• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • 9zl za godzine (10)

    Śródmieście się wyludni

    • 58 15

    • W Gdyni juz jest wyludnione, Świętojańska umarła juz dawno, Starowiejska na wymarciu. (3)

      Jeszcze kilka zmian i zdechnie do końca.

      • 19 8

      • Tragedia

        I bardzo dobrze niech padnie i tak od lat sie tu mic nie dzieje. Zrobmy jeszcze ze Starowiejskiej, Wladyslawa i Swietojanskiej deptak a wtedy bedzie bajka :) i tak juz mamy najwiecej aut w miescie w Europie. Zakorkujmy na amen cala Gdynie. Hurra!!! Kiedy ludzie zacNa myslec?!

        • 2 0

      • Swietojanska wyludnila sie juz po roky 98, a wtedy nie bylo tyle aut.i autora (1)

        Swietojanska wyludnily - kapitalizm z pseudo galerimi...

        • 9 3

        • Wtedy zaczęto ograniczac miejsca parkingowe, robić soecjalne zatoczki i stawiać małe ujki.

          Od zabierania parkingu się zaczyna.

          • 8 4

    • Przykład miast z zachodu Europy pokazuje, że tam gdzie ograniczono ruch aut pojawiają się LUDZIE (2)

      sa u nas jaskółki - choćby Wajdeloty czy Stągiewna

      • 11 9

      • w autach

        Tez sa ludzie

        • 2 0

      • Paaaaanie jak bylem w dedeerze za gierka to takich problemow nie bylo. Co pan chcesz tu jakis bangladesz zrobic coby ludzie na piechote chodzili? Ja tu od pieciu lat chleb z margaryna jadam, coby raty za passacika splacic i to na nic? Juz prawie wywietrzylem fotele, co to niemiec lekarz w nie pierdzial! A ty mi tu chcesz tera zabronic parkowac? Wiesz czlowieku ile mnie utrzymanie mojego prestizu (b5 fl) kosztowalo wyzeczen? Serca nie masz, polakiem nie jestes!

        • 4 7

    • I dobrze! (2)

      • 4 12

      • Dlaczego dobrze, że centrum miasta się wyludni??? (1)

        Pojedź do Hamburka, Londynu, Sztokholmu i zobacz, jak są "wyludnione".

        Chcecie buraki czystego powietrza i ciszy to się wyprowadzcie na wieś.

        • 13 9

        • * Hamburga

          • 6 1

  • Nie jestem za takimi zmianami ale widze ze 90% osob rozumuje blednie. Miasto chce od nas 9zl bo chca zarobic. Chodzi jednak raczej o to aby stawka byla ZAPOROWA. Tu nie chodzi o to komu co sie oplaca, czy parking strzezony z super asfaltem jest 2 razy tanszy itp. Przeliczanie tego nie ma sensu. W Poznaniu funkcjonuje juz od dawna zapis ze pierwsze auto mieszkanca danej platnej strefy ok 100zl drugie i kolejne 1800zl rocznie. Warszawa od 2020r. chce wprowadzic oplate 2400zl nawet za pierwsze auto o ile nie spelnia norm EURO 6(nie Passat B5 nie przejdzie :)). Komunikacja miejska sama sobie strzela codziennie w stopy kazdymi awariami, do tego czasem jacys menele itp. Ja to rozumiem tylko niestety prawda jest po srodku. Kto zaczyna jezdzic autem rozleniwia sie i niestety trudno mu wrocic do ZTM nie tylko z powodu oczywistych WAD ale i zwyklego wygodnictwa bo przeciez targac te zakupy, zawiesc dzieci do szkoly(tak jakby nie mogly byc bardziej samodzielne), a to podjechac pod sam prog danego celu. Sam uzytkuje auto jak i tramwaje oraz autobusy(ekonomia) . Oczywiscie ze wole auto(choc musze jezdzic tez ztm) ale nie ukrywam tego pod plaszczykiem tlumaczen ze kominikacja to i tamto. Trzeba jasno powoedziec ze wygoda i lenistwo to glowny powod wyboru auta. Serio.

    • 4 1

  • Parkinhi w gore oc w gre nie długo będziemy kupowac oc od poprzedniego własciciela a samochód bedzie dodatkiem

    • 1 0

  • (3)

    Dojeżdżam do centrum do pracy z okolic Gdańska, wyliczyłem ,że parkowanie 8 godz, dziennie przez powiedzmy 25 dni w miesiącu = 1800zł. Zarabiam netto 1900,-.

    • 12 2

    • 1900 i stać cię na samochód? (1)

      Brawo ty!

      • 4 0

      • a czy ty wiesz ze wiekszośc polaków i tyle nie ma ja zarabiam najnizsza krajowa i tez mnie stac wystarczy nie wywalać piemiadze w błoto i na głupoty

        • 1 5

    • jak bul pedział;

      weś kredyt

      • 5 0

  • Banda chamów i złodziei. (1)

    Przy następnych wyborach ta banda wreszcie dostanie popalić.Mam nadzieję, że do tego czasu Polacy zmądrzeją.

    • 6 2

    • kiedy sie urodziles?

      • 1 0

  • kto kandytami PIS w wyborach za rok? (2)

    • 5 0

    • generał Misio (1)

      • 3 0

      • Gregor z Chetyna

        • 3 0

  • 9 zł to zbyt malo, minimalna stawka to18 i w gore im blizej do wejscia... (5)

    Polacy bogaci leniwi to 18zł chętnie za wygode zaplaca.

    Kase z parkowania przeznaczyć na naprawę zniszczonych trawnikow przez kierowcow zniszczonych

    • 36 32

    • Idź się leczyć psychiatryczne może nie jest jeszcze za późno

      • 0 1

    • Zgadzam się, polacy są leniwi, zawsze im za daleko do przejścia więc przebiegają w miejscach niedozwolonych. (3)

      Wprowadzic opłatę dodatkową (poza mandatem) za rzucanie sie pod auta, szczególnie pod gdyńską halą targową i bedzie ok.

      • 6 4

      • tam jest taka specyficzna uliczka ze kierowca korona z glowy nie spadnie jak beda ustepowac pieszym. (2)

        • 5 9

        • Komu?? "Kierowcą"?? (1)

          Naucz się pisać przygłupie, a potem komentuj.

          • 5 5

          • Widzę, że analfabetów więcej. Przerażające!

            • 4 0

  • Po co 9 zlp

    Zróbmy od razu 90 zlp.

    • 4 0

  • jeżdżę autobusami i samochodem (20)

    może niech najpierw poprawią stan komunikacji miejskiej w gdańsku. Brak bezpośrednich połączeń, multum przesiadek, drogie bilety, opóźnienia w kursowaniu, tłok, menele śpiący na siedzeniach, absurdalne rozkłady jazdy.... i mogłabym tak wymieniać w nieskończoność ale chyba każdy kto jeździ miał okazję się przekonać.
    Dlatego własnie musiałam kupić samochód (bo pomimo że mieszkam blisko centrum to zabrano mi wszystkie bezpośrednie dojazdy do niego), a oni i tak z uporem maniaka każą mi płacić coraz więcej.. jak nie za bilety to za parkowanie, a przecież żeby wymagać więcej pieniędzy to należałoby proponować jakąś lepszą ofertę

    • 319 17

    • Drogie bilety komunikacji miejskiej? (1)

      Mamy jedne z tańszych w Polsce. Jednorazowy normalny na jeden przejazd to u nas 3.20, w Warszawie porównywalny bilet (bo na jeden przejazd nie ma, są tylko czasowe) 4,40, w Katowicach (w obrębie jednego miasta) 3,20, w Poznaniu 4,60, w Wrocławiu 3 zł,w Toruniu 2,80, W Szczecinie (też tylko czasowe) porównywalny kosztuje 4-5 zł zależnie od czasu, w Krakowie 3,80 na samo miasto, 4,00 w wypadku całej Aglomeracji Krakowskiej ( czyli tak jak my byśmy chcieli na jednorazowym pojechać np. do Pruszcza czy Sopotu.), w Łodzi za porównywalny bilet czasowy 4,40.

      • 0 2

      • wawa

        W Warszawie to 4,40 zapłaciłam za 75 minut i mogłam dokonywać w tym czasie dowolnej ilości przesiadek na autobus/tramwaj/metro !

        • 2 0

    • (5)

      Przedewszystkim cena biletów !!! Jak mam zjechac do centrum 2 przesiadki po 3zl plus stracony czas to uberem taniej...

      • 25 7

      • (2)

        Jak kupisz sobie kartę miejska i zapłacisz raz na m-c 80 zł to na pewno wyjdzie Ci taniej. I jeździsz gdzie chcesz i ile chcesz.

        • 8 23

        • (1)

          A jak chce dwa razy w miesiącu? Ja byłem w centrum chyba rok temu, i nie ciągnie mnie tam zbytnio.

          • 7 4

          • Jaki chcesz 2razy w miesiącu, nie powinno Ci robić różnicy czy bilet kosztuje 3pln czy nawet 6

            • 2 3

      • WYSTARCZY bilet 1-godzinny za 3,40 ... (1)

        • 7 5

        • nie wystarczy, samochodem dojadę w 20 min (40 w szczycie)

          a węglarką do przewozu bydłą (ZTM) w 1 g. 20min (do 2 g w szczycie)...

          • 9 3

    • nic nie muszą (5)

      To twój problem że kupiłeś tanie mieszkanko przy obwodnicy a teraz masz wszędzie daleko i przesiadki.

      Jak kupiłbyś w centrum to nie potrzebujesz ani samochodu ani komunikacji miejskiej.

      • 11 39

      • (3)

        Jak pilnujesz płatnych parkingów w centrum, albo jeździsz na szmacie w ekskluzywnym hotelu, to faktycznie do roboty też masz blisko. Ale niektórzy pracują poza centrum.

        • 10 3

        • na wysypisku czy w magazynach dystrybucyjnych Biedronki? (2)

          • 1 7

          • (1)

            Nie, na uczelniach, w niedobitkach fabryk itp.

            • 2 2

            • w tych firmach i przedsiębiorstwach które za symboliczna złotówke przejmowała ekipa Po i później sprzedawała zagranicznym firmom za miliony

              • 2 1

      • Ludzie nie jeżdżą po świecie i nie widzą jak to może funkcjonować

        Wiesz co to jest metropolia ? Wiesz jak funkcjonują ośrodki metropolitalne ? Właśnie po to się łączy ośrodki większe z mniejszymi aby mniejszy ośrodek miał możliwość (także w zakresie finansowym) komunikacji z większym. I to działa też w drugą stronę ,jeżeli w w ośrodku na obrzeżach metropolii wybuduje się dużą firmę to ludzie mieszkający w centrum też będą mieli łatwy i tani dostęp. JEST TO WYMIANA ZASOBÓW także ludzkich

        • 24 3

    • Poruszam się komunikacją ponad 20 lat. (3)

      I uważam że jest całkiem nieźle Jest pewnie wiele do poprawienia .
      Zapewne nigdy tak nie będzie aby każdy dojechał jednym środkiem transportu z punktu A do punktu B.
      Ale wygodnicki zawsze znajdzie wymówkę.

      • 11 31

      • Całkiem nieźle??? A w jakich godzinach poruszasz się tą komunikacją? Jeżdżę do pracy o 7 rano a wracam ok. 16:00 i codziennie mogę obserwować jaką tragedią jest komunikacja miejska. Wieczne spóźnienia, awarie i przepełnienie. Zapomnij o dobrym wychowaniu i kulturze, tramwaje są tak wypchane pasażerami, że jeśli się na chama łokciami nie rozepchasz, to się do środka po prostu nie dostaniesz. Cała ta nieszczęsna komunikacja miejska funkcjonowała znacznie lepiej 10 lat temu...

        • 15 2

      • Też tak miałem, dopóki praca nie zmusiła mnie do samochodu (btw, z innej zrezygnowałem, bo kończyła się tak późno, że nie miałem czy wrócić do domu - ale to było ok. r. 2000). Teraz uważam, że komunikacja to żart.

        • 21 3

      • Też uważałam, że jest całkiem nieźle, dopóki kilka razy nie zostałam zmuszona do skorzystania z auta - teraz komunikacja to dla mnie ostateczność.

        • 24 2

    • Twoja opinia najlepiej obrazuje jak wygląda podróż komunikacją miejską i to w samym mieście, gdzie powinna działać najlepiej.

      • 4 1

    • pomyliłaś się, to nie wolny rynek i konkurencja o klienta

      to monopoliści i zbieracze haraczu, oni nic nie muszą poprawiać żeby nakładać coraz większe opłaty

      • 38 8

  • Za 9 zl... (1)

    Wydam 9 zl na parking to kelner w sfinksie juz nie dostanie napiwku

    • 7 0

    • to ty dizlem do sinksa jedziesz na obiad?

      biuahahahahahhahahaha

      • 0 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Raport z Trójmiasta

Byłeś świadkiem niezwykłego zdarzenia? Dodaj raport

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót 4WD?

 

Najczęściej czytane