• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: hamowanie

mayk
10 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Zobacz praktyczny poradnik o hamowaniu

Hamowanie - niby nic trudnego, niby każdy kierowca doskonale wie, jak to się robi. Czy aby na pewno? Niekoniecznie. Wielu zmotoryzowanych ma poważne problemy z poprawnym operowaniem pedałem hamulca, ale również z oceną drogowych zdarzeń. Jak na dłoni widać to na naszych, polskich drogach. Prezentujemy filmowy poradnik efektywnego hamowania.



Czy kiedykolwiek byłe(a)ś zmuszon(a)y do hamowania awaryjnego?

Z pewnością większość osób po obejrzeniu poradnika zada sobie pytanie: po co nagrywać film o hamowaniu, przecież to oczywiste. Dla wielu być może tak, jednak hamowanie to nie tylko wciśnięcie hamulca do deski. Warto wyuczyć w sobie dobre nawyki hamowania.

- Hamowanie to bardzo ważny element bezpieczeństwa. Właściwa reakcja pozwala skrócić drogę hamowania do minimum. W sytuacji zagrożenia, nie ma czasu na głęboko przemyślane i zaplanowane reakcje, pozostają odruchy. Jeśli wypracujemy odruch szybkiego i właściwego hamowania w sytuacji zagrożenia - doskonale. Jednak wcześniej musimy sobie uświadomić, czym w ogóle jest hamowanie - wyjaśnia Radosław Ciepliński z Enjoy Driving.

Hamowanie to czynność, którą każdy kierowca wykonuje instynktownie. A czy zastanawialiście się kiedykolwiek czy robicie to poprawnie?

Hamowanie to nierozłączny element jazdy samochodem. Hamujemy dojeżdżając do świateł, zatrzymując się przed przejściem dla pieszych, poruszając się w korku czy zwyczajnie chcąc spowolnić prędkość pojazdu. Na skuteczność hamowania wpływ ma bardzo wiele czynników, począwszy od umiejętności kierowcy, po warunki atmosferyczne i przyczepność opon, skończywszy na losowych zdarzeniach drogowych. Pamiętajmy, że odpowiednie hamowanie podnosi poziom naszego bezpieczeństwa, ale również pozostałych uczestników ruchu. Dlatego o tym, jak istotne jest efektywne hamowanie - nie musimy nikogo przekonywać.

Niestety, problem leży gdzie indziej. Wielu kierowców zbyt lekceważąco podchodzi do czynności hamowania, popełniając przy tym szereg błędów. Najbardziej rażącym problemem jest niewłaściwe używanie sprzęgła, a w zasadzie - hamowanie "na luzie" (z wyjątkiem hamowania awaryjnego), przez co droga zatrzymania pojazdu znacząco się wydłuża. Kierowcy mają również trudności z poprawną oceną odległości od przeszkody oraz właściwym momentem rozpoczęcia hamowania. W końcu, błędem popełnianym przez sporą część zmotoryzowanych jest niewłaściwe hamowanie autem wyposażonym w ABS. Robimy to za krótko, a dodatkowo ze zbyt słabym naciskiem na hamulec. To złe nawyki, których należy się oduczyć.

Dlatego też, stworzyliśmy poradnik poprawnego hamowania, w którym opowiedzieliśmy o trzech różnych rodzajach zatrzymywania pojazdu: klasycznym, silnikiem oraz awaryjnym.

Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa. Hamowanie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Chyba najistotniejszym typem hamowania jest nieplanowane zatrzymanie samochodu w awaryjnych sytuacjach. Kierowca nie jest w stanie przewidzieć wszystkich okoliczności i zdarzeń na drodze. W każdym momencie przed maskę naszego auta może wyskoczyć człowiek czy zwierzę. Naszą czujność może sprawdzić również jadący przed nami samochód, który gwałtownie wyhamuje do zera. Wówczas liczy się refleks i wyuczone zachowanie. Bez zastanowienia, z całej siły obiema nogami równocześnie uderzamy w pedały hamulca i sprzęgła, aż do całkowitego zatrzymania. Wciąż uruchomiony silnik pozwoli na ewentualną ucieczkę przed samochodami, które napędzone, mogą nas staranować od tyłu.

- Hamowanie awaryjne jest hamowaniem nieplanowanym. Przykładowo, nagle, znienacka na drogę wybiegnie nam człowiek. Efektywne hamowanie pozwoli uratować nas i innych z opresji. Zawsze powtarzamy wszystkim kursantom: hamowanie awaryjne to silne, zdecydowane kopnięcie w pedały - tłumaczy Ciepliński.

