• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

NSA: sprawa Obwodnicy Metropolitalnej wraca do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego

Maciej Naskręt
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać. Na dwujezdniową Obwodnicę Metropolitalną mieszkańcom Trójmiasta i okolic przyjdzie poczekać.

Naczelny Sąd Administracyjny co prawda uchylił wyrok sądu administracyjnego pierwszej instancji dotyczący decyzji środowiskowej dla budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, ale nakazał ponowne rozpatrzenie sprawy. To oznacza kolejne miesiące opóźnienia tej niezwykle ważnej dla Trójmiasta i Pomorza budowy.



Budowa Obwodnicy Metropolitalnej jest ważna, ponieważ:

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Uzasadnienie wyroku NSA:

W ramach przedstawionych po ogłoszeniu orzeczenia ustnych motywów rozstrzygnięcia Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że określone w uzasadnieniu zaskarżonego wyroku wytyczne dla organu administracji publicznej były nieprawidłowe w zakresie, w jakim dotyczyły badania zgodności planowanego przedsięwzięcia drogowego ze studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego, w świetle wyboru realizacji wariantu tego przedsięwzięcia.

Realizacja przedsięwzięcia drogowego nie podlega bowiem badaniu pod kątem zgodności z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a tym bardziej ze studium, co wynika wprost z art. 80 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2016 r., poz. 353 ze zm.). Ponadto Naczelny Sąd Administracyjny wskazał na uchybienia Sądu pierwszej instancji wynikające z uzasadnienia zaskarżonego wyroku i odnoszące się do sposobu i zakresu kontroli decyzji przez organ odwoławczy.


Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.
Nieprawomocna decyzja środowiskowa

Prawne zawirowania mogą sprawić, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej odsunie się w czasie. I to na tyle, że jej budowa będzie praktycznie niemożliwa. Nie będzie środków z UE, które mogłyby dofinansować inwestycję.

  1. Zaczęło się od tego, że w 2015 r. pięć podmiotów - cztery osoby prywatne i gmina Kolbudy - zaskarżyło tzw. decyzję środowiskową wydaną przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gdańsku. Ta decyzja pozwalała na wytyczenie przebiegu przyszłej obwodnicy. Jej zaskarżenie wstrzymało ten proces.
  2. Zaskarżenie rozpatrywała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska (GDOŚ), czyli organ wyższej instancji niż RDOŚ. Po analizie dokumentacji GDOŚ podtrzymał decyzję RDOŚ. W tej sytuacji inwestycja mogłaby być dalej prowadzona.
  3. Od tej decyzji jednak wpłynęło odwołanie wspomnianych pięciu podmiotów.
  4. W tym momencie sprawą zajął się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie. Sąd uznał, że to skarżący mają rację. Zgodnie z jego wyrokiem Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska musi jeszcze raz przeprowadzić postępowanie w tej sprawie.
  5. GDOŚ jednak nie odpuściła i pod koniec ubiegłego roku złożyła do Naczelnego Sądu Administracyjnego wniosek o kasację wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.



Obwodnica Trójmiasta bis

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Miejsca

Opinie (310) 10 zablokowanych

  • Lublewo

    Pozdrowienia dla mieszkańców Lublewa, 3 razy nie zgadzać się na różne warianty :D

    • 1 0

  • A POnoć wszystko było gotowe (15)

    Za POprzednich rządów ponoć już wszystko było gotowe.
    A teraz się okazuje, że jednak nie...

    • 74 151

    • Jaśnie Panie/i

      A teraz od dwóch lat jest wszystko gotowe.
      Puknij się w głowę!

      • 0 0

    • Śledze losy obwodnicy Metropolitalnej ponieważ mieszkam na terenach branych pod uwagę przy

      jej budowie. Od kilku lat mamy burzliwe zebrania i ilu uczestników tyle opinii. A to Banino nie chciało a to Małkowo nie chciało a to jezioro z zatopionym niemieckim pociągiem z amunicją. Sodoma z Gomorą. Jak widać 4 osoby prywatne i gmina zaskarżyła decyzję o budowie . I odwołania trwaja. Dlatego jezeli nie wiesz o co chodzi to się nie wypowiadaj

      • 0 0

    • przecież pisowi nie leży taka inwestycja na pomorzu, a 500+ cza płacić...

      • 0 0

    • (7)

      PISzesz że było gotowe, a przecież sPIS inwestycji które nie doszły do skutku jest dłuugi

      • 38 13

      • 500+ z czegoś trzeba opłacić (6)

        • 32 16

        • 85% z UE (5)

          Ta droga tylko w 15% miala byc finasowana przrz PL. To część europejskiej, ważnej dla Niemiec sieci drogowej.

          To nie 500+ jest powodem ale narzucenie najgorszego wariantu z 4 przez GGDDKIA

          • 17 9

          • (4)

            Czemu dla Niemiec a nie dla nas? Jakoś więcej naszych samochodów na niej widzę niż niemieckich...

            • 15 7

            • To część drogi tranzytowej zachod-wschod (3)

              Rozbudowa aglomeracji, czy dobro mieszkańców nigdy niebylo celem tej drogi.

              Podobnie jak ich zdanie. Dlatego jest jak jest. Pat

              • 5 3

              • (2)

                Tranzyt zachód-wschód to leci po A2. Trójmiasto jest totalnie nie po drodze. Znajomość mapy się kłania...

                • 4 1

              • (1)

                To zerknij na Kaliningrad i zastanów sie jak najszybciej dojechać tam z Nimiec

                • 2 7

              • @mądrala

                Może jakiś przykład:

                a) statystycznie istotny (w końcu cała obwodnica pod korek zawalona autami z ruskimi rejestracjami, co nie?)

                b) trafny (bo nawet, jakby OMT powstała, to i tak przed nią powstanie S5 i Obwód Kaliningradzki będzie ciągnął na południe do A2)

                • 1 0

    • (2)

      Było gotowe ale przyszli złodzieje z piss i jak zwykle wszystko zniszczyli

      • 27 15

      • Złodzieje to akurat byli w poprzedniej ekipie

        • 2 5

      • złodzieje z pis czy niezależny sąd?

        • 10 15

    • Piso frajerów

      Z gębą pelną głupich gadek zawsze gdzieś spotkasz

      • 11 5

  • pięciu ważniaków zablokowała obwodnicę

    pięciu ważniaków poprzez swój sprzeciw zablokowało obwodnicę - co to za dziki kraj...umrzemy w korkach.... może tych pięciu ważnych po prostu wycofa swój wniosek?
    dziki kraj.....zapomniana Polska to Polska północna w tym Gdańsk i okolice...

    • 1 3

  • 5 wspaniałych

    To 5 wspaniałych zablokowało budowę obwodnicy -masakra.

    • 3 1

  • wieśniaki blokują budowę drogi

    chyba zatrzymali się w epoce wozu drabiniastego

    • 1 1

  • rondo

    Nabudowali idioci rond jednopasmowych. w całej europie ronda- tak ale wielopasmowe.

    • 0 0

  • (1)

    pani z panem z glincza protestują, a pewnie co dziennie stoją w korkach w Żukowie :) i przeklinają.... ale sprzeciwiają się :)

    • 18 11

    • Żukowianka 2

      Szczerze im życzę by utkneli w korku żukowskim!!! Karetki też mają problem!

      • 1 0

  • Metropolitalna to przekręt

    Nie odciąży ani dotychczasowej obwodnicy ani dojazdów do Gdańska. Wystarczy popatrzeć na mapę. Artykuł to przepisywanie marketingowych bzdur.

    • 4 1

  • RDOŚ (1)

    Zlikwidować firmę powyżej.
    To samo zło. Banda blokujaca rozwój Trójmiasta i okolic, m.in rozwój mariny w Rewie
    A zapyziała dziura Glincz powinna sie cieszyc z inwestycji!!!

    • 6 6

    • Ja jestem z Glincza

      I uwierzcie że mieszkańcy też. A sołtysowa ma w tym swój interes. Stąd reprezentuje tu siebie a nie mieszkańców

      • 1 0

  • Przecież

    Ci złożyli odwołania to osoby , które chciały zarobić na tym przedsięwzięciu. Sołtys Glincza podzieliła ziemię na działki żeby większe odszkodowania dostać a tu zonk . Obwodnica minęła jej ziemię. To teraz się sadzi. Ale oczywiście oficjalnie to mieszkańcy wichrowego wzgórza nie chcą obwodnicy .

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane