• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Moto-poradnik: jak sobie radzić z przyczepą kempingową

mJ
2 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wystrzał opony - jak reagować?

Moto-poradnik: przyczepa kempingowa

W dzisiejszych czasach karawaning nie jest już chyba tak popularną formą turystyki jak niegdyś, jednak w dalszym ciągu ma pokaźną rzeszę swoich fanów na całym świecie. Mamy wakacje, zatem pora odświeżyć swoją wiedzę na temat podróżowania z przyczepą kempingową na haku.



Czy kiedykolwiek podróżowałe(a)ś z przyczepą kempingową?

Niewiadów N-126 to chyba najpopularniejsza przyczepa kempingowa, która kiedykolwiek przemierzała polskie drogi. Swego czasu była niczym Ferrari wśród przyczep kempingowych, a w duecie z popularnym Fiatem 126p tworzyła małżeństwo niemal idealne. Tę nierozłączną dwójkę często widywano na bułgarskich Złotych Piaskach.

N-126 to również nasz główny bohater materiału wideo. Jednak nie o modelach przyczep, a o praktycznych radach mowa w tekście oraz w filmowym poradniku.

Z całą pewnością starzy wyjadacze karawaningu na temat ciągnięcia przyczepy kempingowej wiedzą niemalże wszystko. Warto jednak nieco odświeżyć swój zasób wiadomości. Mamy nadzieję, że nasz poradnik pomoże przede wszystkim tym, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z przyczepami kempingowymi.

Przyczepa kempingowa - cena, wyposażenie, wynajem. Ile kosztuje przyczepa kempingowa? Przyczepa kempingowa - cena, wyposażenie, wynajem. Ile kosztuje przyczepa kempingowa?

Przyczepa kempingowa lekka



Przyczepy kempingowe dzielimy według ich masy na dwie grupy: lekkie oraz inne niż lekkie. Do tych pierwszych zaliczają się wszystkie przyczepy o dopuszczalnej masie całkowitej (DMC) nieprzekraczającej 750 kg. Do ich ciągnięcia upoważnia posiadanie prawa jazdy kategorii B. Dodatkowo, tego typu przyczepy nie muszą być wyposażone w hamulec najazdowy. Dopuszczalna, łączna DMC zestawu, czyli samochodu i przyczepy lekkiej nie może przekroczyć 4250 kg.
Przykład:
DMC auta - 2000 kg
DMC przyczepy - 750 kg (przyczepa lekka)
Łączna DMC zestawu - 2750 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B

Przyczepa inna niż lekka i kod 96

W dzisiejszych czasach większość przyczep kempingowych waży średnio około 1200-1500 kg. Taka waga kwalifikuje przyczepę do drugiej grupy, czyli innej niż lekka. Jeżeli ciągniemy przyczepę ciężką, a łączna DMC całego zestawu nie przekracza 3,5 tony - wystarczy nam prawo jazdy kat. B. Jeśli przekroczy, musimy postarać się o dodatkowy wpis, czyli tzw. kod 96. Zaznaczmy jednak, że posiadając takowe uprawnienie, w dalszym ciągu możemy ciągnąć zestaw o DMC nieprzekraczającej 4250 kg. Żeby zdobyć kategorię B 96 nie trzeba przechodzić przez dodatkowe szkolenie. Wymagane jest jednak zdanie egzaminu praktycznego.
Przykład:
DMC auta - 1800 kg
DMC przyczepy - 1200 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 3000 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B

Przykład:
DMC auta - 2500 kg
DMC przyczepy 1500 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 4000 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B + kod 96

Najcięższe działa, czyli kat. B+E

Kierowcy planujący podróżowanie dużym zestawem - którego łączna masa przekracza 4250 kg - muszą posiadać prawo jazdy kat. B+E (dopuszczalna masa całkowita przyczepy nie może przekroczyć 3500 kg, a całego zestawu 7000 kg). Aby takowe uprawnienia zdobyć, należy przebrnąć przez obowiązkowy kurs (20 godzin nauki teoretycznej oraz 15 godzin nauki jazdy). Cena kursu to średnio około 1100-1200 zł. Należy również doliczyć opłatę za przystąpienie do egzaminu (200 zł).
Przykład:
DMC auta - 3000 kg
DMC przyczepy - 1900 kg (przyczepa inna niż lekka)
Łączna DMC zestawu - 4900 kg
Do ciągnięcia upoważnia prawo jazdy kat. B+E

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

W praktyce, w większości przypadków wystarczającym rozwiązaniem jest rozszerzenie swoich uprawnień o kod 96. Dzięki takiemu dodatkowi możemy stworzyć całkiem pokaźny zestaw. Warto przed podłączeniem zestawu sprawdzić w dowodzie rejestracyjnym auta jaką przyczepę możemy ciągnąć naszym samochodem (rubryki O.1 i O.2). Pamiętajmy jednak, że rzeczywista masa przyczepy kempingowej nie może przekroczyć rzeczywistej masy samochodu.

Przyczepa kempingowa: zapięcie i załadowanie



Wakacyjna podróż rozplanowana w najdrobniejszych szczegółach. Pora przygotować przyczepę do wyprawy. Rozpoczynamy od prawidłowego zapięcia.

- To nic skomplikowanego. Zaczynamy od złączenia zaczepu kulowego z zaczepem od przyczepy. Następnie podłączamy linkę hamulca. Kolejnym etapem jest podłączenie elektryki. Teraz upewnijmy się czy wszystko jest odpowiednio sprzężone. Na końcu spuszczany hamulec ręczny przyczepy i możemy ruszać w drogę - tłumaczy Radosław Ciepliński z EnjoyDriving.

Moto-poradnik: hamowanie

Przed wyjazdem, zadbajmy o dobre rozmieszczenie ładunku w przyczepie. Zasada jest prosta: cięższe i większe przedmioty umieszczamy jak najniżej w pobliżu osi. Lekkie bagaże można przewozić nieco wyżej, na półkach. W przypadku nieumiejętnego rozłożenia środka ciężkości i wyraźnym obciążeniu tyłu przyczepy - będziemy narażani na bardzo niebezpieczne "wężykowanie". Ładowność, czyli maksymalną masę ładunku przyczepy można obliczyć w bardzo prosty sposób. Wystarczy od DMC przyczepy kempingowego odjąć jej masę własną.

- Jeżeli podróżujemy z przyczepą, a DMC całego zestawu przekracza 3,5 tony, powinniśmy pamiętać o viaTOLL'u, czyli systemie elektronicznego poboru opłat na wskazanej sieci dróg w Polsce - dodaje Ciepliński.

Dopuszczalne prędkości jazdy z przyczepą obowiązujące w Polsce:
Poza obszarem zabudowanym (droga jednojezdniowa) - 70 km/h
Poza obszarem zabudowanym (droga dwujezdniowa) - 80 km/h
Droga ekspresowa (droga jednojezdniowa) - 80 km/h
Droga ekspresowa (droga dwujezdniowa) - 80 km/h
Autostrada - 80 km/h

- Poruszając się autem z przyczepą musimy pamiętać, że nasz zestaw gabarytowo jest zdecydowanie dłuższy i szerszy. Zwróćmy uwagę, że całkowita masa jest wyraźnie większa od masy auta osobowego, którym poruszamy się na co dzień. Przy większych prędkościach nasza droga hamowania będzie dłuższa. Przy manewrowaniu pomocne mogą okazać się dodatkowe lusterka boczne montowane zazwyczaj na standardowych lusterkach. Warto pamiętać o adekwatnym doborze mas samochodu i przyczepy. Jeżeli stosunkowo lekkie auto będzie ciągnęło potężną przyczepę - może dojść do tzw. "wężykowania", a nasza podróż zakończyć w rowie. Pamiętajmy również, że w przyczpie nie można przewozić pasażerów - zakończył ekspert.

Moto-poradnik: złe nawyki kierowców

mJ

Miejsca

Opinie (39) 3 zablokowane

  • przyczepy campingowe sa bradzo popularne w Szwecji, Norwegii.

    spora zcesc rodzin szwedzkich posiada walsnie przyczepe capnigowa, zaglowke, 2 auta i jest to satndart a nie luksus. zawsze byly modne w Szwecji zaglowki i przyczepy campingowe.

    • 2 0

  • W tym roku jedziemy rodziną pod namiot... (1)

    ...nie do Egiptu czy Grecji. Na Kaszuby!

    • 42 4

    • Super! Mogę z Wami?

      • 3 0

  • Mam Weipperta Land House.

    Ogromna przyczepa, 9 m długości w środku, drewniana elewacja, polecam.

    • 0 0

  • Chłopaki próbowali coś w końcu nagrać na poziomie semi-pro, ale końcówka im nie do końca wyszła...

    Typek w kasku lata w przyczepie prawie jak Jeremy Clarkson w Top Gear ale...
    obok w prawym dolnym rogu widać typka, który normalnie sobie stoi na przodzie przyczepy i smartfonem nagrywa te wygłupy. Czyli jednak można ustać normalnie?

    • 2 6

  • Wakacje w przyczepie/camperze to fajna sprawa.

    Jeśli oczywiście ktoś lubi takie klimaty. No bo wiadomo, że luksusu tam nie ma, ale na pewno jest trochę wygodniej niż w samym namiocie. Poza tym jak się przez cały rok mieszka w bloku czy w domu, to naprawdę fajnie jest tak spędzić trochę czasu przebywając nie w murach a bliżej natury, a do tego jeszcze można się przecież przemieszczać w trakcie wypoczynku. Niekoniecznie musi być też drogo - przyczepę można wypożyczyć z wypożyczalni albo od rodziny/znajomych i tak samo miejsce do biwakowania można znaleźć - jeśli ktoś np. Ma jakąś działkę (w sensie kawałek ziemi w jakimś ciekawym miejscu).

    • 8 1

  • Wszystkie porady

    Na pewno wykorzystam w przyszłości w swoim kamperze.
    Pozdrawiam

    • 0 2

  • Nikt takiej dziupli teraz nie zabiera ze sobą, jest za mała nawet na 1 osobę.

    • 0 12

  • Pana instruktora słabo słychać - na przyszłość przyciszcie trochę muzykę w tle jak ktoś się wypowiada ;-)

    • 11 0

  • Bułgaria, złote piaski i maluch z niewiadówką!

    To były czasy piękne :)

    • 21 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane