• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mała-duża zmiana ważnego skrzyżowania nad morzem

Maciej Korolczuk
14 maja 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost. Wkrótce skrzyżowanie Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II może zyskać dwa dodatkowe pasy ruchu - po jednym w obu kierunkach do jazdy na wprost.

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił opracowanie koncepcji przebudowy najbardziej zakorkowanego skrzyżowania w pasie nadmorskim Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska. Drogowcy chcą, by między Przymorzem a al. Hallera można było przez nie przejechać w obu kierunkach po dwóch pasach.



Czy korki na Czarnym Dworze są dla ciebie dokuczliwe?

Otwarcie tunelu pod Martwą Wisłą wielu kierowcom skróciło i ułatwiło podróżowanie po Gdańsku. Odkorkowało się centrum miasta, ruch ciężarowy przeniósł się do podwodnej przeprawy, szybciej można przedostać się też na wylotówkę z Gdańska w kierunku Warszawy. Większe zainteresowanie tunelem sprawiło jednak, że od dwóch lat kierowcy każdego dnia tkwią w korkach na Czarnym Dworze. Ruch wstrzymuje tam skrzyżowanie z al. Jana Pawła II. Przepustowość ogranicza też jednopasmowa jezdnia między Przymorzem a Zaspą.

Jest nadzieja, że wkrótce się to zmieni. I wcale nie mowa tu o budowie planowanego Zielonego Bulwaru (inwestycja budzi kontrowersje, a szanse na jej realizację maleją także ze względu na wysokie koszty, wynoszące ok. 2 mld zł), lecz o przebudowie skrzyżowania. W ubiegłym roku pisaliśmy o możliwej w tym miejscu budowie ronda, ale tego rozwiązania drogowcy nie biorą pod uwagę.

- Rondo nie jest najlepszym pomysłem. Jest tam zbyt duże natężenie pieszych, poza tym zależy nam na głównej relacji, a więc jeździe na wprost. Ta przy skrzyżowaniu o ruchu okrężnym byłaby zależna od relacji bocznych. Można by było tego uniknąć przy budowie ronda większego, ale tam nie ma na to miejsca - tłumaczą urzędnicy.

Drogowcy chcą, by kierowcy przejeżdżając przez skrzyżowanie mieli do dyspozycji więcej miejsca.

- Chcemy, by w obrębie skrzyżowania Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II powstały dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zdradza Mieczysław Kotłowski, dyrektor GZDiZ. - Są do tego uwarunkowania środowiskowe. Chcemy wykorzystać rowy odwadniające po obu stronach jezdni, tylko trzeba sprawdzić, jak i czy w ogóle zaingerujemy w ujęcia wody. Zleciliśmy już opracowanie koncepcji, która ostatecznie rozstrzygnie nasze wątpliwości.
Gdyby z opracowania wynikły pozytywne wnioski i inwestycja została zrealizowana, na Czarnym Dworze powstaną dodatkowe pasy do jazdy na wprost - zarówno w kierunku Przymorza, jak i tunelu. Optymalnie miałyby po 3,5 m szerokości, ale mogą być też o pół metra węższe. Jak mówi dyrektor GZDiZ, dwa pasy do jazdy na wprost powinny w znacznym stopniu odkorkować obie jezdnie i poprawić czasy przejazdu między Hallera a Obrońców Wybrzeża.

- Za skrzyżowaniem Czarnego Dworu z al. Jana Pawła II korek nie trzyma ani w kierunku tunelu, ani w stronę Przymorza. Zarówno przy Obrońców Wybrzeża, jak i przy Hallera ruch rozchodzi się w trzech relacjach: w lewo, na wprost i w prawo. Gdyby i tu były takie korki jak po obu stronach skrzyżowania z al. Jana Pawła II, wszelkie doraźne rozwiązania nie byłyby skuteczne.
Miasto wygospodarowało już środki na analizę zleconą Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. Po jej opracowaniu drogowcy poznają odpowiedź, czy, kiedy i za ile powstaną dodatkowe pasy.

Wydaje się, że drogowcy są mocno zdeterminowani, by ulżyć zarówno kierowcom korzystającym z tunelu, jak i mieszkańcom Przymorza, Zaspy czy Brzeźna, którzy po jego otwarciu najbardziej odczuwają jego negatywne skutki.

- To skrzyżowanie niweczy cały "efekt tunelu". Musimy coś z tym zrobić - dodaje Kotłowski.

Opinie (327) 4 zablokowane

  • Juz dawno miałem taki pomysł.

    Skąd ta cena 2mld? Może 2mln. To powinno być zrobione przed otwarciem tunelu.

    • 4 7

  • (1)

    co to da?

    • 5 1

    • Nic. tylko piesi bedą mieli gorzej

      • 3 1

  • Tunel budowac

    • 5 2

  • problemem tam jest TRISTAR

    który nie potrafi kierować płynnością ruchu. Samochody jadą stadami i na każdych światłach staja. Za komuny już były wskaźniki z jaką prędkością jechać by na zielone trafić. Mozna by tym ruch uspokoić. Chyba lepiej wolniej pojechać i nie marnować paliwa na bezsensowne ruszanie. Ale nasze mądre głowy myślące inaczej kombinują by jak najwięcej samochodów stawało bo to ruch uspokaja. Sprawni inaczej niech się w sejmie dołączą po 500+

    • 11 3

  • nic to nie zmieni

    • 5 1

  • Gdańsk nie leży nad morzem

    I nigdy leżał nie będzie z tego co mi wiadomo

    • 4 15

  • po 2 pasy??

    A co z zielonym bulwarem? kiedyś chcieli robić całą drogę w przekroju 2x2, potem zielony bulwar żeby cebulakom się przypodobać a teraz po 2 pasy?

    • 5 4

  • O Boże ! Nareszcie !!!!

    • 3 11

  • (1)

    Konsekwentne forsowanie "zielonej" autostrady składającej dostęp Przymorza do Parku na ołtarzu nadrzędnej, św. przepustowości dla mieszkańców dzielnic i gmin ościennych. Tam ładnie się mieszka i w ciszy, mając wygodny dojazd przez całe hałaśliwe, nasze miasto. Mam znajomą, która mieszka niedaleko i dojeżdża do Malborka. Codziennie. I z powrotem. Przecież jest wygodny dojazd.

    • 10 8

    • Boże jakie prześladowania

      Przymorze w ogóle nie będzie mieć dostępu do parku, na każdym przejściu dla pieszych będzie stał strażnik z kałachem i strzelał do mieszkańców.

      • 3 1

  • Znikną tam korki to pojawią się na następnym ze skrzyżowań.

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane