- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (59 opinii)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (297 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (112 opinii)
- 4 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (200 opinii)
- 5 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Nagar w silniku - jak się go pozbyć?
Przyspiesza zużycie większości podzespołów silnika, a do tego znacząco wpływa na koszty eksploatacji auta - mowa o czarnej sadzy, zwanej nagarem, która osadza się w silniku. Jak pozbyć się tego paskudztwa? Sposobów jest co najmniej kilka, a jednym z nich jest wodorowanie.
- Czym jest nagar w silniku?
- Jak pozbyć się nagaru z silnika?
- Czym jest wodorowanie silnika i w jaki sposób usuwany jest nagar?
- Co daje wodorowanie?
- Ile czarnego osadu usuwa się podczas jednej sesji wodorowania?
- Ile to kosztuje wodorowanie?
Czym jest nagar w silniku?
Nagar to osad węglowy, który powstaje w silniku wskutek zachodzących procesów chemicznych, głównie podczas spalania zmieszanego z paliwem oleju silnikowego w komorze cylindra. Czarna sadza jest produktem procesu spiekania i koksowania oleju silnikowego oraz substancji półstałych, stanowiących miękkie zanieczyszczenia paliwa.
- Do jego rozrostu przyczyniają się również dodatki w paliwie, czyli tzw. uszlachetniacze, których celem jest redukcja spalania stukowego. Dodatkowym aspektem sprzyjającym powstawaniu nagaru jest styl jazdy kierowcy. Jeżeli nie pozwala on wkręcać się silnikowi na średnie i wysokie obroty, przyczynia się on do szybszego odkładania osadu, gdyż temperatura w silniku jest zbyt niska - wyjaśnia Maciej Czarnecki z firmy Carbon Clean Poland.
Lista elementów silnika, na które negatywnie działa nagar, jest całkiem długa. Nagromadzona sadza w znaczący sposób przyspiesza zużycie części i podzespołów, a najbardziej w kość dostają:
- zawory silnika
- kolektor dolotowy i wydechowy (spada wydajność silnika)
- turbosprężarka (zatkaniu ulega cienki przewód doprowadzający olej do łożyska turbiny, uszkodzeniu ulega też system zmiennej geometrii kierownic turbiny VGT)
- klapy wirowe w silnikach wysokoprężnych (np. 1.9 JTD)
- tuleje cylindrowe silnika (nagar ściera ich powierzchnię)
- zawór EGR
- pierścienie tłokowe
- filtr cząstek stałych
- katalizator
Jak pozbyć się nagaru z silnika?
- Tak naprawdę metod czyszczenia silnika z nagaru jest wiele. Są metody tradycyjne, które polegają na demontażu głowicy. Są również coraz popularniejsze metody bezinwazyjne, jak chociażby płukanka silnika, czyszczenie granulatem czy wodorowanie - dodaje.
Czym jest wodorowanie silnika i w jaki sposób usuwany jest nagar?
Wodorowanie silnika to proces chemiczny, który polega na beztlenowym wypalaniu nagaru pod wpływem oxyhydrogenu. Zjawisko pirolizy jest powszechnie stosowane w przemyśle, zatem to żadna nowość. Cały zabieg jest bardzo prosty.
- W pierwszej kolejności podpinamy urządzenie produkujące czysty oxyhydrogen do kolektora ssącego, najczęściej za filtrem powietrza. Ustawiamy odpowiednią dawkę gazu w stosunku do pojemności silnika. W przypadku aut wyposażonych w zawór EGR warto dodatkowo zablokować pedał gazu na pułapie około 1400 obrotów, a efekt czyszczenia zaworu na pewno będzie lepszy. W całym procesie ważna jest nie tylko ilość gazu na minutę, ale również jego jakość. W trakcie wodorowania nagar zmienia swoją postać ze stanu stałego w stan lotny i wraz ze spalinami uchodzi rurą wydechową. Zaletą tego zabiegu jest fakt, że po zakończeniu procesu nie trzeba wymieniać oleju - zdradza Czarnecki.
Co daje wodorowanie?
Jak zapewniają fachowcy, pierwszym odczuwalnym objawem po zakończeniu procesu wodorowania jest zwiększenie dynamiki auta. Zabieg pozwala wskrzesić utracone na skutek zalegającego nagaru konie mechaniczne oraz moment obrotowy.
- Potwierdzają to nie tylko opinie klientów, ale przede wszystkim badania na hamowniach. Dzieje się tak głównie za sprawą wyczyszczonych końcówek wtrysków. Osad usuwany jest także z gniazd zaworowych i zaworów, co powoduje cichszą pracę jednostki. Natomiast dzięki wyczyszczonym pierścieniom i tłokom wyrównuje się kompresja w silniku - wylicza.
Ile czarnego osadu usuwa się podczas jednej sesji wodorowania?
- Zabieg w komorze silnika usuwa około 90 proc. nagaru. I co istotne, wodorowanie nie usuwa osadu najbardziej przylegającego do uszczelek, dzięki czemu w przypadku bardziej leciwych uszczelek - nie rozszczelni silnika - dodaje.
Wodorowanie zaleca się wszystkim silnikom spalinowych, a w szczególności dieslom oraz jednostkom benzynowym z wtryskiem bezpośrednim. Silniki zasilane instalacją gazową są mniej podatne na nagar, ale pod warunkiem, że instalacja była założona od nowości. W innym przypadku warto taki zabieg wykonać.
Ile to kosztuje wodorowanie?
Koszt wodorowania zależy od pojemności silnika i zaczyna się od 220 zł.
- do 2 litrów (30 min wodorowania) - 220 zł
- od 2 do 3 litrów (45 min) - 270 zł
- od 3 do 5 litrów (60 min) - 330 zł
- powyżej 5 litrów (75 min) - 380 zł
- Wodorowanie w silnikach diesla zaleca się wykonywać raz na pół roku lub co 30 tys. przejechanych km, natomiast w jednostkach benzynowych raz na rok - zakończył Maciej Czarnecki.
Miejsca
Opinie (86) 7 zablokowanych
-
2018-04-23 22:15
LM1052 zalatwia wiele spraw w silniku, wtryskach itd
wystarczy dolewac do baku po 150-200ml
- 0 1
-
2018-04-23 23:40
większych bzdur nie czytałem ... (1)
od kiedy temperatura silnika zależy od stylu jazdy? od czego są termostaty i czujniki temp. i wiatraki? silnik osiąga temp. pracy i tak zostaje ...przynajmniej powinien mieć te 90 st lub okolice poniżej/powyżej
- 1 0
-
2019-05-05 14:41
Fachowiec sie znalazł
Ty gościu pewnie myślisz, że temperatura w rozgrzanym silniku wynosi 90 stopni Celsjusza ??? Poczytaj trochę na temat temp. w komorze spalania w zależności od obciążenia silnika ( stylu jazdy ) i dopiero się wypowiadaj fachowcu za dychę !
- 1 0
-
2018-05-03 23:05
Naciągacze
Ta marna pseudo usługa mówi że ważna jest ilość gazu a mają go słabe 650litrów,wyczytałam w internecie że minimum co cokolwiek zrobi to 2000 ! ciekawe dlaczego jedni promują tylko pozytywy a inni ile gazu i wydajność,takiej wydajności szukajcie bo u nich dostajecie placebo,profesjonalna otoczka a maszyny to jakies chińskie zabaweczki
- 0 0
-
2018-06-18 11:23
(2)
Usuwałem nagar z silnika w firmie funwarechiptuning.pl i teraz silnik duzo lepiej pracuje
- 0 0
-
2018-07-03 00:18
Masakra
Przecież to jest jakas nędzna kryptoreklama chłopie....
- 0 0
-
2018-11-10 11:16
Slaba reklama
Na każdym forum ten sam komentarz. Słabe. Kiepska reklama
- 0 0
-
2018-07-28 17:33
Wodorowanie
W moim samochodzie po wodorowaniu olej do wymiany bo zrobila sie smoła...
I efekt mizerny :-(- 0 0
-
2019-05-25 14:16
taaaa
ha ha ha wyciaganie kasy od naiwnych
- 1 0
-
2019-06-19 11:17
ups (1)
jak jest nagar w silniku to cos ktos skopał przy oleju albo juz silnik nie taki jak potrzeba :P warto sobie zainwetowac w dobry olej syntetyczny ja taki mam 0W-30 shella
- 0 0
-
2019-07-30 23:37
a
tez wlałem ten olej mam nadzieje ze nie bedzie sie nagar juz tworzył :D
- 0 0
-
2019-08-14 16:46
Wodorowanie
Ale jak beztlenowo, skoro tlen jest podawany? Skoro opis metody niezgodny z faktami to i efekty będą inne od przedstawianych, czyli żadne zapewne.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.