrowej linii.
Na linii zainstalowany jest - wymagany przez Unię Europejską na wszystkich nowo budowanych liniach kolejowych - system sterowania ruchem ETCS poziomu 2, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym będzie odbywała się za pomocą wspomnianego systemu GSM-R.
System łączności spełnia wyższe wymagania jakościowe poziomu sygnału w porównaniu do typowej telefonii generacji 2G i 2,5G. Część radiowa systemu GSM-R wybudowana na linii PKM będzie ściśle powiązana z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu.
Pociąg testowy rozpędza się do prędkosci 120 km/h
Sześć masztów do obsługi systemu sterowania ruchem
Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie sześć wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa - 48 m - będzie wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.
Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich liczba i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.
Wybrane lokalizacje sześciu masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.
Zobacz jak ma funkcjonować linia PKM
Testy potrwają do piątku
Testy pociągu potrwają do 24 kwietnia. - Musimy sprawdzić funkcjonowanie systemu nie tylko z lokalnym centrum sterowania, jakie powstało na Matarni, ale także z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Oczywiście przejazd pociągu można obserwować, z tym że należy to robić z miejsc ogólnodostępnych - z daleka. Należy też pamiętać, że wspomniane testy odbywają w się w nieregularnym czasie. Pod żadnym jednak pozorem nie wolno zbliżać się do linii, wchodzić na nasypy i wiadukty czy też przechodzić przez tory.
Miejsca
Opinie (200) 2 zablokowane
-
2015-04-23 12:00
Rok 2015. Kwiecień.
Japonia: test pociągu jadącego z prędkością ponad 500km/h... a tymczasem w
PO-lsce..... Bronek zawitał na niestniejącą budowę obwodnicy, gdzie w naprędce ściągniete koparki jeździły w kółko robiąc ruch przed kamerami, zaś w Gdyni pociąg osiągnął szokującą prędkość 120km/h - aż na kliku odcinkach!
W O W- 1 1
-
2015-04-23 08:00
szybcy i wsciekli 8
Panu instruktorowi aż się wasik podniósł z jazdy pewnie i kolor zmienił bałagan na pulpicie telefon przecież jest zakaz w czasie jazdy no ale na władzę nie poradzę
- 2 0
-
2015-04-21 13:41
Ło Jezu (1)
120 km/h
- 22 19
-
2015-04-22 23:59
A czemu jedzie po lewej stronie?
- 0 0
-
2015-04-22 23:52
12345
Wszystko fajnie tylko kto będzie z tego korzystał ? ;_;
- 0 0
-
2015-04-22 02:57
licznik zamyka na 180.... (2)
Szanghaj Maglev - 430 km/h prędkość przelotowa ale już niedługo dogonimy Chiny i staniemy się tygrysami Europy hahahahah
- 3 6
-
2015-04-22 14:33
Boże jacy specjaliści od kolejnictwa w komentarzach
Czapki z głów...
- 1 0
-
2015-04-22 11:04
Może nie wszyscy jeszcze widzieli mapę PKM?
Gdzie tam chcesz rozwijać prędkości 400km/h? I po co, skoro co kilka minut są przystanki?
- 5 1
-
2015-04-22 12:09
złym pasem jechał
złym pasem jechał. w polsce jest ruch prawostronny
- 2 1
-
2015-04-22 01:36
Ale wydarzenie... (1)
120... Woow!dla polakow to rzeczywiscie wielkie wydarzenie;))
Zapraszam do zachodu...gdzie to jest normalka..a polaki beda sie teraz chwalic czyms, co jest normalne za czasow hitlera..
To jest Polska;)wies...i zawsze bedzie;))- 4 10
-
2015-04-22 11:15
dobrze sie podpisales:)
- 3 0
-
2015-04-21 13:46
Po takiej informacji o 120 km/h życie nie jest już takie same,to szok dla wszystkich (9)
- 55 7
-
2015-04-22 08:40
takie SAMO
Wagary nie popłacają.
- 1 0
-
2015-04-22 07:26
Tak na prawdę 120 i tak jest na wyrost
bo pociągi zatrzymujące się na każdym przystanku nie potzrebuja tyle. Tu potrzebne jest przyspieszenie, którego niestety spalinowe pesy nie będą miały. Kto jeździ SKM ten widzi, że tam nawet 100km/h by wystarczyło.
- 4 0
-
2015-04-21 23:07
to juz wiem skad tyle powyginanych barierek na slowaku!
- 4 0
-
2015-04-21 13:50
(4)
120 to robie na slowaku w dol lasem w pasku b5 1.9tdi
- 6 18
-
2015-04-21 19:17
w górę i pod wiatr silnik nie wyrabia
- 7 0
-
2015-04-21 15:03
a w górę
40 km/h i chmura dymu ...
- 24 1
-
2015-04-21 14:20
to musi byc troll
nie ma tak glupich ludzi :D
- 14 0
-
2015-04-21 13:56
Ło matko! I nie boisz się?
- 12 0
-
2015-04-21 15:08
To więcej niż mój maluch 126p. Świat idzie do przodu.
- 9 1
-
2015-04-21 14:37
Lipa. Na pierwszym filmie jedzie pod prąd. (3)
Dobrze, że nie doszło do tragedii.
- 2 10
-
2015-04-22 08:07
anglik..
Przecież to angielska wersja TRAXX-a - wszak maszynista siedzi po prawej stronie. Co się zatem dziwisz, że jedzie po lewej.:-))
- 0 0
-
2015-04-21 19:35
Pod prąd, bo to diesel. Elektryczny by jechał z prądem. Bo bez prądu by nie pojechał.
- 3 0
-
2015-04-21 16:30
Sami spece od kolejnictwa
- 5 0
-
2015-04-21 13:33
(5)
Peowskiego pijaru ciag dalszy. Ps.zazdroszcze cytowanemu panu Maciejowi problemow I czasu w zycou
- 56 112
-
2015-04-21 14:29
(2)
przestań jęczeć i weź się do roboty
- 29 9
-
2015-04-22 05:32
Przecież dostał robotę. Jest według umowy obiektywnym internautą krytykującym na forach partię rządzącą.
- 5 1
-
2015-04-21 16:43
Jak mi się przecież nie chce :)
- 9 4
-
2015-04-21 23:16
poczekamy na PISowskie konkrety
ale jeszcze długooo, bo zanosi się na ósmą z rzędu porażkę i blamaż Dudy także
- 7 3
-
2015-04-21 19:19
To nie PR i obietnice cymbale tylko fakty!
Jak testują coś czego pislamista nie ogarnia 1 szarą komórką to od razu PR. Jeśli już to publicity. Pislamistów i frustratów na podkłady!
- 18 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.