- 1 Spore zainteresowanie Pomorskimi Targami Autokosmetyki (26 opinii)
- 2 Tak organizowano Rajd Monte Carlo w Gdańsku (24 opinie)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (316 opinii)
- 4 Pod prąd uciekał przed policją (280 opinii)
- 5 Stacje tankowania wodoru w Trójmieście (141 opinii)
- 6 Wyścigi zdalnie sterowanych modeli (17 opinii)
Nagar w silniku - jak się go pozbyć?
Przyspiesza zużycie większości podzespołów silnika, a do tego znacząco wpływa na koszty eksploatacji auta - mowa o czarnej sadzy, zwanej nagarem, która osadza się w silniku. Jak pozbyć się tego paskudztwa? Sposobów jest co najmniej kilka, a jednym z nich jest wodorowanie.
- Czym jest nagar w silniku?
- Jak pozbyć się nagaru z silnika?
- Czym jest wodorowanie silnika i w jaki sposób usuwany jest nagar?
- Co daje wodorowanie?
- Ile czarnego osadu usuwa się podczas jednej sesji wodorowania?
- Ile to kosztuje wodorowanie?
Czym jest nagar w silniku?
Nagar to osad węglowy, który powstaje w silniku wskutek zachodzących procesów chemicznych, głównie podczas spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego w komorze cylindra. Czarna sadza jest produktem procesu spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, stanowiących miękkie zanieczyszczenia paliwa.
- Do jego rozrostu przyczyniają się również dodatki w paliwie, czyli tzw. uszlachetniacze, których celem jest redukcja spalania stukowego. Dodatkowym aspektem sprzyjającym powstawaniu nagaru jest styl jazdy kierowcy. Jeżeli nie pozwala on wkręcać się silnikowi na średnie i wysokie obroty, przyczynia się on do szybszego odkładania osadu, gdyż temperatura w silniku jest zbyt niska - wyjaśnia Maciej Czarnecki z firmy Carbon Clean Poland.
Lista elementów silnika, na które negatywnie działa nagar, jest całkiem długa. Nagromadzona sadza w znaczący sposób przyspiesza zużycie części i podzespołów, a najbardziej w kość dostają:
- zawory silnika
- kolektor dolotowy i wydechowy (spada wydajność silnika)
- turbosprężarka (zatkaniu ulega cienki przewód doprowadzający olej do łożyska turbiny, uszkodzeniu ulega też system zmiennej geometrii kierownic turbiny VGT)
- klapy wirowe w silnikach wysokoprężnych (np. 1.9 JTD)
- tuleje cylindrowe silnika (nagar ściera ich powierzchnię)
- zawór EGR
- pierścienie tłokowe
- filtr cząstek stałych
- katalizator
Jak pozbyć się nagaru z silnika?
- Tak naprawdę metod czyszczenia silnika z nagaru jest wiele. Są metody tradycyjne, które polegają na demontażu głowicy. Są również coraz popularniejsze metody bezinwazyjne, jak chociażby płukanka silnika, czyszczenie granulatem czy wodorowanie - dodaje.
Czym jest wodorowanie silnika i w jaki sposób usuwany jest nagar?
Wodorowanie silnika to proces chemiczny, który polega na beztlenowym wypalaniu nagaru pod wpływem oxyhydrogenu. Zjawisko pirolizy jest powszechnie stosowane w przemyśle, zatem to żadna nowość. Cały zabieg jest bardzo prosty.
- W pierwszej kolejności podpinamy urządzenie produkujące czysty oxyhydrogen do kolektora ssącego, najczęściej za filtrem powietrza. Ustawiamy odpowiednią dawkę gazu w stosunku do pojemności silnika. W przypadku aut wyposażonych w zawór EGR warto dodatkowo zablokować pedał gazu na pułapie około 1400 obrotów, a efekt czyszczenia zaworu na pewno będzie lepszy. W całym procesie ważna jest nie tylko ilość gazu na minutę, ale również jego jakość. W trakcie wodorowania nagar zmienia swoją postać ze stanu stałego w stan lotny i wraz ze spalinami uchodzi rurą wydechową. Zaletą tego zabiegu jest fakt, że po zakończeniu procesu nie trzeba wymieniać oleju - zdradza Czarnecki.
Co daje wodorowanie?
Jak zapewniają fachowcy, pierwszym odczuwalnym objawem po zakończeniu procesu wodorowania jest zwiększenie dynamiki auta. Zabieg pozwala wskrzesić utracone na skutek zalegającego nagaru konie mechaniczne oraz moment obrotowy.
- Potwierdzają to nie tylko opinie klientów, ale przede wszystkim badania na hamowniach. Dzieje się tak głównie za sprawą wyczyszczonych końcówek wtrysków. Osad usuwany jest także z gniazd zaworowych i zaworów, co powoduje cichszą pracę jednostki. Natomiast dzięki wyczyszczonym pierścieniom i tłokom wyrównuje się kompresja w silniku - wylicza.
Ile czarnego osadu usuwa się podczas jednej sesji wodorowania?
- Zabieg w komorze silnika usuwa około 90 proc. nagaru. I co istotne, wodorowanie nie usuwa osadu najbardziej przylegającego do uszczelek, dzięki czemu w przypadku bardziej leciwych uszczelek - nie rozszczelni silnika - dodaje.
Wodorowanie zaleca się wszystkim silnikom spalinowych, a w szczególności dieslom oraz jednostkom benzynowym z wtryskiem bezpośrednim. Silniki zasilane instalacją gazową są mniej podatne na nagar, ale pod warunkiem, że instalacja była założona od nowości. W innym przypadku warto taki zabieg wykonać.
Ile to kosztuje wodorowanie?
Koszt wodorowania zależy od pojemności silnika i zaczyna się od 220 zł.
- do 2 litrów (30 min wodorowania) - 220 zł
- od 2 do 3 litrów (45 min) - 270 zł
- od 3 do 5 litrów (60 min) - 330 zł
- powyżej 5 litrów (75 min) - 380 zł
- Wodorowanie w silnikach diesla zaleca się wykonywać raz na pół roku lub co 30 tys. przejechanych km, natomiast w jednostkach benzynowych raz na rok - zakończył Maciej Czarnecki.
Miejsca
Opinie (86) 7 zablokowanych
-
2019-08-14 16:46
Wodorowanie
Ale jak beztlenowo, skoro tlen jest podawany? Skoro opis metody niezgodny z faktami to i efekty będą inne od przedstawianych, czyli żadne zapewne.
- 0 0
-
2019-06-19 11:17
ups (1)
jak jest nagar w silniku to cos ktos skopał przy oleju albo juz silnik nie taki jak potrzeba :P warto sobie zainwetowac w dobry olej syntetyczny ja taki mam 0W-30 shella
- 0 0
-
2019-07-30 23:37
a
tez wlałem ten olej mam nadzieje ze nie bedzie sie nagar juz tworzył :D
- 0 0
-
2019-05-25 14:16
taaaa
ha ha ha wyciaganie kasy od naiwnych
- 1 0
-
2018-04-23 23:40
większych bzdur nie czytałem ... (1)
od kiedy temperatura silnika zależy od stylu jazdy? od czego są termostaty i czujniki temp. i wiatraki? silnik osiąga temp. pracy i tak zostaje ...przynajmniej powinien mieć te 90 st lub okolice poniżej/powyżej
- 1 0
-
2019-05-05 14:41
Fachowiec sie znalazł
Ty gościu pewnie myślisz, że temperatura w rozgrzanym silniku wynosi 90 stopni Celsjusza ??? Poczytaj trochę na temat temp. w komorze spalania w zależności od obciążenia silnika ( stylu jazdy ) i dopiero się wypowiadaj fachowcu za dychę !
- 1 0
-
2018-04-21 12:58
golf super fura (3)
a moj golf nigdy nie byl wodorowany i jezdzi jak raketa, wodorowac to trzeba slabe samochody a superauta same se radza z nagarem
- 29 8
-
2019-02-03 00:04
widac ze gofem tylko jezdzisz,a paseratti juz miales czy sie szykujesz na zakup?
- 0 0
-
2018-06-06 07:56
Golf to badziew
Golf to badziewie nie superauto
- 0 1
-
2018-04-22 08:56
TDI na złom
Chyba przestanę wpuszczać w korkach stare auta VAG co trzeci mnie później truje kłębami dymu jak nie stać Was na naprawę silnika to na złom!
- 3 1
-
2018-06-18 11:23
(2)
Usuwałem nagar z silnika w firmie funwarechiptuning.pl i teraz silnik duzo lepiej pracuje
- 0 0
-
2018-11-10 11:16
Slaba reklama
Na każdym forum ten sam komentarz. Słabe. Kiepska reklama
- 0 0
-
2018-07-03 00:18
Masakra
Przecież to jest jakas nędzna kryptoreklama chłopie....
- 0 0
-
2018-04-21 12:10
Coraz więcej niezbędnych zabiegów (9)
Wodorowanie, powłoki diamentówe na lakier powłoka na szyby, folia na jakieś bo blaknie, pompowanie opon azotem, ozonowanie wnętrza i koniecznie magnetyczny olej do silnika. I mycie arabskimi irchami bo szczotką i gąbką już nie umyjesz.
- 118 4
-
2018-10-29 06:59
Pompowanie kół azotem
Ja sam pompuję azotem koła. Co prawda fachowcy mówią, że idealna mieszanka do kół to ok78% azotu, 21 % tlenu i 1 % argonu, ale jestem w stanie każdemu napompować koła taką właśnie mieszanką za darmo. Musi mnie tylko odwiedzić. :D
- 0 0
-
2018-10-04 08:24
Gdzie są granice ignorancji? możesz myć samochód szczotką i wycierać gazetą - to twoje auto i nikt cię nie namawia. Są ludzie, którzy mają pewien poziom świadomości technicznej lub potrzeby estetycznej i ich też nie namówisz. Każdy robi jak mu się podoba - nie widzę tu szaleństwa.
- 0 0
-
2018-04-25 10:30
Granicą jest Twój portfel .. wymyśleć można wiele bajek ... a ile z nich jest prawdziwych ??
- 0 0
-
2018-04-23 11:09
Oj tam, oj tam, te zabiegi są świetne. Nic tak nie jak one nie czyści...
...portfela :)- 2 0
-
2018-04-22 22:50
Hobby = minimum efektów, przy maksimum nakładów.
- 7 0
-
2018-04-21 12:23
Badania (3)
Jeśli coś jest podparte badaniami, to jest wiarygodne.
- 2 30
-
2018-04-21 12:27
Waszymi badaniami (2)
Bo jakoś mało się słyszy użytkowników którzy pieli by z zachwytu na każdym forum.
- 15 1
-
2018-04-21 12:39
Opinie (1)
Zapraszamy do zapoznania się z opiniami na naszym Fanpage
- 1 20
-
2018-04-21 13:18
Fanpage to mówi samo za siebie. Wolę obiektywne opinie w sieci
- 25 1
-
2018-04-21 13:42
W popularnym brytyjskim programie motoryzacyjnym (10)
Mechanik podłączył urządzenie, które po odcięciu benzyny, zasilało silnik zmodyfikowanym paliwem. Wczesniej zrobił pomiar spalin. Po 45 minutach pracy, ponowny pomiar analizatorem spalin wskazał kilkukrotne zmniejszenie emisji szkodliwych tlenków.
I takie badanie to ja rozumiem. A nie wypowiedzi na formu czy fanpage, ze "silnik równiej pracuje" czy "lepiej wkręca się na obroty". Smiechu warte. Jak jakiś niezależny dziennkarz motoryzacyjny zrobi obiektywne pomiary i badania i wyjdzie, że wodorowanie ratuje silnik, to będę pierwszy, który będzie polecał. Na razie wygląda mi to na wyciąganie kasy za jakieś gusła nad silnikiem.- 47 0
-
2018-04-21 13:59
"Natomiast dzięki wyczyszczonym pierścieniom i tłokom wyrównuje się kompresja w silniku" (9)
Słucham??? Takie oczyszczanie nie ma najmniejszego sensu w nowych silnikach, a w starych "wyczyszczone pierścienie i tłoki" spowodują wyrównanie kompresji, ale w dół :D
Po wypłukaniu nagaru kompresja wyrówna się do zera.- 24 6
-
2018-04-21 14:24
(3)
Bzdury opowiadasz rodem z kaszubskiej wsi. Wyplukanie nagaru skutkujace utrata kompresji ma miejsce w zabitych silnikach gdzie leje sie kaszubska metoda mineralny gesty olej zeby spowolnic agonie czyli doszczelnia sie nagar. W silnikach bez przedumochow nie ma takiej opcji.
- 8 11
-
2018-04-22 08:46
Ty bzdury gadasz... (2)
....żeby nie było nagaru trzeba olej regularnie wymieniać przed terminem interwałów oraz oczywiście komplet filtrów . Olej wymieniać taki jaką specyfikację zaleca producent silnika i nie mówię tu o marce oleju bo to jest nie ważne tylko o rodzaju oleju .
- 2 1
-
2018-04-22 15:20
Krzycz Trybson! (1)
Są ASO, które leją inny rodzaj oleju niż zaleca producent, np. 5W30 do silników gdzie producent zaleca 5W40 i niby nic się złego nie ma prawa dziać.
- 0 1
-
2018-09-18 22:16
To już do takiego ASO nie jeździć radzę...
- 0 0
-
2018-04-22 09:07
Niestety jest Pan częściowo w dużym błędzie ! (4)
Pana Teoria jest słuszna jeżeli rozmawiamy o samochodach 10-15 letnich , o które nikt wcześniej nie dbał . W takim przypadku rzeczywiście opreracja może się udać i pacjent umrze.
W samochodach wmiare nowych z przebiegami do 200 000 jest sens robić takie zabiegi. Oczywiście produktami nie ze stacji benzynowej czy też z IC, tylko produktami dla profesjonalistów.- 1 1
-
2018-04-22 10:39
To teraz poproszę o przystępne wyjaśnienie wyrównania kompresji (3)
Chodzi o przyleganie zaworów?
- 0 0
-
2018-04-22 15:08
troche też ale głównie będzie przedmuch między pieścieniami (2)
jak wyczyszczą nagar to będzie tam po prostu dzióra
- 0 1
-
2018-04-23 06:00
To przypadek wyrównania "w dół" - i sam takiego bym się spodziewał.
Mnie zastanawia to "wyrównanie" o którym napisano w artykule....
- 0 0
-
2018-04-22 15:18
Co będzie? DziÓra? xD
- 1 0
-
2018-04-23 20:37
I dlatego wszystkie kaszuben wageny " w dyzlu" i "tedeiku"mają wycięte filtry cząsteczek stałych (1)
aby jazda na przepalonym oleju z sezonowej smażalni frytek, lub ryb, odbywała się płynnnie i bez zbędnych kosztów. Nadmiary spalin i tego co się nie spali przefiltrują w trosce o środowisko rowerzyści własnymi plucami.
- 2 0
-
2018-09-13 13:58
hahahha
- 0 0
-
2018-07-28 17:33
Wodorowanie
W moim samochodzie po wodorowaniu olej do wymiany bo zrobila sie smoła...
I efekt mizerny :-(- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.