• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej przycisków dla pieszych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyciski pozostaną m.in. na przejściach w ciągu ul. 10 Lutego. Przyciski pozostaną m.in. na przejściach w ciągu ul. 10 Lutego.

Przyciski umożliwiające pieszym przejście na zielonym świetle znikają z kolejnych skrzyżowań w śródmieściu Gdyni. - Nie wszędzie są konieczne, poza tym chcemy ułatwić poruszanie się pieszym w centrum - tłumaczą urzędnicy, którzy podkreślają, że nie rezygnują z nich całkowicie.



Co sądzisz o przyciskach przy przejściach dla pieszych?

Do niedawna, by przejść przez ulicę na skrzyżowaniach Wójta Radtkego z Władysława IV zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni oraz przy Pl. Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni trzeba było wcisnąć umieszczony na sygnalizatorze przycisk. Kto nie zareagował w porę, ten zmuszony był czekać na kolejną zmianę świateł. Bywało, że niektórzy w ogóle nie wiedzieli, że chęć przejścia trzeba zasygnalizować.

Efekt? Mimo że kierowcy mieli światło czerwone, taki sam kolor był na sygnalizatorze dla pieszych. Choć takie rozwiązanie miało poprawiać bezpieczeństwo pieszych, co bardziej niecierpliwi, nie chcąc czekać, łamali przepisy.

Dziś urzędnicy przyznają, że - w wymienionych miejscach - wywoływało to raczej niepotrzebne nerwy przechodniów.

- Szczególnie było to widoczne na przejściach przez jezdnie ul. Starowiejskiej i Derdowskiego. Jeśli piesi nie zdążyli wcisnąć przycisku w odpowiednim momencie, nie otrzymywali zielonego światła, mimo że nie występował w tym czasie ruch kolizyjnego strumienia pojazdów. Powodowało to niepotrzebne straty czasu i zachęcało pieszych do przechodzenia na czerwonym świetle - tłumaczy Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni.

Obecnie piesi na skrzyżowaniach otrzymują zielone światło w każdym cyklu. Kolejnych likwidacji przycisków, które już od dłuższego czasu wywołują kontrowersje, w Gdyni nie będzie. O ich wciskaniu trzeba będzie jednak pamiętać przede wszystkim w nocy.

- Na obszarach, gdzie zasadne jest ułatwienie poruszania się pieszym po najbardziej uczęszczanych przejściach, ale równocześnie występuje bardzo duże obciążenie ruchem samochodowym, stosowana jest opcja tzw. generatora zgłoszeń. Polega ona na tym, że przycisk jest automatycznie wzbudzany przez oprogramowanie sterownika sygnalizacji - dodaje Oskarbski.

Czytaj też: Czy piesi dostaną więcej miejsca w Gdyni?

Przyciski pozostaną nadal m.in. na skrzyżowaniach w ciągu ul. 10 Lutego oraz w obrębie Węzła Wzgórze. Miejscem przyjaznym dla pieszych ma stać się bowiem przede wszystkim ścisłe centrum miasta z ul. Świętojańską na czele.

- Zgodnie z zasadami zrównoważonej mobilności uzasadnione jest ułatwianie poruszania się pieszym w obrębie skrzyżowań w śródmieściu - kończy Oskarbski.

Miejsca

Opinie (125) 9 zablokowanych

  • Dużo przycisków (4)

    i efekt jest odwrotny! Pieszy podchodzi, jadą auta, naciska przycisk. Po chwili auta przejadą światło dla pieszego nie zapala się a pieszy przebiega przez przejście.

    Zapala się czerwone, kierowcy zatrzymują się... a pieszego już dawno nie ma :D

    • 98 3

    • (3)

      za każdym razem będąc w Poznaniu dziwiło mnie że zielone dla pieszego zapala się po dosłownie kilku sekundach od wciśnięcia przycisku... tak jakby wciśnięcie od razu włączało żółte dla samochodów. I to ma sens! Oczywiście na mniej ruchliwych skrzyżowaniach, bo na tych bardziej ruchliwych przejścia należy likwidować i zastępować tunelami lub kładkami.

      • 12 6

      • Czechy Ostrava

        Przy przejsciach dla pieszych sa czujniki, ktore prawdopodobnie wykrywaja czy jest pieszy. Pewnie algorytm sterowania swiatlami jest taki: oo czujnik wykrywa pieszego czyli pewnie zaraz nacisnie przycisk. Naciska mija ok 5-10 sekund zapala sie zielone. Pieszy przechodzi przez przejscie zapala sie czerwone.

        U nas poszlo na latwizne - przyciski. Nawet w UK sa czujniki nad przejsciami dla pieszych ;)

        • 2 0

      • (1)

        Zgadzam się z pierwszą częścią Twojej wypowiedzi. Natomiast sprowadzanie pieszych do tuneli i kładek - tu już nie. Tunele można budować dla samochodów, a nie kazać ludziom chodzić po podziemiach. Tym bardziej, ze są osoby, które się tego zwyczajnie boją. To nie ja, ale znam przynajmniej jeden przypadek osoby, która bała się w nocy wracać do domu tunelem.

        • 13 0

        • No niestety, mamy pol roku zimy i taki tunel to cos okropnego dla wielu ludzi. Schody to czesto slizgawica. Sprobuj przedostac sie z wozkiem na druga strone. Do tego czesto kreci sie tam pelno zbokow i meneli. To raczej samochody powinny isc do tuneli.

          • 11 0

  • Przyciski tak ale...

    Przyciski są bardzo potrzebne ale tylko na tych przejściach gdzie niema sygnalizacji
    a gdzie sygnalizacja jest to przyciski są bez sensu.

    • 1 5

  • A tak swoją drogą, w Gdańsku montują przyciski, których naciśnięcie nie ma wpływu na światła (1)

    To jest dopiero niegospodarność.

    • 18 3

    • jeszcze nie ma

      gorzej, jak je włączą. Tylko po co?

      • 2 0

  • Węzeł Ofiar Grudnia 70 (3)

    Oto mój list sprzed paru dni do ZDIZ-oczywiście brak odzewu. "Witam, od pewnego czasu strasznie wydłużono czas oczekiwania na zielone światło na przejściach dla pieszych. Aby dostać się na ul. Polską wysiadając na przystanku dla autobusów jadących z Obłuża, trzeba czekać nieraz 7-8 minut (łączny czas przejścia przez 3 "zebry"). Ludzie często nie wytrzymują i przechodzą na czerwonym.Niestety policja robi sobie w tym miejscu łatwy zarobek i często stoją nieoznakowanym VW. Proszę o informację czy da się coś zrobić aby nie tracić aż tyle czasu na tych światłach."

    • 13 0

    • pisz do wiadomość umg trojmiasto.peel gw.peel i mm.peel

      i do komendanta SM i Policaji.. Boją się 4 władzy póki co

      • 2 0

    • ponów prośbę o odpowiedź i nie rezygnuj, dobrze robisz

      • 3 0

    • Może się da.

      Odpowiadam

      • 6 0

  • Przyciski - zabawki (8)

    A kto jeszcze powalczy z mentalnością pieszych, którzy uruchamiają zmianę świateł o czym i tak przechodzą na czerwonym, bo "przecież nic nie jedzie". Efekt jest taki, że kierowca dojeżdża, zatrzymuje się i przepuszcza powietrze, bo przecież piechura, któremu nie chciało się czekać, dawno już nie ma...

    • 19 9

    • to właśnie wina przycisków (6)

      jak nie nacisną na czas to zielone nie zapaliłoby się automatycznie na ich fazę przejścia, więc profilaktycznie naciskają. Potem okazuje się że mogą smyknąć wcześniej na czerwonym i to robią. Czasami ciężko im ocenić czy nie będą mogli wcześniej przejść przez jezdnię zwłaszcza gdy stoja kilkadziesiat sekund - w tym czasie może przecież nastąpić wystarczająca przerwa między przejeżdżającymi samochodami
      Ale to wina przycisków a nie pieszych. Albo w tych miejscach zrezygnować z przycisków i niech przechodzą po prostu na pasach albo zrobić światła automatyczne i bezwarunkowo odseparowąć ruch pieszych i pojazdów

      • 13 2

      • ja (3)

        Ja tam wolę poczekać kilkadziesiąt sekund dłużej niż wylądować na cmentarzu.
        A na autobus wyjść z domu 2 min wcześniej.

        • 5 5

        • Jeden lubi jak mu cyganie grają drugi jak mu buty śmierdzą

          • 0 0

        • (1)

          Jeden cykl np. na Al. Zwycięstwa czy Władysława trwa więcej niż minutę, więc na jedno przejście musisz zarezerwować w drodze na komunikację miejską 2 minuty. Jeżeli przejść z sygnalizacją masz kilka to wychodzi że na samą sygnalizację dokładasz do drogi 10-15 minut. Czy to ma być promowanie poruszania się komunikacją miejską? To raczej powoduje, że lepiej wybrać samochód, czyli generuje jeszcze większe korki. W centrach miast tendencja powinna być odwrotna, ludziom powinno się opłacać wybierać poruszanie pieszo i komunikacją zbiorową, zarówno finansowo jak i czasowo. Jeżeli tego decydenci nie widzą to dalej będziemy się zastanawiać nad rosnącymi korkami i wybudowanie nowych dróg pomoże tylko doraźnie, za kilka lat znowu będą zapchane.

          • 5 1

          • promowac samochodów może nie promuje ale wystarczy że najzwyczajniej wkurza pieszych

            to pieszy stoi minutę lub więcej na deszczu lub mrozie co kilka metrów na tych wszystkich światłach

            • 4 0

      • (1)

        To może ja samochodem tez czmychnę na czerwony, jak nikogo nie będzie na przejściu??

        Ludzie, przepisy są zarówno dla pieszych i samochodów.

        • 5 6

        • zatem jak jesteś taki przepisowy to czemu jesteś wkurzony że stoisz na swoim czerwonym swietle

          co z tego że pieszego już dawno nie ma. zapalił tobie czerwone i czmychnął a Ty stój - tak każą przepisy i nie dyskutuj,.

          BTW może właśnie dyby nie było przycisków to i peszy swobodnie przeszedłby przez jezdnię a i Ty byś płynnie przejechał bo on nie zapaliłby czerwonego światła dla samochodów

          • 6 3

    • a może

      a może właśnie tędy w trakcie zmiany świateł przechodzi niewidzialny człowiek

      • 0 1

  • To po co walili je do każdych świateł.. Kto na tym zarobi? (5)

    Co za niegospodarność, i poza tym tyle lat utrudnienia dla pieszych.

    • 93 12

    • (1)

      Po co? Przez kochany nasz Tristar - przy jego 'budowie' wymieniali prawie wszystkie skrzyżowania na takie, które miały mieć przyciski (nawet te, które już je miały)

      • 5 1

      • xaraz zaraz światła na placu kaszubskim są "nieco" dłużej, niz nawet same pomysły o trójstarze.

        przyciski pojawiły się tam dawno dawno temu. I zrypały ruch.

        • 1 1

    • nigdy nie popełniłeś błędu?

      jak stwierdziłeś jego popełnienie to szedłeś w zaparte i nie przyznawałeś się do tego nawet przed samym sobą? To się leczy. Lepiej zmieniać zdanie niż ponosić dalsze koszty błędów popełnionych przy niedorozwiniętej wyobraźni.

      • 1 0

    • przeprowadż sie do gdańsko to dopiero zobaczysz coto jest miliardowa niegospodarnosc

      • 3 4

    • Zawsze to naciskam i nie przechodzę przez przejście tylko idę dalej ucieszony ze lebiegi muszą stać.

      • 6 5

  • (4)

    Przycisk ma sens tylko na przejsciach z duzym ruchem samochodowym i minimalnym ruchem pieszych aby ci nieliczni mogli jakos przejsc.
    Gdy jest malo samochodow zaden pieszy po wcisnieciu guzika nie czeka na zielone bo widzi ze i tak nic nie jedzie wiec guzik nie ma sensu.
    Gdy jest sporo samocodow i duzo pieszych (np centrum) najlepiej sprawdza sie normalny cykl.

    • 13 0

    • Niebezpieczna droga do szkoły (3)

      Gdy były przyciski dzieci mogły bezpiecznie przejść przez przejście. Teraz np. na skrzyżowaniu ul. Władysława IV z Wójta Radtkego ( droga do szkoły podstawowej nr 21 ) zielone światło jest dla pieszych i dla samochodów skręcających w lewo. Nie wszyscy kierowcy przepuszczają pieszych, wymuszają pierszeństwo i śmigają dzieciom z rozpędem przed nosem. Czy to jest miasto przyjazne mieszkańcom?

      • 3 1

      • miasto przyjazne dla dzieci samodzielnie chodzących do szkoły (2)

        jest przyjazne dla wszystkich, niestety niektórym kierowcom uzależnionym od szybkiej jazdy i szybkiego przyspieszania może się wydawać inaczej. Stąd sens wprowadzania strefy tempo 30 lub mniej w okolicach każdej szkoły podstawowej.

        • 3 1

        • Niebezpieczna droga do szkoły. (1)

          To są slogany wyborcze. Fakty są takie, że na opisanym wyżej przejściu jest bardzo niebezpiecznie. 19 października zlikwidowano tam przycisk i zielone światlo zapala się RÓWNOCZEŚNIE dla pieszych i dla pojazdów jadących od strony halu. W tej sprawie interweniowała już szkoła nr 21 i Rada Dzielnicy ale Tristar jest najważniejszy, to już nie wymaga komentarza.

          • 2 0

          • Zielone prawoskrety w Polsce powinny byc zakazane. Kierowcy sie na nich nie zatrzymuja sie (mimo ze maja taki obowiazek). Nie doroslismy do takiego przywileju.

            • 2 0

  • (2)

    akurat wymienione rozwiązanie kompleksu przejść dla pieszych na skrzyżowaniu starowiejskiej ze świętojańską jest tak genialne ze spokojnie znalazłoby się w księdze rekordów Guinnessa

    ale moim sąsiadom taka Gdynia się podoba
    więc jest ok
    przeprojektowujcie jeszcze tysiąc razy
    i stwórzcie dwa tysiące projektów
    i zdejmujcie i zakładajcie 500 razy te przyciski
    w końcu to wasza "praca"

    zamiast zrobić raz a dobrze...

    • 12 1

    • tabletki odstawiłeś? (1)

      nic dziwnego, że nie zauważasz żadnych zmian na lepsze od kilkudziesięciu lat

      • 0 4

      • typowa urzędnicza "kultura"
        napisz jeszcze że jestem z KNP PIS czy PO

        • 1 0

  • dobry pomysl

    policjanta z zona i jego aktualna kochanka

    • 0 1

  • Gdynia oszczędza już nawet na przyciskach przy światłach (1)

    i jeszcze wmawia ludziom, że nie potrzebne są. Jakoś w Londynie są wszędzie i jakoś się sprawdzają.

    PS Trzeba spłacać lotnisko i inne głupie inwestycje?

    • 1 5

    • jedz do londynu

      tutaj jest polski pomysl

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane