- 1 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (17 opinii)
- 2 Pod prąd uciekał przed policją (276 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 4 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (133 opinie)
- 5 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (16 opinii)
- 6 Paraliż drogowy na północy Gdyni (198 opinii)
Wyniki lotniska w górę. Od maja loty do Aten
Choć lotnisko ma za sobą udane trzy kwartały, to podtrzymanie dobrej passy może być trudne po wycofaniu się Ryanaira z obsługi połączenia do Warszawy. Jednak ponad 3,5 mln pasażerów po 9 miesiącach to wciąż powód do zadowolenia. Ten sam przewoźnik poinformował właśnie, że od maja będzie regularnie latał z Gdańska do Aten.
Aktualizacja, godz. 15:06
Od maja 2018 roku Ryanair uruchomi połączenie z Gdańska do Aten. Samoloty irlandzkiego przewoźnika będą latały do stolicy Grecji dwa razy w tygodniu.
Podczas wakacji, które na lotnisku trwają od lipca do końca września, przez port lotniczy przewinęło się ponad 1,4 mln pasażerów. W każdym miesiącu liczba pasażerów była od 17,6 do 18,6 proc. wyższa niż rok wcześniej.
Bardzo udane wakacje
- W lipcu i w sierpniu otarliśmy się o liczbę pół miliona pasażerów obsłużonych w ciągu miesiąca. Oznacza to, że z naszego lotniska korzystało średnio około 16 tysięcy osób każdego dnia. Warto dodatkowo zaznaczyć, że tak dobry wynik zawdzięczamy nie tylko typowo wakacyjnym połączeniom czarterowym, ale również doskonałym wynikom przewoźników regularnych - mówi Tomasz Kloskowski, prezes Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy.
Najpopularniejsze były loty czarterowe do tureckiej Antalayi (24 170 pasażerów), na greckie Zakyntos (20 117), Rodos (19 743) i do Heraklionu (19 497), do Burgas w Bułgarii (17 882), greckiej Chanii (13 677), na Korfu (13 268), Teneryfę (13 055), do Palma de Mallorca (11 641) oraz do bułgarskiej Warny (11 419).
Roczny wzrost o ponad 16 proc.
Ale nie tylko w wakacje lotnisko odnotowało duże wzrosty liczby pasażerów. Skumulowany wzrost od początku roku wyniósł w sumie 16,4 proc., co daje łączną liczbę 3 mln 559 tys. obsłużonych od 1 stycznia do końca września tego roku.
Kłopoty Ryanaira i nowe połączenia
Trzeba jednak wspomnieć, że we wrześniu pojawiły się informacje, które będą miały wpływ na roczny wynik lotniska: zarówno pod względem liczby obsłużonych pasażerów, jak i wyników finansowych. Chodzi o kłopoty linii Ryanair, która najpierw zapowiedziała, że od marca przyszłego roku przestanie obsługiwać połączenia Gdańsk-Warszawa, ale ostatecznie zawiesiła połączenia już od października.
Tymczasem na tej trasie Ryanairem latało miesięcznie ok. 26 tys. pasażerów. Choć część z nich - lotniskowi analitycy zakładają że niewielką - przejmie LOT, to większość zniknie z zestawień ruchu w Rębiechowie.
W ostatnim kwartale roku dodatkowy ruch pasażerski powinny zapewnić nowe połączenia uruchomione jesienią. Od końca października będzie bowiem można polecieć z Gdańska do Ejlatu, Tel Awiwu, Aarhus i Wrocławia. A od grudnia do Tromso, Wilna i Lizbony.
Będzie nowy rekord
Czy to sprawi, że lotnisko nie powtórzy wyniku z ubiegłego roku, w którym obsłużyło nieco ponad 4 mln pasażerów? Biorąc pod uwagę obecny wynik (3,5 mln po wrześniu) i liczbę pasażerów obsługiwanych miesięcznie (średnia 430 tys.), wydaje się, że ubiegłoroczny wynik zostanie bardzo wyraźnie poprawiony.
Liczba pasażerów a zarobki
Warto przypomnieć, że liczba obsłużonych pasażerów ma bezpośredni wpływ na wynik finansowy portu lotniczego. Jego najważniejsze dochody wynikają bowiem wprost z obsłużonych operacji lotniczych (startów i lądowań), liczby pasażerów (linie lotnicze płacą za każdego z nich) i z najmu powierzchni handlowych na lotnisku. W tym wypadku także liczba pasażerów może mieć znaczenie, o ile w umowach z najemcami wysokość opłat uzależniono od obrotów w sklepach i lokalach gastronomicznych.
Czytaj także: Każdy pasażer to zysk dla lotniska
Po trzech kwartałach 2017 roku lotnisko wypracowało zysk na działalności operacyjnej w wysokości 27,6 mln złotych.
Port Lotniczy Gdańsk w dalszym ciągu spłaca swoje zobowiązania, zaciągnięte na realizowany kilka lat temu program inwestycyjny. Koszty związane z obsługą tego zadłużenia, czyli wykupem obligacji i spłatą odsetek, wyniosą w tym roku 25 mln złotych.
Czytaj także: Duze zmiany na lotnisku
Miejsca
Opinie (202) ponad 10 zablokowanych
-
2018-01-10 14:56
Jeszcze tylko
Nicea, Porto, Madryt, Sewilla i będzie ok.
- 0 1
-
2017-10-11 12:02
Bagaż (15)
Oczekiwanie na bagaż w Gdańsku trwa nieraz tyle co cały lot błędne komunikaty brak pomocy dla matek z dziećmi i to gdy jest tylko jeden samolot
- 43 28
-
2017-10-11 12:55
Czeka sie tak dlugo bo osoby rozladywujace zarqbiaja psie pieniadze i maja to gdzies (6)
- 18 3
-
2017-10-13 06:00
To powinien być problem władz lotniska, a nie pasażerów
- 0 0
-
2017-10-11 14:24
Skoro mają to gdzieś, (3)
to najwyraźniej wciąż za dużo zarabiają. Znajdą się na ich miejsce i za ich pieniądze inni, skuteczniejsi.
- 9 8
-
2017-10-11 17:19
Problem w tym, że nie można ich znaleźć. Nie ma komu robić. (1)
- 5 1
-
2017-10-11 23:24
chyba nie ma komu uprawiać wolontariatu
do pracy za pieniądze by się znaleźli
- 4 0
-
2017-10-11 23:21
Hahahahah to pokaz kto na ich miejsce wejdzie :D
Jak oni odejda to bedziesz bez bagazu latal, bo linie nie beda mialy kogo wynajmowac do rozladunku. Przerzucaj tyle ton za.1950zl brutto
- 3 0
-
2017-10-11 13:37
To może niech nie rozładowują.
Z pretensjami do firmy a nie do podróżnych.
- 9 5
-
2017-10-11 13:00
dej mie bagaż szypko (2)
mam horom curke
- 30 4
-
2017-10-11 18:55
i idem po pińcet plus bo mie w gardle suszy
- 4 2
-
2017-10-11 14:18
Może lepiej więcej czytać niz pisać...
- 4 5
-
2017-10-11 12:29
(3)
a co matki z dziecmi to jakas nadzwyczajna kasta??
- 32 16
-
2017-10-11 14:47
hahaha Karyniarz
Ty to jesteś dżentelmen :)
- 8 5
-
2017-10-11 13:36
Nie. Ale to kwestia poziomu cywilizacji.
- 11 13
-
2017-10-11 12:34
#dej
- 14 0
-
2017-10-11 14:23
Matka sama z dzieciakami i do tego z kuframi?
Widziałem te "matki z dziećmi", które nie miały z dzieckiem problemu latając godzinę po strefie wolnocłowej, ale nagle zaczynały wyglądać na mdlejące z wyczerpania, gdy ustawiała się kolejka do bramki.
Teza postawiona w "Wózkowych" wciąż w mocy.- 26 5
-
2017-10-12 09:17
Artykuł o nowym połączeniu lotniczym, (1)
a w komentarzach dominują wściekłe naparzanki polityczne. Ten naród zidiociał już do cna.
- 5 0
-
2017-10-13 05:56
Zwróć uwagę, zwolennicy jakiej partii zaczynają zwykle robić dym
- 1 0
-
2017-10-12 07:29
Pytanie do podróżników (3)
Jak Wy to robicie,że opłaca wam się zarezerwować samemu lot i nocleg i jest to opłacalne. Bo jak próbuję to złożyć z części składowych,to taka wycieczka z Biura Podróży za każdym razem wychodzi bardziej opłacalnie. Chyba,że popełniam jakiś błąd.
- 3 0
-
2017-10-13 05:53
Wszystko zależy od tego, gdzie się chce lecieć
Biura podróży są dobre gdy się leci na jakieś egzotyczne wygwizdowo, w przeciwnym razie lepiej kombinować samemu
- 1 1
-
2017-10-12 23:52
...
Najwidoczniej popełniasz błąd. Masz booking.com, tripadvisor i co tam jeszcze chcesz i wybieraj.
- 1 1
-
2017-10-12 08:59
airbnb
- 1 0
-
2017-10-11 21:08
Dlaczego żadne biuro podróży nie ma w ofercie wczasów z wylotem z Gdańska? (2)
- 6 1
-
2017-10-13 05:48
Żadne? A te czartery, o których mowa w artykule to niby co?
- 0 1
-
2017-10-11 21:37
Bonie
- 0 2
-
2017-10-11 14:53
Ryanair ma nas gdzieś! (2)
Polityka firmy Ryanair jest niezrozumiała. Sadze ze prawdziwym powodem zawieszenia linii Gdańsk -Warszawa nie jest miejsce postojowe tylko poważne kłopoty przewoźnika z brakiem załóg latających. Trwają masowe odejścia pilotów. Z mojego punktu widzenia stało się bardzo źle. Bardzo często korzystałem z lotów na tej trasie. Ucieszylbym się gdyby w połączenia krsjowe w tym gda-waw wszedł Wizzair.
- 17 1
-
2017-10-13 05:44
To tak dobry biznes, że Ryanair sprzedawał bilety po 9 zł żeby zapełnić samoloty
Nie ma co się dziwić, że w pierwszej kolejności z grafiku wypadły loty przynoszące straty... Ryanair może sobie pozwolić na dotowanie niektórych tras, ale braku pilotów nie przeskoczy. Teraz dopiero LOT rozwinie skrzydła (cenowe)!
- 0 0
-
2017-10-11 15:12
ile możesz latać w tak niskich cenach? tyle mówi się o zasilaniu
Narodowych przewozników, a co samorządy robią z prywatnymi liniami? Wszelkie "akcje promocyjne" i marketingi powinny być zabronione
- 3 1
-
2017-10-11 13:55
(1)
"Pisobolszewie" coś uwiera? Może esbek z kontrwywiadu, albo zasłuźony Piotrowicz w PZPR. Spoko pisuary, tam komuchów jest tylu, że głowa was nigdy nie przestanie boleć!
- 14 1
-
2017-10-13 05:38
Ale ich uwiera źdźbło w oku bliźniego, a nie belka we własnym
- 1 0
-
2017-10-11 13:06
albo Ryan upada całkowicie, albo sa kompletnie niepoważni (2)
- 10 3
-
2017-10-13 05:34
Z braku pilotów muszą odwołać część tras
Ktoś się dziwi, że w pierwszej kolejności eliminują loty, do których muszą dokładać?
Minus jest taki, że pozbawiony konkurencji LOT znowu zacznie szaleć z cenami :(- 0 0
-
2017-10-12 18:39
Zdecydowanie to drugie
Kasy mają jak lodu, ale personel traktują jak g*wno. To co się dziwić że ludzie odchodzą i nie ma komu latać.
- 0 0
-
2017-10-11 13:00
skorzystam jak nazwę wstydu zmienią (4)
- 9 24
-
2017-10-13 05:30
Chyba z toalety podczas oczekiwania na czyjś przylot
Tylko nie zostawiaj auta na KissAndFly, bo zapłacisz krocie i znowu będzie wina Tuska, PO i Wałęsy
- 0 0
-
2017-10-11 13:29
(1)
Tępe PiSs katolicy tylko na piechtę do Częstochowy na wakacje chodzą ...lol
- 8 3
-
2017-10-11 17:21
Kultura z kloaki.
- 1 0
-
2017-10-11 13:02
skorzystaj lepiej z kibla baranie boży
- 12 4
-
2017-10-11 12:39
Gdy (8)
Z jednej strony sukces, ale z drugiej porażka. Przegoniły nas już Katowice. Tak źle nigdy nie było. Może jednak trzeba zacząć współpracować z Gdynią...
- 5 26
-
2017-10-13 05:27
Katowice? Chyba tylko pod względem letnich czarterów
i czym tu się przejmować? A poza tym - Gdańsk nie ma żadnej konkurencji w regionie, nikt już nie jeździ na drugi koniec Polski żeby skorzystać z innego lotniska
- 0 0
-
2017-10-11 12:44
(3)
gdzie to wyczytałeś kołku zbożowy?
w naszym dzienniku?- 6 1
-
2017-10-11 20:37
albo w szmacie polskiej codziennej lub w od rzeczy
- 0 1
-
2017-10-11 13:41
Jestem pod wrażeniem merytorycznych argumentów dyskusji i kultury języka. (1)
- 1 4
-
2017-10-11 18:34
Stwierdzono,że wslesa to konfident a (po)tologia mówi NIE bo NIE.
- 2 6
-
2017-10-11 12:42
(1)
Po co współpracowac z Gdynia ?
- 7 1
-
2017-10-11 15:52
Po to żeby bez sensu nie rozbudowywać lotniska w Gda
- 0 6
-
2017-10-11 12:41
Tylko latem ...czartery ze śląska
- 1 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.