• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miasto promuje budowę Drogi Zielonej i Nowej Spacerowej z tunelem pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
24 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską. Nie powinniśmy dopuścić, by na biegnących przez miasto odcinkach Drogi Zielonej, miała ona taki charakter jak między al. Grunwaldzką i Ergo Areną na Żabiance: nieprzyjaznej dla mieszkańców, eksterytorialnej drogi, która rozcina tkankę miejską.

Praktycznie zdecydowano już, jak będzie wyglądała rozbudowana ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem oraz Droga Zielona, która połączy Brzeźno z Żabianką. Pierwsza powstanie w przekroju dwóch jezdni, a druga będzie posiadać jedną jezdnię i częściowo pobiegnie przy niej trasa tramwajowa. Na budowę obu odcinków według projektantów potrzeba ok. 1,3-1,4 mld zł.



Jak oceniasz budowę Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej?

Choć poniedziałkowa konferencja, która do Amber Expo przyciągnęła ponad 400 osób, odbywała się pod hasłem "Rozwój metropolitalnego układu komunikacyjnego na przykładzie Gdańska", to tak naprawdę dotyczyła budowy dwóch tras: Drogi Zielonej między Brzeźnem i Żabianką oraz uzupełniającego ją połączenia al. Grunwaldzkiej z rozbudowaną ul. Spacerową poprzez tunel pod Pachołkiem.

Budowa obu odcinków tzw. Dużej Ramy Komunikacyjnej Gdańska jest tak kosztowna (co najmniej 1,3-1,4 mld zł, głównie ze względu na budowę tunelu pod Pachołkiem), że - zdaniem urzędników - jeśli trasy nie powstaną w tej perspektywie budżetowej Unii Europejskiej (na lata 2014-2020) to ich realizacja w następnej dekadzie będzie mało prawdopodobna.

- Urzędnicy zarządzający unijnym budżetem niechętnie będą dokładać pieniądze do projektów ograniczających się wyłącznie do budowy drogi - przyznaje Andrzej Bojanowski, zastępca prezydenta Gdańska. - My jednak postrzegamy budowę tej trasy jako ułatwienie dostępu do portu morskiego w Gdańsku i liczymy, że tym argumentem przekonamy urzędników rządowych do współfinansowania budowy ulicy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej z funduszu krajowego, jako szlaku tranzytowego.



Samorządowcy twierdzą, że gdyby budowali Nową Spacerową i Drogę Zieloną jako arterie miejskie, wtedy żadne pieniądze z funduszów krajowych UE nie wpłynęłyby do kasy miejskiej.

Czy to oznacza, że obie trasy będą wyglądały jak wrzeszczański odcinek Trasy Słowackiego oraz Droga Zielona na wysokości Ergo Areny, czyli antymiejskie, ogrodzone ekranami dźwiękochłonnymi arterie, niszczące miejską tkankę i uniemożliwiające pieszym ich przekraczanie?

Zarówno zastępca prezydenta Gdańska ds. przestrzennych Wiesław Bielawski, jak i dyrektor Wydziału Środowiska w gdańskim magistracie Maciej Lorek, zapewniali, że drogi będą na tyle przyjazne mieszkańcom, na ile pozwoli prawo. Czyli: jeśli prawo wymusi budowę ekranów, to powstaną, ale na pewno będzie ich mniej, niż na wspomnianych wcześniej trasach.

Jarosław Paczos z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej: - Drogi miejskie nie mogą wyglądać jak autostrady, to muszą być aleje, z zielenią, przyjazne dla mieszkańców.

- Mogę zapewnić, że na nadmorskim odcinku Drogi Zielonej zostaną utrzymane istniejące dziś naziemne przejścia dla pieszych i nie powstaną przejścia w tunelach - mówił Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, podczas panelu środowiskowego poświęconego tej inwestycji.

Z drugiej strony Andrzej Bojanowski mówił coś, co miało prawo zaniepokoić mieszkańców.

- To środki unijne w dużym stopniu wywierają wpływ na to, jak projektujemy drogi w mieście. Chcemy dla ich realizacji pozyskać możliwe jak największą sumę pieniędzy i się do tego dostosowujemy - mówi Bojanowski.

Wygląda więc na to, że za cenę wygody mieszkańców urzędnicy zrobią wszystko, by zdobyć jak największą dopłatę do inwestycji.

Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną. Duża rama Gdańska z projektowaną Nową Spacerową i Drogą Zieloną.
Dwie jezdnie i tunel w lesie, jedna (na razie) jezdnia nad morzem

Jak mają zatem wyglądać arterie zaprojektowane w taki sposób, by zdobyć jak największe dopłaty unijne? Według Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego, które zostało opracowane przez gdańskie Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego, planowana Nowa Spacerowa wraz z tunelem powinna być wykonana w przekroju dwóch jezdni wraz z tunelem pod Pachołkiem.

- Budowa tego odcinka drogi nie ma sensu ekonomicznego w przekroju jednej jezdni, na części lub całej długości. Dwie nitki należy wybudować w ramach tej samej inwestycji - uważa Jan Kosiedowski, prezes BPBK.

Przebudowa ul. Nowej Spacerowej ma się rozpocząć od zmian wokół Węzła Osowa na obwodnicy. Ma on zyskać nową estakadę na północ od istniejącego obiektu w ciągu ul. Spacerowej. Dodatkowo należałoby wykonać nowy dojazd do Centrum Handlowego Osowa przez tunel pod ul. Spacerową. W dół ul. Nowa Spacerowa miałaby dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z chodnikiem i drogą dla rowerów.

Następnie droga wchodziłaby tunelem w masyw wzgórza Pachołek, a kończyła się na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej i ul. Czyżewskiego - czyli tam, gdzie zaczyna się Droga Zielona biegnąca w kierunku Ergo Areny.

Wciąż nie wybrano technologii budowy tunelu, ale nieoficjalnie urzędnicy i projektanci skłaniają się do drążenia go maszyną TBM. Powód: chęć skorzystania z doświadczeń zdobytych podczas budowy tunelu pod Martwą Wisłą. Choć tym razem nad tunelem nie będzie rzeki, wcale nie musi być łatwiej. W masywie Pachołka są trudne warunki geologiczne, prawdopodobnie jest tam wysoki poziom wód gruntowych.

Technologię powinno wskazać studium wykonalności i ewentualny projekt budowlany.

Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach. Przekrój ulicy Nowej Spacerowej na wybranych odcinkach.
Nowa Spacerowa: chcą jej Sopot, mieszkańcy Oliwy i Osowy

Po co jednak w ogóle budować tę trasę? Budowa szerokiej drogi łączącej dzielnice peryferyjne (Osowa) z centrum (Oliwa), zawsze kończy się wzrostem liczby aut w centrum, z czym Gdańsk od pewnego czasu stara się walczyć. Tym bardziej, że poprzez Pomorską Kolej Metropolitalną mieszkańcy Osowy zyskają niebawem połączenie kolejowe z Wrzeszczem.

Nie jest tajemnicą, że na rozbudowę Spacerowej nalega Sopot, który nie ma dobrego, bezpośredniego połączenia z obwodnicą. Jadący do kurortu z południa przejeżdżają więc przez cały Gdańsk, lub wjeżdżają do niego przez Oliwę, dodatkowo ją zatykając.

- Choć Oliwa i Sopot znajdują się w samym środku metropolii, to nie posiadają dogodnego wyjazdu na obwodnicę. Ścisła zabudowa Oliwy nie wytrzyma w kolejnych latach tak ogromnego natężenia ruchu drogowego, jakiego już dzisiaj doświadcza. Cieszę się, że miasto zaczyna mówić o tej drodze realnie, a nie jak o inwestycji z innej planety - mówi Tomasz Strug, dzielnicowy radny z Oliwy.

Przeciwnicy tak drogiej inwestycji, która na wiele lat może wydrenować budżet inwestycyjny Gdańska, wskazują, że zatory w Oliwie można rozładować poprzez inną organizację ruchu w dzielnicy.

Dodatkowo ich zdaniem, by rozładować korki na Spacerowej wystarczyłaby przebudowa skrzyżowania ze światłami na wysokości świateł do centrum handlowego Osowa, co i tak jest elementem planowanej inwestycji.

Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach. Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach.
Droga Zielona: teoretycznie tranzytowa, ale praktycznie lokalna

Całkiem inaczej projektanci i urzędnicy widzą przyszłość Drogi Zielonej. Patrząc od strony Ergo Areny, za skrzyżowaniem z ul. Gospody będzie się ona zwężać z dwóch do jednej jezdni. Trasa przetnie ul. Pomorską i dotrze do ul. Obrońców Wybrzeża. Wtedy w pasie od strony zabudowań dołączy do niej trasa tramwajowa. Droga i torowisko dotrą wspólnie do al. Hallera, po drodze mijając jeszcze skrzyżowanie z al. Jana Pawła II.

Na całej długości brakującego odcinka Drogi Zielonej ma powstać rezerwa terenowa pod budowę drugiej nitki trasy. To wzbudza wiele kontrowersji wśród mieszkańców, bowiem ci obawiają się, że droga w dalszej perspektywie zagrodzi im dojście m.in. do Parku im. Reagana i na plażę.

Zastępca prezydenta Gdańska Andrzej Bojanowski argumentował, że pozostawienie rezerwy wcale nie oznacza, że druga jezdnia powstanie.

Z drugiej strony: - Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy tej ulicy. Pewnie za parę lat ją rozbudujemy - mówił zastępca prezydenta.

Możliwe - choć wcale nie na pewno - że podobny scenariusz czeka też jednojezdniowy odcinek Drogi Zielonej.

Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki. Podział budowy Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej na Przymorzu na zadania i odcinki.
Potrzeba wstępnie 1,4 mld

Szacuje się, że budowa ul. Nowej Spacerowej i Drogi Zielonej nie powinna pochłonąć więcej niż 1,3-1,4 mld zł. Inwestycja ma być podzielona na zadania, a te na odcinki, tak jak miało to miejsce podczas budowy Trasy Słowackiego, co ma ułatwić realizację inwestycji.

Pierwszy odcinek to budowa ul. Nowej Kielnieńskiej od Węzła Chwaszczyno, który powstanie w ramach Trasy Kaszubskiej. Kolejny fragment to rozbudowa Węzła Osowa. Dalej należałoby ogłosić przetarg na budowę ul. Nowej Spacerowej i tunelu pod Pachołkiem oddzielnie. Budowę Drogi Zielonej od Ergo Areny do al. Hallera projektanci i miasto chcą podzielić na trzy fragmenty.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (292) 4 zablokowane

  • Bogaci biedacy (1)

    Wybor tunelu bez watpienia jest metoda na zablokowanie calej inwestycji.
    Miasto nigdy nie bedzie stac na jego budowe. Jesli z gory zaklada sie ze w 2giej perspektywie budzetowej UE nie da sie pozyskac na niego srodkow, to przeciez 3ciej nie bedzie.
    A nawet jesli daloby sie pozyskac , to tylko dofinansowanie w 85% nie doprowadziloby miasta do bankructwa. A na 85% nie ma szans.

    Mysle, ze polaczenie Oliwy z obwodnica jest na tyle wazne, ze powinno sie projektowac rozwiazania , ktore pozwola na zrealizowanie tej inwestycji.

    • 2 3

    • czyli jak?
      teleporter?

      co postulujesz?

      • 1 0

  • super! (2)

    budować jak najszybciej!

    • 4 2

    • zbudujemy tobie pod oknem bys mugł cały dzień wychac spaliny i bys miał chałas taki by s w nocy niespał (1)

      • 0 0

      • Dzieki - mam spaliny na codzien w zakorkowanej Oliwie

        • 0 0

  • "Kilka lat temu mieszkańcy Żabianki protestowali przeciwko rozbudowie ul. Gospody. Teraz proszą, byśmy powrócili do rozbudowy (3)

    Juz dawno mówi się, że mieszkańcy to idioci. Często najgłośniejsi są emeryci, którzy pojęcia nie mają o niczym i ci, którym nic sie nie podoba. Krótkowzroczność i głupota tych pieniaczy doprowadza do tego, że ceduje się ich głosy na całą lokalną społeczność. Wiadomo, że więcej jest na świecie niedouczonych ludzi, niż tych którzy realnie widzą i oceniają sytuacje. NIGDY nie powinno sie wg mnie brac poważnie pod uwage opinii mieszkańców. Wynika to z ich (w większości) tępoty i krótkowzroczności. Tak samo wg mnie tych, którzy sprzeciwiają się tunelowi pod Pachołkiem powinno się wywozić masowo na wieś, w rejony oddalone od cywilizacji, bo ci ludzie rozumem nie dorośli do mieszkania w mieście.

    • 14 13

    • mieszkańcy Żabianki nadal nie chcą rozbudowy Gospody (2)

      to propaganda miasta by usprawiedliwić chore projekty. Takie prymitywne rozwiązania -wielopasmówki bez żadnego zagłębienia w terenie, ogromne jednopoziomowe skrzyzowania to marnotrawstwo przestrzeni i utrudnienia w komunikacji pieszej i rowerowej. Chcą budować tunel pod Pachołkiem, a tam gdzie ziemia jest najdroższa to nie ma kasy nawet na krótkie odcinki bo tepy urzędas nie jest w stanie policzyć kosztów utraconej powierzchni w drogiej dzielnicy.

      • 8 7

      • (1)

        Dokladnie jak padła propozycja o referndum to sie wystraszyli !!Niek poda konkretnie ilu mieszkanców che by była budowana ta droga zapewniam ze bedziemy zbierac podpisy we wszystkich dzielnicach drogi zielonej i wtedy udowodnimi ile mieszkańców niechce drogi zielonej.Za to Urzedasy poprostu kłamały bo niemieli ani jednego podpisu my juz mamy kilkadziesiat!!

        • 1 3

        • Oliwa chce

          • 0 1

  • (3)

    Przeciwnikami budowy Drogi Zielonej są głównie emeryci na zasłużonych emeryturach. Nigdzie im się nie spieszy, dzieci się usamodzielniły, często wyjechały na wyspy, a chcieliby zlikwidować arterie komunikacyjne , założyć Ogrody Semiramidy i zapewnić dogodny dostęp do plaży i do parku. Niestety, aby przyciągnąć inwestorów i tworzyć nowe miejsca pracy musi być zapewniona bardzo dobra komunikacja i trasy dojazdowe w Trójmieście i wokół aglomeracji. W budowie Zielonej Drogi należy przewidzieć przejścia podziemne pod trasą zapewniające dogodne dojście dla pieszych, wózków dziecięcych i rowerzystów do parku i do plaży.

    • 10 27

    • albo lepiej

      Wpuscić trase trochę w ziemie i zabudować od góry. Wtedy drogi w ogóle nie było by widać a przejscie dla pieszych z osiedla do parku szerokie i wygodne.

      • 0 0

    • Park Reagana zdobył tutuł najładnieszego parku w Polsce gwarantuje ze po wybudowaniu drogi zielonej niema szans ponownie na

      Jak to było na spotkaniu komitetu sekretarza PZPR droga jest potrzebna to park można przesunąć gdzie indziej :)

      • 5 3

    • To taka twoja prowokacja?

      Smiac sie mam czy płakac

      • 10 5

  • chyba was pogrzało z tym tunelem (4)

    będzie on kosztować z MILIARD złotych - chyba nie rozumiecie ile to jest.

    to jest TYSIĄC MILIONÓW.

    budowa tramwaju na morenę ma kosztować trochę ponad 100 milionów.

    czyli zostaje jeszcze 900 MILIONÓW złotych do wykorzystania.

    czyli że za jeden tunel można by wybudować 10 nowych tras tramwajowych.

    tak jest, budowa tunelu to rzeczywiście cudny pomysł. ;/

    • 22 13

    • 85% dofinansowania z Unii

      • 0 0

    • Sama afera SKOK to 3 miliardy ;) (1)

      Trasa jest droga ale teraz jest jedyna okazja by dostać do niej duże dofinansowanie z UE.

      Jak skończy się kasa z UE ciężko będzie inwestować w tak duże projekty dlatego trzeba korzystać póki można

      • 4 7

      • A widziałeś kiedyś pożar w tunelu? Ja widziałem, w kolejowym. Nieprzyjemny widok. Widziałem też wypadek w tunelu Wisłostrady. Zero dojazdu karetki.

        Spacerową trzeba zdublować ulicami REJA i ewentualnie
        jak nie wystarczy to jeszcze KOŚCIERSKĄ

        Tymczasem te buce tego nie rozważaja, bo im 'ramka' ciutek wyłazi poza granice ich waadzy i trza by negocjować z Sopotem. Porażająca niekompetencja polityczna. Toż Unia wspiera kooperacje gmin. Wspólna inwestycja gdańsko-sopocka ma większe szanse na wyłudzenie EU kasy. A droga powierzchniowa była by TAŃSZA, BEZPIECZNIEJSZA, SZYBSZA i nie wymagała by zamknięcia Spacerowej na czas jej budowy. I nie ograniczała by wysokości.

        I było by którędy spieprzać jak by wchodzili Ruskie.

        • 8 5

    • dodajmy że już zadłużenie miasta osiąga dopuszczalne limity,

      mimo upychania długów miasta po spółkach miejskich

      • 5 2

  • Czyli wg obrazka "Przekrój Drogi Zielonej na wybranych odcinkach"

    Ulicą Obrońców Wybrzeża pojedzie tramwaj.

    • 1 0

  • Autostrada przez park Raegana im sie marzy ale niedoczekanie ich niebedzie nato zgody mieszkańców nigdy! (6)

    na konferencji udowodnili ze kompletnie nie maja pojecia co maja zrobić sami sobie zaprzeczali.Za to pieknie pokazali ze nawet z jednym pasem w oba kierunki ruch aut wzrośnie 10 krotnie!! ale rezerwuja sobie miejsce na droge 4 pasmową niewiedzą dlaczego tak na wszelki wypadek!!!A potem chcieli przekonywac ze tam wcale takiego wielkiego ruchuu aut niebedzie bo jak sie srobi dobra komunikacje w mieście to ludzie przesiada sie do aut wtakim razie niech zrobia a droga przez park jest niepotrzebna!Na konferencji sami sobie zaprzeczali i jedyny wniosek to taki ze sa niekompetentni bo droga przez park jest niepotrzebna jesli poprawia komunikację wmiescie dla mieszkańców.A chca zagranąc wielkaczesc parku od halera tam gdzie obecnie sa polany rekreacyjne dla mieszkańców bedzie droga 4 pasmowa I naturalnie panele dzwikoszczelne bo przed trujacymi spalinami zaden panel nie ochroni.na przymorzu jest coraz wiecej bloków budowanych bo to ciche spokojne miejsce z pieknymi widokami wolne od spalin.A oni chca to wszystko zniszczyc tranzytowa drogą szybkiego ruchu!!
    Konferencja to 80% byli studenci którzy mieli obecnosc obowiązkową by robic za tłok!!mozliwosc pytań ograniczyli tak ze wiekszosc dziewczyny musiały na kartkach zapisywac bo tylko cały czas gadani zaprzeczajac temu co minute wczesniej sami mówili!

    • 28 9

    • Niech tylko skończą tunel pod Wisła

      i będziesz błagał żeby ta droga była wybudowana. Zobaczysz na własne oczy co mieszkańcy Oliwy muszą przeżywać od wielu lat

      • 0 0

    • Jestem mieszkańcem i nie tylko się zgadzam ale wręcz czekam na tą drogę (3)

      • 7 15

      • Matole ty jestes jeden głupi wiec spylaj do Katowic do kopalni tam sie nawdychasz zanieczyszczeń! (2)

        Nas jest kilkadziesiąt tysięcy!!!

        • 7 5

        • aż tak spadła liczba mieszkańców śledziowa? (1)

          Takich jak ja jest 460 tysięcy więc sporo więcej

          • 2 5

          • za mnie się nie wypowiadaj

            • 1 0

    • obawiam się, że nikt nie będzie pytał mieszkańców o zdanie

      • 5 1

  • I git malina! (2)

    A u nas w Gdyni kolejki, infoboxy, filmówki, trajtki na skwerze...

    Gdybym dorwał tego debila-gryzonia w swoje łapy to bym w szambie durnia utopił...

    • 21 10

    • zazdroscisz? PO dostaje w d*pe na kazdych wyborach jest w Gdyni na marginesie a ty bys chciał by jak w Budyniolandi było

      nie doczekasz sie !!!I jeszcze jedno ty szambo widac musisz lubic bo sam w chodzisz w du*pe bez wazeliny partyjniakom z PO

      • 0 0

    • a czego ty chcesz w Gdyni?

      • 2 3

  • Kiedy w Gdańsku doczekamy się remontów dróg zbudowanych przed 2012r. na ełro koko spoko ? (4)

    z tych starszych niż 5 lat to może kilka procent posiada nawierzchnię w dobrym stanie. Dobry gospodarz to nie ten co ciągle nowe kupuje tylko ten co umie też zadbać o stare.

    • 23 11

    • Już od kilku lat remonty ruszyły na większą skalę i z roku na rok jest lepiej (3)

      Nie da się wszystkiego na raz rozkopać bo całe miasto stanie.

      Kilka lat temu cały trakt św wojciecha to była 1 wielka dziura. Teraz 2/3 trasy ma już nową nawierzchnię i co roku robią kolejny odcinek

      • 7 4

      • wazeliniarz urzedasów jakie remonty gdzie skoro na remont czeka sie kilka lat i wiecej

        i te bajeczki wstylu sie nieda albo kasy niema!!

        • 0 0

      • napisałem przecież, że kilka procent jest ok, poza tym dramat na wielu głównych arteriach (1)

        Zwycięstwa-Grunwaldzka, Legionów-Rzeczypospolitej, Hallera itd.

        • 4 4

        • Przecież napisałem, że od kilku lat robią coraz więcej remontów

          i że nie można wszystkiego na raz rozkopać bo miasto stanie.

          Pewnie, że jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia ale porównaj np to ile robi się w Gdańsku a ile w Gdyni

          • 5 1

  • Trzeba działać

    Władze naszego miasta powinny jak najszybciej wdrażać te plany.Pieniądze z uni nie będą zawsze ,a co zbudowane to jest.
    Do roboty

    • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane