• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nagar w silniku - jak się go pozbyć?

Michał Jelionek
21 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Ceny za usługę wodorowania silnika rozpoczynają się od nieco ponad 200 zł. Ceny za usługę wodorowania silnika rozpoczynają się od nieco ponad 200 zł.

Przyspiesza zużycie większości podzespołów silnika, a do tego znacząco wpływa na koszty eksploatacji auta - mowa o czarnej sadzy, zwanej nagarem, która osadza się w silniku. Jak pozbyć się tego paskudztwa? Sposobów jest co najmniej kilka, a jednym z nich jest wodorowanie.





Czy kiedykolwiek w twoim aucie usuwany był nagar z silnika?

Czym jest nagar w silniku?



Nagar to osad węglowy, który powstaje w silniku wskutek zachodzących procesów chemicznych, głównie podczas spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego w komorze cylindra. Czarna sadza jest produktem procesu spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, stanowiących miękkie zanieczyszczenia paliwa.

- Do jego rozrostu przyczyniają się również dodatki w paliwie, czyli tzw. uszlachetniacze, których celem jest redukcja spalania stukowego. Dodatkowym aspektem sprzyjającym powstawaniu nagaru jest styl jazdy kierowcy. Jeżeli nie pozwala on wkręcać się silnikowi na średnie i wysokie obroty, przyczynia się on do szybszego odkładania osadu, gdyż temperatura w silniku jest zbyt niska - wyjaśnia Maciej Czarnecki z firmy Carbon Clean Poland.
Lista elementów silnika, na które negatywnie działa nagar, jest całkiem długa. Nagromadzona sadza w znaczący sposób przyspiesza zużycie części i podzespołów, a najbardziej w kość dostają:

  • zawory silnika
  • kolektor dolotowy i wydechowy (spada wydajność silnika)
  • turbosprężarka (zatkaniu ulega cienki przewód doprowadzający olej do łożyska turbiny, uszkodzeniu ulega też system zmiennej geometrii kierownic turbiny VGT)
  • klapy wirowe w silnikach wysokoprężnych (np. 1.9 JTD)
  • tuleje cylindrowe silnika (nagar ściera ich powierzchnię)
  • zawór EGR
  • pierścienie tłokowe
  • filtr cząstek stałych
  • katalizator

Jak pozbyć się nagaru z silnika?



- Tak naprawdę metod czyszczenia silnika z nagaru jest wiele. Są metody tradycyjne, które polegają na demontażu głowicy. Są również coraz popularniejsze metody bezinwazyjne, jak chociażby płukanka silnika, czyszczenie granulatem czy wodorowanie - dodaje.
Zabieg wodorowania - w zależności od pojemności silnika - trwa od 30 do 75 min. Zabieg wodorowania - w zależności od pojemności silnika - trwa od 30 do 75 min.

Czym jest wodorowanie silnika i w jaki sposób usuwany jest nagar?



Wodorowanie silnika to proces chemiczny, który polega na beztlenowym wypalaniu nagaru pod wpływem oxyhydrogenu. Zjawisko pirolizy jest powszechnie stosowane w przemyśle, zatem to żadna nowość. Cały zabieg jest bardzo prosty.

- W pierwszej kolejności podpinamy urządzenie produkujące czysty oxyhydrogen do kolektora ssącego, najczęściej za filtrem powietrza. Ustawiamy odpowiednią dawkę gazu w stosunku do pojemności silnika. W przypadku aut wyposażonych w zawór EGR warto dodatkowo zablokować pedał gazu na pułapie około 1400 obrotów, a efekt czyszczenia zaworu na pewno będzie lepszy. W całym procesie ważna jest nie tylko ilość gazu na minutę, ale również jego jakość. W trakcie wodorowania nagar zmienia swoją postać ze stanu stałego w stan lotny i wraz ze spalinami uchodzi rurą wydechową. Zaletą tego zabiegu jest fakt, że po zakończeniu procesu nie trzeba wymieniać oleju - zdradza Czarnecki.

Co daje wodorowanie?



Tak wygląda urządzenie do wodorowania silników. Tak wygląda urządzenie do wodorowania silników.
Jak zapewniają fachowcy, pierwszym odczuwalnym objawem po zakończeniu procesu wodorowania jest zwiększenie dynamiki auta. Zabieg pozwala wskrzesić utracone na skutek zalegającego nagaru konie mechaniczne oraz moment obrotowy.

- Potwierdzają to nie tylko opinie klientów, ale przede wszystkim badania na hamowniach. Dzieje się tak głównie za sprawą wyczyszczonych końcówek wtrysków. Osad usuwany jest także z gniazd zaworowych i zaworów, co powoduje cichszą pracę jednostki. Natomiast dzięki wyczyszczonym pierścieniom i tłokom wyrównuje się kompresja w silniku - wylicza.

Ile czarnego osadu usuwa się podczas jednej sesji wodorowania?



- Zabieg w komorze silnika usuwa około 90 proc. nagaru. I co istotne, wodorowanie nie usuwa osadu najbardziej przylegającego do uszczelek, dzięki czemu w przypadku bardziej leciwych uszczelek - nie rozszczelni silnika - dodaje.
Wodorowanie zaleca się wszystkim silnikom spalinowych, a w szczególności dieslom oraz jednostkom benzynowym z wtryskiem bezpośrednim. Silniki zasilane instalacją gazową są mniej podatne na nagar, ale pod warunkiem, że instalacja była założona od nowości. W innym przypadku warto taki zabieg wykonać.

Ile to kosztuje wodorowanie?



Koszt wodorowania zależy od pojemności silnika i zaczyna się od 220 zł.

  • do 2 litrów (30 min wodorowania) - 220 zł
  • od 2 do 3 litrów (45 min) - 270 zł
  • od 3 do 5 litrów (60 min) - 330 zł
  • powyżej 5 litrów (75 min) - 380 zł

- Wodorowanie w silnikach diesla zaleca się wykonywać raz na pół roku lub co 30 tys. przejechanych km, natomiast w jednostkach benzynowych raz na rok - zakończył Maciej Czarnecki.

Miejsca

Opinie (86) 7 zablokowanych

  • Pytanie (1)

    Jestem ciekaw kto odpowiada jak się coś uszkodzi zaczną się wycieki bądź coś innego ?? Zostaje pewnie auto w warsztacie i płacisz zamiast mały zabieg za 300 zł wyjdzie pewnie tysiąc:)

    • 8 0

    • Nic się nie uszkodzi, bo to tak samo jak myjesz zęby pastą wybielającą. Nic się nie dzieje, bo to nie działa :)

      • 1 0

  • ostatni dzwonek na sprzedaż samochodu (1)

    to gdy pierwszy raz stwierdzisz że silnik pije olej. Ja niestety bawiłem sie w kosztowne remonty i popłynąłem z kosztami, a efekt był SŁABIUTKI.

    • 17 0

    • potwierdzam remontow w polsce szlifiernie nie kumaja

      trzeba kupic now blok silinka

      • 0 0

  • cerateka sie zalewa

    • 1 0

  • Naciąganie na kasę. (3)

    Babcie naciągają metodą "na policjanta" a pseudokierowców "na wodorowanie" ?

    • 13 3

    • (2)

      Masz chyba jednak coś na mózgu o ile go masz. Akurat byłem u nich na zabiegu i wyobraż sobie że naprawdę pomogło! Te negatywy wystawiają ludzie którzy na co dzień wcale nie korzystają i nie mają swoich aut.

      • 1 3

      • Ile koni i nm przybyło po tej operacji? (1)

        • 1 0

        • Koni to nie wiem, ale jakieś przybyło jakieś 50

          Groszy za wpis.

          • 1 0

  • (1)

    Kiedys silnik dzialal milion km a dzis po 100tys nadaje sie na zlom. Oto postep

    • 18 0

    • Kiedyś z 2 litrów pojemności było w dieslu 55 KM

      Olej wymieniany co 5 tys. km.
      I nie było komputerów do projektowania planowanego maksymalnego przebiegu.

      • 3 0

  • A ten "Oxyhydrogen" to jaki ma wzór chemiczny? (2)

    Oxy od tlenu
    Hydrogen to wodór

    Czyżby zwykłe H2O z większej wytwornicy pary?

    • 8 0

    • Doczytałem to mieszanina H2 i O2 (1)

      i to jest to 'beztlenowe' wypalanie?

      Magnetyzery i turbinki Kowalskiego też montujecie?

      • 1 0

      • Taka piroliza z tlenem, a wypalanie bez tlenu w jednym.

        • 0 0

  • Po wodorowaniu Ibiza 1.9 tdi AFN (1)

    2 razy czyscilem mechanicznie ( śrubokrętem i palnikiem) kolektory ssący i wydechowy i nie chce mi się ponownie bo efekt po wodorowaniu jest taki sam. Pozdrawiam

    • 3 9

    • Większość TDI na złom

      Chyba przestanę wpuszczać w korkach stare auta VAG co trzeci puszcza rakotwórcze kłęby dymu na złom jak Was nie stać na remont silnika!

      • 5 0

  • Nagar w silniku - jak się go pozbyć??Problem do rozwiazania raz a dobrze czyli zezłomowac ten złom i kupic auto elektryczne!! (3)

    Maja auto elektryczne pozbywasz sie 90% wszystkich problemów z silnikami diesla i spalinowymi wogle.

    • 4 22

    • (2)

      Po co komu auto na wegiel?

      • 6 2

      • Gdybys niebył ciemniakiem to bys wiedział ze na wegiel nie jest . (1)

        Ale nawet jak by ci ciemniaku wykład zrobić jak juz nieraz tu robiono to ty nadal za chwile napiszesz dokładnie to samo bo nie zrozumiesz nic z wykładu.

        • 0 8

        • W Polsce, jest na węgiel, infrastruktury do ładowania brak

          I twoje " kulturalne inaczej "wpisy tego nie zmienią.

          • 2 0

  • Co zrobić z nagarem ?

    Przepalić go...

    • 7 0

  • Wodorowanie (2)

    Technologia idzie do przodu, wiec jesli jest możliwość usunięcia nagaru bez ściągania glowicy i wymiany końcówek wtryskow to czemu by tego nie zrobić? W poniedziałek poddaje swoje auto takiemu zabiegowi wiec zdam pełną relację

    • 5 36

    • (1)

      Jak masz już nagar, to znaczy, że twój samochód to szrot w którego nie opłaca się inwestować.

      • 14 2

      • Niekoniecznie

        W sensie że nie opłaca się inwestować - czasem są takie auta, że mimo wszystko warto inwestować. Ale nagar gromadzi się w efekcie stosowania kiepskiego oleju, który odparowując lakowaceje albo przez przeciaganie interwału wymiany albo przedmuchy z cylindrów do skrzyni korbowej i potem do głowicy. W ostatnim przypadku żadnego cudaczenie niewiele da, bo tu trzeba zrobić mały (jeśli wystarczy wymiana pierścieni) lub duży remont (jeśli zahaczamy o wał i panewki).
        W samym artykule jest mnóstwo makaronu nawijanego na uszy kierowców nieświadomych jakie są przyczyny powstawania osadzania się węgla pod różną postacią w silniku... Chyba najszybszym sposobem by wyeliminować 90% nagaru jest zatkanie zaworu EGR...

        • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście swoją siedzibę ma Mercedes-Benz?

 

Najczęściej czytane