• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nasza droga zima. Kilkadziesiąt milionów złotych na odśnieżanie dróg w Trójmieście

Ewelina Oleksy
5 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Tłumy spacerowiczów skorzystały ze słońca
Zimowe utrzymanie dróg w Gdańsku, Gdyni i Sopocie pochłonie w tym roku w sumie kilkadziesiąt milionów złotych Zimowe utrzymanie dróg w Gdańsku, Gdyni i Sopocie pochłonie w tym roku w sumie kilkadziesiąt milionów złotych

Najwięcej, bo 18 mln zł na cały sezon planuje wydać Gdańsk, ponad 15 mln zł na sezon wyda Gdynia, a 450 tys. zł miesięcznie Sopot. W sumie kilkadziesiąt milionów złotych - to pieniądze zarezerwowane na zimowe utrzymanie dróg w tym sezonie. Trójmiasto deklaruje już pełną gotowość do walki ze skutkami mrozu i opadów śniegu.



Gdynia planuje wydać 15 mln zł



Czy zimą masz kłopoty z poruszaniem się autem po swoim mieście?

Pełną gotowość do sezonu zimowego 2019/2020 deklaruje gdyński ZDiZ. Na utrzymanie dróg, w tym jezdni, pieszych ciągów komunikacyjnych, dróg rowerowych, Strefy Płatnego Parkowania Gdynia zaplanowała ponad 15 mln zł. To mniej, niż w poprzednim sezonie, gdy przeznaczono na to aż 21 mln zł.

- W ostatnich latach mieliśmy w miarę łagodne zimy, ale miasto musi być przygotowane na najtrudniejsze scenariusze. Naszym priorytetem jest zapewnienie bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom ruchu. Służby miejskie będą koncentrować swoje działania na głównych ciągach komunikacyjnych, ale nie zapomnimy o lokalnych drogach i małych, osiedlowych ulicach oraz chodnikach. Zadbamy o to, aby nawet w niesprzyjających warunkach zimowych gdynianie mogli sprawnie funkcjonować - podkreśla Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
W tym sezonie pięć firm, zajmie się utrzymaniem zimowym dróg o łącznej długości 460 km. Również pięć firm będzie odpowiedzialnych za utrzymanie gminnych ciągów pieszych, dróg rowerowych i Strefy Płatnego Parkowania o łącznej powierzchni ok. 730 tys. m kw.(w tym drogi rowerowe, kontrapasy, o długości ok. 69 km i ciągi piesze zlokalizowane na skwerach o łącznej powierzchni ok. 63 tys. m kw.).

- Zgodnie z warunkami przetargu wszystkie firmy gwarantują pełne zabezpieczenie kadrowe i techniczne. Krótko mówiąc w gotowości zimowej mamy flotę ok. 100 pojazdów, m.in. pługo-piaskarki, pługi klinowe, ciągniki, samochody ciężarowe czy pojazdy z zamontowanymi pługami i posypywarkami - wylicza Wojciech Folejewski, dyrektor gdyńskiego Zarządu Dróg i Zieleni - Gdyński biegun zimna jest w okolicach Marszewa. Od paru lat to właśnie tam w pierwszej kolejności występują oblodzenia dróg - wskazuje.
Gdyński ZDiZ oraz Straż Miejska będą przyjmować telefoniczne zgłoszenia mieszkańców, którzy mogą informować o nieprawidłowościach w prowadzeniu akcji zimowej, zagrożeniach występujących na drogach lub utrudnieniach w komunikacji.

Gdańskie odśnieżanie za 18 mln zł



Jak zapewniają gdańscy urzędnicy, miasto już od połowy października jest przygotowane do łagodzenia skutków zimy, gdy ta nadejdzie.

- Drogowcy będą mieli do dyspozycji ponad 130 różnego typu pojazdów do odśnieżania, posypywania jezdni solą bądź kruszywem i wywożenia śniegu. Oprócz nich śnieg i lód będą usuwane z wybranych chodników, ścieżek rowerowych, przystanków komunikacji miejskiej, parkingów, a także tuneli i kładek dla pieszych. W budżecie Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przeznaczono na ten cel 18 milionów zł - mówi Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ.
Za utrzymanie zimowe w sezonie 2019/2020 odpowiadać będą firmy, które zostały wyłonione w przetargach. Ich podstawowym zadaniem będzie zabezpieczenie przejezdności dróg w okresie zimowym, aż do 30 kwietnia 2020 r. Oprócz jezdni o łącznej długości 950 kilometrów śnieg i lód usuwane będą z głównych ścieżek rowerowych (w sumie ponad 50 kilometrów), a także przystanków tramwajowych i autobusowych, części chodników, wydzielonych ciągów pieszych i rekreacyjnych, parkingów ogólnodostępnych, płatnych oraz zastrzeżonych miejsc postojowych, kopert parkingowych, schodów terenowych oraz kładek i tuneli dla pieszych.



Jak wskazuje Kiljan, priorytetem w harmonogramie łagodzenia skutków zimy będzie podejmowanie działań na drogach znajdujących się w tzw. Podstawowym Układzie Komunikacyjnym.

- To drogi krajowe, wojewódzkie i powiatowe, a także te ulice w Gdańsku, gdzie prowadzona jest komunikacja autobusowa o łącznej długości ok. 600 km. Na tych drogach czynności przeciwdziałające negatywnym skutkom zimy będą prowadzone przez całą dobę. Z jezdni za pomocą pługów usuwana będzie pokrywa śnieżna, nawierzchnia posypywana będzie również solą drogową bądź piaskiem - mówi Kiljan.
W przypadku bardzo trudnych warunków zimowych przewidziano wprowadzenie do akcji pojazdu z pługiem wirnikowym. Odśnieżanie, odladzanie i posypywanie nawierzchni prowadzone będzie również na drogach, które znajdują się w uzupełniającym układzie komunikacyjnym, czyli na drogach gminnych oraz wewnętrznych.

Na nadejście zimy przygotowane zostały również projekty zmieniające dotychczasową organizację ruchu. W przypadku, gdy na drogach panować będą bardzo trudne warunki zimowe, mogące zagrozić przerwaniu komunikacji z sąsiednimi miastami bądź osiedlami mieszkaniowymi na wzgórzach morenowych, na niektórych ulicach będzie możliwe wprowadzenie ruchu jednokierunkowego.

Sopot przeznacza ok. 450 tys. zł na miesiąc



Sopockie służby miejskie zakupiły już 1150 ton piasku i 530 ton soli. Sprawdzono sprzęt, który wykorzystywany jest do usuwania negatywnych skutków zimy, czyli m.in. pięć pługopiaskarek i ciągnik z pługiem.

- Koszty zimowego utrzymania dróg, według szacunków drogowców, wyniosą w tym sezonie ok. 450 tys. zł miesięcznie i wprost uzależnione są od warunków atmosferycznych, czyli opadów oraz mrozu. To, co nie jest wydane na "zimę" jest wydawane na sprzątanie ulic i chodników - informuje Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.
Na terenie Sopotu są 163 ulice o różnej kolejności utrzymania. W sumie daje to około 70 km długości dróg do odśnieżania.

Miejsca

Opinie (188) 7 zablokowanych

  • To jakaś paranoja (6)

    Tyle kasy wyrzuconej dosłownie w błoto.

    • 52 9

    • Coś mi tu nie gra... (2)

      Gdynia 15 miloinów, 100 pojazdów,
      Kilkakrotnie większy Gdańsk 18 milionów i 130 pojazdów...

      Może zamiast wywalać kasę na walkę z demokracją panna prezydent zajęłaby się walką ze śniegiem?

      • 1 0

      • Może Gdynia robi też inne drogi? Kumasz dzbanie? (1)

        • 0 2

        • Z magistratu ziomek zapewne

          • 0 0

    • A co linijką mają odśnieżać? (2)

      • 10 2

      • Drewniane łopaty niech kupio

        • 2 0

      • Wogóle nie odśnieżać w Niemczech rozsypują na śnieg dość gruby tluczeń

        który zbiera maszyna po porze zimowej, i nie ma problemu sypania wszystkiego solą a to jest masakra

        • 2 3

  • Nie ważne ile się wyda (1)

    Nigdy nie będziemy zadowoleni z efektów.
    Jak to się mówi naród narzekaczy - za ciepło, za zimno, za umiarkowanie.

    • 53 10

    • Miś nanasze możliwości

      • 0 0

  • Co to będzie dopiero, jeżeli śnieg spadnie? (1)

    • 8 0

    • Armagedon

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    złe podejście do odśnieżania dróg (2)

    Już w zeszłym roku, w którymś z artykułów dotyczących "akcji zima", jeden z urzędników przyznał, że trwa zupełnie niepotrzebny wyścig o czarną mokrą jezdnię, bez sensu, pod publikę.
    Czy zauważyliście, że wyjeżdżając z kraju szyby są czyste a jednie suche? To dlatego, że tam nadmiar śniegu się usuwa, a nie roztapia waląc bezmyślnie setki ton soli (w tym niebezpiecznych dla ekosystemu). W Austrii na wielu drogach sypie się żwirek i jeździ wolniej. Tylko w Polsce trwa festiwal drogowej głupoty podgrzewany i**otycznymi "zima zaskoczyła drogowców".

    "Pani kierowniczko - jest zima to musi być zimno, takie są odwieczne prawa natury. Moje uszanowanie pani kierowniczko."

    Jest zima - musi być (i oby był!) śnieg. A jak przez te kilka godzin pojeździmy wolniej lub część osób przesiądzie się na KM to nic się nie stanie!

    • 69 6

    • i jest specjalista internetowy

      ręce opadają

      • 0 0

    • Przesiadzie się do komunikacji miejskiej?
      Już widzę jak wypchane ludźmi autobusy mkną po nieodśnieżanych drogach, szczególnie na górny taras.

      • 4 2

  • Mój rekord najwolniejszego przejazdu zimą. Jaki jest Twój rekord? (2)

    Z Gdyni do jednej z dzielnic Gdańska jechałem ponad 6 godzin. Zazwyczaj 20 minut poza szczytem i maksymalnie 40 minut w godzinach szczytu. Spadł 1 cm śniegu i miasto było sparaliżowane. Niestety głównie przez kiepskich kierowców lub tych z oponami letnimi. Warunki drogowe i pogodowe nie zapowiadały aż takiej katastrofy.

    • 5 3

    • Ja jechałem z Gdańska do gdańska przez karwiny 8 godzin.

      • 1 0

    • Na 1 cm śniegu to akurat lepiej się spisują letnie...

      Codziennie w zimie w rowach obwodnicy parkuje kilkudziesięciu takich specjalistów, którzy zamienili umiejętności na wiarę w opony zimowe.

      • 0 1

  • gdy nie popada (1)

    Jak nie popada to ludzie wiecej zarobia z nadwyzki milionow?

    • 4 0

    • odwrotnie

      • 0 0

  • Aaaa (5)

    Czyli będzie tak, że jak śnieg zacznie padać o godzinie 3 nad ranem to pługi wyjadą o 3 a nie o 8 i sparaliżują całe miasto?
    Do radaru opadów każdy może mieć dostęp, a w zeszłym roku było tak że znów kierowcy zaspali bo wyjechali 5 godzin po tym jak sporo nasypało.

    • 15 11

    • To wtedy wyjdą wszystkie rewelacyjne pomysły urzędników miejskich i drogowców.

      • 0 0

    • Nie będzie tak, bo odśnieża się, gdy śnieg spadnie, a nie gdy pada. (1)

      • 8 0

      • Ale internetowym fachowcom od odśnieżania dróg tego nie wytłumaczysz.
        Wszyscy się znają i wypowiadają.

        • 0 0

    • Ale wy jowno wiecie i pialdolucie, to dlaczego wróciłem dzisiaj o 4 rano po całonocnym przygotowywaniu sprzętu przy plus10,

      • 0 0

    • Tak, każdy pracownik będzie całą dobę dyspozycyjny, jak będzie 3 doby padać to będą 3 doby non stop pracować

      • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    W Szwecji zaczynają odśnieżać jak przestanie padać! (5)

    Czasami nawali 20-30 cm śniegu i nikogo to nie rusza. Pada to niech pada, sprzęt wyjeżdża jak przestanie sypać. Szkoda że u nas tego nie wprowadzą tylko walą soli ile wlezie!

    • 69 11

    • W Szwecji mogą jeżdzić na kolcach

      • 0 0

    • Kolce (1)

      Tylko, że w Szwecji tam gdzie jest zima, obowiązkowe są kolce.

      • 2 3

      • Nie są obowiązkowe! Możesz jeździć na kolcach ale też na zimówkach bez kolców.

        • 2 0

    • Czy tam legalne są... (1)

      Opony z kolcami?

      • 8 2

      • tak, bardzo fajnie się śmiga

        • 1 1

  • ludzi trują syfem sypanym na drogi tak samo jak smogiem

    • 2 0

  • Przecież ta sól nie szkodzi, wszyscy ją jedliśmy w wypiekach itp przez łata

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane