• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

Wszystkie opinie

  • Haha, ale wałek. (1)

    • 24 5

    • Gdansk to naplyw ludzi z zad*pia pod ruskiej granicy zrobili tu studia i są bardzo ważni pomimo że jeszcze im słoma

      • 0 0

  • Parking kubaturowy przy UCK/GUMed

    A może warto jeden z tych parkingów zamienić na kubaturowy parking naziemny w okolicy UCK/GUMed? Na brak klientów raczej by nie narzekał.

    • 0 0

  • Bardzo sprytna argumentacja przeciw tym parkingom kubaturowym,

    bierze się jako wajchę drzewa. Te drzewa służą do niezatwierdzenia projektu. Wprawdzie wkręca się jeszcze tego konserwatora, ale tutaj zdecydowanie nasze piękne, bujne i samodzielne decyzyjnie drzewa, albo za przeproszeniem: kikuty drzew.
    Ale gwoli prawdy, po co studiuje się latami prawo na UG, no po co.
    A swoja droga parkingi kubaturowe to najlepsza forma rozwiązania problemu parkowania, tylko w tym wypadku miasto nie miałoby nic z tego i nie mogłoby ściągać haraczu po 5 zł za godzinę parkowania przy jezdni.

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    (39)

    W końcu jakieś dobre wiadomości z miasta! Pomysł budowy parkingów w ścisłym centrum, chory od samego początku. Parking na Jana z Kolna stoi wiecznie pusty. Ludzi brak. Jest parking przy urzędzie marszałkowskim. Styknie

    • 225 193

    • (13)

      Styknie? To zapraszam w sezonie na Długie Ogrody. Samych autokarów przebija się dziennie setki!!!

      • 33 33

      • czyli potrzebny jednak parking na autokary? :)

        • 0 0

      • ty byś pod Długą zrobił parking żeby spasiony brzuch nie musiał iść 500 metrów (4)

        albo może najlepiej ruch samochodowy na Długiej przywrócił bo przecież tam nie ma jak dojechać pod samego neptuna... na szczęście w Gdańsku władza myśli mądrzej niż w Gdyni i jest super deptak zamiast jak w Gdyni składowisko złomu na głównych ulicach po których nikt potem nie chodzi

        • 38 26

        • (2)

          Skąd jesteś bo odleciałeś totalnie? W Gdyni parkingi i ruch samochodów jest ograniczany do przesady. W Gdańsku jest względnie lepiej ale to tylko dzięki galeriom Madison i Forum.

          • 6 10

          • to chyba ty odleciałeś, gdzie w Gdyni ogranicza sie ruch? (1)

            chyba tylko po bulwarze można przejść się bez towarzystwa samochodów i to nie całym bo przecież na środku musi być parking

            • 8 2

            • Gdynia jest martwa

              Tam jest pusto, niewiele się dzieje. Wystarczy przejść się Świętojańską czy w okolicach Skweru. Komunikacyjnie słabo, zlikwidowali parkingi na końcu Skwerku czy pod teatrem, opłaty parkingowe wysokie i do bardzo późnych godzin - no i takie tego skutki. Zostali tylko lokalsi, którzy jak widać też niezbyt licznie "bawią się" na mieście. Po cholerę pchać się w takie miejsce jak ktoś mieszka w Gdańsku czy Sopocie? Może jeszcze kiedyś Rumia, Reda i Wejherowo przyjeżdżały, ale te miejscowości na tyle mocno się rozwinęły, że ktoś kto tam mieszka również nie ma powodów, żeby do Gdyni się teraz pchać. Zresztą, wystarczy pogrzebać trochę w internecie - już od paru lat krąży stwierdzenie "Gdynia Sosnowcem Północy" - i nie ma się z czego cieszyć....

              • 4 2

        • To raczej WKZ pomyślał mądrzej i władza na razie się wycofała z pomysłu.

          • 10 4

      • (4)

        Przecież napisalem- parking kubaturowy w sezonie na Jana z Kolna stoi pusty. Ten przy urzędzie marszałkowskim też

        • 13 5

        • Przy urzędzie jest pełen

          • 1 0

        • Bo postawiono go tam gdzie jest niepotrzebny

          I tyle

          • 4 1

        • Nie (1)

          Ten przy urzędzie marszałkowskim nigdy nie jest pusty.

          • 5 7

          • Za to brzydki jest i zasłania jeden z efektowniejszych ceglanych budynków w Śródmieściu.

            • 11 1

      • to trzeba wyrzucić autokary za miasto

        • 7 7

      • Raczej więcej niż setki. Nie mówiąc o autach osobowych.

        • 17 5

    • Czytaj ze zrozumieniem: podziemne (7)

      Parkingi podziemne mają głęboki sens. I to szczególnie w centrum miasta. W Gdańsku brakuje tego typu obiektów, a wystarczy przyjrzeć się rozwiniętym miastom takim jak Duesseldorf czy Berlin by zrozumieć dlaczego ma sens budowa podziemnych parkingów w centrum miasta:
      1. Nie przeszkadzają pieszym
      2. Nie przeszkadzają innym uczestnikom ruchu
      3. Nie zabierają miejsca w centrum
      4. Istotnie rozładowują zatłoczone ulice w centrum miasta.
      Gdańsk co roku jest okupowany przez turystów odwiedzających Jarmark Dominikański i na drogach w centrum dzieje się wtedy armageddon parkingowy. Mandaty straży miejskiej tylko wkurzając turystów, nie odholowuje się samochodów blokujących chodniki, a zwężone jezdnie nie służą ani przejeżdżającym, ani turystom.

      Dlatego popieram budowę podziemnych parkingów.
      P.S. Mogą one także służyć jako schrony w czasie wojny.

      • 27 17

      • (2)

        Zwłaszcza, że zarówno Berlin, jak i Dusseldorf to miasta portowe i leżące na nośnych gruntach, nieprawdaż?

        • 10 5

        • Barcelona miasto portowe i jest tam mnóstwo parkingów podziemnych w ścisłym centrum

          • 0 0

        • Antwerpia i Walencja miasta portowe i w centrum i niedaleko portu mają parkingi podziemne

          • 11 2

      • Jak kierowca zrozumie, że za parkowanie w centrach się płaci, to sens będzie miało (1)

        W samym centrum Gdyni masz parking na 199 pojazdów i wieczny lament, że nie ma parkingów. Jak społeczeństwo dojrzeje, można budować. Tak szkoda pieniędzy, by wiatr hulał.

        • 8 6

        • Byłeś ty na tym parkingu na 199 pojazdów?

          W sezonie jest zapchany po kokardę, widać że tam nie zaglądasz.

          • 3 0

      • (1)

        Większość miast w Hiszpanii w ścisłych centrach, w zabytkowych dzielnicach ma parkingi podziemne. Niektóre miasta jak np. Osolo całą komunikacje w centrum sprowadzili pod ziemię. Mieliśmy niestety pecha bo w kluczowym momencie konserwatorem zabytków mianowano gościa o mentalności konserwatora hydraulika.

        • 13 5

        • Większość hiszpańskich miast na wybrzeżu to pas nadmorski wybetnowany hotelami i apartamentowcami.

          Panie trawa zielona.

          • 6 0

    • przeciez ten parking na Jana z Kolna stio pośrodku niczego. (1)

      Stamtąd ludzie pracujący w centrum i turyści na Długą mają niemal 2km, a to 20 min pieszo. Zbyt daleko by iśc jako rodzina z dziećmi, lub by dwa razy dziennie w śniegu i deszczu iść tam po pracy i z pracy. Ten parking odżyje, gdy powstaną wokół niego jakieś usługi, a na razie stoi na wygwizdowie i może ktoś kto idzie na imprezę do Stoczni tam postawi auto.

      • 5 2

      • parking

        a co parking może na Długim Targu ??? ma być . Lokalizacja Jana Z Kolna jest turystycznie super , wychodzisz z parkingu i zaczynaz zwiedzanie pomnik stoczniowców , ecs , muzeum IIwś , a za zkretem nabrzeże i stare miasto . Czego chcesz więcej ,

        • 4 1

    • W wielu rozwiniętych krajach parkingi podziemne w centrum są normą.

      W Hiszpanii każde większe miasto je ma.

      • 3 1

    • no tak lepiej tereny deweloperce przekazać co nie?

      • 2 0

    • Pierwszy (8)

      Szkieletor jak dla turystów i tubylców jest za daleko od centrum dlatego świeci pustkami

      • 31 18

      • parking (1)

        co mieli go postawić na długim targu ????

        • 7 0

        • Nie

          Pod Targiem Węglowym

          • 1 1

      • (3)

        Dawna pętla przy Jana z Kolna to jest dla Ciebie za daleko?

        • 22 8

        • Dawna pętla byla dla stoczniowców

          Teraz jest wszędzie daleko z tamtąd

          • 5 1

        • Tak!! A co?? Nie wolno??

          • 10 9

        • zależy do dokąd i w jakim celu

          • 14 1

      • Ten szkieletor należy zabudować, poprawić dojazd. Po lekkiej zabudowie duży świetlny napis. Ppzatym5pl zabudowie terenów postoczniowych ten parking będzie cieszył się powodzeniem dużo większym. Tylko na miły Bóg, poprawić estetykę !!!

        • 21 5

      • Brak informacji np. świetlnych tablic na rogatkach miasta. A sam wjazd na ten parking nie jest ciekawy. Niektórzy mają z tym problem!

        • 26 1

    • Chory?

      Na pewno nie z perspektywy mieszkańca Śródmieścia, który co dzień szuka miejsca do zaparkowania swojego auta pod własnym domem.

      • 4 0

    • Bo lokalizacja jest do niczego, proste

      • 1 3

    • (1)

      Parking na J.z Kolna jakie to ścisłe centrum?? Ogarnij się!!!

      • 15 23

      • Tak. 20min spacerem pod Neptuna. Kilka minut na dworzec glowny

        • 14 4

  • Dosłownie są Autobusy i Tramwaje

    • 0 0

  • Ile kosztowało to miasto? (1)

    Ile wydaliśmy na całą procedurę? Ile kosztowało nas zerwanie umowy, itp. Nigdzie na świecie nie buduje się parkingów w centrum tak pięknego i zabytkowego miasta. To był poroniony pomysł.

    • 3 2

    • Byłeś kiedykolwiek poza Polską?

      Oczywiście, że się buduje.

      • 0 0

  • Jaka karę umowna zapłacimy? (1)

    Skoro miasto zrywa kolejne plany? Ile pieniędzy zostało łącznie z kara umowna wydane na parkingi które nie powstaną?

    • 7 1

    • Tyle ile chciałeś

      • 0 0

  • Do wszystkich cieszących z braku parkingów (4)

    Turyści, którzy wspierają budżet miasta i istniejących tu przedsiębiorstw, zostawiając tu niemałe pieniądze, nie przyjadą sobie na rowerze albo nie przejdą na piechotę setek czy nawet tysięcy kilometrów. Gdańsk to nie jakieś miejsce pielgrzymek. Jak chcecie by były jakiekolwiek inwestycje (nawet te ekologiczne) to najpierw trzeba zadbać o to, by były na nie pieniądze.

    • 16 7

    • (1)

      Jak o mnie chodzi, liczba turystów może się zmniejszyć o połowę. Tylko zabierają mieszkania w centrum, a zyski z tej turystyki idą do prywatnych kieszeni. A koszty ponosimy my wszyscy.

      • 0 0

      • Komu zabierają mieszkania? XD Co ty bredzisz??

        Chodzą turyści i prawowitych mieszkańców wyrzucają?

        • 0 0

    • Większość turystów zostawiających duże pieniądze przybywa przez lotnisko (1)

      A z Kwidzyna i Bydgoszczy dojeżdża szybki pociąg do samego centrum. Więc nie wiem dla jakich turystów chcesz budować te parkingi, ale zapewniam, że jak powstaną to turysta tam nie zaparkuje, bo będą 100%
      zajęte między 8 a 17

      • 1 2

      • Jaki szybki pociąg dojeżdża ci tu z Kwidzyna?

        • 1 0

  • Kolo stadionu jest około 1000 miejsc parkingowych mozna tam zostawic samochód i dojechac do centrum tramwajem (4)

    • 8 14

    • W Lęborku też jest parking.

      Możesz tam zostawić samochód i dojechać SKM.

      • 0 0

    • I trzykrotnie zwiększyć sobie czas dojazdu

      • 0 0

    • To chyba z pół godziny zajmie

      • 1 0

    • najlepiej wodolotem.

      • 3 0

  • Projekty (2)

    Ile kasy przepuścili na projekty?

    • 26 5

    • Przepuścili tylko dlatego, że nie chciałeś

      Jakbyś chciał to by były spożytkowane

      • 0 0

    • O to chodzi im Sycylia od czasów Budynia

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane