• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM: Marszałek daje 160 mln, PKP nie chce

Maciej Naskręt
16 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy. Najnowsze skład SKM-ki nowosądeckie Impulsy.

Województwo pomorskie gotowe jest dołożyć 160 mln zł do zakupu nowych pociągów dla SKM w zamian za udziały w tej spółce. Gdyby udziałowcy SKM-ki zgodzili się na tę propozycję, województwo miałoby pakiet większościowy i większy wpływ na kolej. PKP S.A., która ma teraz najwięcej udziałów w SKM nie jest zainteresowana propozycją.



Kto powinien mieć najwięcej do powiedzenia w spółce SKM?

Spółka PKP SKM Trójmiasto otrzyma 50-procentowe dofinansowanie z Unii Europejskiej na zakup 10 nowych pociągów, które mogą kosztować nawet 320 mln zł. Musi jednak znaleźć brakującą połowę środków. Miałyby one pochodzić z kredytów albo emisji obligacji.

Władze województwa pomorskiego, będące organizatorem przewozów kolejowych w regionie, są skłonne pomóc SKM-ce.

- Możemy zaangażować się finansowo. Dołożymy brakującą kwotę władzom SKM-ki w ciągu kilku lat, ale w zamian chcemy większych udziałów w spółce przewozowej - powiedział na antenie Radia Gdańsk, marszałek Mieczysław Struk.
Przypomnijmy, że kapitał zakładowy spółki wynosi 161 mln zł i dzieli się na 323 438 równych i niepodzielnych udziałów o wartości 500 złotych każdy. Największy udział - 68 proc. - ma spółka Polskie Koleje Państwowe. Natomiast samorząd województwa posiada zaledwie nieco ponad 10 proc. udziałów.

Jeśli pomysł władz województwa wszedłby w życie samorząd stałby się większościowym udziałowcem SKM-ki, a co za tym idzie, miałby większy wpływ na losy spółki.

Jednak obecny większościowy udziałowiec - PKP - nie jest tym zainteresowany.

SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM. SKM wozi pasażerów nie tylko w Trójmieście. Obsługuje ona połączenia w kierunku Kartuz i Kościerzyny po linii PKM.

PKP nie chce zmian właścicielskich



- Struktura właścicielska PKP Szybkiej Kolei Miejskiej jest korzystna i nie ma potrzeby jej zmieniać. Tym bardziej obecnie, gdy przewoźnik ten bardzo dobrze wywiązuje się z postawionych przed nim zadań, obsługując połączenia w aglomeracji trójmiejskiej oraz część tras regionalnych w województwie pomorskim - mówi Michał Stilger rzecznik prasowy spółki Polskie Koleje Państwowe.
Jak podkreśla większościowy udziałowiec, PKP SKM w Trójmieście jest w stanie kupić nowe składy bez pomocy finansowej samorządu.

- Od dnia ogłoszenia wyniku konkursu przewoźnik ma 60 dni na uzyskanie niezbędnych zgód na zawarcie stosownej umowy od rady nadzorczej spółki, zgromadzenia wspólników i Banku Gospodarstwa Krajowego. Zarząd PKP SKM podjął już działania, by takie zgody uzyskać - zapewnia Stilger.

Potrzebna umowa długoterminowa na przewozy



Chodzi o sfinansowanie zakupu nowych pociągów z wkładu własnego pochodzącego z emisji obligacji lub kredytu.

- Ich zabezpieczeniem miałaby być długoterminowa umowa przewozowa, co jest standardem obowiązującym przy tego typu przedsięwzięciach, związanych z finansowaniem zakupu taboru wykorzystywanego do świadczenia usług publicznych - wyjaśnia Stilger.
Sytuacja jest jednak patowa, bowiem władze województwa nie chcą podpisać 10-letniej umowy dopóki nie staną większościowym udziałowcem w spółce SKM.

Miejsca

Opinie (274) 10 zablokowanych

  • I gdzie tu liczy się dobro mieszkańców... (9)

    • 141 6

    • Idiota....

      • 1 0

    • To jest właśnie dobre (1)

      Wystarczy porównać funkcjonowanie spółki PKM, która należy do Samorządu Woj. Pomorskiego, a SKM należącego do PKP. Niech lepiej sobie samorząd inwestuje w pkmkę bo jest dramat obecnie, rzadkie połączenia, opóźnienia, czasem coś nie odjedzie. Po co ta kontrola? Chcą kupić kontrolę nad SKM za marne 160 milionów, a potem co i któremu deweloperowi sprzedadzą? Albo kogo usadzą na stołkach i jakie stanowiska dla kolegów stworzą? Co by nie mówić o SKMce - radzą sobie od kilku lat coraz lepiej, dojeżdżam codziennie i sytuacje spóźnień, awarii, syfu w kolejkach są rzadkie.

      • 2 2

      • sytuacje spóźnień, awarii, syfu w kolejkach są rzadkie

        no, jak się jedzie w służbowym z przodu i menelówę z tyłu ma w d, to faktycznie rzadko się widzi problemy.

        Ale my tu z kulejarstwem nie gadamy.

        • 0 0

    • (1)

      Wsiadz do skladu Regio do Tczewa a pozniej komentuj.
      Zobaczysz co znaczy zarzadzanie przez pkp (skm) i zlecenie przewozow przez marszalka (Regio).

      Zobaczysz jak nisko upadlo to co marszlakowskie

      • 1 1

      • Zamknij ryj, SKMowski trolu

        z Tczewa do Chojnic komplet składów ma klimatyzację - a Wasze trupy to co?

        • 0 1

    • (1)

      Marszalek przejmie skmke i bedzie wygladala jak Regio....czyli bedzie wielki upadek.

      • 2 5

      • SKM nie ma już z czego spadać

        Gorszego g na szynach nie ma już nigdzie w kraju

        • 1 0

    • Wszyscy chcą naszego dobra...

      nie dajmy im go sobie zabrać

      • 5 0

    • Ale my prcownicy SKM

      wujki, ciocie i inne pociotki też jesteśmy mieszkańcami,
      nasze dobro też jest ważne :)

      • 21 4

  • Gdynia mogłaby zwiększyć udziały. (18)

    Prezydent planuje przeznaczyć jeszcze 60 000 000 zł żeby uruchomić niepotrzebne lotnisko, zamiast tego kupić udziały i nowe składy. SKM mogłaby jechać na północ Gdyni.

    • 141 26

    • Wszędzie pełno znawców zasad finansowania i zarządzania.....

      • 0 0

    • Ale...

      Gdańsk po raz kolejny MUSI rozbudować terminal, a pasów startowych od tego nie przybędzie! Kiedy kilka lat temu szykowano się do przejęcia PLM przez samorząd na lotnisko osrzyły sobie zęby PPL i wtedy Gdynia miała sens... teraz nie, bo należy do UM w Gdyni i gminy Kosakowo. A mieszkańcy śpiewają, jak im media grają!

      • 1 0

    • Aleś Ty głupi jesteś... (7)

      Pogadamy, jak Ci odwołają lądowanie w Gdańsku z powodu mgły i będziesz busikiem wracał z Warszawy. Lotnisko zapasowe jest w Trójmieście potrzebne, dzięki temu całe Trójmiasto mogłoby przejąć loty międzynarodowe, które odbywają się w Krakowie. Ponadto, jak zamkną Okęcie to będzie jeszcze lepsza koniunktura. Tak dobrej sytuacji nie ma nigdzie w Polsce.

      • 8 36

      • Dokladnie...wiecej lotow dla Gdyni to wiecej lotow dla Gdanska i na odwrot.

        Nowa siec pollaczen i nowe mozliwosci.Ktos sie bardzo stara abysmy uswierzyli,ze lotnisko w GHdyni jest nie potrzebne a jest potrxzebne JEST BARDZO POTRZEBNE.

        • 0 1

      • Aleś ty głupi..

        Samolot to nie autobus, nie ląduje tam gdzie ma najbliżej tylko tam gdzie przewoźnik ma umowę, gwarantuje ci, że w razie mgły w Rębiechowie a pięknej pogodzie w Kossakowie samolot i tak najprawdopodobniej wyląduje w Warszawie lub Wrocławiu :)

        • 1 0

      • Absurdalny argument (2)

        Jeżeli w Rębiechowie będą tak złe warunki, że nie da się lądować, to gwarantuję, że w Gdyni nie będą wcale lepsze.

        • 28 9

        • w sumie podczas ostatnich mgieł EPGD raportowało lepsze warunki, niż EPOK

          ale zaklinaczy rzeczywistości nie brakuje

          • 5 1

        • W Gdyni zawsze świeci Słońce Bulwaru!

          • 13 1

      • Spokojnie

        Jak powstanie już hub W B Szczurek Int'l, to zassie loty międzynarodowe nie tylko z Krakowa i Warszawy, ale także z Berlina, Helsinek i Kopenhagi. A w 2030 przeskoczy Heathrow.

        • 11 1

      • wiesz, wolę raz na rok przejechac się busikiem z Wawy niż cały rok jeździć średniowieczną komunikacją

        mieć dziurawe drogi i krzywe chodniki,
        przypomnij trollu ile razy lotnisko było zamknięte i ludzie wracali busami.

        • 23 2

    • Miasto Wspólne się odezwało? (3)

      • 9 24

      • nie, mieszkaniec. samolotem mogę lecieć z Gdańska, chcę poprawy komunikacji! (2)

        • 44 10

        • chcieć to sobie możesz, najpierw daj coś od siebie (1)

          • 2 18

          • Trollu, mieszkańcy płacą podatki więc chyba mogą wymagać od twojego szczura!!!

            • 15 1

    • Plepleple (3)

      Czytasz ty w ogóle co komentujesz? Jak Gdynia na zwiększyć udziały jak PKP nie chce?

      • 11 12

      • (1)

        Wcześniej była taka możliwość ale Szczurek stwierdził że nie ma kasy

        • 13 0

        • 100 milionów roztrwonić w Kosakowie miał a dla mieszkańców to juz nie!!

          • 15 2

      • Gdynia proponowała? troll z urzedu miasta czy osoba co ma problem z mysleniem??

        • 12 5

  • Jedno jest pewne

    SKM w Trójmieście wygląda najgorzej ze wszystkich aglomeracji w Polsce. Teraz jest ostatnia szansa na jej poprawę bo to ostatnie zastrzyki pieniędzy z UE. Jak nie teraz to już nigdy. Dla mnie pasażera nie obchodzi kto jest właścicielem. Ważne abym w cywilizowanych warunkach podróżował

    • 1 0

  • Miało być dobrze...

    a wyjdzie jak zawsze, czyli marnie! Jakie podejście do współczesnych wymagań obsługi pasażerów mają PKP to wykazały długotrwałe bezskuteczne boje o nowoczesny system informacji dla pasażerów na odnowionym przecież dworcu Gdańsk Wrzeszcz. Po drugie w tej firmie nikt już chyba nie pamięta jakim dobrodziejstwem był tabor EW 90 i dlatego nowo zmawiany tabor jest beznadziejny od strony szybkości wymiany pasażerów na stacjach. A już niby super nowy tabor dla PKM nie odpowiada zupełnie potrzebom kolei miejskiej - jedne drzwi na jedna stronę wagonu, to kompletna pomyłka - w EW 90 było ich 4. Co z tego, że znajdą się pieniądze, jeśli zarządzający są z poprzedniej epoki.

    • 0 0

  • większościowy pakiet w skm i pis nie będzie mógł zatrudniać miśkiwiczów i bugałłów bez zgody władz POmorskiego

    • 0 0

  • skm sie dobrze wywiązuje.... chyba eobicie sobie jaja. (37)

    tylko podwyzki na tabor nowy... a tu kasa jest, to nie chcą.... fajansiarnia.

    • 322 25

    • (17)

      Dawaj adres, ja się raz dorzucę tobie do czynszu a ty przepiszesz na mnie pół mieszkania.

      • 21 40

      • zadłużonego (4)

        opalanego węglem i z grzybem na ścianie

        • 29 1

        • (2)

          160 mln to są śmieszne pieniądze w porównaniu z nieruchomościami i taborem skm.

          • 8 12

          • Tylko...

            Wartość spółki to aż 155mln! Nie wiem czy większa?!

            • 0 0

          • i kosztami jego utrzymania

            czy modernizacji...

            • 18 2

        • Ale to będzie ponad pół mojego mieszkania i ciebie eksmitujemy.

          • 2 0

      • Sytuacja w której marszałek musi zawierać (7)

        umowy z monopolistą i nie ma na niego wpływu jest chora.
        Dlaczego pomorskie dostało udziały w PR a nie w SKM?
        Każde z województw dostało udziały w przewoźniku regionalnym, a my nie dostaliśmy w SKM, które jest czymś więcej niż regionalnym.
        OK, stało się. Nie dostaliśmy. No to teraz chcemy wykupić, żeby naprawić ten błąd. A państwo - nie sprzedamy, chociaż żadnego finansowego interesu PKP ani państwo w tym nie ma. Zysk SKM jest symboliczny.
        To tak jakbys musiał kupować tylko w jednym sklepie, a on dawał ciała i mówił że będzie lepiej jak zobowiążesz się że przez najbliższe 10 lat będziesz kupować tylko u niego.

        • 35 3

        • (3)

          Samorząd nie ogarnia PKM i Regio oraz innych projektów, a chce sobie brać na głowę SKM? Po co?

          • 3 3

          • Widać g,,o wiesz

            PKM ma tylko trasę. Po trasie PKM przewozy realizuje właśnie SKM

            • 0 0

          • Po to, aby nie trzymać 2 zarządów choćby

            Głupich 2 taryf i setki innych bzdur na kółkach

            • 0 0

          • kasa, Misiu, kasa...

            I stolki... Wybory ida I trzeba sie gdzies przechowac do emerytury...

            • 0 0

        • ma udzialy... (2)

          Sprawdz strukture...
          Na takie monopole jest sposob ale trzeba chciec... Lepiej jednak krecic sie przy bardziej lukratywnych dzialaniach...

          • 2 7

          • Jaki jest sposób na monople? (1)

            Anonim napisał: ma udzialy...
            Sprawdz strukture...
            Na takie monopole jest sposob ale trzeba chciec... Lepiej jednak krecic sie przy bardziej lukratywnych dzialaniach...

            Jakie to sposoby? Możesz szerszej opisać?

            • 3 0

            • nie placa mi za to

              Jednak sa kanaly komunikacji pomiedzy administeacja panstwowa a wlascicielem (administracja panstwowa jest jego elementem). Problem jest w sprawowaniu nadzoru wlascicielskiego I wspolpracy administracji panstwowej I samorzadowej. Kacykowie, nawet jak maja wszystko, forsuja swoje wizje. Na zasadzie "gdyby nie ten zly, to ja bym pokazal". Nie mam zludzen co do checi "usamorzadowienia" SKM, urzednicy pokazali co potrafia na "autobusach" I PKM.
              Najgorzej wychodzi na tym klient

              • 1 1

      • PKP to nie jest prywatna firma (3)

        Zrozum to i nie wyskakuj z porównaniami z d...

        • 8 3

        • (2)

          Jakby były, padłyby na pysk po tygodniu polskiego zarządzania.

          • 9 1

          • patryjota cy co? (1)

            co masz do polskiego stylu zarządzania?

            może wyjaśnisz bliżej?

            • 0 7

            • Jesli tego nie rozumiesz to nie zrozumiesz zadnych wyjasnien.

              • 3 0

    • skm sie dobrze wywiązuje.... (4)

      No ja Was proszę, większego kłamstwa już długo nie słyszałem. Do czego ten stan rzeczy się porównuje ?!!! Jak by wymienili wagony na bydlęce z przed 30 lat, to by ku...a powiedzieli że EKO transport wprowadzili. I jaka punktualność, latem komfort podróżowania, poznawanie historii itd.
      -3st pierwszy śnieg i już SKM leży.

      • 17 0

      • (3)

        W porównaniu do PKM to dobrze, niech Marszałek zajmie się najpierw doprowadzeniem PKM do stanu takiego jak SKM i wtedy może się łakomić na SKM.

        • 1 5

        • Bredzisz (2)

          PKM o którym myślisz to SKM
          PKM jest idealne - i to SKM powinno się uczyć, jak być zarządcą linii kolejowej od nich.

          • 0 0

          • Pkm idealne (1)

            Hahaha znawca się znalazł przed 17 prawie zawsze wypada pociąg Gdyni do Kiełpinka. Motorniczy się modlą o stan pociągów. Bo a to hamulce a to drzwi. Także opuść bo masz z czego!!!

            • 1 3

            • Znawcy??

              Na linii PKM jeździ SKM ino pociągi dostarczyło województwo.

              • 1 0

    • Żeby PKP się na tym nie przejechało (5)

      Niech Marszałek zacznie odkładać kasę i kupi samemu składy i stworzy nowego przewoźnika kolejowego, z którym będzie podpisywał umowę na przewozy. Wtedy SKM się ze.ra i padnie, albo władze PKP zaczną inaczej rozmawiać.
      W tej sytuacji powinno liczyć się dobro ogółu, czyli mieszkańców i pasażerów. D.bile w PKP mają to gdzieś, bo są z nadania władzy i robią tak, byle zrobić na złość pomorskiemu.

      • 45 4

      • Wtedy pkp tory czy jak im tam ich nie wpuści. (3)

        I po problemie

        • 1 11

        • PLK to akurat nie mają prawa "nie wpuścić" żadnego przewoźnika (2)

          Sęk w tym, że linia nr 250 jest w posiadaniu SKM.

          • 14 0

          • A ta też nie może nikomu niczego odmawiać

            Chyba, że za zwrotem unijnych dotacji na remonty taboru, linii i przystanków...

            • 0 0

          • Ale tory nalezace do SKM koncza sie w Rumi. Oczywiscie, ze moznaby pojsc do sadu, UE nalozylaby kare na Polske ale to trwaloby z 10 lat.

            • 1 0

      • no niech.....

        inni marszalkowie juz to dawno,dawno zrobili a Struk tylko pajacuje w mediach i ciagle gdyba co by bylo gdyby.Mazowsze Malopolska,Dolny i Gorny Slask,Wielkopolska....maja swoja kolej i w pelni wykorzystsly fundusze unijne.A ten ciaptak z pomorskiego przrspal wsxystko co sie dalo i teraz zasluguje jedynie na solidnego kopa

        • 8 3

    • Farsa (4)

      Przecież to jakaś farsa. PKP czyli spółka państwowa, właściciel SKM, ma dostać pieniądze od wojewody czyli defakto nasze pieniądze w zamian za udziały w państwowej spółce.
      Potem dostanie procentowy udziału w zyskach wypracowanych przez SKM tzn pieniądze podatnika bo sama SKM i PKP nie zarabia na swoje utrzymanie.
      To chyba jest jakaś farsa??
      Poprawicie mnie jeżeli się mylę

      • 2 7

      • SKM zarabia na swoje utrzymanie

        SKM jest na plusie. Niewielkim ale jest.

        • 1 0

      • Nie od wojewody a marszalka

        To jest istotne.
        Chodzi o wpływ na spółkę

        • 2 0

      • mylisz się. Zamiast "zysk" ma być "strata". Przepraszam... subwencja. (1)

        • 5 0

        • Jaka strata? Gdyby ta firma przynosiła straty to by się jej PKP pozbyło

          Ktoś przecież te dopłaty do pasażera bierze, a do tego jest jeszcze przychód z biletów.
          Na prawdę wierzysz że przy 30 mln pasażerów nie da się zysku wypracować? Jak?

          • 2 3

    • (1)

      Akurat w stanio agonalnym w tym woj. to jest Regio.
      Skmka przy nim do jak luksus.
      Wiec zarzadzanie przez pkp jest bardzo dobre

      • 3 3

      • Hahaha

        Przejedź się do Wrocławia lub Warszawy.

        • 0 0

    • To jest wieczne "niedasie"

      Stąd też mamy biletowany skansen na kółkach...

      • 18 1

  • PKP i wszystko jasne (12)

    PKP chce utrzymać swój monopol

    • 193 15

    • 160 mln (4)

      Lepszy monopol PKP niż marszałka wszystko roz...

      • 7 19

      • (2)

        Porownaj SKM (SKM) i Regio (zlecenie Marszalek)

        Zobacz jak nisko upadlo Regio. Zaniedbania Struka sa ogromne

        • 7 1

        • Co mi dajesz tu porównanie dżumy do cholery? (1)

          Porównaj trupy z PR i SKM do Kolei Mazowieckich, Dolnośląskich albo Wielkopolskich.

          • 0 0

          • Tylko...

            Że winą marszałka jest ciągłe kontraktowanie jednoroczne. I słabe wymagania jeśli chodzi o jakość taboru, brak opóźnień, układ połączeń... Tym bardziej, że w innych województwach PRy dają radę wystawić lepszy tabor. A w obu spółkach ma udziały (UMWP) i powinien wspomóc SKM jeśli nie dofinansowaniem, to choćby przez zakup i użyczenie pojazdów elektrycznych, jak robi to w przypadku PKM i PR.

            • 1 0

      • I tu sie różnimy

        • 1 1

    • albo Struk myśli co zrobi po kolejnych wyborach (5)

      i gdzie on towarzysze z PO znajdą miękkie lądowanie - zależna spółka jest idealnym miejscem

      • 11 19

      • nie mierz innych swoją miarą (2)

        PiSiorku

        • 13 14

        • (1)

          Badz obiektywny. Pomorska kolej jest mega zaniedbana. jechales kiedys Regio w kierunku Tczewa?
          struk zrobil duzo dobrego ale kolej zapuscil.....

          • 5 0

          • Więc lepiej zostawić ten burdel jak jest?

            • 0 0

      • (1)

        Na razie to PiS przoduje w obsadzaniu spółek skarbu państwa swoimi. Nawet PSL - królowie nepotyzmu nie byli tak bezczelni.

        • 12 12

        • jasne, zastąpili bezpartyjnych fachowców z PO-PSL, którzy tam zasiadali :-D

          dopóki istnieją koryta to tylko beneficjenci się zmieniają
          Pisowcy robią dokładnie to samo co ich poprzednicy tylko wyborcza i tvn udają, że to jakieś nowe zjawisko i na wyjątkową skalę.

          • 14 5

    • PKP to PiSzewiki ( patrz na koguta ) no i dojna zmiana ;)) (patrz nagrody od bankstera i adriana )

      a trójmiejski plebs niech się tłoczy w skansenie po PRLu , do którego wracamy właśnie !!!

      • 1 3

  • pis-becka zmiana i wszystko jasne. Zemsta karla za niepodlegosc trojmiasta , doslownie niepodleglosc. (3)

    Miernoty pisowskie zawsze beda swinie podklada aby tylko w trojmiescie zle sie dzialo.

    • 14 9

    • (1)

      Chwila, jaka zemsta?? Przez 8 lat kiwnieto chociaz palcem ws przekazania samorzadom skm? Pis rzadzi od zawwsze? Poza tym jakos przewozow regionalnych marszalem nie stara sie przejac a tez z nimi wspolpracuje i wyoozycza tabor. Skm nie domaga sie od struka kasy tylko dlyzszek umowy zeby dostac kredyt bankowy. Po jaki gwint na sile przekazywac samorzadom - po to zeby wiecej stolkow do obsadzenia bylo? Um z tym by sobie poradzilo, w to nie watpie.

      • 3 4

      • przez 8 lat nikt nie zawlaszczal placy ,ulic w miastach dla celow niby specjalnego przeznaczenia.

        Przez 8 lat nikt nie uciekal sie do klamstw , kretactw i oszustw zeby zeszpecic miasta karykaturami karlow.
        A o obsadzaniu stolkow "jekspertami" dojnej zmiany to nawet nie wspominaj.

        • 0 0

    • Gadaj do spluwaczki.

      • 1 2

  • (5)

    Marszałek jest organizatorem przewozów i jego psim obowiązkiem jest zadbać, by przewoźnicy mieli porządny tabor! Obudził się jak zwykle przed wyborami! Wyborcy pamiętają panie Struk.

    • 20 32

    • Nie obrażaj psów.

      • 0 0

    • Jak kogoś nie stać na tabor, to niech przestaje jeździć

      Arriva chętnie wejdzie na miejsce łajz z SKM

      • 0 1

    • kurcze, spadł dzisiaj śnieg, przykrył lód

      wywróciłeś się i mocno w główkę uderzyłeś. Radzę Ci się dobrze wyspać i odpocząć, ale z dala od komputera

      • 5 0

    • innymi słowy (1)

      przedstawiciel nas - mieszkańców - powinien lekką łapką dać 160 mln obcej spółce żeby sobie kupiła nowy sprzęt. mając nadzieję że będzie się nam wygodniej jeździć?

      wiesz czyją matką była nadzieja? nierozsądnych. i rzeczywiście bardzo nierozsądne jest takie zaufanie że obca spółka nas - mieszkańców - po takim ruchu nie wykoleguje

      • 16 2

      • dać oczywiście z naszej wspólnej kiesy czyli z budżetu województwa

        mimo że SKM się nie chciało nawet powalczyć o kontrakt na przewozy do Słupska, nie mówiąc o innych trasach poza 3city

        • 8 3

  • zlikwidować SKM a w to miejsce na tory wstawić miejski tramwaj. (4)

    • 106 32

    • Tramwajowe tory w Gdańsku mają rozstaw kolejowy.

      • 0 0

    • albo sciezke rowerowa

      • 2 2

    • Filipek może zamiast torów trase rowerową:)?

      • 8 11

    • taniej byłoby kupić długie tramwaje (9, 11 członowe)

      i szybciej by jeździły niż ten ciężki złom z PRL

      • 25 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ilu dealerów samochodów marki Volvo znajduje się w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane