• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Mniej przycisków dla pieszych w centrum Gdyni

Patryk Szczerba
16 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyciski pozostaną m.in. na przejściach w ciągu ul. 10 Lutego. Przyciski pozostaną m.in. na przejściach w ciągu ul. 10 Lutego.

Przyciski umożliwiające pieszym przejście na zielonym świetle znikają z kolejnych skrzyżowań w śródmieściu Gdyni. - Nie wszędzie są konieczne, poza tym chcemy ułatwić poruszanie się pieszym w centrum - tłumaczą urzędnicy, którzy podkreślają, że nie rezygnują z nich całkowicie.



Co sądzisz o przyciskach przy przejściach dla pieszych?

Do niedawna, by przejść przez ulicę na skrzyżowaniach Wójta Radtkego z Władysława IV zobacz na mapie Gdyni3 maja zobacz na mapie Gdyni oraz przy Pl. Kaszubskim zobacz na mapie Gdyni trzeba było wcisnąć umieszczony na sygnalizatorze przycisk. Kto nie zareagował w porę, ten zmuszony był czekać na kolejną zmianę świateł. Bywało, że niektórzy w ogóle nie wiedzieli, że chęć przejścia trzeba zasygnalizować.

Efekt? Mimo że kierowcy mieli światło czerwone, taki sam kolor był na sygnalizatorze dla pieszych. Choć takie rozwiązanie miało poprawiać bezpieczeństwo pieszych, co bardziej niecierpliwi, nie chcąc czekać, łamali przepisy.

Dziś urzędnicy przyznają, że - w wymienionych miejscach - wywoływało to raczej niepotrzebne nerwy przechodniów.

- Szczególnie było to widoczne na przejściach przez jezdnie ul. Starowiejskiej i Derdowskiego. Jeśli piesi nie zdążyli wcisnąć przycisku w odpowiednim momencie, nie otrzymywali zielonego światła, mimo że nie występował w tym czasie ruch kolizyjnego strumienia pojazdów. Powodowało to niepotrzebne straty czasu i zachęcało pieszych do przechodzenia na czerwonym świetle - tłumaczy Jacek Oskarbski z Zarządu Dróg i Zieleni.

Obecnie piesi na skrzyżowaniach otrzymują zielone światło w każdym cyklu. Kolejnych likwidacji przycisków, które już od dłuższego czasu wywołują kontrowersje, w Gdyni nie będzie. O ich wciskaniu trzeba będzie jednak pamiętać przede wszystkim w nocy.

- Na obszarach, gdzie zasadne jest ułatwienie poruszania się pieszym po najbardziej uczęszczanych przejściach, ale równocześnie występuje bardzo duże obciążenie ruchem samochodowym, stosowana jest opcja tzw. generatora zgłoszeń. Polega ona na tym, że przycisk jest automatycznie wzbudzany przez oprogramowanie sterownika sygnalizacji - dodaje Oskarbski.

Czytaj też: Czy piesi dostaną więcej miejsca w Gdyni?

Przyciski pozostaną nadal m.in. na skrzyżowaniach w ciągu ul. 10 Lutego oraz w obrębie Węzła Wzgórze. Miejscem przyjaznym dla pieszych ma stać się bowiem przede wszystkim ścisłe centrum miasta z ul. Świętojańską na czele.

- Zgodnie z zasadami zrównoważonej mobilności uzasadnione jest ułatwianie poruszania się pieszym w obrębie skrzyżowań w śródmieściu - kończy Oskarbski.

Miejsca

Opinie (125) 9 zablokowanych

  • Po co w ogóle montowano

    Od początku wiadomo było, ze przy Hali Targowej przycisk to bezsens, tak sam,o przy Pl.Kaszubskim, ale kasa poszła.

    • 14 4

  • Przyciski - zabawki (8)

    A kto jeszcze powalczy z mentalnością pieszych, którzy uruchamiają zmianę świateł o czym i tak przechodzą na czerwonym, bo "przecież nic nie jedzie". Efekt jest taki, że kierowca dojeżdża, zatrzymuje się i przepuszcza powietrze, bo przecież piechura, któremu nie chciało się czekać, dawno już nie ma...

    • 19 9

    • to właśnie wina przycisków (6)

      jak nie nacisną na czas to zielone nie zapaliłoby się automatycznie na ich fazę przejścia, więc profilaktycznie naciskają. Potem okazuje się że mogą smyknąć wcześniej na czerwonym i to robią. Czasami ciężko im ocenić czy nie będą mogli wcześniej przejść przez jezdnię zwłaszcza gdy stoja kilkadziesiat sekund - w tym czasie może przecież nastąpić wystarczająca przerwa między przejeżdżającymi samochodami
      Ale to wina przycisków a nie pieszych. Albo w tych miejscach zrezygnować z przycisków i niech przechodzą po prostu na pasach albo zrobić światła automatyczne i bezwarunkowo odseparowąć ruch pieszych i pojazdów

      • 13 2

      • (1)

        To może ja samochodem tez czmychnę na czerwony, jak nikogo nie będzie na przejściu??

        Ludzie, przepisy są zarówno dla pieszych i samochodów.

        • 5 6

        • zatem jak jesteś taki przepisowy to czemu jesteś wkurzony że stoisz na swoim czerwonym swietle

          co z tego że pieszego już dawno nie ma. zapalił tobie czerwone i czmychnął a Ty stój - tak każą przepisy i nie dyskutuj,.

          BTW może właśnie dyby nie było przycisków to i peszy swobodnie przeszedłby przez jezdnię a i Ty byś płynnie przejechał bo on nie zapaliłby czerwonego światła dla samochodów

          • 6 3

      • ja (3)

        Ja tam wolę poczekać kilkadziesiąt sekund dłużej niż wylądować na cmentarzu.
        A na autobus wyjść z domu 2 min wcześniej.

        • 5 5

        • (1)

          Jeden cykl np. na Al. Zwycięstwa czy Władysława trwa więcej niż minutę, więc na jedno przejście musisz zarezerwować w drodze na komunikację miejską 2 minuty. Jeżeli przejść z sygnalizacją masz kilka to wychodzi że na samą sygnalizację dokładasz do drogi 10-15 minut. Czy to ma być promowanie poruszania się komunikacją miejską? To raczej powoduje, że lepiej wybrać samochód, czyli generuje jeszcze większe korki. W centrach miast tendencja powinna być odwrotna, ludziom powinno się opłacać wybierać poruszanie pieszo i komunikacją zbiorową, zarówno finansowo jak i czasowo. Jeżeli tego decydenci nie widzą to dalej będziemy się zastanawiać nad rosnącymi korkami i wybudowanie nowych dróg pomoże tylko doraźnie, za kilka lat znowu będą zapchane.

          • 5 1

          • promowac samochodów może nie promuje ale wystarczy że najzwyczajniej wkurza pieszych

            to pieszy stoi minutę lub więcej na deszczu lub mrozie co kilka metrów na tych wszystkich światłach

            • 4 0

        • Jeden lubi jak mu cyganie grają drugi jak mu buty śmierdzą

          • 0 0

    • a może

      a może właśnie tędy w trakcie zmiany świateł przechodzi niewidzialny człowiek

      • 0 1

  • Zlikwidować przycisk dla pieszych na Przymorzu przy CH Alfa.
    sto metrów wcześniej i sto metrów dalej jest przejście dla pieszych z sygnalizacją synchronizowaną z "zieloną falą". Na tym przejściu sygnalizacja również powinna być synchronizowana, a nie wstrzymywać ruch i powodować korki.

