- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (53 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 20:08
zły tytuł artykułu
Marszałek nie daje tylko chce kupić udziały- 2 1
-
2018-02-16 15:24
PISIORSKIE WŁADZE wojewódzkie chcą łapę położyć na SKM (2)
i co jeszcze, rozliczymy was !
- 5 5
-
2018-02-16 20:06
Pisowskie włądze wojewódzkie za to pewnie dostałyby ryjowe błogosławieństwo
co?
- 0 0
-
2018-02-16 18:59
odleciała czlowieku
- 0 0
-
2018-02-16 12:43
(2)
Nie chcą oddać swojej części za pieniądze, to należy im zabrać za darmo.
- 9 1
-
2018-02-16 18:59
(1)
jak UM zacznie tym zarządzać....
- 0 0
-
2018-02-16 20:05
gorzej nie będzie. SKM to dno dna.
- 0 0
-
2018-02-16 10:51
(4)
Dobrze ze kogokolwiek obchodzą pasażerowie...
- 0 3
-
2018-02-16 19:06
(1)
na pewno nie Urzędu Marszałkowskiego
Oni nie kupili ani jednego nowego pociągu
Inne województwa po kilkadziesiat- 0 0
-
2018-02-16 20:04
spalinowe wymienili w całości
A SKM, wspaniale wywiązując się z zadań, kupiła w ciągu 20 lat słownie 1 nowego ezt
- 0 1
-
2018-02-16 12:06
Kogo obchodzą? Bo na pewno nie samorząd (1)
- 2 3
-
2018-02-16 12:17
jeśli kogokolwiek w ogóle to samorząd
to jest ostatnia nadzieja- 1 1
-
2018-02-16 10:13
Panie Marszałku zostaw Pan ten Ciemnogród (2)
Oni i tak zrobią wszystko żeby pozostać w grupie PKP po trupach. Płacą haracz PKP a oni z Warszawy sprawują nadzór jaki to chyba widać. Co roku w biurowcu coraz więcej powstaje biur i zarazem stanowisk dla rodzinki. Zatrudnienie wzrasta tylko tam gdzie nie trzeba. Nowego taboru brak . Jak by Pan to przejął to byś się Pan za głowę złapał . Na czele w jednym pionie Dyrektor z synami. U nich nie ma czegoś takiego jak etyka,moralność itd. .Od PKP na nowe składy i tak nie dostaną bo przez tyle ile istnieje SKM nic nie dostaje. Niech się zadłużą za chwile przyjdą z pod kulonym ogonem prosić o umowę przewozową na kilka lat. Kupią 10 składów a i tak to tylko kropla w morzu potrzeb SKM-ki. Z takim podejściem to wymiana taboru nastąpi za 20 lat i inne będą już stare.
- 13 1
-
2018-02-16 19:05
(1)
Zostaw bo jak weźmiesz to wszystko upadnie.
Nie poradzili sobie z koleją regionalną A chcą aglomeracyjną?- 1 1
-
2018-02-16 20:03
Nie poradził sobie Struk i Świlski - i im kopa w d*pę.
Nie radzi sobie SKM i PR - i z nimi też na śmietnik historii.
- 0 0
-
2018-02-16 09:52
Nieprawda (2)
"Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim" Nie jest korzystna, jest potrzeba oraz tragicznie się wywiązuje. Won!
- 9 2
-
2018-02-16 19:01
(1)
wszystko powinno być w rękach PKP
- 0 0
-
2018-02-16 20:01
po ch pytam?
By wrócili do czasu likwidacji połączeń, jak było w epoce przedmarszałkowskiej.
PKPowskie szuje już zapomniały zaorane linie Pszczółki - Skarszewy - Kościerzyna, Pruszcz - Kartuzy - Lębork albo Szymankowo - Nowy Dwór, gdzie na chama zabroniono Arrivie jeździć?- 0 0
-
2018-02-16 09:47
(2)
Założyć Koleje Pomorskie i WON z PKP.
- 12 1
-
2018-02-16 19:01
(1)
ta i będą wyglądać jak Regio...jak UM się tym zajmie.
Tu potrzebni fachowcy- 0 1
-
2018-02-16 20:00
Z SKM-ki pewnie
(śmiech)
- 0 0
-
2018-02-16 08:37
sprzedaż (2)
Nie dziwię się ze PKP nie chce tego sprzedać?. A dlaczego ma to zrobić ? Bo ktoś tego chce ? Jakbym był właścicielem SKMki to też bym jej nie sprzedał. Nie samorząd kupi sobie pociągi i wstawi na tory.
- 7 8
-
2018-02-16 19:58
Jestem za. Można to nawet zrobić taniej - zlecić przewozy Arrivie zamiast kupować cokolwiek samemu.
potem będzie można zaorać to gniazdo idiotów na Cisowej.
Bez żalu.- 1 2
-
2018-02-16 08:52
Niech dom sprzeda tort wtedy samorząd kupi nowe pociągi
- 1 0
-
2018-02-16 07:59
ile.. (2)
..trzeba składów, żeby jeździć po torach SKM ?? Może trzeba zwiększyć nakład na przewozy regionalne i wygrać przetarg na przewozy po trójmieście..?
- 7 1
-
2018-02-16 08:44
Tylko po ktorych torach (1)
Linia skm nalezy chyba do skm, a linia dalekobiezna ma za mala przepustowosc
- 2 2
-
2018-02-16 19:57
SKM ma zas..ny obowiazek ustawowy wpuścić na tory wszystkich chętnych.
W przeciwnym razie Bruksela spuści ich w kanał, jak lotnisko w Kosakowie
- 0 0
-
2018-02-16 07:58
(2)
To życzę im, żeby przegrali kolejny przetarg.
- 15 5
-
2018-02-16 08:04
Jakby to bylo takie proste... ;) (1)
- 1 1
-
2018-02-16 19:56
Wystarczy ogłosić go na okres 2021-2036
i zaprosić Arrivę. Jak myślisz, wygra SKM czy Arriva?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.