• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Manualna czy automat: dla kogo ta skrzynia?

Marcin Tymiński
2 grudnia 2007 (artykuł sprzed 16 lat) 
aktualizacja: godz. 13:50 (2 grudnia 2007)
Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium. Automatyczne skrzynie biegów to obecnie jedne z najbardziej wyrafinowanych elementów w samochodach, zwłaszcza segmentu premium.
Ręczna czy automatyczna - która skrzynia biegów jest lepsza? Która sprawia większą frajdę, z którą samochód prowadzi się lepiej, dynamiczniej, bezpieczniej? Taka dyskusja trwa "od zawsze" wśród miłośników motoryzacji.

Koncerny motoryzacyjne skupiają się tymczasem na produkcji coraz bardziej wyrafinowanych "automatów" i za swoje wynalazki każą sobie naprawdę słono płacić.

Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów Smart Fortwo z automatem umożliwiającym sekwencyjną zmianę biegów
Na początek stereotypy. W dość powszechnej u nas opinii samochody z automatyczną skrzynią biegów stworzono dla:

- Amerykanów (przeciętny mieszkaniec USA ucieknie, gdy zobaczy manualną skrzynię biegów )
- kobiet (wiadomo, że jeżdżą gorzej)
- tych co mają kłopoty z jazdą (m.in. patrz punkt 2)
- leniuchów
- snobów.

Rzeczywiście jazda "automatem" jest o wiele prostsza. Sprzęgła nie ma. Wystarczy zapamiętać tylko oznaczenia przy dźwigni pomiędzy siedzeniami: P - parking, R- wsteczny, N- luz, D- jazda i ewentualnie inne oznaczenia oznaczające poszczególne programy jazdy (zimowy, sportowy itd.).

Lewa noga zawsze odpoczywa, auto nigdy nie zgaśnie. W korku nie trzeba co chwilę gmerać przy skrzyni biegów, tak naprawdę można zapomnieć, że coś takiego w ogóle istnieje. Prawda, że proste i wygodne? Istnieje całkiem spora grupa kierowców, którzy po spróbowaniu jazdy z automatem, nigdy więcej nie chcieli jeździć samochodami ze skrzyniami manualnymi.

Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso Sekwencyjną zmianę biegów umożliwiają łopatki przy kierownicy. Na zdjęciu Citroen C4 Picasso
Ta wygoda jednak zawsze trochę kosztuje. Obok niebezpieczeństwa zaliczenia do jednej ze stereotypowych grup użytkowników "automatów", o skrzyniach tych mówi się, że:

- zwiększają zużycie paliwa (nawet o 15 proc.)
- pogarszają osiągi pojazdu
- trudno nimi dynamicznie ruszać (np. spod świateł)
- są bardziej podatne na awarie, nawet przy prawidłowej eksploatacji
- o wiele trudniej się je naprawia.

Do niezaprzeczalnych utrudnień przy posiadaniu automatu należy również (ze względów konstrukcyjnych) niemożność holowania samochodu przy wyłączonym silniku. W większości skrzyń biegów zwłaszcza starszego typu daje się też odczuć szarpanie przy zmianie biegów, czy wyraźne opóźnienie w zmianie biegów przy wyprzedzaniu (naciskamy mocno gaz, wyprzedzamy i przez chwilę włosy stają nam dęba na głowie, zanim automat zmieni bieg na niższy i auto wyrwie do przodu).

Producenci większości aut umożliwiają w skrzyniach automatycznych sekwencyjną zmianę biegów za pomocą samej dźwigni lub łopatek przy kierownicy (biegi w nich zmieniamy kolejno bez możliwości ich omijania). Popularnie system ten nazywa się Tiptronic, choć jest nazwą handlową zastrzeżoną dla Porsche, która udzieliła na niego licencji Volkswagenowi i Audi. System ten pod różnymi nazwami znajdziemy u większości producentów.

Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S Automatyczna skrzynia biegów w Porsche Cayenne S
Nowe technologie, np. DSG Volkswagena czy sekwencyjna możliwość zmiany biegów, nie wyeliminowały jednak wszystkich bolączek związanych z automatami. Te niestety kończą się dopiero przy autach segmentu premium, czyli tam, gdzie kończą się również możliwości finansowe większości kierowców. Jazda Porsche, Mercedesem z siedmiobiegową skrzynią 7G-Tronic, czy pierwszym na świecie ośmiobiegowym Lexusem LS pokazuje technologiczne zaawansowanie i wyrafinowanie na razie nieosiągalne w zwyczajnych pojazdach - praktycznie niewyczuwalne zmiany biegów, płynne przyspieszenia i potężne osiągi.

Ci, którzy do jazdy samochodem nie podchodzą w sposób ideologiczny, powiadają, że wybór skrzyni biegów to tak naprawdę kwestia gustu, a o tych podobno się nie dyskutuje. Jednak czy zawsze?

Opinie (39) 1 zablokowana

  • zwiększają zużycie paliwa (1)

    "zwiększają zużycie paliwa"
    i koniec tematu.

    • 0 0

    • @zwiększają zużycie paliwa

      Zwiększają ale nieznacznie! Od 0,5 do 1,5 l/100km!!!
      Wyczuwam tu opinię osoby, która w życiu nie jeździła autem z automatyczną skrzynią biegów...

      • 0 0

  • de gustibus non est disputandum

    moim zdaniem każdym model samochodu powinien mieć możliwość (przynajmniej opcjonalną) wyboru pomiędzy manualem a automatem. wtedy wszyscy byli by zadowoleni. jeżeli chodzi o moją opinię to jazda samochodem powinna dostarczać frajdę, a mnie osobiście cieszy możliwość manipulowania skrzynią po swojemu, więc nie sądzę, żebym kupił samochód z automatem. Jeździłem już takim samochodem i jakoś nie przemawia do mnie ten typ przekładni. A jechałem samochodem wujka (mercem sl600) więc raczej to był lepszy automat, który i tak jest do d... Mimo wszystko każdy powinien się zgodzić, że automat jest dla wygodnickich i leniuchów.

    • 1 1

  • można holować czy nie

    mam pytanie a co z pół automatami mam mercedesa klasy a
    diesel można holować czy nie

    • 0 0

  • automaty się psują,zwiększa się zwiększa się zużycie paliwa nie można ich holować.Najlepiej kupić kupić TRABANTA .Nie zerwie się pasek rozrządu, nie popsuje się klimatyzacja,komputer.

    • 0 0

  • jejku...

    Automat czy manual to kwestia tylko i wyłącznie gustu.
    A teraz co do prowadzących kobiet... Zazdrośni mężczyźni... A jak im się głupio robi jak się takiego weźmie na trasie albo w mieście i nie mogą nic na to poradzić... Osobiście jeżdżę i to dynamicznie, kocham to robić i nie mam z tym problemu, nie spowodowałam wypadku, ani nic podobnego. Na dodatek mężczyźni tak potrafią się zagapić na śliczną blondynkę lub brunetkę prowadzącą samochód, że powodują wypadki... ;P

    • 2 2

  • golf 4 w automacie, komfort.....

    • 2 0

  • pewnie, ze automat co za pytanie

    mam toyote corolle automat super autko cacy

    • 2 0

  • nieprawda

    uważam ze automat jest bardzo madrym rozw.napewno przyjazdnym dla inwalid kobiet przekładanie biegów odbywa sie szybciej mniejsze ryzyko uszkodzenia skrzyni (maja wiele zabespieczeń )żadsze wymiany oleju w skrzyni ,ruszanie podgórke odbywa sie bezpieczniej bezpieczniejsza jazda obie rece cały czas na kierownicy .
    jeżeli chodzi o dynamike zazwycaj jest przycisk sport poprawjajacy dynamike co pozwala automatowi w przeciagu sek przelączyc .
    uwazam ze sa same pozytywy

    • 3 0

  • AUTOMAT

    Czytam ,czytam i czytam opinie jedno moge powiedziec mam kilka samochodow(to sa samochody do nauki jazdy)manuale mialem prywatnie Opel Calibre automat i byla super niestety trzeba bylo sprzedac i dolozyc do Punta Grande od 3 lat posiadam rowniez Mazde 323 automat szkole nia kursantow ,na tym samochodzie zdaja potem egzamin i uwazam ze za jakis czas(chyba niestety odlegly)automaty wypra manuale.Co do zuzycia paliwa Calibra i Mazda nie odbiegaja od norm i twierdzenia ze pala duzo wiecej to lekka przesada.Zasadniczo automaty moga palic wiecej ale przy manualu i stylu min jazdy moze palic jeszcze wiecej,jednak sama przyjemnosc z jazdy lezy po stronie AUTOMATU.Pozdrawiam wszystkie automaty O.S.K LECH Lech Odrobny

    • 3 0

  • "Dobry kierowca" - to mozna powiedziec o kims, kto zmarl z przyczyn naturalnych nie kasujac przy tym samochodu :D.
    Reszta to sredni kierowcy :]
    Autor: 3citi_zen

    to akurat bzdura:) moja babcia jeździ juz z 35-40 lat i nie miała najmniejszej stłuczki, nawet zarysowania, ale za każdym razem gdy z nią jadę panicznie sie boję, że zginę przy 40 km/h...np. po nieudanym wymuszeniu pierwszeństwa....ja z drugiej strony juz samochód skasowałem(prawo jazdy od 4 lat), nie uwazam sie za jakiegoś super kierowcę, ale np. samochód z poślizgu przy 70-120km/h już parę razy wyprowadziłem (w jednym samochodzie tylko z abs, w drugim bez niczego...)

    a jesli chodzi o artykuł, to oczywiście automat jest lepszy pod każdym wzgledem, z wyjątkiem jednego: niektórym (np. mi) manualna daje po prostu niesamowita przyjemnosc z jazdy i koniec:) i nie chodzi tu o jakieś osiągi, szybkość, czy spalanie...a w korkach mozna spokojnie ruszać z dwójki czy trójki:) tylko trzeba umieć sprzęgłem operować:PP

    • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane