• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • Koleje Mazowieckie

    Na Mazowszu mamy spółkę Koleje Mazowieckie gdzie 100 procent udziałów ma samorząd
    Owszem poczyniony postęp jest fenomenalny,sukcesywnie wdrażany nowy i modernizowany tabor
    Jest tylko jedno "ale" to wszystko kosztuje,mimo potwornych dotacji z podatków nas wszystkich ceny biletów i tak należą do największych w Polsce

    • 0 0

  • Mysz chce połknąć słonia.

    Za unijne pieniądze.

    • 0 0

  • Błąd za błędem. (1)

    Wysokość peronów SKM wyrównano do 96 cm. Większość pociągów jest dostosowana do peronów o wysokości 76 cm. W Gdańsku odnowiono wszystkie perony i przebudowano na wysokość 96 cm. Aby można było łatwo wsiąść, potrzebny jest do obsługiwania linii SKM specjalny tabor. Wymiana firmy obsługującej SKM-kę jest niemożliwa, bo mało kto taki tabór posiada. Niemcy już zmądrzeli i rezygnują w niektórych regionach z 96 cm dla ich SKM-ki. Stadler buduje 41 składów przystosowanych do normalnych peronów. Związek komunikacyjny Renu i Rury nie chciał być już uzależniony od dawnego niemieckiego monopolisty DB Bahn. Prywatni przewoźnicy nie byli chętni do nabywania taboru nadającego się tylko do obsługi linii SKM. W latach 1980/90-tych przebudowali Niemcy perony na 96 cm, teraz będą przebudowywali na 76 cm. Zobaczymy, kiedy w Trójmieście zacznie się ponownie przebudowa peronów, tym razem w dół.

    Drugim problemem jest brak konkursu na każdą linię osobno. Dlaczego urząd marszałkowski nie kupi własny tabor i puści na trasie SKM albo równolegle po torach PKP PLK? Jeżeli ma 160 mln. zł na tabor, to niech zorganizuje połączenie Gdańsk – Gdynia z własnymi pociągami co 20 minut. Zobaczymy po pół roku, czy SKM-ka będzie musiał kursować co 10 minut, może wystarczy takt 15 albo 20 minutowy. Nie będzie trzeba już puszczać pociągi z Kościerzyny przez Wrzeszcz do Gdyni, bo będzie można przesiąść się w pociągi należące do województwa. Linię będzie może przedłużyć np. do Pruszcza. Jeżeli PKP nie chce sprzedać udział w PKP SKM Trójmiasto, to trzeba podzielić firmę na części: sieć, infrastruktura dla pasażerów, tabor i personał.

    Nadal nie ma rozwiązania dla taboru. Jeżeli województwo Pomorskie chce bawić się w przewoźnika, posiadać własny tabor, to dlaczego nie zbuduje sobie własną zajezdnię, zatrudni własnych serwisantów, własnych kolejarzy. Innym rozwiązaniem jest zamówienie usług u nowego przewoźnika, który do tej pory jeszcze nie działa na rynku pomorskim.

    • 1 1

    • A jakiego innego przewoznika?Znowu kasa ma isc do zagranicznej spolki?

      Tym nowym sie bedzie oplacac a pkp sie nie oplaca?No to prosze o argumenty?a serwis?miejsca postojowe?Nowi jeszcze bardziej ogranicza przewozy i wcisna wszystkich do jednego wagonu biorac sowite dofinansowanie od marszalka z naszych podatkow?To ja juz wole polska spolke.Chociaz to wywiazywanie sie z zadan pkp tez moze sobie miedzy bajki wlozyc...

      • 0 0

  • s-Bahn

    Czy nowe pociągi będą miały cztery pary drzwi?

    • 1 0

  • I wszystko jasne

    PKP jest rządowe a Gdańsk samorządowe.
    Nie ta opcja partyjna.
    Za mało różańca jak przy Enerdze.

    • 2 0

  • dla scisłości

    To SKARB Państwa ma okołlo 50% udziałów, pkp z 18%.
    Tak czy owak to państwowe, a miasto Gdańsk i województwo to nie jest przypadkiem Państwowe?

    • 0 2

  • bogaty marszałek

    W pomorskim nie ma bezdomnych ludzi? biednych i schorowanych starszych osób? marszałek chce dać 160 mln zł. za udziały w firmie transportowej, a to jego pieniądze? czy podatnika? On chce dać, nie rozumiem. Taki bogaty człowiek i jaki hojny. Ludzie wy zrozumcie że to wasze podatki, a oni (urzędasy) przesrywają te pieniądze albo/i wprost je kradną. Każda inwestycja jest okazją by się dorobić, dla nich każda.

    • 0 4

  • Kolej to obecnie ponad 10 spółek (1)

    Kolej to spółka-spółek. Tory należą do PKP PLK, dostawcą prądu jest PKP ENERGETYKA, dworce należą do jeszcze innej spółki PKP SA, jest jeszcze PKP CARGO, PKP Intercity, PKP Informatyka, PKP TELKOL ,PKP Linia Szerokotorowa, NATURA TUR, i jeszcze wśród "inwentarza" jest PKP SKM w Trójmieście. Ale są Koleje Mazowieckie 51% udziału samorządu,Koleje Śląskie, Koleje Małopolskie tam samorządy posiadają pakiet większościowy i warto zobaczyć jak to działa. Tak samo SKM w Warszawie jest własnością miasta jak cały ZTM . I to u Pani Hanki...(HGW) A bilety obowiązują te same na pociągi SKM, Tramwaje, autobusy i metło przepraszam METRO.

    • 5 0

    • i bardzo dobrze.
      Ty jak idziesz do galerii po buty to też wybierasz sklep :)

      • 0 1

  • haha

    i bardzo dobrze że nie chcą sprzedać i mają do tego święte prawo.. jak można sprzedawać coś co przynosi zyski??? chyba debil by sprzedał... władza oburzona hahaah pozdro

    • 1 3

  • Etaty za udziały !

    Władze miasta nie mają już gdzie upchnąć c*otek i krewnych, dlatego potrzebne jest nowe korytko !

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pasjonat zabytkowych aut, Witold Ciążkowski, jest twórcą:

 

Najczęściej czytane