• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • Rzad PiS nic nie da Gdańskowi ! (1)

    To miasto Tuska i Walesy wiec nie są zainteresowani.

    • 6 1

    • Unia kasę chciała dac PO nie wzięło.
      Teraz to jedyne województwo bez nowych pociągów Elektrycznych.

      A Polregio...ma pociągu po 50 lat stare

      • 1 0

  • Błąd w tytule (1)

    Z tekstu wynika, że Marszałek NIE DAJE, tylko chce za 160 mln WYKUPIĆ akcje spółki o tej wartości, co da mu pakiet większościowy. A to duża różnica.

    • 4 2

    • bo chce akcje za darmo...w zamian podpisze umowę wieloletnią na te 160mln..

      • 2 2

  • (1)

    Niech się zajmą PKMką i Regio. Nie ma na to kasy a on chce kłaść łapę na SKM za 160 milionów? Podejrzane

    • 4 7

    • szczera prawda.
      Region Gdynia upadło A on chce dofinansować nieswoją kolej.

      • 0 0

  • Marszałek pokazał już co znaczy zarządzanie koleją...Kolej regionalna ledwo żyje
    Jako jedyni w Polsce nie mają nowych pociągów.

    • 2 3

  • W takim razie władze wojewodztwa powinny sie wycofać razem z miastami udziałowcami

    i utworzyc wzorem innych województw własnego przewoźnika a PKP niech wtedy pokazują na co je stać . Rządzi nimi Beton nie do ruszenia .

    • 4 0

  • SKM to dojna krowa dla GrYpy PKP z siedzibą w wArschawie a skansen kolei dla tubylców.

    Może jakiś bezdomny kupi nowe składy i będzie po kłopocie ;)

    • 8 0

  • Tak Tak

    Skoro ma kasę to niech ,przeznaczy na inne potrzeby.Ale marszałek zPO więc to śmierdzi na odległość.

    • 1 9

  • to niech dadzą te kase na regio (7)

    tam też jest skansen techniczny a struk to zdaje się ma całe województwo a nie tylko 3city

    • 35 32

    • Struk to kawal cwaniaka (3)

      PR sa samorzadowe ale z nimi tez podpisuje umowy na rok i ani mysli inwrstowac w tabor....a z tym wspomaganiem SKM to zagrywka przedwyborcza,i tak by kasy nie dal.Czas go wy..... z tego marszalkowskiego fotelika

      • 25 17

      • PR są samorządowe? (2)

        od kiedy???

        • 8 9

        • Od dawna tylko (1)

          że należy do samorządów w całym kraju. Pomorskie ma tylko swoja małą część.

          • 5 1

          • Tylko porządź sobie tym,w czym masz 7%...

            • 0 0

    • Mozna bylo dostac kase z uniii na pociagi dla Regio .....Pomorskie: 0
      Mazowieckie z 60 sztuk nowych kupuje. To samo inne wojewodztwa.

      Wojewodztwa w calym kraju maja po kilkadzieisat nowych pociagow dla Polregio:

      Pomorskie: 0

      • 12 1

    • Regio w tym woj. upadlo.
      Brawo marszalek

      • 6 3

    • Jest jeden duży problem. Tory należą do SKM

      • 10 0

  • PKP

    KLuczowe gałęzie gospodarki w tym kolej powinny być własnością państwa. ..PKP..tylko z nazwy jest państwowa. .A większość udziałowców to tajemnica handlowa...takiego bałaganu jak obecnie W transporcie publicznym nigdy nie było. ..począwszy od cen biletów skończywszy na złej organizacji. ...

    • 8 2

  • może w końcu czas na Koleje Pomorskie i wywalić SKM do śmieci ??? (5)

    skoro chcą wydać 160 mln na SKM, to może warto uderzyć po dotacje unijne, zdobyć sporo kasy, i zrobić nową spółkę

    • 20 4

    • (1)

      duże torowisko Gdańsk Południowy...

      do czasu aż skm by zdechło wtedy by się przejęło Cisową

      • 1 1

      • Stacja Gdańsk Południe

        nawet nie ma połączenia torowego z linią 250

        • 0 1

    • I gdzie ta spółka miała by swoje zaplecze? (2)

      Składy trzeba gdzieś posprzątać, naprawić i odstawić, mądralo

      • 1 3

      • rozumiem ze Arriva to mityczny jednorożec?

        • 2 0

      • ZNTK Gdańsk

        Duży teren ZNTK Gdańsk. Serwis na miejscu.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane