• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nawet 9 zł za godzinę parkowania w centrum Gdańska i Gdyni?

Maciej Korolczuk
17 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować. Już niedługo wjazd samochodem do ścisłego centrum Gdańska może kierowców słono kosztować.

Dwie zamiast jednej strefy płatnego parkowania, wyznaczone miejsca, płatność także w weekendy i zróżnicowane stawki za godzinę postoju, dochodzące nawet do 9 zł za godzinę - takie zmiany w ustawie o drogach publicznych zaproponowało właśnie Ministerstwo Rozwoju. Jeśli zmiany wejdą w życie mocno zmieni się rzeczywistość parkingowa w ścisłym centrum Gdańska i Gdyni. Zmiany będę dotyczyć tylko 16 największych miastach liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców.



Czy zapłaciłbyś 9 zł za godzinę parkowania w centrum?

O zmianę przepisów ustawy o drogach publicznych z 1985 r. samorządowcy i zarządcy dróg zabiegali od dawna. Głosy niezadowolenia było słychać w całym kraju, zwłaszcza w dużych miastach, gdzie problem z parkowaniem aut z roku na rok się nasila.

3 zł za godzinę parkowania, a taką maksymalną stawkę narzuca obecnie ustawa, ani nie gwarantuje dostatecznej rotacji miejsc, ani nie jest dla gmin znaczącym źródłem dochodów. Np. w Gdańsku przychody wynoszą ok. 4,5 mln zł rocznie (od tej kwoty trzeba jeszcze odliczyć koszty funkcjonowania stref płatnego parkowania).

Najnowszy pomysł Ministerstwa Rozwoju, które przedstawiło właśnie projekt zmiany ustawy o drogach publicznych miałby w znacznym stopniu odkorkować centra dużych miast i spowodować, by przestrzeń w mieście odzyskali piesi, rowerzyści i pasażerowie komunikacji miejskiej.

W 16 największych miastach w kraju liczących co najmniej 200 tys. mieszkańców, czyli m.in. w Gdańsku i Gdyni, pojawiłyby się dwie strefy płatnego parkowania: zwykła i śródmiejska. Przepisy te nie będą dotyczyły Sopotu, który ma około 37 tys. mieszkańców.

Ta druga miałaby powstać w ścisłych centrach miast. Jej ostateczny kształt określałaby rada miasta, a stawka za godzinę parkowania miałaby wynieść maksymalnie trzykrotność normalnej dzisiejszej stawki, a więc nawet 9 zł. Jeśli zmiany wejdą w życie, za parkowanie w centrum być może trzeba będzie płacić także w weekendy (nowelizacja ustawy daje samorządom taką możliwość).

- Zagospodarowanie dzielnic centralnych w dużych miastach wymaga uwolnienia przestrzeni na rzecz ruchu pieszego i rowerowego oraz jednoczesnego wygospodarowania miejsc postojowych poza ciągami ulic i placami miejskimi. Zniesienie limitu opłat pozwoli także na zmniejszenie ruchu kołowego, który negatywnie wpływa na poziom zanieczyszczenia powietrza w strefach obciążonych największym ruchem kołowym - czytamy w uzasadnieniu proponowanych zmian.

Co na to zarządcy dróg w Gdańsku i Gdyni, które zostaną objęte nowymi przepisami?

- O podniesieniu stawek za parkowanie mówiło się od dawna, teraz otwiera się taka możliwość, ale trzeba ją dobrze przemyśleć - komentuje Mieczysław Kotłowski, dyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Trudno powiedzieć, czy samorządy od razu zdecydują się na maksymalną stawkę 9 zł za godzinę. Nie umiem powiedzieć, czy tak będzie w Gdańsku, bo jest na to jeszcze zbyt wcześnie.
Nieco bardziej sceptycznie do pomysłu odniósł się na swoim Facebooku Piotr Grzelak, wiceprezydent Gdańska.

- Czy to krok w dobrą stronę? Być może. Raczej maleńki kroczek. Pytanie dlaczego w ogóle nie pozostawić kwestii zasad regulacji parkowania lokalnym społecznościom. Czy tylko śródmieścia dużych miast muszą sobie radzić z wyzwaniem zbyt dużego natężenia ruchu? Co z terenami wokół generatorów ruchu? Czy Sopot lub Hel nie mają podobnych problemów? Niestety, proponowane zmiany wpisują się w mentalność i sposób działania obecnego rządu: My tutaj w Warszawie wiemy lepiej, jak rozwiązać Wasze, tam na dole, problemy - napisał Piotr Grzelak.
O komentarz poprosiliśmy też przedstawicieli magistratu z Gdyni. Dostaliśmy jednak odpowiedź, że miasto na razie nie chce komentować pomysłu ministerstwa.

Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta. Problem z nadmierną liczbą samochodów w centrum ma też Gdynia. Nowa ustawa da szansę samorządom na urozmaicenie parkingów w najbardziej newralgicznych punktach miasta.
Poza Gdańskiem i Gdynią ustawa zmusi do zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń także kierowców w Warszawie, Krakowie, Łodzi, Wrocławiu, Poznaniu, Szczecinie, Bydgoszczy, Lublinie, Katowicach, Białymstoku, Częstochowie, Radomiu, Sosnowcu oraz Toruniu. Opłaty będą mogły być pobierane tylko na miejscach wyznaczonych znakami pionowymi i poziomymi.

Co istotne, zarządca stref płatnego parkowania mógłby różnicować w nich stawki opłat. Im bliżej centrum chciałby zaparkować kierowca, tym głębiej musiałby sięgnąć do kieszeni. Niewykluczone, że tam zapłaciłby nawet 9 zł za godzinę.

W projekcie zmian, które są obecnie na etapie konsultacji społecznych, nie ma ani słowa o podwyższeniu kary za brak opłaty wynoszącej obecnie od 30 do 50 zł. Na uwagi do zmian w ustawie samorządy nie mają jednak dużo czasu, bo termin mija już na początku kwietnia.

Z nowych przepisów niekoniecznie będą zadowoleni mieszkańcy dzielnic i osiedli zlokalizowanych przy granicy przyszłej, droższej strefy. Jak pokazuje doświadczenie, już powiększanie obecnych SPP powodowało, że wielu kierowców, by uniknąć opłat uciekało na jej obrzeża zastawiając trawniki, chodniki czy wjazdy na prywatne posesje.

Malują oznakowanie poziome

Zanim w strefach płatnego parkowania zmienią się ceny, trzeba je dostosować do obowiązującego orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego. W Gdańsku właśnie rozpoczęło się malowanie oznakowania poziomego.

Pierwsze pasy pojawiły się już we Wrzeszczu, w kolejnych dniach drogowcy pojawią się też z farbą w rejonie Politechniki Gdańskiej, Aniołkach, Śródmieściu, Przymorzu oraz Starym i Głównym Mieście. Na końcu oznakowanie poziome będzie malowane w Oliwie.

- Prace odbywają się etapami, aby były jak najmniej uciążliwe, malowanie miejsc parkingowych odbywa się w nocy. Wszystkie prace powinny zakończyć się do końca marca - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy GZDiZ.
  • Oznakowanie poziomie w pierwszej kolejności pojawiło się na ulicach Wrzeszcza.

Miejsca

Opinie (621) ponad 10 zablokowanych

  • W Gorzowie zrobili płatne parkowanie w Centrum.

    Padły prawie wszystkie restauracje, kawiarnie i sklepiki, zostały dziesiątki pustych lokali do wynajęcia. W centrum zostały pustki i brud. Pojawiły się za to nowe centra handlowe na obrzeżach miasta. Tego chcecie?

    • 5 0

  • idealny pomysł na powiększanie smogu

    bo zamiast zaparkować i iść z żoną na zakupy - ona pójdzie a ja będę jeździł dookoła ronda i czekał aż wróci

    • 2 0

  • Nawet jak podniosą opłaty, to właściciele pojazdów zajmą każde wolne miejsce,np. lewoskręty/ chodniki/trawniki, i w ten sposób będą unikali ponoszenia opłat za parkowanie w Śródmieściu. Gdynia nie będzie w stanie ścigać parkujących w niedozwolonych miejscach, np. lewoskręt na skrzyżowaniu Abrahama i Armii Krajowej (notorycznie parkują tam pojazdy na zakazie i blokują lewoskręt). Straż Miejska obecnie prawie wcale nie reaguje na interwencje w ciągu dnia. Przyjeżdżają po 20 lub później na interwencje zgłaszane np. po 9 rano. Śmiechu warte.

    • 0 1

  • No cóż....

    Rozwój socjalizmu pisowskiego i rozdawnictwo kasy nierobom i cwaniakom kosztuje i widać to gołym okiem. Jeszcze trochę i ci wszyscy zadeklarowani pisowscy zwolennicy pierwsi wyjdą na ulice. A spirala podwyżek się zbliża, gaz, prąd, parkingi i wiele innych podatkowych obciążeń.

    • 1 1

  • nieuświadomieni

    Za takie rzeczy odpowiadają samorządy, a nie rządy- politykierzy

    • 0 0

  • nie zapłacę 9zł za parking, nie zapłacę za komunikację, po prostu nie pojadę

    • 0 0

  • Urzędy

    OK. Proszę w takim razie przenieść wszystkie urzędy z centrum.

    • 0 0

  • (1)

    9zl za godzinę? Są jeszcze osoby które w centrum miasta pracują i muszą codziennie zostawiać samochód na 9h.. to już jest przesada. Niedługo dosłownie za wszystko trzeba bd w tej Polsce płacić, tragedia..

    • 0 0

    • to wynik działalności UE która boryka się z nadmiarem samochodów - więc po co tyle wyprodukowano

      • 0 0

  • jak powiedział wiceprezydent Sopotu: Chcielibyśmy aby to samorządy,znając swoją specyfikę mogły odpowiednio kreować strefy płatnego parkowania. - i to jest sedno sprawy to urzędy gmin powinny brać na siebie odpowiedzialność nie tylko za pobór pieniędzy z parkometrów,ale także utrzymywanie dróg w należytym stanie. Kiedy wjeżdża się do nadmorskiej miejscowości to turyści z reguły szukają miejsc postojowych, ale to dzieje się wyłącznie latem. Dlaczego mamy płacić wzorem miast europejskich zawyżone stawki opłat parkingowych w centrach podczas gdy brakuje miejsc parkingowych.Po co zatem są także identyfikatory wjazdów które zdobywamy u straży miejskiej ? To wszystko możnaby unormować.Wiele postojów samochodowych jest krótkotrwałych po kilka kilkanaście minut - więc tacy kierowcy w ogóle nie powinni płacić np do godziny czasu postoju.Wiele mówi się o darmowej komunikacji miejskiej. Gdyby bilet tramwajowy kosztował 1 zł to o ileż więcej ludzi korzystałoby z komunikacji miejskiej. A w Sopocie > wiele linii autobusowych jeździ objazdami tymczasem najczęstszym kierunkiem chęci przedostawania się jest północ-południe. Mogłaby być linia autobusowa Sopot Kamienny Potok-Centrum-Brodwino.Podobnie brakuje linii autobusowej z Gdyni do Gdańska chociaż mogłaby być. Ciągle bierzemy wzór z miast holenderskich i angielskich, a sami mamy o wiele lepsze i ciekawsze pomysły rozładowania ruchu samochodowego od tamtych zatłoczonych miast. Problem samochodów to problem szrotów i autohausów. Niemcy borykają się z tym od wielu lat, ja osobiście nie chciałbym aby pomorskie miasta zamieniły się w autohausy lecz aby pozbywać się starych samochodów by przerobić je na masę asfaltową. To nie są mżonki, powinniśmy także stawiać na małe autka miejskie - nie wszyscy potrzebują dużych aut poruszających się po autostradach.ale to kwestia chęci przystosowania.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym mieście znajduje się siedziba Audi?

 

Najczęściej czytane