• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • A propos kubaturowych parkingów. Zabudować "szkieletor" na Jana z Kolna tak jak przy Urzędzie Wojewódzkim! Ten wygląd to wstyd dla miasta i ich mieszkańców.

    • 13 9

  • Ufff (1)

    Pomysly betonowych wladz upadaja

    • 40 33

    • Ty masz zabetonowany mózg! Mniej TVP info może beton skruszeje?

      • 2 7

  • Rządzi ruch Nic dla Gdańska (3)

    Czas zrezygnować z Dulkiewicz i spółki!

    • 35 22

    • (2)

      Pani Dulkiewicz jest najlepszą prezydentą. Odwal się od niej.

      • 3 15

      • Kiedyś była dulszczyzna (1)

        Teraz jest dulkiewiszczyzna!

        • 5 5

        • Słabe! Nawet twój idol Suski, albo Sasin mają lepszy aczkolwiek też głupkowaty dowcip.

          • 3 2

  • Zrobi się w miejsce parkingu "pato osiedle" i urzędnicy będa skakać z radości.

    Razem z kolegą deweloperem...

    • 24 3

  • Może miasto pójdzie za ciosem (1)

    i podejmie decyzję w jaki sposób planuje wykorzystać te przestrzenie, bo coś się boje, że przez kolejne 15 lat nic się tam nie wydarzy.

    • 22 8

    • Oddadzą deweloperom albo na galeryjkę

      Kolejne super mega hiper wyjątkowe centrum handlowe zwane galerią gdzie nawet żywego krzaka nie ma albo dla developerki gdzie stałych mieszkańców jest 30% reszta to firmy albo nowobogaccy inwestorzy z Pierdziszewa Górnego

      • 9 2

  • Elegancko (1)

    Zaraz bedzie Fala i bedzie mozna tramwajem pięknie dojechać do centrum na nie wiadomo jakim bilecie

    • 44 17

    • Wiadomo, na jakim

      Na jednorazowym, który trzeba będzie "odklikać" za każdym razem, gdy tramwaj/autobus się zatrzyma;). Bo jak nie, to nie pozwolą wysiąść...

      • 18 0

  • całe szczęscie

    największym nieporozumieniem byłyby parking na podwalu staromiejskim - w sezonie korki jak w koło centrum handlowego w święta, każdego dnia by były

    • 25 13

  • (1)

    Dziękuję, o Wielki Lucyferze, że na chwilę wróciłeś im rozum. Ave!

    • 33 57

    • Wybacz mu Panie, bo nie wie co czyni..

      • 7 4

  • Super

    Dajcie im wszystkim zaparkować w ścisłym starym mieście... Tak żeby mogli widzieć Neptuna wysiadając już z samochodów.

    • 58 20

  • Bardzo dobra wiadomość.

    • 44 42

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Raport z Trójmiasta

Byłeś świadkiem niezwykłego zdarzenia? Dodaj raport

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jak nazywa się impreza, organizowana na Pomorzu, która promuje zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym?

 

Najczęściej czytane