    • 10 2

  • Węzeł Ofiar Grudnia 70 (3)

    Oto mój list sprzed paru dni do ZDIZ-oczywiście brak odzewu. "Witam, od pewnego czasu strasznie wydłużono czas oczekiwania na zielone światło na przejściach dla pieszych. Aby dostać się na ul. Polską wysiadając na przystanku dla autobusów jadących z Obłuża, trzeba czekać nieraz 7-8 minut (łączny czas przejścia przez 3 "zebry"). Ludzie często nie wytrzymują i przechodzą na czerwonym.Niestety policja robi sobie w tym miejscu łatwy zarobek i często stoją nieoznakowanym VW. Proszę o informację czy da się coś zrobić aby nie tracić aż tyle czasu na tych światłach."

    • 13 0

    • Może się da.

      Odpowiadam

      • 6 0

    • ponów prośbę o odpowiedź i nie rezygnuj, dobrze robisz

      • 3 0

    • pisz do wiadomość umg trojmiasto.peel gw.peel i mm.peel

      i do komendanta SM i Policaji.. Boją się 4 władzy póki co

      • 2 0

  • A tak swoją drogą, w Gdańsku montują przyciski, których naciśnięcie nie ma wpływu na światła (1)

    To jest dopiero niegospodarność.

    • 18 3

    • jeszcze nie ma

      gorzej, jak je włączą. Tylko po co?

      • 2 0

  • niemyślący UM (1)

    Ten facet tyle tych świateł ponakładał, że pewnie sam zaczął stać przy każdym skrzyżowaniu i w końcu to przemyślał. Jego Tristar, którego był współautorem dalej nie działa

    • 7 3

    • kibicuj pozytywnym zmianom

      nie zauważyłeś, że trawa nawet spod betonu potrafi wyrosnąć?

      • 0 0

  • (2)

    akurat wymienione rozwiązanie kompleksu przejść dla pieszych na skrzyżowaniu starowiejskiej ze świętojańską jest tak genialne ze spokojnie znalazłoby się w księdze rekordów Guinnessa

    ale moim sąsiadom taka Gdynia się podoba
    więc jest ok
    przeprojektowujcie jeszcze tysiąc razy
    i stwórzcie dwa tysiące projektów
    i zdejmujcie i zakładajcie 500 razy te przyciski
    w końcu to wasza "praca"

    zamiast zrobić raz a dobrze...

    • 12 1

    • tabletki odstawiłeś? (1)

      nic dziwnego, że nie zauważasz żadnych zmian na lepsze od kilkudziesięciu lat

      • 0 4

      • typowa urzędnicza "kultura"
        napisz jeszcze że jestem z KNP PIS czy PO

        • 1 0

  • przyciski mają sens tam gdzie generalnie zakłada się ciągły ruch a tylko okresowe przejście pieszych przez jezdnie (1)

    np Trakt św Wojciecha w Gdańsku, przejście naprzeciw polibudy itp.
    myślałem że na wiosnę jak pozdejmowali w Gdaśnku pare przycisków to poszli po rozum do głowy a jednak okazało się ze zamontowali nowe (na marginesie latem gorzej widoczne w słoneczny dzień).
    Efekt jest taki, ze na kilku skrzyżowaniach piesi albo gonią żeby zdążyć nacisnąć przycisk albo gniją wkurzeni kilka całą jedną kolejkę świateł bo nie zdążyli nacisnąć (np. skrzyżowanie Trakt Konny z 3-go maja w Gdańsku)

    • 8 0

    • wnioski są następujące

      1) czas przejścia dla pieszych powinien wynosić minimum 20 sekund na każdym przejściu o długości 10 metrów
      2) tam gdzie światła nie widać albo przechodzi duża liczba osób warto zainstalować wyraźny sygnalizator dźwiękowy.

      • 1 1

  • brak opini tow.Stępy !

    • 7 1

  • po co te przyciski,

    przecież w centrum nie ma chyba sytuacji że nikt nie przechodzi a samochody stoją na czerwonym. Wywalili kasę i tyle a teraz zdejmują.

    • 14 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane