- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (56 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (49 opinii)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (255 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (357 opinii)
SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce
Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.
Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.
- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.
Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.
Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.
PKP nie chce zmian właścicielskich
- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.
- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.
Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy
Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.
- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.
Miejsca
Opinie (274) 10 zablokowanych
-
2018-02-16 09:56
Rzad PiS nic nie da Gdańskowi ! (1)
To miasto Tuska i Walesy wiec nie są zainteresowani.
- 6 1
-
2018-02-16 19:03
Unia kasę chciała dac PO nie wzięło.
Teraz to jedyne województwo bez nowych pociągów Elektrycznych.
A Polregio...ma pociągu po 50 lat stare- 1 0
-
2018-02-16 18:04
Błąd w tytule (1)
Z tekstu wynika, że Marszałek NIE DAJE, tylko chce za 160 mln WYKUPIĆ akcje spółki o tej wartości, co da mu pakiet większościowy. A to duża różnica.
- 4 2
-
2018-02-16 19:00
bo chce akcje za darmo...w zamian podpisze umowę wieloletnią na te 160mln..
- 2 2
-
2018-02-16 12:21
(1)
Niech się zajmą PKMką i Regio. Nie ma na to kasy a on chce kłaść łapę na SKM za 160 milionów? Podejrzane
- 4 7
-
2018-02-16 18:58
szczera prawda.
Region Gdynia upadło A on chce dofinansować nieswoją kolej.- 0 0
-
2018-02-16 18:56
Marszałek pokazał już co znaczy zarządzanie koleją...Kolej regionalna ledwo żyje
Jako jedyni w Polsce nie mają nowych pociągów.- 2 3
-
2018-02-16 18:27
W takim razie władze wojewodztwa powinny sie wycofać razem z miastami udziałowcami
i utworzyc wzorem innych województw własnego przewoźnika a PKP niech wtedy pokazują na co je stać . Rządzi nimi Beton nie do ruszenia .
- 4 0
-
2018-02-16 15:58
SKM to dojna krowa dla GrYpy PKP z siedzibą w wArschawie a skansen kolei dla tubylców.
Może jakiś bezdomny kupi nowe składy i będzie po kłopocie ;)
- 8 0
-
2018-02-16 14:22
Tak Tak
Skoro ma kasę to niech ,przeznaczy na inne potrzeby.Ale marszałek zPO więc to śmierdzi na odległość.
- 1 9
-
2018-02-16 06:31
to niech dadzą te kase na regio (7)
tam też jest skansen techniczny a struk to zdaje się ma całe województwo a nie tylko 3city
- 35 32
-
2018-02-16 06:42
Struk to kawal cwaniaka (3)
PR sa samorzadowe ale z nimi tez podpisuje umowy na rok i ani mysli inwrstowac w tabor....a z tym wspomaganiem SKM to zagrywka przedwyborcza,i tak by kasy nie dal.Czas go wy..... z tego marszalkowskiego fotelika
- 25 17
-
2018-02-16 07:09
PR są samorządowe? (2)
od kiedy???
- 8 9
-
2018-02-16 10:46
Od dawna tylko (1)
że należy do samorządów w całym kraju. Pomorskie ma tylko swoja małą część.
- 5 1
-
2018-02-16 14:06
Tylko porządź sobie tym,w czym masz 7%...
- 0 0
-
2018-02-16 11:33
Mozna bylo dostac kase z uniii na pociagi dla Regio .....Pomorskie: 0
Mazowieckie z 60 sztuk nowych kupuje. To samo inne wojewodztwa.
Wojewodztwa w calym kraju maja po kilkadzieisat nowych pociagow dla Polregio:
Pomorskie: 0- 12 1
-
2018-02-16 10:56
Regio w tym woj. upadlo.
Brawo marszalek- 6 3
-
2018-02-16 08:34
Jest jeden duży problem. Tory należą do SKM
- 10 0
-
2018-02-16 14:01
PKP
KLuczowe gałęzie gospodarki w tym kolej powinny być własnością państwa. ..PKP..tylko z nazwy jest państwowa. .A większość udziałowców to tajemnica handlowa...takiego bałaganu jak obecnie W transporcie publicznym nigdy nie było. ..począwszy od cen biletów skończywszy na złej organizacji. ...
- 8 2
-
2018-02-16 09:08
może w końcu czas na Koleje Pomorskie i wywalić SKM do śmieci ??? (5)
skoro chcą wydać 160 mln na SKM, to może warto uderzyć po dotacje unijne, zdobyć sporo kasy, i zrobić nową spółkę
- 20 4
-
2018-02-16 10:49
(1)
duże torowisko Gdańsk Południowy...
do czasu aż skm by zdechło wtedy by się przejęło Cisową- 1 1
-
2018-02-16 12:03
Stacja Gdańsk Południe
nawet nie ma połączenia torowego z linią 250
- 0 1
-
2018-02-16 09:40
I gdzie ta spółka miała by swoje zaplecze? (2)
Składy trzeba gdzieś posprzątać, naprawić i odstawić, mądralo
- 1 3
-
2018-02-16 10:32
rozumiem ze Arriva to mityczny jednorożec?
- 2 0
-
2018-02-16 10:05
ZNTK Gdańsk
Duży teren ZNTK Gdańsk. Serwis na miejscu.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.