• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Lotos wprowadza opłaty za ładowanie auta

mJ
25 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nasza redakcja skorzystała z ładowarek na Niebieskim Szlaku podczas grudniowych testów elektrycznego Mercedesa EQC, którym przyjechaliśmy z Warszawy do Gdyni. Nasza redakcja skorzystała z ładowarek na Niebieskim Szlaku podczas grudniowych testów elektrycznego Mercedesa EQC, którym przyjechaliśmy z Warszawy do Gdyni.

Okres testowy projektu Lotos Niebieski Szlak dobiega końca. Przez wiele miesięcy kierowcy mogli bezpłatnie korzystać z ładowarek, ale od poniedziałku, 27 stycznia, to się zmieni. Za usługę ładowania "elektryków" na stacjach Lotos pobierana będzie opłata w wysokości 24 zł.



Czy twoim zdaniem stała opłata za ładowanie auta elektrycznego to dobry pomysł?

Ogłoszona przez Lotos stawka jest stała. Kierowca zapłaci 24 zł bez względu na długość ładowania pojazdu oraz ilość pobranej energii. Biorąc pod uwagę średniej wielkości ładowanie, to obecnie najniższa stawka na rynku. Dodatkowo, do końca lutego, ładując auto elektryczne będzie można napić się kawy w promocyjnej cenie (2 zł za dużą kawę i symboliczną złotówkę za małą).

Konkurencyjna stawka



Pojemność akumulatorów w większości dostępnych na rynku aut elektrycznych to średnio 35 kWh. Rekordzistą jest Audi e-tron z baterią o pojemności 95 kWh. Przyjmując, że na jeden cykl ładowania przypada średnio 20 kWh energii, to u wiodącego operatora ładowarek w naszym kraju kierowca - zgodnie z aktualnym cennikiem - zapłaci 44 zł. To prawie dwa razy więcej niż na stacjach Lotosu. Trzeba pamiętać, że w przypadku "zatankowania" dodatkowych kWh ten koszt u konkurencji będzie jeszcze wyższy.

Lotos wprowadza konkurencyjną stawkę za korzystanie z ładowarek. Lotos wprowadza konkurencyjną stawkę za korzystanie z ładowarek.

Jest 12 a będzie 130 stacji ładujących



Od października 2018 roku Grupa Lotos w ramach projektu Niebieski Szlak uruchomiła 12 ładowarek na trasie z Trójmiasta do Warszawy. Na własnej skórze przekonaliśmy się, że można przejechać elektrycznym samochodem ze stolicy nad morze. W grudniu pokonaliśmy 430-kilometrową trasę elektrycznym Mercedesem EQC.

Terminale ładujące zlokalizowane są na stacjach paliw Lotosu. Każdy punkt posiada dwa stanowiska ładowania i został wyposażony w ładowarkę o łącznej mocy 150 kW obsługującą trzy międzynarodowe standardy, co umożliwia pełne pokrycie rynku e-mobility.

Lotos planuje rozwinąć sieć stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Kolejne terminale pojawią się w tym roku. Docelowo do 2022 roku koncern zakłada budowę 130 stacji ładowania pojazdów elektrycznych.

Blisko 10 tys. ładowań w ciągu roku



W ciągu pierwszego roku funkcjonowania Niebieskiego Szlaku odnotowano około 9,5 tys. ładowań. Rekordowe były miesiące wakacyjne: lipiec (1199 ładowań) oraz sierpień (1115 ładowań).

Jak wynika z danych Polskiego Stowarzyszenia Paliw Alternatywnych, pod koniec grudnia 2019 r. po polskich drogach jeździło 8637 elektrycznych samochodów osobowych. Jednocześnie rośnie liczba ogólnodostępnych stacji ładowania, która przekroczyła granicę tysiąca sztuk. Dodajmy jednak, że tylko 28 proc. z nich (288 sztuk) stanowią szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC).

Czytaj więcej o elektromobilności
mJ

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (245) 6 zablokowanych

  • Domowy rachunek (3)

    wylicza ok. 70 groszy za 1 kWh. Dlaczego stacja żąda 44 zł za 20 kWh, czyli 200 % więcej ?

    • 9 1

    • A dlaczego piwo za 2 zł

      W barze jest za 10zł?

      • 2 0

    • A dlaczego sprzedawca w warzywniaku kupuje kartofle po 1 zł a sprzedaje po 2?

      • 3 0

    • bo jeszcze nie ma w tym akcyzy

      po akcyzie będzie 100 zł za 20 KWh

      • 4 0

  • Jesteśmy niewolnikami i nie dziwcie sie ze nas firma 3RPospolita goli.

    Nie ma oporu, naród glupi godzi sie. bedzie tylko gorzej, a juz od 15 lat jest katastrofalnie...

    • 0 0

  • (2)

    Kiedyś byłem za elektrycznymi pojazdami i się tym interesowałem. Otrzymałem dyplom inżyniera i zacząłem dostrzegać wady tego rozwiązania :) m.in.:
    1. Energii elektrycznej nie można magazynować przez dłuższy okres,
    2. Producenci wprowadzają coraz więcej układów elektronicznych, również do baterii. Problem jest taki, że niektórych akumulatorów już nie zregenerujemy przez wstawioną elektronikę,
    3. W tego typu pojazdach montuje się sporo elementów z tworzyw sztucznych (kleje, żywice, różnego rodzaju polimery nie występujące w naturze), które są niebezpieczne dla środowiska, w przeciwieństwie do metali,
    4. Na temat procesu utylizacji akumulatorów się nic nie mówi, a przecież jest to skomplikowany proces.

    Uważam, że najlepszym rozwiązaniem jest pojazd napędzany gazem lub jak chcemy być eko to elektryczny ale podłączony do sieci trakcyjnej jak gdyński trolejbus, czy tramwaj. Niedawno wróciłem z Niemiec i tam rozwiązania z trakcją stosuje się wśród pojazdów powyżej 3,5 t.

    Na temat gazu powiem tak: nie jestem ekspertem w tej dziedzinie ale z własnych doświadczeń i obserwacji użytkowników zauważyłem awaryjność samochodów. Wiem, ze to wszystko działa, ale na uczelni wykładowcy od turbin czy termodynamiki powtarzali, że silnik tłokowy jest przystosowany do paliw ciężkich, natomiast do gazu zastosowanie ma turbina. Nie bez powodu producenci nie wyposażają swoje produkty w instalację gazową ;). Tak jak powiedziałem nie jestem ekspertem z tej dziedziny ale autobusy napędzane gazem CNG były wyposażone w turbiny, a nie silniki tłokowe czyli słowa profesorów mają sens.

    Samochód z baterią jest tylko dobrą alternatywą dla zakorkowanych miast.

    • 12 1

    • Są samochody z fabryczną instalacją

      ... gazową.

      • 2 0

    • Bardzo mądra wypowiedź

      • 0 1

  • dobra zmiana

    potrzebna kasa na premie

    • 3 3

  • Artykuł sponsorowany (6)

    Podpiszcie ze to artykuł sponsorowany
    Lotos bla bla najtańszy
    Lotos bla bla niebieski szlak (do Warszawy) bo tylko tam trzeba jechać.
    Zgadzam sie z piszącymi wczesniej za rok dwa cena 100km elektrykiem bedzie sporo droższa od 100km benzyniakiem.

    • 75 15

    • To jest artykuł sponsorowany (4)

      I to straszna żenada, że nie został odpowiednio opisany

      • 8 3

      • Myślisz ze ktokolwiek wykupiłby artykuł sponsorowany żeby pochwalić się wprowadzeniem opłat za swoją usługę? Pomysl...

        • 2 1

      • przecież muszą się jakoś odwdzięczyć za tę przejażdżkę mercedesem w grudniu (1)

        • 8 2

        • A czytałeś artykuł z testem?

          • 3 1

      • Świat wg KlarkSona

        • 1 1

    • Jak się doliczy zużycie baterii to na pewno.

      Ciekawe po ilu latach baterie będą do wymiany. Pewnie w cenie 3/4 nowego auta. Więc auto kilkuletnie na złom pójdzie - ekologia w nowym wydaniu...

      • 3 2

  • Kiedy Samochody na Wodór??

    Prawdziwie czystą(5) Energię!

    • 8 2

  • Hehehh

    W cywilizowanym Kraju powinno to być za Darmo!
    co to jakaś Łaska??
    Przecież to z korzyścią dla Środowiska!

    • 2 9

  • Ciekawe czemu stację CNG w Elblągu na trasie do Warszawy zamknięto

    Czyżby auta na CNG w Polsce były uznawane za nieekologiczne wbrew temu, cu EU uważa?
    Kiedyś zachęcali do CNG a teraz likwidują. Ciekawe, kiedy będą likwidować stacje ładowania - strach kupować w tym kraju takie auto.
    U Niemca stacji tankowania CNG jest 1000, w PL niecałe 20 w tym większość nieczynna 24h.

    • 5 1

  • Czas (1)

    Jak długo trwa ładowanie baterii na takiej stacji, dajmy na to z 10% na 100%?

    • 3 0

    • Tyle co kupno nowego spalinowca w salonie

      • 4 1

  • nieco dziwaczna ta opłata za ładowanie a nie za pobrana moc (2)

    • 8 0

    • Nie dziwaczna tylko cwaniacka (1)

      Płacić za podłączenie wtyczki a nie za pobraną energię? Dziękuję, pozostanę przy swoim dieslu, który posłuży jeszcze dłuugo. Uprzedzając złośliwe uwagi - w moim aucie DPF jest na swoim miejscu ;)

      • 2 0

      • no nie chciałem być zbyt dosadny, ale tez to tak rozumiem

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane