- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (58 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (65 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 5 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
Lokomotywa pojechała 120 km/h na trasie PKM
Zobacz przejazd pociągiem przy lotnisku z kabiny maszynisty
Od poniedziałku trwają testy na nowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Po torach między Strzyżą a Rębiechowem kursuje spalinowa lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Pociąg momentami rozpędza się do 120 km/h, a słychać go w okolicy.
Faktem jest, że pociąg wjechał na linię Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, ale nie jest to regularny przejazd z pasażerami. Za zamieszanie odpowiada lokomotywa Traxx F140 DE, która sprawdza pokrycie sygnałem radiowym całej linii PKM. Wspomniany sygnał - tzw. GSM-r - ma umożliwić sterowanie ruchem kolejowym na nowej, 18-kilometrowej linii.
Na linii zainstalowany jest - wymagany przez Unię Europejską na wszystkich nowo budowanych liniach kolejowych - system sterowania ruchem ETCS poziomu 2, który odpowiada za automatyzację nadzoru nad prowadzeniem ruchu pociągów. Z uwagi na to, że w tym systemie sterowanie ruchem odbywa się poprzez stałą dwukierunkową wymianę informacji, komunikacja radiowa pomiędzy pociągiem a systemem sterowania ruchem kolejowym będzie odbywała się za pomocą wspomnianego systemu GSM-R.
System łączności spełnia wyższe wymagania jakościowe poziomu sygnału w porównaniu do typowej telefonii generacji 2G i 2,5G. Część radiowa systemu GSM-R wybudowana na linii PKM będzie ściśle powiązana z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu.
Pociąg testowy rozpędza się do prędkosci 120 km/h
Sześć masztów do obsługi systemu sterowania ruchem
Na linii PKM zbudowanych zostało łącznie sześć wież do transmisji GSM-R. Cztery z nich będą miały wysokość 32,5 m, jedna 22,5 m (w okolicach bocznicy przy lotnisku). Najwyższa - 48 m - będzie wieża w okolicach dawnego poligonu na Jasieniu.
Lokalizacja poszczególnych masztów oraz ich liczba i wysokość zostały wytypowane przez ekspertów w taki sposób, żeby zapewnić pełne pokrycie systemem GSM-R całej linii PKM. Jest to bardzo istotne, ponieważ ukształtowanie terenu w Gdańsku, a w szczególności liczne wzgórza i wąwozy nie pozostają bez wpływu na tego typu łączność. System GSM-R jest systemem łączności kierunkowej. Oznacza to, że wiązka sygnału przekazywana jest kierunkowo pomiędzy masztami, a znajdujące się pomiędzy nimi przeszkody terenowe mogą doprowadzić do zakłóceń w przepływie sygnału.
Wybrane lokalizacje sześciu masztów GSM-R na linii PKM są optymalne dla tego systemu łączności i umożliwiają zalogowanie pociągu do systemu zarządzania ruchem kolejowym przy maksymalnej dozwolonej prędkości na danym odcinku linii.
Zobacz jak ma funkcjonować linia PKM
Testy potrwają do piątku
Testy pociągu potrwają do 24 kwietnia. - Musimy sprawdzić funkcjonowanie systemu nie tylko z lokalnym centrum sterowania, jakie powstało na Matarni, ale także z centralami tego systemu należącymi do PKP PLK znajdującymi się w Warszawie i w Poznaniu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Oczywiście przejazd pociągu można obserwować, z tym że należy to robić z miejsc ogólnodostępnych - z daleka. Należy też pamiętać, że wspomniane testy odbywają w się w nieregularnym czasie. Pod żadnym jednak pozorem nie wolno zbliżać się do linii, wchodzić na nasypy i wiadukty czy też przechodzić przez tory.
Miejsca
Opinie (200) 2 zablokowane
-
2015-04-21 15:27
szacun dla panów motorniczych za odwagę! (2)
pierwsze przejazdy to nigdy nic nie wiadomo, kto i gdzie czegoś nie dopiął, zwrotnic źle nie poustawiał itd..... a przy prędkościach 120km/h to o wypadek nie trudno...
- 10 4
-
2015-04-22 01:10
to nie pierwsze przejazdy
pierwsze przejazdy z prędkościami manewrowymi, potem 50 i 70km/h już się odbyły. Gdyby cokolwiek było źle zrobione - wyszłoby wtedy.
- 2 0
-
2015-04-21 22:58
Po 0,7 to nie sztuka
- 1 2
-
2015-04-22 00:45
zgłoście ten fakt do księgi Guinessa
- 2 2
-
2015-04-21 23:35
słychać w okolicy (1)
szczególnie dla tych co mieszkają 30 metrów od linii kolejowej - durnowata inwestycja.
- 2 10
-
2015-04-21 23:56
Sam jesteś durnowaty
- 7 1
-
2015-04-21 23:43
Dzisiaj w Japonii pojechali 603 km/h
a tu wielka podnieta, że stówkę ledwo przekroczyli.
- 8 1
-
2015-04-21 23:38
współczuję tym mieszkańcom.
ale nie ma to jak sukces Budynia i order sobie sam wręczy.
- 3 1
-
2015-04-21 23:36
Jak za komuny
propaganda sukcesu Adamowicza z fajerwerkami.
- 4 2
-
2015-04-21 23:33
niektóre miejsca na przystanki na trasie pkm to chyba jakiś debil wymyślił.
- 4 1
-
2015-04-21 23:28
Lotos
no to sobie niezłą reklamę zrobili za free
- 2 0
-
2015-04-21 22:34
Najlepsze blogii
- 0 0
-
2015-04-21 14:11
A czy te pociągi będą jeździły ruchem lewostronnym? (2)
Tak, jak to widać na filmiku?
- 11 2
-
2015-04-21 18:02
(1)
A nawet jeśli, to co?
- 0 0
-
2015-04-21 21:50
To nic
Ale chciałbym wiedzieć
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.