Trzecią metodą skutecznego zatrzymania auta jest hamowanie silnikiem, które jakiś czas temu opisaliśmy w oddzielnym artykule, który przeczytasz tutaj.

- Podczas hamowania silnikiem wykorzystywane są opory silnika w celu zmniejszenia prędkości jazdy, zaoszczędzenia podzespołów pojazdu oraz oczywiście zwiększenia bezpieczeństwa. Hamowanie silnikiem stosujemy jedynie w sytuacji, gdy jest to hamowanie w pełni zaplanowane - dodaje.

Pamiętajmy jednak, że umiejętność poprawnego hamowania to połowa sukcesu. Warto również sumiennie kontrolować stan techniczny klocków czy tarcz hamulcowych naszego samochodu.

O tym wszystkim dowiecie się oglądając nasz moto-poradnik hamowania.

mayk

Miejsca

Opinie (57) 2 zablokowane

  • Nic nie rozumiem. (3)

    To w końcu jak należy hamować, bo po obejrzeniu tego nic nie rozumiem.

    • 10 5

    • (2)

      no to zależy od okoliczności, sytuacji na drodze
      wiekszosc kierowców hamuje klasycznie, choć powinno się, bo jest bardziej ekonomicznie i bezpieczniej hamować silnikiem (ale jak wiadomo nie w kazdej sytuacji sie da)
      hamowanie awaryjne to hamowanie w krytycznych sytuacjach

      hamuj silnikiem! :D

      • 1 1

      • Hamowanie silnikiem może być bardzo niebezpieczne - skąd ten z tyłu ma wiedzieć że hamujesz jeśli nie świecą się światła stop!

        • 0 0

      • i są samochody które to maja "w pakiecie"

        elektryki. i niektóre hybrydy.

        wszystkie inne hamują hamulcami albo silnikiem
        inne umiejętności i inne ryzyka
        a niektóre skrzynie biegów trafia od tego szlag

        • 0 0

  • Hamowanie awaryjne to chyba nie tak. (1)

    hamowanie awaryjne podczas egzaminu należy samochód rozpędzić do prędkości, co najmniej 50 km/h i po usłyszenie sygnału STOP lub podobnego osoba egzaminowana musi energicznie nacisnąć hamulec, doprowadzić do zatrzymania pojazdu w jak najkrótszym czasie, w ostatniej fazie hamowania wcisnąć pedał sprzęgła, aby nie dopuścić do unieruchomienia silnika.

    Nigdy nie słyszałem że przy awaryjnym naciskamy dwa pedały.

    • 2 1

    • Co instruktor to inna szkoła ;) Jedna lepsza druga gorsza.

      • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    eko jazda (2)

    zupełnie inaczej jeździ się dzięki eko drivingu :
    1. jazda bez wiraży na zakrętach .
    2. lekkie "popychanie " pedału gazu , a nie wciskanie go do dechy albo do połowy z całej siły - ograniczenie prędkości do podawanej przez producenta 90km/h albo i mniej w dojazdach do pracy co daje spalanie nie 8 /100 ale 5,5 /100 ( sprawdzałem tankowaniem pod korek ). A reszta korzyści to mniej więcej taka , że cały silnik po prostu nie ROZLECI SIĘ po 150 tyś km .
    3 . sprawa hamulców - wystarczy przy dohamowaniu nie "zakleszczać " hamulca na tarczach . rozum wskazuje , że dłużej pożyją . Należy również popychać hamulec tak jak gaz unikając używania systemu ABS w zimie ten system też się zużywa .
    4. dojeżdzanie do skrzyżowania na luzie i z górki - to jedyny czynnik wpływający na zmniejszenie spalania w instalacji gazowej - oczywiście oprócz ustawienia listwy gazu w serwisie ( nie musi palić 10 l/100 - 7 też , wystarczy poprosić serwis )

    • 1 10

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      eko jazda

      Eko jazda wcale nie jest eko. Podstawowym założeniem jest jazda na jak najwyższym biegu oczywiście bez przeciążania silnika ale założenie jest właśnie takie. Taksówkarze w taki sposób jeżdżą i faktycznie spalanie paliwa spada. Problemem związanym z tego typu jazdą jest konstrukcja samochodu mam na myśli dwumas, który takiego eksperymentu nie wytrzyma i się rozleci.

      • 0 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

      Na luzie?! To chyba w gażniku jeszcze.

      • 0 1

  • Miernota. (9)

    Poziom artykułu jak zawsze na poziomie trojmiasta.pl:
    1. Hamuje się hamulcem a nie abs-em.
    2. Co z samochodami bez abs.
    3. Hamowanie pulsacyjne.
    4. Hamowanie przerywane.
    5. Hamowanie biegami.
    6. Hamowanie hamulcem awaryjnym-postojowym.

    • 32 23

    • (1)

      Jakies czeskie te twoje metod. Kto tak dzisiaj hamuje?

      • 4 7

      • Ty na bank nie bo za małe umiejętności most 😊

        • 1 0

    • Dla zwykłego łabędzia drogowego to i tak duży wyczyn hamowanie silnikiem.a reszta która wymieniłeś jest tylko dla nielicznych. Większość podnieca się kartonami 😁

      • 1 0

    • (3)

      Z odtj to kolego wiele wspólnego nie masz. Hamowanie pulsacyjne ? już to widzę jak stukasz w hamulec w sytuacji awaryjnej ...

      • 6 4

      • (2)

        Sprawdz w zime droge hamowania przy wcisnieciu na pale hamulca a hamujac pulsacyjnie...

        • 1 4

        • (1)

          Chłopie ogarnij się. Nie ma czegoś takiego jak hamowanie pulsacyjne, tylko abs jest w stanie hamować pulsacyjne skutecznie. Stukanie noga w hamulec nic ci nie da. Ja już to stosuje sie bez abs hamowanie przerywane albo na granicy przyczepnośc.

          • 3 1

          • To właśnie o to mu chodziło geniuszu...
            Zamiast jednego długiego hamowania które zapewne zakończy sie poślizgiem to hamujemy pulsacyjnie, z przerwami, aby nie stracić przyczepności i skrócić drogę hamowania!!

            • 2 1

    • jak zwykle eksperci 😊

      Jak zrobisz 2 mln km bez kolizji różnymi autami to dowiedz się ciekawych rzeczy i sam napiszesz poradnik a tymczasem przekaz szwagra przy flaszce to raczej bzdury...

      • 4 0

    • `1. hamuje sie hamulcem a nie abs-em` - sluszna uwaga

      `5.hamowanie biegami` - hamuje sie silnikiem poprzez redukcje biegow.

      Jesli komus sie cokolwiek wypomina to samemu trza wiedziec co sie mowi.

      • 17 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    haha

    Kabaret

    • 1 5

  • ABS skraca drogę hamowania tylko wyłącznie na suchym asfalcie. (11)

    Na śniegu i lodzie wydłuża drogę hamowania nawet kilkukrotnie i dlatego powinna być w każdym samochodzie możliwość wyłączenia ABSu.

    • 15 17

    • Abs nie skraca drogi hamowania - 35 lat już mija a wy swoje (3)

      ABS pozwala zmienić kierunek jazdy na kołach które tracą przyczepność.

      • 13 2

      • W typowych warunkach - deszczyk letni, bardzo skraca. Przynajmniej w skodzie fabii bez abs i octavii z abs widać przepaść. Auto z abs zatrzymuje się na dwukrotnie krótszym odcinku niż to bez abs. Przynajmniej gdy ja kieruję.

        • 0 0

      • Wiesz kolego, przez 35 lat ABS zrobił dość sporo postępów (1)

        Wiesz jakie auto miało najlepsze hamulce na świecie w 1985 roku?
        Porsche 911 które profesjonalny kierowca testowy potrafił zatrzymać na 40m ze 100km/h.

        Wiesz na jakiej odległości moja babcia potrafi zatrzymać ze 100km/h swoje Mondeo? Ano na 36m.

        Wiesz co zmieniło się przez te lata?
        Dopracowano system ABS :-)

        Więc wyjdź z tej nory w której zakopano Cię 35 lat temu i przejrzyj na oczy.

        • 6 6

        • Ale z ciebie znawca historii wyczytanej z Auto Świata że ho ho.

          • 3 3

    • (4)

      To jak wytłumaczysz że auto jadące 70 km/h zatrzyma się na mokrej płycie poślizgowej bez abs na zablokowanych kolach po 70 m, a z abs po 40 m ?

      • 4 4

      • (3)

        Bo zapobiega blokowaniu kol a nie skracaniu drogi, skracać to moze ABS z EBD ale wiekszosc tego nie ma

        • 7 1

        • abs z ebd to mozna bylo zamowic nawet do Seicento 1.1 w roku 2001

          • 2 0

        • Zresztą Szerloku jedno wynika z drugiego, w sytuacji jaką podałem nie zablokowanie kół skróci drogę hamowana. A tego że abs ma inny priorytet nie musisz mi tłumaczyć.

          • 1 1

        • Dzisiejsze auta maja abs 9 generacji w których EBD to norma, nawet indyjska TATA to ma. Więc nie pleć głupstw.

          • 2 2

    • (1)

      Gdyby powinna być taka opcja to by była. Oczywiście producenci aut się nie znają i robią tobie na złość.

      • 3 1

      • http://www.gs24.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20091113/WYPADKI/78931667

        • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Materiał jedynie ociera się o tę tematykę

    Totalnie po łebkach, żeby tylko móc coś wystawić na stronę.

    • 2 4

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Moto-poradnik: hamowanie

    Drogie rozwiazanie

    Jak bedziesz na codzień hamować silnikiem przy redukcji biegow musi byc płynność bo początkiem sprzęgła do wymiany

    • 5 1

  • Tarcze, klocki,... ALE?

    Ale jeszcze stan zacisków\tłoczków, stan przewodów hamulcowych(!) w tym elastycznych(!), kiedy ostatnio był wymieniany płyn? Nie mniej ważne.
    Korozja przewodów-->wyciek-->zero hamowania.

    • 5 0

  • Zonk (8)

    Hamowanie zależy od rodzaju samochodu.
    Inaczej się hamuje z absm, inaczej bez.
    Inaczej nawet się hamuje z różnymi skrzyniami biegów.
    Inaczej hamuje się gdy auto ma napęd naprzód a inaczej na tył a jeszcze inaczej jak jest 4x4 włączone. Auta z różnym typem hamulców i różnym napędem będą się inaczej zachowywały.
    Inaczej na oponach letnich, inaczej na zimówkach.
    Inaczej na śniegu na lodzie, suchym asfalcie, inaczej na częściowo mokrym w zależności od tego która oś straci przyczepność.
    Dlatego nie da się zrobić dobrego i ogólnego tekstu o hamowaniu.

    • 22 6

    • (1)

      Chciałbym zobaczyć jak w sytuacji hamowania awaryjnego, kiedy Ci wyskoczy dziecko na drogę będziesz się zastanawiał jakim jedziesz autem, albo jakie masz opony czy systemy.

      • 6 2

      • Jak wsiadam do auta to wiem czym jadę i jakie ma systemy.
        A jak nie wiem to sprawdzam auto w warunkach kontrolowanych (pusta droga, plac)
        Trzeba robić tak by nie było zaskoczenia i każdy nowy element wyposażenia auta trzeba sprawdzić.
        A abs działa jak zna się zasadę jego działania i trzeba nauczyć się go używać bo w innym wypadku faktycznie ma się wrażenie że hamulec nie działa.

        • 4 3

    • Samochody bez ABS (5)

      już dawno powinny zniknąć w hutach. Jeśli auto nie ma ABS, to najpewniej jest starym sztruclem, bo system był montowany standardowo już wiele lat temu.

      • 8 7

      • Zima, ślisko, śnieg lód. Ja jadę samochodem bez ABS, Ty obok z ABSem. (4)

        Nagle pojawia się przeszkoda. Ja hamując bez ABS mam pełną kontrolę nad zablokowaniem kół. Zablokowane koło jednak ma większe tarcie i dodatkowo zbiera przed sobą resztki piasku, śniegu, co dodatkowo spowalnia samochód. Do tego hamowanie pulsacyjne, żeby mieć kontrolę nad kierunkiem jazdy.
        Ty naciskasz na hamulec, a ABS mówi, że nie będzie hamował, bo koło się blokuje. Naciskasz jeszcze mocniej na hamulec, a samochód dalej swobodnie sobie jedzie i walisz w przeszkodę.

        • 7 10

        • Jeżeli uważasz że zablokowane koło ma większą skuteczność hamowania to widać że nie masz najmniejszego pojęcia o fizyce auta, o hamowaniu na granicy przyczepności nawet nie wspomnę. Już widzę tą twoją pełną kontolę nad autem i omijanie awaryjne z hamowaniem bez abs jak ci wyskoczy dzieciak na drogę i masz sekundę na rekcję. Zesr*ł byś się i tyle.

          • 5 2

        • (2)

          To powodzenia na drodze, wolał bym Cie na niej nie spotkać.

          • 4 5

          • A ja nie chciałbym mieć Cię za sobą na oblodzonej nawierzchni. (1)

            Poczytaj sobie, jak ABS wydłuża drogę hamowania na lodzie, zamiast ślepo wierzyć w jego cudowne właściwości.

            • 7 5

            • Tak a na lodzie jeździsz przez cały rok. Sam sobie poczytaj teoretyku. Nie wiem czy wiesz to właśnie dzięki abs nie obrócisz się w okół własnej osi. Wszyscy producenci aut się mylą tylko ty jesteś najmądrzejszy.

              • 7 2

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaki bilet należy kupić, aby poruszać się komunikacją miejską po całym Trójmieście?

 

Najczęściej czytane