• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku

Michał Brancewicz
23 stycznia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (339)
aktualizacja: godz. 15:40 (23 stycznia 2023)
Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie. Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.

Gdańsk oraz firma Immo Park podjęły decyzję o zakończeniu umowy w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego, która obejmowała budowę jednego naziemnego i trzech podziemnych parkingów w Śródmieściu. Wygląda na to, że pomysł, który narodził się ponad 15 lat temu, nie zostanie nigdy zrealizowany. Może to dobrze, bo budził wiele kontrowersji.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


AKTUALIZACJA, godz. 15:40



W sprawie parkingów miasto wystosowało oficjalny komunikat.

- Wpłynęły na to w szczególności takie czynniki jak: sytuacja makroekonomiczna, konieczność ochrony drzew w części lokalizacji, a także uwagi do projektu zgłaszane przez lokalne społeczności. Dodatkowym elementem były też trudności dotyczące pozyskiwania odpowiednich zgód i decyzji konserwatorskich w zakresie, jakim założono projekt na etapie procedury przetargowej - wyjaśnia Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Nie bez znaczenia pozostaje również wprowadzona w międzyczasie regulacja polityki parkingowej miasta, której przykładem jest Śródmiejska Strefa Parkowania wprowadzona w 2020 roku czy propozycja Park&Ride w czasie trwania wysokiego okresu turystycznego. Rozwiązania te wpłynęły na poprawę sytuacji związanej z brakiem miejsc parkingowych w Śródmieściu.

Pomysł sprzed 15 lat



W Gdańsku powinny powstać podziemne parkingi?

Po raz pierwszy o pomyśle sprowadzenia aut pod ziemię w centrum miasta pisaliśmy we wrześniu 2007 r.

Po wielu perypetiach, 11 lat później, miasto w końcu znalazło inwestora - firmę Immo Park Gdańsk, która jest częścią Grupy Mota Engil. Budowa miała być realizowana w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. W planach były cztery parkingi w sumie na 1,2 tys. aut.

Cztery lokalizacje parkingów:



  1. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska - 260 miejsc (parking podziemny)
  2. Podwale Staromiejskie zobacz na mapie Gdańska - 337 miejsc (parking podziemny)
  3. Targ Węglowy zobacz na mapie Gdańska - 112 miejsc (parking podziemny)
  4. Długie Ogrody zobacz na mapie Gdańska - 493 miejsca (parking naziemny)

Wówczas mowa była o tym, że ich powstanie kosztować będzie 166 mln zł, a miasto dołoży 41 mln zł.

Parkingi w Trójmieście



  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
  • Tak miał wyglądać naziemny parking przy Długich Ogrodach. Jednak ani on, ani inne podziemne parkingi, które miały powstać w centrum Gdańska, nie zostaną zrealizowane. Miasto wycofuje się ze współpracy z prywatnym inwestorem w tej sprawie.
Jako pierwszy powstać miał naziemny parking przy Długich Ogrodach. Ten budził chyba najmniej kontrowersji, ale i tak zarzucano, że przypomina "szkieletora", jaki powstał obok pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna.

W 2019 r. inwestor zaprezentował wizualizację piętrowego obiektu.

Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku

W międzyczasie oprotestowano pomysł budowy podziemnego parkingu w kolejnej lokalizacji, czyli pod Podwalem Staromiejskim. Był on krytykowany z wielu stron. Zarzucano mu, że będzie wymagał wycinki drzew oraz że zakłóci poziom wody w tej części Śródmieścia Gdańska, co może zagrozić stabilności wielu historycznych budynków.

Budowa została ostatecznie zablokowana przez wojewódzkiego konserwatora zabytków, co mieszkańcy oraz działacze miejscy przyjęli z dużym zadowoleniem.

Decyzja środowiskowa i nic poza tym



W czasie pandemii temat parkingów kubaturowych przycichł zupełnie. Jednak kilka dni temu, 16 stycznia 2023 r., pojawiła się decyzja środowiskowa dla budowy parkingu przy Długich Ogrodach. To niezbędny dokument z wytycznymi, których spełnienie pozwala ubiegać się o pozwolenie na budowę.

Wydawało się zatem, że budowa przynajmniej tego obiektu wkrótce się rozpocznie. Nic z tego.

Jak dowiedzieliśmy się nieoficjalnie, urzędnicy wkrótce wypowiedzą umowę firmie Immo Park. Przynajmniej na ten moment ta inwestycja jest dla miasta nieopłacalna.

Opinie (339) 2 zablokowane

  • (5)

    Na Długich Ogrodach powinien powstać parking podziemny. Kubaturowy w tym miejscu nie ze względu na ograniczoną przyszłą zabudową. Kubaturowy niedaleko np. na Miałkim Szlaku. Generalnie parkingów jest za mało. W sezonie letnim znalezienie wolnego miejsca graniczy z cudem.

    • 25 10

    • (3)

      Z Dlugich Ogrodow powinny zniknac auta

      • 7 3

      • (2)

        Zgadzam się w 100 %. Powinny zniknąć z ulicy. Natomiast nic nie szkodzi wybudować parking podziemny z wjazdem już od ul. Elbląskiej!

        • 2 1

        • Ale na terenie Ptuszcza Gdańskiego.

          • 0 1

        • Tak jest, zrobić parking podziemny w tym miejscu, a u góry rozległy park zamiast tego asfaltowego placu. To byłaby najlepsza zmiana tej dekady w Gdańsku.

          • 1 0

    • Najmądrzejszy głos w całej tej dyskusji. Szkoda, że można tylko pomarzyć, że miasto zrealizuje tak rozsądną i praktyczną inwestycję.

      • 1 0

  • "działacze miejscy przyjęli z zadowoleniem" (2)

    no, to najważniejsze.

    • 22 4

    • z zadowoleniem przyjęli to także kumaci mieszkańcy (1)

      • 4 5

      • tak tak, każdy kiedyś miał takiego "kumatego" sąsiada

        co to sam nie pożyje i innym nie da ale na złość zrobić i owszem

        • 2 1

  • Parkingi kubaturowe są bardzo potrzebne (4)

    ale nie w centrum, tylko przy drogach głównych dookoła centrum, jak Podwale Przedmiejskie, Okopowa czy Wały Piastowskie. Kiedyś w tych granicach zamykało się miasto Gdańsk i jest to naturalny dystans możliwy do komfortowego przejścia pieszo. Dzisiaj Gdańsk się rozrósł, ale dzięki parkingom kubaturowym obecni gdańszczanie mogą część trasy pokonać samochodem i pieszo przejść taki dystans, jak dawni gdańszczanie chodzili ze swoich domów. A jako że w mieście brakuje ziemi to trzeba budować parkingi kubaturowe.

    • 18 15

    • Wszystkie ullice które wymieniłeś to część historycznego centrum (3)

      A zwłaszcza tzw. "Podwale Przedmiejskie" to koncept z PRL-u, gdzie nie liczono się z historią ani zabytkowym układem urbanistycznym

      • 5 3

      • Żadna z tych ulic nie jest częścią historycznego centrum (2)

        W miejscu wszystkich tych ulic były fosy, a więc były to tereny poza murami miasta. Poza tym nie wiedziałem że już w XIV wieku znano koncepty z PRLu, już wtedy miasto było podzielone murem i fosą właśnie wzdłuż Podwali Przedmiejskich

        • 2 3

        • (1)

          Bzdura. To były fosy wewnętrzne.

          • 0 2

          • Jakie fosy wewnętrzne? Między Podwalem Przedmiejskim (gdzie była fosa) a ul. Za Murami wciąż masz fragmenty muru z XIV wieku

            Ten mur otaczał całe miasto a od południa można było przejść tylko przez jedną z trzech bram - Żabią, Na Zbytkach lub Kotwiczników. Czyli "podział miasta" Podwalami Przedmiejskimi to fakt historyczny, który zawdzięczamy XIV-wiecznym Krzyżakom a nie "blachosmrodziarzom z PRLu".

            • 3 0

  • Zrobi się w miejsce parkingu "pato osiedle" i urzędnicy będa skakać z radości.

    Razem z kolegą deweloperem...

    • 24 3

  • A propos kubaturowych parkingów. Zabudować "szkieletor" na Jana z Kolna tak jak przy Urzędzie Wojewódzkim! Ten wygląd to wstyd dla miasta i ich mieszkańców.

    • 13 9

  • poproszę o przeniesienie urzędu wojewódzkiego i sądów rejonowego, okręgowego i apelacyjnego oraz szpitala Kopernika poza (3)

    w jakieś miejsce, gdzie będzie można dojechać i zaparkować samochodem- najlepiej poza Gdańsk, żebyście nie musieli znosić widoku osób niegdańszczan i samochodów z rejestracjami nieGD To są instytucje które obsługują mieszkańców całego województwa, a nie tylko drobną grupę która może podjechać tramwajem albo hulajnogą. Knajpy i sklepiki nad Motławą przebolejemy, nie będziemy się pchać gdzie nas nie chcą.

    • 25 14

    • (2)

      Do Urzędu Wojewódzkiego podviągnęli Ci SKM. Tuż obok jest tramwaj i autobusy. Jeszcze za mało?

      • 2 4

      • skm jeździ tylko po dolnym tarasie

        • 2 0

      • powiedz to mieszkańcom Gdańska Świbna albo Osowej

        Kształt sieci transportu publicznego w Gdańsku jest całkowicie niekonkurencyjny wobec samochodu osobowego

        • 3 0

  • Na Dlugich Ogrodach wystarczy stanac na srodku chodnika i zadna SPP nie obowiazuje. Ta ulica to dramat

    • 18 2

  • Teraz się nagle o drzewa martwią (4)

    Hipokryzja i bezczelność urzędników przekracza ludzkie pojęcie. Postawcie tam apartamenty, a ich mieszkańcy niech chodzą piechotą.

    • 27 5

    • hipokryzja mieszkańców uzależnionych mentalnie od samochodów przechodzi ludzkie pojęcie (3)

      jak chcesz korzystać z samochodu, ponoś pełne koszty twoich zachowań transportowych. Przestań prywatyzować korzyści i uspołeczniać koszty swoich zachowań.

      • 3 5

      • Nie dość że ponoszę pełne koszty moich, to jeszcze finansuję 70% twoich zachowań transportowych

        • 3 2

      • twoja ideologia antysamochodowa poraża. Najlepiej dowalić posiadaczom samochodów. Tylko, że w Polsce zarejestrowanych jest 24 milionow samochodów. Są to działania przeciw większości społeczeństwa, które podziekuje za to niebawem przy urnach

        • 2 1

      • Równie dobrze niech rowerzyści płacą za ścieżki rowerowe które powstały przez rozebranie linii kolejowych. Za ich opłaty będzie można walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym

        • 0 0

  • (1)

    Korki raczej generują ludzie, którzy jeżdżą na co dzień.

    A ja mam potrzebę raz w roku pojechać do um, uw, zusu czy innej instytucji w centrum. Chciałbym móc zaparkować niedaleko, zapłacić ile trzeba, załatwić sprawę w godzinę i wrócić. Chętnie robię to 11-13, kiedy korków zasadniczo nie ma.

    Także ten, warto sobie odpowiedzieć na pytanie kto tu jest dla kogo.

    • 23 8

    • Pojedź komunikacją zbiorową.

      • 0 2

  • (1)

    Możemy tu sobie dyskutować o plusach i minusach takich parkingów, możemy sobie naubliżać w komentarzach, jak to jest ostatnio w zwyczaju, ale sprawa jest prosta. Kasy nie ma, ale można jeszcze na tym zarobić oddając po taniości działki patodeweloperom.

    • 23 3

    • Faktycznie kolejny spokojny, zrównoważony tekst "bezdomnego".

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane