• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Motoofiary wielkiego kryzysu

BaWo
30 stycznia 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Auburn Speedster z roku 1935 - jedna z wielu ofiar największego kryzysu gospodarczego ubiegłego wieku. Auburn Speedster z roku 1935 - jedna z wielu ofiar największego kryzysu gospodarczego ubiegłego wieku.

Był już taki czas, kiedy globalne kłopoty finansowe zdziesiątkowały branżę motoryzacyjną. Wielki Kryzys lat dwudziestych zabił głównie małych producentów samochodów. Ale nie tylko. Największa znana nam dotąd recesja zabiła też kilka legend motoryzacji.



Cord 812 Cord 812
Toyota ogłosiła pierwszy raz w historii stratę operacyjną, Ford i GM przejadają miliony dolarów z przyznanej im pomocy finansowej. Fiat i Chrysler konstruują kruchy sojusz, mający im pomóc przetrwać trudne czasy. Obie firmy, według analityków, mają poważne problemy finansowe. Porty i place składowe całego świata wypełnione są samochodami, a w Europie zamykane są, na razie czasowo, kolejne fabryki. Specjaliści od ekonomii twierdzą, że obecny kryzys przetrwa zaledwie kilka marek samochodów. Optymiści zaś, że to kolejny straszak w ręku ekonomicznych szarlatanów.

My jesteśmy pesymistami. Dlatego postanowiliśmy przypomnieć motoryzacyjnych gigantów, dla których dawno już zaszło słońce. Pogrzebał ich Wielki Kryzys początku lat 30 i załamanie gospodarcze lat 1937 - 1940.

Pierce Arrow, rocznik 1933. Pierce Arrow, rocznik 1933.
Wielki Kryzys spadł na Amerykanów tak samo nagle, jak obecny na Polaków. Jeszcze w 1929 roku w USA sprzedano rekordową liczbę 5 340 000 pojazdów. Rok później już dwa miliony mniej. Bilans kolejnego, 1932 roku, zamknął się sumą 1 332 000 aut.

W tym czasie Amerykanie zarabiali o połowię mniej, niż pod koniec lat dwudziestych, a rzesza bezrobotnych zwiększyła się do 10 milionów. Jako pierwsze poległy specjalistyczne warsztaty, wykonujące na zamówienia unikatowe karoserie samochodów. Po nich przyszła pora na dziesiątki małych, dziś nikomu już nie znanych fabryczek.

Recesja dotknęła też znanych i cenionych. Ford i Chevrolet zwolniły dziesiątki tysięcy ludzi, a na taśmach produkcyjnych utrzymały tylko oszczędnościowe modele. Najbardziej bolesny był jednak los ówczesnych ikon motoryzacji. Luksusowy Packard przetrwał lata 30 tylko dzięki taniemu modelowi 120. Podobnie jak Lincoln, który wprowadził do sprzedaży mały model Zephyr.

Im wyżej na świeczniku, tym upadek był bardziej bolesny. Kryzys zarżnął w okrutny sposób całą plejadę amerykańskich aut - legend: Duesenberg, Cord czy Auburn. Auta gwiazd filmowych i najbogatszych przemysłowców, rajskie ptaki prosperity lat dwudziestych, konały w męczarniach do schyłku lat trzydziestych. Paradoksalnie - ich odejście sprawiło, że weszły do legendy.


Auburn Speedster 851

Uważany za najbardziej elegancki samochód amerykańskich lat trzydziestych. Mimo doładowanego silnika V8, pozwalającego na przekroczenie magicznej bariery 160 km/h i sprint do setki w 10 sekund, nie kosztował wiele. Mimo to, firma Auburn ogłosiła upadłość w 1936 roku.

Cord 810/812

Szerokie błotniki, chowane reflektory i przedni napęd, a pod maską doładowane V8 o mocy 190 KM. Wizjonerski Cord, będący dziś ikoną motoryzacyjnego Art Deco zakończył swój żywot w 1937 roku.

Duesenberg J/SJ

Pochodzący z niemieckiej Westfalii, bracia Fred i August Duesenbergowie, wynieśli amerykańskie rzemiosło motoryzacyjne na sam szczyt maestrii. Do dziś mało co może się równać z pomnikowymi modelami J i SJ, które powstały w 1928 i 1932 roku. Jeździli nimi między innymi: Clark Gable i Gary Cooper. Pod nieprzyzwoicie długa maską kryła się rzędowa ósemka (w SJ z doładowaniem) o mocach 265 i 320 KM. Niezwykle szybkie. Świetnie trzymające się drogi i bajecznie karosowane, odeszły do historii w 1937 roku.

Stutz

Wyprodukowany przez nich Bearcat (1911 - 1935) to najbardziej znany amerykański samochód sportowy początków automobilizmu. Firma specjalizująca się w produkcji bardzo drogich wyścigówek, dopuszczonych do normalnego ruchu, zakończyła swoją działalność w 1935 roku.

Pierce Arrow

Jedna z najstarszych i najbardziej zasłużonych luksusowych marek USA. Samochody o tej nazwie zaczęły opuszczać fabrykę w Buffalo w stanie New York w roku 1901. Aż do 1928 roku PA oferowano wyłącznie z 6 cylindrowymi silnikami. W 1932 roku pojawiły się modele z silnikami V12. PA upadł w 1938 roku, mimo że miał opinię solidnego, luksusowego liniowca gwiazd filmowych i prezydentów USA. W ostatnim roku produkcji sprzedano zaledwie 40 aut.
BaWo

Opinie (14) 1 zablokowana

  • Czy to tak trudno napisać najelegantszy zamiast... (2)

    ..najbardziej elegancki? No ale pewnie wzięło się artykuł z jakiegoś zagranicznego pisma, wrzuciło w elektronicznego tłumacza i wyszło jak wyszło.

    • 0 0

    • dobra ksywa, adekwatna ;)

      • 0 0

    • Jak byś geniuszu miał choć blade pojęcie o języku polskim to byś wiedział, że przymiotnik 'elegancki' stopniuje się opisowo lecz jestem przekonany, że nawet nie zrozumiesz o co mi chodzi.

      • 0 0

  • ktos tu chyba rok ukradl

    "Jeszcze w 1929 roku w USA sprzedano rekordową liczbę 5 340 000 pojazdów. Rok później już dwa miliony mniej. Bilans kolejnego, 1932 roku, zamknął się sumą 1 332 000 aut"

    a gdzie 1931??????

    • 0 0

  • wreszcie nadszedl advent

    rewelacja !!!!!!!!!!!!! place pelne plastikowej tandety co jezdzi lat max 5 a potem ulega bio degradacji ,,nowoczesne auta,, nie maja duszy zapelnione beznadziejna elektronika lipnymi materialami paliwozerenymi silnikami moze dzieki krachowi przetrwaja tylko porzadne marki ..........

    • 0 0

  • jestem wniebowzięty !!!

    nadchodzi wielkimi krokami koniec bezmyślnej, nieograniczonej konsumpcji !!! również w motoryzacji - teraz każdy będzie liczył pieniążki zanim wybierze się autem gdziekolwiek; oj wszyscy nauczą się w końcu liczyć i oszczędzać, bo ostatnie 20 lat to tylko przejadanie kasiory i nic więcej;

    • 0 0

  • Firmy które zanotowały najwiekszy spadek sprzedarzy!! (5)

    Ford fiat,i wszystkie francuskie czyli wszytko na F:)
    dodatkowo wszystkie koreańskie!!,Amerykańskie i Japońskie toyota,nisssan itpA teraz Bomba wzrost sprzedarzy zanotowały wszystkie Niemieckie!! VW !!!!Mercedes,BMW. Wzrost sprzedarzy do 30%!!!!!!!
    WIADOMO ZE NAJLEPSZE SA NIEMIECKIE AUTA WIEDZA OTYM NA CAłYM SWIECIE.DLATEGO NA KRYZYS KUPUJE SIE WSZYSTKO CO MA NAJWYZSZA JAKOSC CZYLI NIEMIECKIE

    I jeszcze jedno zebym niebył posadzony o zwiazek z dilerami niemieckich marek to napisze ze niewarto kupowac nowych a takze uzywanych aut w Polsce bo tutaj sa kosmiczne ceny srednio o 50% drozej!!

    • 0 0

    • Ale ty mondry jestes ...

      • 0 0

    • Auto niemieckie najlepiej kupic u groblewskiego ale podwarunkiem ze dostaniesz taki rabat jak karnoski.:)
      tylko ze on zaten rabat dał kredyt za darmo i ziemie za 10% wartosci.:)

      • 0 0

    • (1)

      nieprawda, co piszesz. KIA zanotowala wzrost i to rekordowy.

      • 0 0

      • Polska policja wspiera kia..

        • 0 0

    • Ale chlopie zes blysnal..

      Mazda,wzrost sprzedarzy,Mitsubishi,Kia,Hyunday.
      Spadek zanotowal opel 23%!!!!
      Straty finansowe caly czas notuje vw!!!
      Cos krecisz,albo malo wiesz

      • 0 0

  • niemcy maja wzrost...

    bo 2 miliony sztuk zlomu sprowadzilismy od nich wiec musza wypelnic czyms ta luke wiec...

    • 0 0

  • Jeżeli ktoś tu pisze że niemieckie są najlepsze to Powodzenia,moze co najwyzej dla mechaników bo jest co robić :).Są zwykłymi puszkami obłożonymi tanimi plastikami.Ani w tym kultowości ani gustu ani smaku :/.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane