• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • W końcu!

    Tylko podczas robót puśćcie normalnie ruch a nie wszystkie pasy zamknięte...

    • 1 2

  • To oznacza kontynuację budowy "drogi zielonej" - autostrady, która odetnie Gdańszczan od plaż..

    Aby dojść do plaży trzeba będzie przekroczyć 4-pasmową autostradę, poprowadzoną przez najlepsze tereny miasta, na styku zabudowań osiedlowych i pasa nadmorskiego (zieleń, parki, las i plaża). Większego kretyństwa świat nie widział! Jak rozpieprzyć swoje piękne, nadmorskie miasto, zabetonować, wyasfaltować i wciskać kit mieszkańcom, że to dla ich dobra... Ludzie! Mieszkańcy Gdańska! Przejrzyjcie na oczy! UM Gdańska niszczy Wasze miasto!!! Skórwysyny z UM Gdańska myślą, że w ten kretyński sposób spowodują zmniejszenie korków... : /

    • 6 3

  • Sopot zrobił tunel bo był zbyt atrakcyjny teren na ulicę w rejonie Monciaka

    Gdańsk woli kasę wydać na projekt tunelu pod Pachołkiem. A w mieście zamiast tuneli poszerzają ulice. Urbaniści z Gdańska.

    • 5 0

  • Na pierwszy rzut oka widać że niewiele to zmieni.

    Ale ktoś za mega projekt kasę wyciągnie. Tak zwany marketing i chęć zaistnienia.

    • 5 2

  • Byłby spokój na następne lata.

    Czy nie praktyczniej byłoby jednocześnie wydłużyć jezdnię po dwa pasy ruchu do skrzyżowania z Hallera oraz z Obrońców Wybrzeża?

    • 3 6

  • dwa pasy już są dawno

    najwiecej kierowców jeździ z gdyni i sopotu więc..... z sopotu chłopską (2pasy) na zaspie skręcamy w Jana pawła (2pasy) i na drogę czary dwór . należałoby wydłóżyć zielone światło dla jadących z zaspy i skręcających w stronę tunelu tak aby zmusić kierowców do jazdy drogą dwupasmową. i problem rozwiązany bez nakładu finansowego.

    • 3 3

  • Po co to robicie będzie tylko więcej blachosmrodów. Teraz i tak nie idzie oddychać

    • 4 4

  • Brak wyobraźni czy głupota (4)

    Gdyby głupota miała skrzydła pofrunęliby jak gołębica - takie słowa wypowiedziane przez doktora Strosmaiera w kultowym serialu "Nemocnica na kraje mesta" nasuwają się po obejrzeniu zamieszczonego planu nowego skrzyżowania i tłumaczeniach urzędników. Czy trzeba być fachowcem, żeby przewidzieć, że to rozwiązanie nic nie da poza wydaniem pieniędzy? Będziemy stali w korku na dwóch pasach zamiast na jednym. Po pierwsze - dwa pasy na 200 metrach a potem znowu jeden pas - co to zmieni? Po drugie - czas na zmianę świateł musi być podobny, a to będzie głównie blokowało przejazd na wprost przez skrzyżowanie. Po trzecie - zwężenie za skrzyżowaniem będzie powodowało blokadę skrzyżowania przez pojazdy, które nie zmieszczą się na jednym pasie za skrzyżowaniem. Jedynym sensownym rozwiązaniem jest rondo - tłumaczenie, że niema na nie miejsca jest bez sensu - człowiek, który tak twierdzi chyba nigdy nie był w tych okolicach. W bardziej cywilizowanych krajach zbudowali by tu estakadę albo tunel do jazdy na wprost ale u nas oczywiście nierealne. Lepiej wydać pieniądze bez sensu ale mniej.

    • 10 1

    • zetwu- cały twój wywód ma sens jedynie, jeśli się przyjmie, że samochód jest jedynym sposobem (3)

      poruszania się po mieście.

      Jeśli to założenie zakwestionujesz, dopiero wtedy zacznie się rozsądna rozmowa na temat tego, czy tworzenie tuneli, estakad i innych pseudobezkolizyjnych rozwiązań mających zwiększyć przepustowość korytarzy ruchu drogowego dla pojazdów może zmniejszyć "korki".

      Korki w mieście można zmniejszyć jedynie wtedy, gdy się zacznie myśleć po prostu o ruchu ludzi a nie ruchu ludzi w najbardziej terenochłonnych pojazdach czyli samochodach.

      • 3 4

      • Mylisz się i to bardzo (2)

        Jeżdżę codziennie rowerem do pracy ale takie wpisy o ruchu ludzi a nie samochodów to brednie.
        Autobusy, tramwaje i SKM są zatłoczone przez większość dnia.
        Masz jakąś propozycję na komunikację w zimie. Ale takiej że śniegiem.
        Ja w zimie też jeżdżę rowerem ale to jest głupota i ryzyko. Klika razy zaliczyłem glebę na lodzie.

        • 4 1

        • to że autobusy, tramwaje i SKM są zatłoczone jakoby przez większą część dnia (1)

          to jest ocena nie poparta faktami i ma taką samą wartość logiczną jak teza, że ulice są zatłoczone samochodami przez większą część dnia.

          Koszty zwiększenia ilości taboru i częstotliwości połączeń SKM są dużo mniejsze niż koszty rozbudowy sieci drogowej, która i tak będzie zatłoczona w godzinach szczytu.

          Wybór polityki transportowej należy także do ciebie: albo będziesz głosował na tych, którzy będą chcieli jedynie poszerzać ulice, albo na tych, którzy będą dbali o poprawę warunków ruchu ludzi a nie tylko pojazdów. Tylko tyle i aż tyle.

          • 2 1

          • Chyba się z koniem na łby zamieniłeś

            Komunikacja miejska w Trójmieście jest permanentnie zatłoczona. No, może z wyjątkiem kursów o 5 rano, ale one, co tu dużo mówić, bardzo rzadko mi pasują. Jak pech to pech.

            • 1 1

  • Nowa Kosciuszki (16)

    Dlaczego Miasto nie konczy zatrzymanej w 2011r budowy Nowej Kosciuszki, tak aby samochody jadace od strony Wrzeszcza i Zaspy mogły dojechac do skrzyzowania Hallera- Droga Zielona ?? Od dawna mozna to zrealizowac reslizujac odcinek na tylach ETC i właczyć w Chrobrego i okolice bylej oczyszczalni. Dokumenty byly gotowe.

    • 231 14

    • bo nie ma kasy (6)

      Unia nie dołoży do takiej drogi, bo nie ma tam tramwaju
      w tym budżecie tylko drogi z komunikacja miejska mają priorytet
      Miasto będzie musiało dokończyć tą drogę z własnych środków - czyli za jakieś 30 lat

      • 14 4

      • (4)

        No to dać tam tramwaj

        • 5 0

        • Dac tramwaj i jeszcze jezioro!

          • 2 0

        • juz za późno (2)

          budżet rozdysponowany, a nowego przy tym rządzie będzie tyle co kot napłakał więc nie ma szans w najbliższym ćwierćwieczu
          za to zbudują linię z Moreny na południe

          • 6 2

          • A co ma rząd do samorządu? (1)

            • 0 7

            • Kwalifikuje wnioski, przydziela pieniądze?

              • 5 0

      • podobnie nie bylo na lowackiego

        A kasa sie znalazla. Jest to oczywisty blad ale lepiej przeciez cos robic trzy, cztery razy niz raz a dobrze.
        Kontynuacja Slowackiego jest wstrzymywana, bo straci racje bytu I uzasadnienie nadmorska autostrada I tunel na Spacerowej. Czyli fajny budzet do przejedzenia.
        Lepiej robic wygibasy przez doline Krolewska I Do Studzienki.

        • 3 1

    • A czy przypadkiem Lidl na Chrobrego nie powstał w miejscu gdzie miała iść ta droga?!

      • 3 3

    • Najpierw Nowa Kościuszki

      Dlaczego nic nie dzieje się w temacie budowy brakującego kawałka drogi od ronda Marynarki Polskiej do ETC? Tam czeka rezerwa pod drogę i plany.

      • 9 1

    • może niech budują obok twojej chatki co? (1)

      Mieszkańcy domków będą blokować taką budowę. Obwodnicę chcą sobie zrobić obok domków. Chyba was poj.

      • 6 51

      • A teraz obwodnicę i cały tranzyt mam ja pod oknem, czemu nie rozdzielić tego na różne części miasta tak żeby ruch się rozpłynął?

        • 12 0

    • Nic nie było gotowe.

      Na tyłach ETC są niewykupione przez miasto grunty.

      • 10 1

    • Bo standardowo dla ludzi tylko obietnice (2)

      a może któremuś deweloperowi to nie odpowiadało

      • 34 7

      • jakby budowali (1)

        napisałbyś zapewne, że to dla developera

        • 16 16

        • dokładnie

          ta droga jest potrzebna dla mieszkańców nowych osiedli w Polmozbycie i zajezdni
          inaczej Kościuszki zablokuje się całkowicie

          • 21 0

    • Dokładnie, kiedy nowa Kościuszki????!!!

      • 53 4

  • POd deweloperke która już się ślini na te widoczne zielone place na filmie.

    paweł i jego kolesiostwo juz zna przyszłość tych terenów,wiecej jak pewne.

    • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane