• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • Może najwyższy czas żeby województwo podziękowało monopoliście i powołało własną spółkę kolejową... (9)

    tak jak Koleje: Mazowieckie, Małopolskie, Śląskie, Wielkopolskie, itd...

    • 36 5

    • (8)

      I co? Będą jeździć ulicami Trójmiasta? Pomyśl trochę...

      • 5 9

      • (7)

        To po czym jeżdżą Koleje Młp., Mzw., Wlkp., kładli własne tory?

        • 9 4

        • Nie, po Państwowych torach (6)

          Tutaj właścicielem torów jest SKM

          • 4 4

          • (5)

            • nie wszystkich. Tor PKM jest marszałkowski
            od tego można by zacząć duszenie skm
            • krok drugi - reaktywacja autobusu 101 z dużym taborem i gęsto rozmieszczonymi przystankami
            • krok trzeci wycofanie funduszy marszałkowskich, gdańskich i innych miejskich, ilu się da namowić

            muszą zdechnąć

            • 7 3

            • (1)

              Tor PKM jest marszałkowski - to prawda, ciekawe czyj jest tabor ?
              Twój wymarzony 101 będzie przy dzisiejszym natężeniu ruchu jechał z GK do GA minimum 1,5 godziny, albo dłużej więc szerokiej drogi. Ciekawe co wymyślisz jak już zdechną.

              • 0 2

              • tabor też jest marszałkowski

                Doraźnie zamiast SKMki można uruchomić Polregio Wejherowo-Tczew.
                Szybko ci z SKMki padliby na ryj

                • 0 1

            • (2)

              Jakież to nieodpowiedzialne myślenie. Trójmiasto jest skomunikowane w zasadzie tylko dzięki SKM, to zaduśmy SKM. Genialne. Jak podcinanie gałęzi na której się siedzi. Po harmonogramach budowy PKM i organizacji tego projektu nie wierzę, że samorządowcy są w stanie zarządzać SKMką 800 tysięcznej metropolii. Najgłupszy pomysł z możliwych

              • 1 3

              • A kto ma zarządzać metropolią, jak nie samorząd?

                Rządowy komisarz? Marzy się wam, ścier*a

                • 0 0

              • trzeba ich zadusić by zdechli
                i by marszałem przejął całą firmę i wymusił zmiany
                na przykład połączenie skm skmbis ztm i zkm

                tor pkm jest urzędu marszałkowskiego
                tabor też
                na początek wystarczy na skmbis

                • 4 2

  • Odwoływane lursy (6)

    Lepiej napiszcie dlaczego codziennie o 16.36 odwoływany jest kurs z Wrzeszcza do Gdyni. W lutym pociąg pojechał może z 3 razy !!! SKM niema pociągów i nie chce się do tego przyznać.

    • 37 5

    • (1)

      Idź się doucz zanim odwalisz następnego gniota gimbazo. Właścicielem taboru PKM jest Urząd Marszałkowski a nie SKM. Taki właśnie sprzęt zakupiono za m.in. Twoje i moje pieniądze. A teraz wyobraź sobie jak Marszałek przejmuje pakiet większościowy SKM - czy obiecane 160 mln. zł. na pewno trafiłoby w całości na rozsądne zakupy?
      Świnie przy korycie najpierw muszą się nażreć. Jak już przeżują, przetrawią i wydalą to następni po nich muszą te g..no sprzątnąć. Tak trafia na pole, które po pewnym czasie przyniesie jakiś plon.

      • 4 11

      • Lignowski ci za te bzdety płaci

        bo rzecz jasna po PISowsku zapominasz dodać, że za utrzumanie taboru na PKM odpowiada SKM. A także za wszystkie cyrki związane z niemieszczeniem się ludzi w składach...

        • 0 0

    • (3)

      Też to zauważyłem. Ciekawy kurs. Ale lepiej jeden ustalony, niż wszystkie co jakiś czas, bo wtedy zrazilyby sie wszystkie grupy.

      • 3 3

      • mam nadzieję że zawodowo niczym nie zarządzasz (1)

        • 1 2

        • No tak, bo SKM to wręcz wzorowo zarządzane. Wzór do naśladowania.

          • 2 0

      • To lepiej na stałe go odwołać. Przynajmniej można sobie podróż z pracy odpowiednio zaplanować. A teraz jest tak że raz jedzie potem kilka razy odwołany i znowu przerwa.

        • 6 0

  • Najlepiej pognać tych dziadów leśnych i zatrudnic młodych ,prężnych, wykształconych ludzi (2)

    w zarządzie.. A najlepiej sprywatyzować..

    • 33 9

    • Sprywatyzować? Idiotyczny pomysł. (1)

      Wtedy kolejki będą jeździć tylko w godzinach szczytu, bo inaczej się nie opłaca. Ktoś kiedyś już komunikację autobusową zaczął prywatyzować. Skutek jest taki, że do wielu mniejszych miejscowości autobusy dziś już nie dojeżdżają. Usług o ważnym znaczeniu społecznym się nie prywatyzuje.

      • 17 7

      • Głupiś. Do Tucholi w ramach opłacanej przez samorząd służby publicznej jeżdżą prywatne pociągi Arrivy, a do Sopotu prywatne

        Państwowych przychodni też już nie ma.

        Więc nie pi..l tu głupot.

        • 0 0

  • To typowy kolejarski pokerek

    Urząd Marszałkowski chce mieć pakiet większościowy dla tego aby nowe składy czasami nie przehandlowano na inne linie PKP-jak to miało miejsce przy podziale grupy PKP w latach ubiegłych. Co "lepsze" składy poszły w Polskę, a to co zostało to...remonty,modernizacje i tak w kółko.. Centrala w Warszawie decydowała co z taboru zostanie dla PKP SKM , a co "pójdzie w Polskę". I to bardzo mądre posunięcie Marszałka ,że coś za coś. Kolejarze natomiast chcą 10 letniej gwarancji na obsługę (czyli monopolu) linii Gdańsk-Gdynia-Wejherowo i twierdzą, że według tego "planu" sami sfinansują ewentualny zakup/lub nie/-nowego taboru. Pan M. Stilger mówiąc, że....."gdy przewożnik ten wywiązuje się BARDZO DOBRZE z postawionych przed nim zadań"... Pan opowiadasz bajki....Panie..!

    • 3 1

  • (4)

    Zobaczyli co zrobili oddając SKM, i teraz kole w oczy ze jednak mozna.Uwierzycie w rękach państwowych wyglądało by to o wiele,wiele gorzej.

    • 3 19

    • teraz właśnie SKM jest w rękach państwowych (2)

      a idzie o to że mogłaby przejść w samorządowe. gdzie samorząd lepiej zna potrzeby regionu

      • 15 4

      • (1)

        W samorządach jest największy nepotyzm z możliwych i tego to już nikt nie kontroluje

        • 3 1

        • A w instytucjach rządowych Drelichy to przez kompetencje są na stołku, nie?

          • 1 1

    • Czytanie ze zrozumieniem widac boli

      • 0 2

  • Bolszewicy nie oddadzą SKM (5)

    • 106 16

    • (1)

      I dobrze ze nie oddadza bo bedzie wygladala po kilku latach jak Regio...
      Marszalek pokazal juz ze nie potrafi zarzadzac koleja - patrz regio

      • 4 3

      • A przepraszam, czy to nie sk..le z SKMki zostawiali pod Kościerzyną rodziny z rowerami w polu?

        • 0 0

    • (1)

      Trockiści również są zainteresowani!

      • 8 1

      • Tylko wolny rynek

        I swobodny przepływ kapitału!

        • 1 5

    • Marksisci chetnie by ja przejeli

      • 12 4

  • (8)

    Też bym chętnie kupił udziały w skm w cenie kapitału zakładowego. Kapitał zakładowy ma niewiele wspólnego z wartością firmy.

    • 79 5

    • (3)

      Chcial chcial chcial i co dalej? po roku skmka wygladalby jak Marszalkowskiwe Regio czyli wielki upadek

      • 5 1

      • Pocieszę: niżej niż SKM upaść już się nie da

        • 1 0

      • Jakie marszałkowskie? Marszałek ma w Patologii Regionalnej tylko 7% udziałów! (1)

        • 2 1

        • Problem polega na tym ze majac swoje udzialy decyduje o calosci spolki. A im wiecej wlascicieli tym gorzej:)

          • 1 1

    • (2)

      Masz rację ale i tak wielu komentujących tego nie zrozumie. Najważniejsze że przekaz do nich dotarł taki "ON CHCIAŁ"

      • 6 3

      • Bo to było jedyne logiczne wyjście. (1)

        Ten bu..el zwany SKM jest tak zapuszczony,że jedynym rozwiązaniem jest przekazanie go za złotówkę samorządom w zamian za odpowiedniej wielkości inwestycje taborowe,których PKP nie przeprowadzi,bo nie ma z czego. Czytaj uważnie: PKP nie ma nawet zabezpieczenia na kredyt na wkład własny na inwestycje i usiłuje to zabezpieczenie (w formie umowy wieloletniej) teraz wymusić medialnie na marszałku. Tylko wszystkie miasta razem i marszałek są w stanie samodzielnie (lub z dofinansowaniem unijnym) wymienić tabor,ale na wymianę taboru i jeszcze na wykupienie SKM po stawce jakiej zaśpiewa sobie PKP to już NIKOGO nie stać.

        • 3 4

        • Patrz, 4 minusujących głupków nie ma pojęcia

          że PKP nie jest w stanie kupić niczego.

          • 1 0

    • To niech podadzą swoją cenę

      • 10 0

  • SKM ma taki burdel że gdyby pomorskie to odkryło (5)

    To zaraz byłaby chryja. I chyba mogłoby zwalniać ludzi, tfu, rodzinne klany od sprzątaczki po prezesa
    Beton beton beton beton

    • 171 21

    • (3)

      Tępy jesteś i jeszcze się tym chwalisz. SKM ma związane ręce, coroczne przetargi na przewozy skutecznie odstraszają banki a z tymi spółka sama poradziłaby sobie z brakującą kwotą na nowy tabor. Po drugie; czy przejęcie pakietu większościowego przez Marszałka to byłaby zmiana na plus? Towarzystwo co najmniej podejrzane ;)

      • 10 40

      • Haha, a Buczek mobber to anioł

        • 1 0

      • To marszałek ma związane ręce. (1)

        Jak SKM jest takie cacy to niech walczy o przewozy w innych miejscach. Jak mu idzie?

        • 23 4

        • I co będzie ludzi drezynami wozić?

          • 6 4

    • Lepszy burdel od 55 letnich skladow Regio

      • 0 4

  • Czyli nadal (3)

    Skansen mentalny i taborowy bedzie wizytowka wybrzeża

    • 191 9

    • (1)

      O ile woj Pomorskie sie rozwija to akurat kolej zostala mocno zaniedbana przez marszaka.

      Kolej regionalna jest w stanie agonalnym. Brak wspolpracy pomiedzy marszalkiem a Polregio. Marszalek udaje ze placi Polregio ze jezdzi.
      Zlom zlom zlom i ciagle defekty. Jazda jak w ugandzie.

      Na prawde chcecie aby SKM-ka wygladala jak Regio?

      • 7 2

      • chcemy, aby przede wszystkim ten debilny podział zniknął

        ale do tego trzeba zniknięcia z Trójmiasta Struka, Świlskiego, Admowicza, Szczurka, Buczka, Lignowskiego i wielu innych popaprańców

        • 1 1

    • EN57 - symbol i wizytówka Trójmiasta

      • 18 0

  • Obecnie PKP rządzi banda absolutnych matołów (1)

    z pijusem, nierobem zwiącholskim na czele,
    PKP chce wydębić kasę od SKM i wszystko w temacie

    • 11 0

    • lepsza od tych z UM.
      Zobacz co oni zrobili z koleją regionalną - stan agonalny

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Q30, Q50, Q60 - to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane