• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 85 proc. sprowadzanych aut ma cofany licznik

mJ
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
Częsty obrazek na naszych drogach. Samochody używane z Zachodu sprowadzane są na potęgę. Częsty obrazek na naszych drogach. Samochody używane z Zachodu sprowadzane są na potęgę.

W ubiegłym roku do Polski sprowadzono ponad milion samochodów używanych. Ponad połowa z nich przyjechała do naszego kraju z Niemiec. Ile z nich tak naprawdę miało cofnięty licznik?



Czy zdecydował(a)byś się na zakup auta po wynajmie długoterminowym?

W 2018 roku ponad 70 proc. nowych samochodów zakupionych w polskich salonach zostało zarejestrowanych na firmy. Oznacza to, że większość Polaków szukając auta dla siebie, robi to na rynku wtórnym. Bardzo dużo osób decyduje się na sprowadzenie pojazdu z zagranicy, a tym najpopularniejszym kierunkiem są oczywiście Niemcy. Niestety, szacunkowe dane Związku Dealerów Samochodowych mówią jasno - nawet 85 proc. z nich ma cofany licznik.

Kupując auto z cofniętym przebiegiem narażamy się na niebezpieczeństwo. Producenci samochodów wskazują bezpieczne zasady ich eksploatacji, które są określane przede wszystkim na podstawie przebiegu. Zaniżenie wartości wskazywanych przez liczniki, często wielokrotne, ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Nie można zapominać również o potencjalnie wysokich i z reguły nieprzewidzianych wydatkach na naprawy, które wynikają ze zużycia poszczególnych podzespołów.

- Problem braku wiarygodnego przebiegu oraz historii eksploatacji samochodów używanych oferowanych na polskim rynku jest duży, szczególnie biorąc pod uwagę liczbę sprowadzanych do Polski pojazdów. Dla Polaków nadal ważnym kryterium wyboru auta używanego jest jego niski przebieg, a ten wśród dominujących na rynku wtórnym samochodów sprowadzanych bardzo często okazuje się nieprawdziwy. Jednak na stan techniczny auta ma wpływ znacznie więcej czynników niż tylko przebieg. Regularny serwis, wymiana podzespołów zgodnie z zaleceniami producenta czy stosowanie wysokiej jakości części zamiennych. Niestety, historia eksploatacji, w tym wszelkich napraw i czynności serwisowych, w przypadku samochodów pochodzących z importu jest często nieznana lub pozostawiająca wiele wątpliwości co do jej wiarygodności - wyjaśnia Marcin Górski, ekspert Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów.
W naszym kraju planowano wprowadzić przepisy, które ustanowiłyby wysokie kary za tzw. cofanie liczników już od 2019 roku. Niestety, póki co, pomysł spalił na panewce. Prace nad nową ustawą wciąż trwają. Podobne przepisy obowiązują w m.in. Belgii czy Niemczech. Dzięki nim udało się zmniejszyć skalę tego zjawiska, ale problem wciąż istnieje.

- Do niedawna rynek samochodów używanych w Polsce, szczególnie dla osób, które nie znają się na motoryzacji, można było porównać do ruletki. Znalezienie dobrego, używanego samochodu zależało w znacznej mierze od szczęścia. Jednak w ostatnich latach polski rynek samochodów używanych zmienia się dynamicznie. W ciągu najbliższych lat Polacy będą mieli coraz szerszy dostęp do aut używanych, których historia jest znana od pierwszej minuty użytkowania i w pełni udokumentowana. Już teraz co roku trafia na polski rynek 60-70 tys. pojazdów, których zakup nie wiąże się z takim ryzykiem, jak dotychczas - dodaje.

Auta flotowe alternatywą?



Osoby, które poszukują auta używanego z potwierdzonym przebiegiem i pewną historią powinny rozważyć zakup pojazdu, który od początku użytkowany był we flotach firmowych w ramach wynajmu długoterminowego.

Na czym polega przewaga takich aut względem innych źródeł? Po pierwsze posiadają szczegółową i udokumentowaną historię użytkowania. Oznacza to, że zarówno przebieg, jak i historia wszelkich przeprowadzonych napraw jest w pełni znana. Dodatkowo to samochody, które są serwisowane zgodnie z restrykcyjnymi zaleceniami producentów pojazdów.

Dla potencjalnych kupców ich dodatkową zaletą jest fakt, że pochodzą z polskich salonów samochodowych i z reguły są wyposażone w dwa komplety opon. Obecnie na polskim rynku wtórnym co roku pojawia się 60-70 tys. aut używanych po wynajmie długoterminowym. Są to auta w wieku od 3 do 5 lat, reprezentujące pełen wachlarz marek i modeli dostępnych na polskim rynku. Ich ceny są rynkowe i uzależnione od przebiegu i stanu konkretnego egzemplarza.

Dane Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów za 2018 rok pokazują, że coraz więcej firm decyduje się na tę formę finansowania floty samochodowej. Branża wynajmu długoterminowego zakupiła w minionym roku ponad 81 tys. nowych aut osobowych, czyli o 23 proc. więcej niż rok wcześniej. Wszystko wskazuje na fakt, że w najbliższych latach Polacy coraz częściej będą mogli kupować samochody używane pochodzące z rodzimego rynku, których przebieg i historia eksploatacji są wiarygodne.

Trójmiejskie salony samochodowe

mJ

Opinie (208)

  • Suweren chce "tanio i dobrze"

    To ma

    • 0 2

  • A flotowe kto sprawdzi czy jest wszystko ok?

    Ta sama stacja do której samochód należy?
    Dziwne że jak chciałem kupić to wszystkie miały 75tys.

    • 6 0

  • Szykuje się wymiana aut (2)

    w firmie wynajmującej na minuty

    • 35 2

    • (1)

      w pl max 200tysi i liczniki mają dosyć tych dróg, warto byłby wspomnieć że pl jako jedyny kraj w UE ma akcyzę na sprowadzane auta, w normalnych krajach nie do pomyślenia, szkoda że nie podano ile miliardów rocznie budżet z tego ma, w 2017 chyba coś 12-14 miliardów było, gdzie tej haj$ idzie bo masakra

      • 5 0

      • na 500 plus

        ...

        • 6 1

  • Ale promocja ?!?!

    ...nie co by problem nie istniał ale bez przesady z tą promocją dealer-ów:-):-):-)

    • 2 1

  • (2)

    A ustawy dalej nie ma. Nie wiadomo na co PIS czeka.

    • 5 0

    • Bo dla pisu najważniejsze jest 500+

      • 2 0

    • PiS boi się armii wąsatych kierowców

      tzn wyborców

      • 2 1

  • przepraszam ale na kogo się żalimy?

    na Polaka cwaniaka? na swojego krajana? czy na paskudnego niemca? a może na żyda? co wszędzie interes węszy?

    • 2 0

  • przyganiał kocioł garnkowi

    a co sprzedajemy na Ukrainę ? rekordzista w Przemyślu ile ma samochodów na siebie zarejestrowanych ? kilka tysięcy?

    • 4 1

  • (3)

    Skoro SKP legalizują w majestacie prawa cofanie liczników to o czym gadać. Robią przegląd przy przebiegu 600tys, wpisują do systemu, a rok później wpisują 200 i nic.

    • 5 1

    • pretensje miej do ustawodawcy

      taki mamy klimat

      • 0 0

    • nie legalizują cofania liczników ponieważ stan licznika jest nielegalizowalny

      SKP jedynie wpisują stan faktyczny na dzień ... i tyle , nie ma tu żadnego majestatu prawa, jest tylko wypełnianie obowiązków SKP , stan faktyczny z danego licznika danego dnia i TYLE.

      • 1 0

    • przebieg możesz sprawdzić od 2014 r w historii pojazdu

      do 2014 książka lub inne papiery

      • 0 0

  • Nigdy od handlarza (2)

    nigdy nie kupuje aut od handlarzy, wolę mojego Focusa z polskiego salonu z przebiegiem 270 tys niż Passata z zachodu od handlarza ze stanem licznika 180 tys a faktycznie 500, wystarczy porównać przebiegi w autach z polskiego salonu z autami sprowadzony z tego samego rocznika i już wiadomo że coś jest nie tak

    • 13 1

    • Kupiłem juz 3 auta od 1 handlarza (1)

      Kupiłem juz trzeci samochód od 1 handlarza w przeciągu 9 lat . Zawsze tylko z salonu polskiego , wręcza mi opinie rzeczoznawcy i wpisuje przebieg na fakturze. Wiem czy auto coś miało lakierowane i mam wydruk historii serwisowych . Jeszcze się nie rozczarowałem ale niestety to rzadkość na rynku używek .

      • 1 0

      • normalnie los na loterii ...

        • 0 0

  • W Niemczech komisy mają

    osobnicy spod Istambułu. Jak do nich trafia auto - szybko schodzi w nim przebieg. No i oczywiście hasło "Tylko na export"

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane