• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • To pokazuje jak nieopłacalne jest posiadanie samochodów (1)

    Obecnie mamy jakąś kuriozalną sytuację że tzw. "właściciele" pojazdów mając prywatne korzyści z ich posiadania, a związane z tym olbrzymie koszty są "uspołeczniane", czyli stara kapitalistyczna zasada prywatyzacji korzyści i uspołeczniania kosztów.

    Jednym z największych kosztów posiadania pojazdu, zwłaszcza w mieście, znacznie przewyższają koszty zakupu czy eksploatacji.

    Sprawa pojazdów w mieście jest prosta - każdy powinien mój je mieć, pod warunkiem że trzyma je sobie na prywatnym terenie - swoim bądź wynajętym od prywatnego właściciela.

    Żadnych publicznych miejsc, żadnych stref parkowania.

    Jedynie parkingi - płaskie, podziemne, kubaturowe, zbudowane przez prywatnych inwestorów na prywatnym gruncie, za prywatny kredyt bankowy i podnajmowane kierowcom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

    Wtedy by się okazało że trzymanie pojazdu jest znacznie droższe niż jego zakup czy bieżące utrzymanie i to naturalnie przetrzebiłoby ilość pojazdów zapychających nasze miasta.

    • 1 3

    • Słuszna racja

      To samo można by rozciągnąć na komunikację miejską: żadnych dopłat z kasy samorządowej, cena biletów ma być taka, żeby pokryła w pełni koszty osobowe, taboru, infrastruktury i inne. Komunikacja prowadzona przez prywatnych inwestorów na prywatnych drogach, za prywatny kredyt bankowy i sprzedawana pasażerom za stawki dające inwestorowi zwrot poniesionych kosztów i zysk z inwestycji.

      • 2 0

  • Presja ma sens - szczególnie gdy zbliżają się wybory. Brawo mieszkańcy Gdańska - to Wasza wygrana

    To nie jest tak że urzędnicy poszli po rozum do głowy - dla nich liczy się tylko beton i developerka. To mieszkańcy Gdańska zablokowali te projekty. Brawo Wy!

    • 1 0

  • nie dał w łape i sprawa sie rypła.gdańsk.miasto dalej bez parkingów.

    • 1 0

  • Można inaczej

    Jeśli mają być parkingi wielkogabarytowe to tylko z obsługą lub ochroną inaczej zaczną się w nich zalęgać lumpy, a więc i nasilać kradzieże np. katalizatorów. Tak jest w wielu miastach na Zachodzie Europy gdzie stoją puste, zdewastowane przez chuliganów wielopoziomowe parkingi, ale u nas może być inaczej, jak np. w Wenecji czy w Barcelonie. Za coś chyba płacę, a nie tylko za parking z tabliczką - płatny niestrzeżony. No i ludzie maja pracę.

    • 1 0

  • Gdańsk to nie Radom. Tu w sezonie jest pół miliona turystów.

    Oni nie przyjadą a parking podmiejski i nie przesiądą się do pociągów z wózkami, torbami, rodzinami, by zwiedzić centrum Gdańska.
    Takie parkingi są w każdych turystycznych miejscowościach i w dużych miastach. Są drogie, ale zarabiają na siebie.
    A tu mamy niedasism...

    • 3 0

  • Stworzenie jednego parkingu nie rozwiaże problemu , a stworzy kolejny - korki na dojeżdzie i wyjeżdzie - trzeba stworzyć sieć p

    , po analizie gdzie jest najwięcej parkujacych . Tylko takie działanie może przynieść rozwiazanie problemu !!!!!!

    • 0 1

  • To, czego brakuje, to parkingu kiss&ride pod dworcem głównym PKP w Gdańsku.

    Chcesz odebrac rodzinę przyjeżdżającą pociągiem do centrum, chcesz spokojnie wysiąść gdy ktoś ciebie podrzuci byś dalej pojechał pociągiem, chcesz może zostawić auto na godzinę i pomóc chorej mamie dostać się na peron po schodach, bo nie ma wind.. I nie masz jak i gdzie zostawić auta, bo ten kikut parkingu, który tam jest, mało iż jest piekielnie drogi to jeszcze malutki.

    • 3 0

  • I jak zwykle nie pasujace opinie wyleciały

    • 2 0

  • Na pewno nikt nie kierował się protestami ani sugestiami mieszkańców. Jak zwykle poszło o kasę.

    • 3 0

  • (1)

    Jak dla mnie może powstać parking 20 piętrowy, 10 pięter pod ziemią i 10 nad ziemią. W centrum Gdańska jedna taka budowla rozwiązała by problem na długo. Parking koniecznie płatny z opcją abonamentu na miejsce.

    • 6 3

    • Będzie stał pusty, jak na Jana z Kolna

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka trójmiejska firma jest przedstawicielem marki MINI?

 

Najczęściej czytane