• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyniki lotniska w górę. Od maja loty do Aten

Michał Stąporek
11 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 15:06 (11 października 2017)
Liczba pasażerów na lotnisku w Gdańsku rośnie od początku roku i na koniec września osiągnęła poziom ponad 3,5 mln. Liczba pasażerów na lotnisku w Gdańsku rośnie od początku roku i na koniec września osiągnęła poziom ponad 3,5 mln.

Choć lotnisko ma za sobą udane trzy kwartały, to podtrzymanie dobrej passy może być trudne po wycofaniu się Ryanaira z obsługi połączenia do Warszawy. Jednak ponad 3,5 mln pasażerów po 9 miesiącach to wciąż powód do zadowolenia. Ten sam przewoźnik poinformował właśnie, że od maja będzie regularnie latał z Gdańska do Aten.



Aktualizacja, godz. 15:06
Od maja 2018 roku Ryanair uruchomi połączenie z Gdańska do Aten. Samoloty irlandzkiego przewoźnika będą latały do stolicy Grecji dwa razy w tygodniu.


Podczas wakacji, które na lotnisku trwają od lipca do końca września, przez port lotniczy przewinęło się ponad 1,4 mln pasażerów. W każdym miesiącu liczba pasażerów była od 17,6 do 18,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.

Bardzo udane wakacje

- W lipcu i w sierpniu otarliśmy się o liczbę pół miliona pasażerów obsłużonych w ciągu miesiąca. Oznacza to, że z naszego lotniska korzystało średnio około 16 tysięcy osób każdego dnia. Warto dodatkowo zaznaczyć, że tak dobry wynik zawdzięczamy nie tylko typowo wakacyjnym połączeniom czarterowym, ale również doskonałym wynikom przewoźników regularnych - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Najpopularniejsze były loty czarterowe do tureckiej Antalayi (24 170 pasażerów), na greckie Zakyntos (20 117), Rodos (19 743) i do Heraklionu (19 497), do Burgas w Bułgarii (17 882), greckiej Chanii (13 677), na Korfu (13 268), Teneryfę (13 055), do Palma de Mallorca (11 641) oraz do bułgarskiej Warny (11 419).

Czy korzystałeś w tym roku z lotniska w Rębiechowie?

Ogółem, od lipca do września bieżącego roku, liczba obsłużonych w Gdańsku pasażerów lotów czarterowych wyniosła niemal 160 tysięcy.

Roczny wzrost o ponad 16 proc.

Ale nie tylko w wakacje lotnisko odnotowało duże wzrosty liczby pasażerów. Skumulowany wzrost od początku roku wyniósł w sumie 16,4 proc., co daje łączną liczbę 3 mln 559 tys. obsłużonych od 1 stycznia do końca września tego roku.

Kłopoty Ryanaira i nowe połączenia

Trzeba jednak wspomnieć, że we wrześniu pojawiły się informacje, które będą miały wpływ na roczny wynik lotniska: zarówno pod względem liczby obsłużonych pasażerów, jak i wyników finansowych. Chodzi o kłopoty linii Ryanair, która najpierw zapowiedziała, że od marca przyszłego roku przestanie obsługiwać połączenia Gdańsk-Warszawa, ale ostatecznie zawiesiła połączenia już od października.

Tymczasem na tej trasie Ryanairem latało miesięcznie ok. 26 tys. pasażerów. Choć część z nich - lotniskowi analitycy zakładają że niewielką - przejmie LOT, to większość zniknie z zestawień ruchu w Rębiechowie.

W ostatnim kwartale roku dodatkowy ruch pasażerski powinny zapewnić nowe połączenia uruchomione jesienią. Od końca października będzie bowiem można polecieć z Gdańska do Ejlatu, Tel Awiwu, Aarhus i Wrocławia. A od grudnia do Tromso, Wilna i Lizbony.

Będzie nowy rekord

Czy to sprawi, że lotnisko nie powtórzy wyniku z ubiegłego roku, w którym obsłużyło nieco ponad 4 mln pasażerów? Biorąc pod uwagę obecny wynik (3,5 mln po wrześniu) i liczbę pasażerów obsługiwanych miesięcznie (średnia 430 tys.), wydaje się, że ubiegłoroczny wynik zostanie bardzo wyraźnie poprawiony.

Liczba pasażerów a zarobki

Warto przypomnieć, że liczba obsłużonych pasażerów ma bezpośredni wpływ na wynik finansowy portu lotniczego. Jego najważniejsze dochody wynikają bowiem wprost z obsłużonych operacji lotniczych (startów i lądowań), liczby pasażerów (linie lotnicze płacą za każdego z nich) i z najmu powierzchni handlowych na lotnisku. W tym wypadku także liczba pasażerów może mieć znaczenie, o ile w umowach z najemcami wysokość opłat uzależniono od obrotów w sklepach i lokalach gastronomicznych.

Czytaj także: Każdy pasażer to zysk dla lotniska

Po trzech kwartałach 2017 roku lotnisko wypracowało zysk na działalności operacyjnej w wysokości 27,6 mln złotych.

Port Lotniczy Gdańsk w dalszym ciągu spłaca swoje zobowiązania, zaciągnięte na realizowany kilka lat temu program inwestycyjny. Koszty związane z obsługą tego zadłużenia, czyli wykupem obligacji i spłatą odsetek, wyniosą w tym roku 25 mln złotych.

Czytaj także: Duze zmiany na lotnisku

Miejsca

Opinie (202) ponad 10 zablokowanych

  • Jeszcze tylko

    Nicea, Porto, Madryt, Sewilla i będzie ok.

    • 0 1

  • Bagaż (15)

    Oczekiwanie na bagaż w Gdańsku trwa nieraz tyle co cały lot błędne komunikaty brak pomocy dla matek z dziećmi i to gdy jest tylko jeden samolot

    • 43 28

    • Czeka sie tak dlugo bo osoby rozladywujace zarqbiaja psie pieniadze i maja to gdzies (6)

      • 18 3

      • To powinien być problem władz lotniska, a nie pasażerów

        • 0 0

      • Skoro mają to gdzieś, (3)

        to najwyraźniej wciąż za dużo zarabiają. Znajdą się na ich miejsce i za ich pieniądze inni, skuteczniejsi.

        • 9 8

        • Problem w tym, że nie można ich znaleźć. Nie ma komu robić. (1)

          • 5 1

          • chyba nie ma komu uprawiać wolontariatu

            do pracy za pieniądze by się znaleźli

            • 4 0

        • Hahahahah to pokaz kto na ich miejsce wejdzie :D

          Jak oni odejda to bedziesz bez bagazu latal, bo linie nie beda mialy kogo wynajmowac do rozladunku. Przerzucaj tyle ton za.1950zl brutto

          • 3 0

      • To może niech nie rozładowują.

        Z pretensjami do firmy a nie do podróżnych.

        • 9 5

    • dej mie bagaż szypko (2)

      mam horom curke

      • 30 4

      • i idem po pińcet plus bo mie w gardle suszy

        • 4 2

      • Może lepiej więcej czytać niz pisać...

        • 4 5

    • (3)

      a co matki z dziecmi to jakas nadzwyczajna kasta??

      • 32 16

      • hahaha Karyniarz

        Ty to jesteś dżentelmen :)

        • 8 5

      • Nie. Ale to kwestia poziomu cywilizacji.

        • 11 13

      • #dej

        • 14 0

    • Matka sama z dzieciakami i do tego z kuframi?

      Widziałem te "matki z dziećmi", które nie miały z dzieckiem problemu latając godzinę po strefie wolnocłowej, ale nagle zaczynały wyglądać na mdlejące z wyczerpania, gdy ustawiała się kolejka do bramki.
      Teza postawiona w "Wózkowych" wciąż w mocy.

      • 26 5

  • Artykuł o nowym połączeniu lotniczym, (1)

    a w komentarzach dominują wściekłe naparzanki polityczne. Ten naród zidiociał już do cna.

    • 5 0

    • Zwróć uwagę, zwolennicy jakiej partii zaczynają zwykle robić dym

      • 1 0

  • Pytanie do podróżników (3)

    Jak Wy to robicie,że opłaca wam się zarezerwować samemu lot i nocleg i jest to opłacalne. Bo jak próbuję to złożyć z części składowych,to taka wycieczka z Biura Podróży za każdym razem wychodzi bardziej opłacalnie. Chyba,że popełniam jakiś błąd.

    • 3 0

    • Wszystko zależy od tego, gdzie się chce lecieć

      Biura podróży są dobre gdy się leci na jakieś egzotyczne wygwizdowo, w przeciwnym razie lepiej kombinować samemu

      • 1 1

    • ...

      Najwidoczniej popełniasz błąd. Masz booking.com, tripadvisor i co tam jeszcze chcesz i wybieraj.

      • 1 1

    • airbnb

      • 1 0

  • Dlaczego żadne biuro podróży nie ma w ofercie wczasów z wylotem z Gdańska? (2)

    • 6 1

    • Żadne? A te czartery, o których mowa w artykule to niby co?

      • 0 1

    • Bonie

      • 0 2

  • Ryanair ma nas gdzieś! (2)

    Polityka firmy Ryanair jest niezrozumiała. Sadze ze prawdziwym powodem zawieszenia linii Gdańsk -Warszawa nie jest miejsce postojowe tylko poważne kłopoty przewoźnika z brakiem załóg latających. Trwają masowe odejścia pilotów. Z mojego punktu widzenia stało się bardzo źle. Bardzo często korzystałem z lotów na tej trasie. Ucieszylbym się gdyby w połączenia krsjowe w tym gda-waw wszedł Wizzair.

    • 17 1

    • To tak dobry biznes, że Ryanair sprzedawał bilety po 9 zł żeby zapełnić samoloty

      Nie ma co się dziwić, że w pierwszej kolejności z grafiku wypadły loty przynoszące straty... Ryanair może sobie pozwolić na dotowanie niektórych tras, ale braku pilotów nie przeskoczy. Teraz dopiero LOT rozwinie skrzydła (cenowe)!

      • 0 0

    • ile możesz latać w tak niskich cenach? tyle mówi się o zasilaniu

      Narodowych przewozników, a co samorządy robią z prywatnymi liniami? Wszelkie "akcje promocyjne" i marketingi powinny być zabronione

      • 3 1

  • (1)

    "Pisobolszewie" coś uwiera? Może esbek z kontrwywiadu, albo zasłuźony Piotrowicz w PZPR. Spoko pisuary, tam komuchów jest tylu, że głowa was nigdy nie przestanie boleć!

    • 14 1

    • Ale ich uwiera źdźbło w oku bliźniego, a nie belka we własnym

      • 1 0

  • albo Ryan upada całkowicie, albo sa kompletnie niepoważni (2)

    • 10 3

    • Z braku pilotów muszą odwołać część tras

      Ktoś się dziwi, że w pierwszej kolejności eliminują loty, do których muszą dokładać?
      Minus jest taki, że pozbawiony konkurencji LOT znowu zacznie szaleć z cenami :(

      • 0 0

    • Zdecydowanie to drugie

      Kasy mają jak lodu, ale personel traktują jak g*wno. To co się dziwić że ludzie odchodzą i nie ma komu latać.

      • 0 0

  • skorzystam jak nazwę wstydu zmienią (4)

    • 9 24

    • Chyba z toalety podczas oczekiwania na czyjś przylot

      Tylko nie zostawiaj auta na KissAndFly, bo zapłacisz krocie i znowu będzie wina Tuska, PO i Wałęsy

      • 0 0

    • (1)

      Tępe PiSs katolicy tylko na piechtę do Częstochowy na wakacje chodzą ...lol

      • 8 3

      • Kultura z kloaki.

        • 1 0

    • skorzystaj lepiej z kibla baranie boży

      • 12 4

  • Gdy (8)

    Z jednej strony sukces, ale z drugiej porażka. Przegoniły nas już Katowice. Tak źle nigdy nie było. Może jednak trzeba zacząć współpracować z Gdynią...

    • 5 26

    • Katowice? Chyba tylko pod względem letnich czarterów

      i czym tu się przejmować? A poza tym - Gdańsk nie ma żadnej konkurencji w regionie, nikt już nie jeździ na drugi koniec Polski żeby skorzystać z innego lotniska

      • 0 0

    • (3)

      gdzie to wyczytałeś kołku zbożowy?
      w naszym dzienniku?

      • 6 1

      • albo w szmacie polskiej codziennej lub w od rzeczy

        • 0 1

      • Jestem pod wrażeniem merytorycznych argumentów dyskusji i kultury języka. (1)

        • 1 4

        • Stwierdzono,że wslesa to konfident a (po)tologia mówi NIE bo NIE.

          • 2 6

    • (1)

      Po co współpracowac z Gdynia ?

      • 7 1

      • Po to żeby bez sensu nie rozbudowywać lotniska w Gda

        • 0 6

    • Tylko latem ...czartery ze śląska

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakiej dzielnicy Gdańska miała miejsce katastrofa autobusu w 1994 roku?

 

Najczęściej czytane