• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie ekostref. Starsze auta wjadą do centrów miast

Michał Jelionek
4 lipca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie. Właściciele starszych aut mogą spać spokojnie - nie będzie eko-stref w miastach. Przynajmniej na razie.

Na początku maja informowaliśmy o nowym pomyśle Platformy Obywatelskiej, który zakładał zakazanie wjazdu starszych samochodów do centrów miast. Posłowie wycofali się jednak ze swojego projektu, a auta w dalszym ciągu, bez żadnych ograniczeń, będą mogły poruszać się po wszystkich drogach.



Rezygnacja z eko-stref w centrach miast jest:

Pomysł, którego autorem jest poseł PO Tadeusz Arkit, zakładał wydzielenie specjalnych stref w miastach oraz podział samochodów na klasy ekologiczne w zależności od emisji spalin. Auta miały zostać podzielone według rodzaju silnika oraz daty pierwszej rejestracji. Cel: zredukowanie emisji szkodliwych spalin.

W świetle nowych przepisów kierowcy mieliby obowiązek zaopatrzyć swoje pojazdy w odpowiednie etykiety. Auta z silnikami diesla zostałyby podzielone na cztery kategorie: czerwoną (pojazdy rejestrowane w latach 1997-2000), żółtą (2001-2005), zieloną (2006-2009) oraz niebieską (po 2010). Z kolei "benzyniaki" planowano podzielić tylko na dwie najwyższe klasy: zieloną (auta rejestrowane w latach 1993-2000) i niebieską (po 2001). Warto zaznaczyć, że samochody z silnikami wysokoprężnymi z rocznika starszego niż 1997, jak również auta z jednostkami benzynowymi sprzed 1993 roku, automatycznie otrzymałyby całkowity zakaz wjazdu do wyznaczonych ekostref.

- Główną przyczyną wycofania się z pomysłu wprowadzenia ekostref jest nasza świadomość, że nie zdążymy odpowiednio dopracować projektu w trakcie trwania naszej kadencji. Zaznaczmy, że pozostały zaledwie trzy posiedzenia Sejmu. Podczas prac nad naszą propozycją usłyszeliśmy oczywiście sporo krytycznych głosów, ale dotarły do nas również bardzo konstruktywne uwagi i ciekawe pomysły - tłumaczy poseł PO.

Czytaj także: Starsze auta nie wjadą do centrów miast?

Propozycja od początku budziła mieszane uczucia i spore kontrowersje wśród odbiorców. Jedni byli zupełnie obojętni, gdyż ten przepis nie dotknąłby ich osobiście. Innych bulwersowała dyskryminacja osób, których nie stać na nowy samochód. Niewykluczone jednak, że do pomysłu wprowadzenia ekostref posłowie powrócą w przyszłości.

- Jestem przekonany, że do tego pomysłu będzie trzeba wrócić. Mam nadzieję, że każdy kolejny parlament, niezależnie jaka większość w nim zasiądzie, zderzy się z tym problemem i głęboko wierzę, że będzie chciał go rozwiązać w taki sposób, jaki my proponowaliśmy - dodaje poseł.

Najgłośniej o wdrożeniu nowych przepisów mówiono w Krakowie i Poznaniu. W Trójmieście najbliższy przyjęcia owych przepisów był Gdańsk. W Gdyni wykluczono wprowadzenie zmian, natomiast w Sopocie w ogóle nie poruszono tematu. Nowe przepisy miały wejść w życie z początkiem nowego roku.

Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze. Tak miała wyglądać klasyfikacja aut. Samochody z silnikiem diesla: Klasa 2 (czerwona) - auta w wieku 15-18 lat, Klasa 3 (żółta) - auta w wieku 11-14 lat, Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 6-9 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 5 lat i młodsze. Pojazdy z jednostką benzynową: Klasa 4 (zielona) - auta w wieku 15-22 lat, Klasa 5 (niebieska) - auta w wieku 14 lat i młodsze.

Opinie (253) 4 zablokowane

  • Wjazd do centrum

    Powinno się ograniczyć ilość aut w centrum, lecz wszystkich bez wyjątku. Dobrze, że z pomysłu omawianego w tym artykule zrezygnowano, jak już decyduje się na ograniczanie to wszystkich, albo w ogóle odpuszcza się jakiekolwiek restrykcje. Auto to auto obojętnie z którego rocznika i z jakim silnikiem.

    • 0 0

  • koniec PO

    Całe szczęście że PO już kończy swoja kadencjęi przestaje istnieć. Oby następcy mieli więcej oleju w głowie i uchwalali ustawy korzystne dla ludzi, nie dla poroducentów i koorporacji.
    Istnieje coś takiego jak katalizatory i zawartość CO2 w spalinach. To nie koniecznie pokrywa się z rocznikiem przecież :/ bywa że 2 letnie auta mają przebieg 800 000 km. i mają spaliny takie same jak w nowym samochodzie? Nonsens, brawo PO

    • 0 0

  • Szkoda - mniej spalin w ścisłym centrum miast = przyjemne zwiedzanie i odpoczywanie. (21)

    Polska to kraj skupu używanych, starych kilkunastoletnich aut. Nikt nie myśli o ekologii i zdrowiu do czasu kiedy go to nie dotyczy. Dopiero jak komuś smrodzą po oknem lub zachoruje na raka zaczyna zmieniać tok myślenia o 180 stopni.
    Na Pomorzu mamy największy odsetek zachorowalności na nowotwory w kraju.

    • 79 87

    • odpoczynek w mieście

      Przyjemne odpoczywanie w mieście? Powodzenia :)

      • 0 0

    • (3)

      Nie nikt nie myśli, tylko większości Polaków nie stać na nowsze samochody i na ich zmianę co 3-4 lata

      • 7 6

      • (2)

        mnie nie stac na jacht. chcialbym miec ale mnie nie stac tzn ze mam kupic zlom i udawac ze mam jacht albo pozbijac z dech??

        • 9 6

        • jeśli jesteś szkutnikiem

          to zbijaj.

          • 1 0

        • nie ale możesz kupić mniejszą, używaną żaglówkę. Oczywiście jeśli kochasz pływać po akwenach wodnych, no chyba że pleciesz trzy po trzy.
          Każdy ma to na co go stać. Nikt nie lansuje sie 15 letnią Toyotą, ale już nowym Porsche jak najbardziej, Ciekawe który z tych samochodów jest bardziej ekologicznych

          • 2 1

    • Rak powodem spalin ? :}

      • 0 1

    • powinien byc całkowity zakaz wjazdu do cetrum !!Tylko i wyłacznie aut elektrycznych i CNG (1)

      A komunikacja miejska identycznie tylko tramawaje ,trolejbusy albo autobusy elektryczne czy CNG a nie jak obecnie stare diesle mietki z Turcji.Sam mam 15 letni złom i mi to nieprzeszkadza.A to co PO przygotowało to jak zawsze bubel który ma tylko napedzac kase dla kolesiów deweloperów nowych aut!Powcy jak cos robia to tylko poto by natym zarobic na łapówkach!!

      • 6 2

      • deweloper aut

        Widze na pomorzu nadal słońce grzeje

        • 3 1

    • ale burakom nie przetlumaczysz, liczy sie "prestiz" samochodu (1)

      kit ze trup, kosztowny, trzeba na trawniku parkowac. No jaki awans spoleczny w stosunku do rodzicow i dziadkow, ktorzy rowerami jezdzili po wsi!

      • 23 13

      • I słoiki z domu łatwiej wozić nisz PKSem

        • 3 3

    • I spalarnię odpadów .... (1)

      • 9 1

      • i szadółki

        i i tramwaje

        • 1 0

    • Przez rafinerię tłuku

      • 0 0

    • Jesteśmy stacją recyklingu Europy. (1)

      Tak naprawdę to my jesteśmy ekologiczni, bo używamy dóbr, które zostałyby wyrzucone, zamiast kupować co chwilę nowe. Przecież ekoterrorystom powinno się to podobać

      • 15 1

      • asd

        to ludzie kupuja te wraki z zachodu i mowia ze jeszcze pojezdzi bo ma tylko 15 lat 150 tys przebiegu. super auto. problem w tym ze kazdy chce miec samochod ale nie kazdego stac... wiec na sile kupuja spawane z 4 rozbitych...

        • 3 1

    • Problem (2)

      Mamy ale nikt nie udowodnił .rze to auta sprawiły!

      • 5 2

      • (1)

        "rze" co ?

        • 6 1

        • Morze on tak uwarza?

          • 3 0

    • Mamy również Rafinerię , Siarkopol ,

      • 5 0

    • zapytaj o to fosfory siarkopol i rafinerie (1)

      • 38 5

      • To akurat prawda. Osobiście chyba wolałbym mieszkać przy ruchliwej drodze niż jednym z ww. zakładów.

        • 20 1

  • a dlaczego się wycofali? Bo wybory idą i PO robi po gaciach

    przypomnieli sobie że większość elektoratu naszego bogatego kraju nie jeżdzi jednak nowymi autami...

    • 1 0

  • wycinka filtrów (6)

    Polacy masowo wycinają filtry z nowych diesli! Jeśli restrykcje dla starych aut, to kontrola nowych pod tym kątem, albo czerwona plakietka.

    • 21 5

    • sprzedałem diesla

      gdy przestałem robić "trasy". Nie opłaca się jazda ropniakiem po mieście, w szczególności zimą.

      • 0 0

    • (3)

      a po ch.. są te filtry cząstek stałych bo wg mnie to genialny pomysł (wg jego twórców) na to by auto ciągle się psuło a naprawy zasilały grubymi milionami konta tych moto korporacyjnych szubrawców w jeździe miejskiej taki filtr można zarżnąć bardzo szybko a wymiana albo naprawa to setki8 albo tysiące zł dla jednego auta kogo w tym murzyńskim kraju 3 świata na to stać?

      • 8 5

      • I co, diesel to nadal taki dobry biznes? (1)

        Oszczędzasz na paliwie, to zapłacisz za filtr. Nauczcie się, że do miasta jest benzyniak, najlepiej z LPG.

        • 3 2

        • albo hybryda

          • 1 1

      • No i oczywiście, wielkie panisko kupi szrota, a potem żal mu na podstawowe naprawy eksploatacyjne, lepiej smrodzić smrodowozem...

        • 5 0

    • Jak ktoś na trasę nie jeździ to nie ma innego wyjścia.

      Powinni się jednak zastanowić przed kupnem auta.Dużo samochodów już ma uszkodzony filtr cząstek stałych zanim zostanie sprzedany samochód.Podobno odłączają lampkę informującą a jak klient wróci to wymienią na gwarancji bo przed sprzedażą na własny koszt ASO musi wymieniać.

      • 5 1

  • Polska kraj zaśmiecony i najbardziej szkodliwy dla środowiska!!! (6)

    Durne tłumaczenie,że nie zdążą opracować projekt.Jest to zwykłe mydlenie oczu.Od początku wiadomo,że Polacy masowo nie dbają o auta a w autach diesel wycinają DPF i FAP by nie mieć problemów i bardzo dużych kosztów naprawy auta.Nie lepsza jest sytuacja z benzyniakami które tak kopcą,że dziw bierze,że zostały dopuszczone do ruchu.Mylę się?Podyskutujmy kto i za ile naprawiał swoje auto zwłaszcza diesla i zobaczmy jaka jest prawda o nas samych.

    • 12 5

    • (5)

      Ja tylko za ostatni przegląd Panamery wydałem 46tys. zł. Standardowa procedura - wymiana ceramicznych hamulców, filtrów, płynów eksploatacyjnych itp. drobiazgi. Oczywiście wszystkie części oryginalne i naprawa w ASO, bo dbam o samochód i nie lubię druciarstwa. Jakieś pytania?

      • 2 2

      • jak sie nazresz zlota to twoje stolec nie bedzie cenne , - bedzie tylko stolcem z domieszka metalu szlachetnego

        • 0 0

      • 46tys zł ??? (3)

        Ten pojazd jest mniej wart jak 46tys zł .

        • 1 2

        • (2)

          Sprawdź sobie misiu ile kosztuje 3-letnia Panamera Turbo S. Obstawiam, że sporo więcej niż twoje mieszkanie. Potem sprawdź sobie ile kosztują różne materiały eksploatacyjne. A tak w ogóle trzeba być niezłym wieśniakiem, aby twierdzić, że jak pojazd jest wart "tyle i tyle" to się albo opłaca go serwisować albo nie opłaca. Dopóki w Polsce będą żyli tacy zaściankowi ludzie dopóty będzie w naszym kraju źle. Pewnie, prosty przykład - pojazd warty 2000zł to już nie zasługuje na komplet nowych opon za 1000zł? Moim zdaniem samochód trzeba należycie serwisować niezależnie od jego wartości czy wieku. Pomyśl zanim znowu napiszesz jakąś głupotę.

          • 1 1

          • A tak w ogóle trzeba być niezłym wieśniakiem żeby jeździć panamerą

            • 1 0

          • pomyśl ośle że nie wszystkim się tak powodzi by lekką ręką wydawać góry pieniędzy ale czy to znaczy że biedni ludzie często zależni od samochodu mają zdychać weź spierd..laj leszczu

            • 1 0

  • szkoda

    szkoda.poza tym co to za samochod ponizej '93 roku? powyzej 20letni - takie powinny wogole miec zakaz uzytkowania -chyba ze zabytkowe to nie.

    • 1 0

  • Lobby producentów i sprzedawców

    samochdów nie próżnuje. A takie proponowanie i wycofywanie się jest potrzebne, żeby się społeczeństwo oswoiło

    • 0 0

  • Kto wydaje przeglądy rejestracyjne??? (3)

    Chyba nie mechanicy ze stacji - tylko znajomi znajomych bez podpinania samochodów do urządzeń diagnostycznych. Ile trupów jeździ po ulicach, które w innych krajach nie przeszłyby żadnej diagnostyki.

    • 11 0

    • Samo sedno!

      • 0 0

    • (1)

      Daj spokój, temat rzeka. Należałoby się przyjrzeć niektórym stacjom diagnostycznym, które wbijają w DR pieczątki nie widząc nawet samochodu. Stąd tyle szmelców na ulicach - a to pordzewiałe progi, a to nadmierna emisja spalin/sadzy, a to rozklekotane zawieszenie i układ kierowniczy, a to brak geometrii i zostawianie czterech śladów na drodze.

      • 6 0

      • Ale ktoś chyba nadzoruje te stacje???

        • 2 0

  • Po centrum miasta na pieszo, a nie wszędzie blachosmrodami. (11)

    • 60 117

    • A polskiego to już w szkole nie uczyli?

      Albo po centrum, miasta pieszo, albo na piechtę! Niem takiego czegoś jak "na pieszo"

      • 0 0

    • Pedałuj dalej (5)

      Najlpeij po Grunwaldzkiej w godzinach szczytu mj Ty rowerowy dżihadysto

      • 21 16

      • (1)

        Widzę, że analfabetyzm się szerzy. Radzę sprawdzić w słowniku co oznacza "pieszo".

        • 2 5

        • idź w kij

          taki zwrot

          • 0 0

      • wzdluz Grunwaldzkiej masz sciezki (1)

        jakby bylo z 1/3 mniej samochodow, od razu by sie po nich lepiej jezdzilo

        • 3 3

        • ścieżki? to czemu terroryści pedalarze generują codziennie korki jadąc jezdnią?

          albo -ekolog pedalarz rowerowy jadący pod górę słowaka czy spacerową - a za nim sznur aut na 1 biebu - no super ekologicznie :) brawo!

          • 10 5

      • niedługo rowerzyści będą się wysadzać na obwodnicy

        żeby utrudnić ludziom życie jeszcze bardziej,
        celowo, złośliwie, specjalnie
        i na siłę,

        jak turbany!

        • 30 10

    • śmierdzieć to mogą spocone gacie rowerzysty po przejechaniu 30 km w upale

      ale na pewno nie moje czyściutkie, zadbane autko z klimatyzacją;).

      • 9 8

    • haha :) (1)

      "Na pieszo" :D

      • 3 3

      • nażarty

        morze

        • 1 1

    • ile masz lat dziecko?

      forum jest od 18 lat blachosmrodzie

      • 17 20

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane