- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (49 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 07:21
Może najwyższy czas żeby województwo podziękowało monopoliście i powołało własną spółkę kolejową... (9)
tak jak Koleje: Mazowieckie, Małopolskie, Śląskie, Wielkopolskie, itd...
- 36 5
-
2018-02-16 07:59
(8)
I co? Będą jeździć ulicami Trójmiasta? Pomyśl trochę...
- 5 9
-
2018-02-16 08:08
(7)
To po czym jeżdżą Koleje Młp., Mzw., Wlkp., kładli własne tory?
- 9 4
-
2018-02-16 09:27
Nie, po Państwowych torach (6)
Tutaj właścicielem torów jest SKM
- 4 4
-
2018-02-16 11:09
(5)
• nie wszystkich. Tor PKM jest marszałkowski
od tego można by zacząć duszenie skm
• krok drugi - reaktywacja autobusu 101 z dużym taborem i gęsto rozmieszczonymi przystankami
• krok trzeci wycofanie funduszy marszałkowskich, gdańskich i innych miejskich, ilu się da namowić
muszą zdechnąć- 7 3
-
2018-02-16 11:56
(1)
Tor PKM jest marszałkowski - to prawda, ciekawe czyj jest tabor ?
Twój wymarzony 101 będzie przy dzisiejszym natężeniu ruchu jechał z GK do GA minimum 1,5 godziny, albo dłużej więc szerokiej drogi. Ciekawe co wymyślisz jak już zdechną.- 0 2
-
2018-02-16 19:52
tabor też jest marszałkowski
Doraźnie zamiast SKMki można uruchomić Polregio Wejherowo-Tczew.
Szybko ci z SKMki padliby na ryj- 0 1
-
2018-02-16 11:55
(2)
Jakież to nieodpowiedzialne myślenie. Trójmiasto jest skomunikowane w zasadzie tylko dzięki SKM, to zaduśmy SKM. Genialne. Jak podcinanie gałęzi na której się siedzi. Po harmonogramach budowy PKM i organizacji tego projektu nie wierzę, że samorządowcy są w stanie zarządzać SKMką 800 tysięcznej metropolii. Najgłupszy pomysł z możliwych
- 1 3
-
2018-02-16 19:51
A kto ma zarządzać metropolią, jak nie samorząd?
Rządowy komisarz? Marzy się wam, ścier*a
- 0 0
-
2018-02-16 12:16
trzeba ich zadusić by zdechli
i by marszałem przejął całą firmę i wymusił zmiany
na przykład połączenie skm skmbis ztm i zkm
tor pkm jest urzędu marszałkowskiego
tabor też
na początek wystarczy na skmbis- 4 2
-
2018-02-16 06:47
Odwoływane lursy (6)
Lepiej napiszcie dlaczego codziennie o 16.36 odwoływany jest kurs z Wrzeszcza do Gdyni. W lutym pociąg pojechał może z 3 razy !!! SKM niema pociągów i nie chce się do tego przyznać.
- 37 5
-
2018-02-16 07:43
(1)
Idź się doucz zanim odwalisz następnego gniota gimbazo. Właścicielem taboru PKM jest Urząd Marszałkowski a nie SKM. Taki właśnie sprzęt zakupiono za m.in. Twoje i moje pieniądze. A teraz wyobraź sobie jak Marszałek przejmuje pakiet większościowy SKM - czy obiecane 160 mln. zł. na pewno trafiłoby w całości na rozsądne zakupy?
Świnie przy korycie najpierw muszą się nażreć. Jak już przeżują, przetrawią i wydalą to następni po nich muszą te g..no sprzątnąć. Tak trafia na pole, które po pewnym czasie przyniesie jakiś plon.- 4 11
-
2018-02-16 19:45
Lignowski ci za te bzdety płaci
bo rzecz jasna po PISowsku zapominasz dodać, że za utrzumanie taboru na PKM odpowiada SKM. A także za wszystkie cyrki związane z niemieszczeniem się ludzi w składach...
- 0 0
-
2018-02-16 07:27
(3)
Też to zauważyłem. Ciekawy kurs. Ale lepiej jeden ustalony, niż wszystkie co jakiś czas, bo wtedy zrazilyby sie wszystkie grupy.
- 3 3
-
2018-02-16 09:25
mam nadzieję że zawodowo niczym nie zarządzasz (1)
- 1 2
-
2018-02-16 16:22
No tak, bo SKM to wręcz wzorowo zarządzane. Wzór do naśladowania.
- 2 0
-
2018-02-16 07:30
To lepiej na stałe go odwołać. Przynajmniej można sobie podróż z pracy odpowiednio zaplanować. A teraz jest tak że raz jedzie potem kilka razy odwołany i znowu przerwa.
- 6 0
-
2018-02-16 06:43
Najlepiej pognać tych dziadów leśnych i zatrudnic młodych ,prężnych, wykształconych ludzi (2)
w zarządzie.. A najlepiej sprywatyzować..
- 33 9
-
2018-02-16 06:49
Sprywatyzować? Idiotyczny pomysł. (1)
Wtedy kolejki będą jeździć tylko w godzinach szczytu, bo inaczej się nie opłaca. Ktoś kiedyś już komunikację autobusową zaczął prywatyzować. Skutek jest taki, że do wielu mniejszych miejscowości autobusy dziś już nie dojeżdżają. Usług o ważnym znaczeniu społecznym się nie prywatyzuje.
- 17 7
-
2018-02-16 19:44
Głupiś. Do Tucholi w ramach opłacanej przez samorząd służby publicznej jeżdżą prywatne pociągi Arrivy, a do Sopotu prywatne
Państwowych przychodni też już nie ma.
Więc nie pi..l tu głupot.- 0 0
-
2018-02-16 19:44
To typowy kolejarski pokerek
Urząd Marszałkowski chce mieć pakiet większościowy dla tego aby nowe składy czasami nie przehandlowano na inne linie PKP-jak to miało miejsce przy podziale grupy PKP w latach ubiegłych. Co "lepsze" składy poszły w Polskę, a to co zostało to...remonty,modernizacje i tak w kółko.. Centrala w Warszawie decydowała co z taboru zostanie dla PKP SKM , a co "pójdzie w Polskę". I to bardzo mądre posunięcie Marszałka ,że coś za coś. Kolejarze natomiast chcą 10 letniej gwarancji na obsługę (czyli monopolu) linii Gdańsk-Gdynia-Wejherowo i twierdzą, że według tego "planu" sami sfinansują ewentualny zakup/lub nie/-nowego taboru. Pan M. Stilger mówiąc, że....."gdy przewożnik ten wywiązuje się BARDZO DOBRZE z postawionych przed nim zadań"... Pan opowiadasz bajki....Panie..!
- 3 1
-
2018-02-16 06:33
(4)
Zobaczyli co zrobili oddając SKM, i teraz kole w oczy ze jednak mozna.Uwierzycie w rękach państwowych wyglądało by to o wiele,wiele gorzej.
- 3 19
-
2018-02-16 07:11
teraz właśnie SKM jest w rękach państwowych (2)
a idzie o to że mogłaby przejść w samorządowe. gdzie samorząd lepiej zna potrzeby regionu
- 15 4
-
2018-02-16 12:01
(1)
W samorządach jest największy nepotyzm z możliwych i tego to już nikt nie kontroluje
- 3 1
-
2018-02-16 19:42
A w instytucjach rządowych Drelichy to przez kompetencje są na stołku, nie?
- 1 1
-
2018-02-16 11:47
Czytanie ze zrozumieniem widac boli
- 0 2
-
2018-02-16 06:19
Bolszewicy nie oddadzą SKM (5)
- 106 16
-
2018-02-16 11:31
(1)
I dobrze ze nie oddadza bo bedzie wygladala po kilku latach jak Regio...
Marszalek pokazal juz ze nie potrafi zarzadzac koleja - patrz regio- 4 3
-
2018-02-16 19:40
A przepraszam, czy to nie sk..le z SKMki zostawiali pod Kościerzyną rodziny z rowerami w polu?
- 0 0
-
2018-02-16 07:45
(1)
Trockiści również są zainteresowani!
- 8 1
-
2018-02-16 08:38
Tylko wolny rynek
I swobodny przepływ kapitału!
- 1 5
-
2018-02-16 06:48
Marksisci chetnie by ja przejeli
- 12 4
-
2018-02-16 06:15
(8)
Też bym chętnie kupił udziały w skm w cenie kapitału zakładowego. Kapitał zakładowy ma niewiele wspólnego z wartością firmy.
- 79 5
-
2018-02-16 11:41
(3)
Chcial chcial chcial i co dalej? po roku skmka wygladalby jak Marszalkowskiwe Regio czyli wielki upadek
- 5 1
-
2018-02-16 19:40
Pocieszę: niżej niż SKM upaść już się nie da
- 1 0
-
2018-02-16 14:05
Jakie marszałkowskie? Marszałek ma w Patologii Regionalnej tylko 7% udziałów! (1)
- 2 1
-
2018-02-16 14:24
Problem polega na tym ze majac swoje udzialy decyduje o calosci spolki. A im wiecej wlascicieli tym gorzej:)
- 1 1
-
2018-02-16 09:32
(2)
Masz rację ale i tak wielu komentujących tego nie zrozumie. Najważniejsze że przekaz do nich dotarł taki "ON CHCIAŁ"
- 6 3
-
2018-02-16 14:01
Bo to było jedyne logiczne wyjście. (1)
Ten bu..el zwany SKM jest tak zapuszczony,że jedynym rozwiązaniem jest przekazanie go za złotówkę samorządom w zamian za odpowiedniej wielkości inwestycje taborowe,których PKP nie przeprowadzi,bo nie ma z czego. Czytaj uważnie: PKP nie ma nawet zabezpieczenia na kredyt na wkład własny na inwestycje i usiłuje to zabezpieczenie (w formie umowy wieloletniej) teraz wymusić medialnie na marszałku. Tylko wszystkie miasta razem i marszałek są w stanie samodzielnie (lub z dofinansowaniem unijnym) wymienić tabor,ale na wymianę taboru i jeszcze na wykupienie SKM po stawce jakiej zaśpiewa sobie PKP to już NIKOGO nie stać.
- 3 4
-
2018-02-16 19:39
Patrz, 4 minusujących głupków nie ma pojęcia
że PKP nie jest w stanie kupić niczego.
- 1 0
-
2018-02-16 08:33
To niech podadzą swoją cenę
- 10 0
-
2018-02-16 06:14
SKM ma taki burdel że gdyby pomorskie to odkryło (5)
To zaraz byłaby chryja. I chyba mogłoby zwalniać ludzi, tfu, rodzinne klany od sprzątaczki po prezesa
Beton beton beton beton- 171 21
-
2018-02-16 07:20
(3)
Tępy jesteś i jeszcze się tym chwalisz. SKM ma związane ręce, coroczne przetargi na przewozy skutecznie odstraszają banki a z tymi spółka sama poradziłaby sobie z brakującą kwotą na nowy tabor. Po drugie; czy przejęcie pakietu większościowego przez Marszałka to byłaby zmiana na plus? Towarzystwo co najmniej podejrzane ;)
- 10 40
-
2018-02-16 19:37
Haha, a Buczek mobber to anioł
- 1 0
-
2018-02-16 07:40
To marszałek ma związane ręce. (1)
Jak SKM jest takie cacy to niech walczy o przewozy w innych miejscach. Jak mu idzie?
- 23 4
-
2018-02-16 08:43
I co będzie ludzi drezynami wozić?
- 6 4
-
2018-02-16 11:40
Lepszy burdel od 55 letnich skladow Regio
- 0 4
-
2018-02-16 06:05
Czyli nadal (3)
Skansen mentalny i taborowy bedzie wizytowka wybrzeża
- 191 9
-
2018-02-16 11:26
(1)
O ile woj Pomorskie sie rozwija to akurat kolej zostala mocno zaniedbana przez marszaka.
Kolej regionalna jest w stanie agonalnym. Brak wspolpracy pomiedzy marszalkiem a Polregio. Marszalek udaje ze placi Polregio ze jezdzi.
Zlom zlom zlom i ciagle defekty. Jazda jak w ugandzie.
Na prawde chcecie aby SKM-ka wygladala jak Regio?- 7 2
-
2018-02-16 19:30
chcemy, aby przede wszystkim ten debilny podział zniknął
ale do tego trzeba zniknięcia z Trójmiasta Struka, Świlskiego, Admowicza, Szczurka, Buczka, Lignowskiego i wielu innych popaprańców
- 1 1
-
2018-02-16 08:09
EN57 - symbol i wizytówka Trójmiasta
- 18 0
-
2018-02-16 10:13
Obecnie PKP rządzi banda absolutnych matołów (1)
z pijusem, nierobem zwiącholskim na czele,
PKP chce wydębić kasę od SKM i wszystko w temacie- 11 0
-
2018-02-16 19:04
lepsza od tych z UM.
Zobacz co oni zrobili z koleją regionalną - stan agonalny- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.