• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie opłat za parkowanie dla motocyklistów w Gdańsku?

Krzysztof Koprowski
27 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
aktualizacja: godz. 12:13 (27 lutego 2020)
Opłaty za postój w SPP dla motocykli w największych miastach oraz Trójmieście. Opłaty za postój w SPP dla motocykli w największych miastach oraz Trójmieście.

Pod koniec czerwca wejdą w życie nowe ceny opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania w Gdańsku. Nowością jest wprowadzenie opłat dla motocyklistów, co jest rozwiązaniem rzadko spotykanym w Polsce i na świecie. Włodarze przekonują, że ma to wymusić większą rotację na miejscach postojowych, ale na dzień przed sesją wpłynęła autopoprawka, która przywraca bezpłatny postój dla jednośladów.



Aktualizacja godz. 12:13: Radni przyjęli uchwałę ws. zmian w Strefach Płatnego Parkowania wraz z uwzględnieniem autopoprawki zwalniającej z opłat motocyklistów. Za głosowało: 22 radnych, przeciw: 11 radnych, nikt nie wstrzymał się od głosu.

Sprawa dotycząca motocyklistów nie wzbudziła kontrowersji wśród radnych. Do tematu autopoprawki odniósł się jedynie Cezary Śpiewak-Dowbór, przewodniczący klubu radnych Koalicji Obywatelskiej, tłumacząc potrzebę jej uwzględnienia.

- W naszym przekonaniu idealną sytuacją byłoby, gdyby jak najwięcej osób zrezygnowało z samochodów i przesiadło się na komunikację miejską czy rowery. Uważamy jednak, że możliwość skorzystania ze stawki zerowej dla motocykli jest zrobieniem połowy kroku do przodu - zdecydowanie lepiej jest wyeliminować samochód i wprowadzić w to miejsce motocykl niż pozostawić samochód. Motocykle nie tworzą takich korków, jak auta i nie zajmują takiego obszaru do parkowania - argumentował przewodniczący klubu KO.

Czy motocykliści powinni płacić za postój w Strefach Płatnego Parkowania?

Wśród dziesięciu największych polskich miast obecnie opłaty za postój w Strefach Płatnego Parkowania dla motocyklistów są pobierane wyłącznie w Białymstoku. W Trójmieście takie rozwiązanie wprowadzono dotychczas w Gdyni.

Należy przy tym dodać, że w 2018 r. stolicy Podlasia, planowano znieść taki obowiązek ale podczas sesji tamtejszej rady miasta rozgorzała dyskusja na temat zajmowania miejsc przez... motocykle z koszami (bocznymi wózkami) dla pasażerów, znane przede wszystkim z kronik wojennych. Ponadto pojawił się wątek zwolnienia z opłat także innych kierowców, a ostatecznie cały projekt został cofnięty do odpowiednich komisji.

Zupełnie inaczej sytuacja wyglądała we Wrocławiu. Tutaj w 2013 r. zniesiono opłaty dla motocyklistów, tłumacząc to m.in. promocją alternatywnego środka lokomocji wobec samochodów, który zajmuje zdecydowanie mniej miejsca dla transportu jednej-dwóch osób.

W Warszawie natomiast kilka dni temu dopuszczono jazdę motocyklami po wszystkich buspasach. Dotychczas było to możliwe tylko na wybranych ulicach.

Czytaj też: Kto może korzystać z buspasów w Trójmieście

Na jednym miejscu parkingowym potrafi się zmieścić nawet kilka skuterów o pojemności 125 ccm. Na jednym miejscu parkingowym potrafi się zmieścić nawet kilka skuterów o pojemności 125 ccm.

Gdańsk idzie "pod prąd" ze zmianami



Gdańsk na początku lutego postanowił podjąć działania odwrotne - zrównać opłaty dla posiadaczy motocyklistów i skuterów z właścicielami samochodów w identycznym wymiarze cenowym - zarówno znowelizowanych stawek godzinowych, jak i opłat i zasad wydawania abonamentów.

- Miasto powinno promować komunikację miejską, rowerzystów, ale także inne mniej przestrzennochłonne rozwiązania komunikacyjne, jak właśnie skutery i motocykle. Szczególnie, że ich posiadacze często parkują w miejscach, które i tak pozostają niewykorzystane np. obrębie przewężeń jezdni, na opaskach jezdni lub pomiędzy drzewami, gdzie jest za mało przestrzeni na zaparkowanie autem - krytykuje działania miasta Karol Spieglanin, prezes stowarzyszenia Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej.

Salony i sklepy motocyklowe w Trójmieście i okolicach


Popularny sposób parkowania niewielkich i lżejszych jednośladów w SPP. Popularny sposób parkowania niewielkich i lżejszych jednośladów w SPP.

Miasto: motocykliści blokują miejsca dla kierowców aut



Włodarze i urzędnicy tłumaczą pomysł zmniejszeniem liczby miejsc do parkowania po obowiązku ich wyznaczania oznakowaniem poziomym.

- Pojazdy jednośladowe i motocykle wielośladowe (...) w powyższych okolicznościach zaczęły stanowić istotny element ograniczenia rotacji pojazdów, a ich kierowcy zostali wyposażeni w możliwość udowodnienia wniesienia opłaty w SPP w drodze elektronicznej - czytamy w uzasadnieniu projektu uchwały.
Wspomniana system elektroniczny to nowy obowiązek wprowadzania numerów tablic rejestracyjnych bezpośrednio w parkomatach, w efekcie czego wyeliminowany zostanie problem z pozostawieniem potwierdzenia wniesionej opłaty na motocyklu. Możliwa cały czas jest także płatność przez telefon komórkowy.

Trójmiejscy motocykliści wnioskują o zmiany w uchwale



- Pomysł obciążenia posiadaczy jednośladów opłatami parkingowymi takiej samej wysokości jak samochodów, bardzo nam się nie podoba - przyznaje Dorota Świeżawska z Trójmiejskiego Stowarzyszenia Motocyklowego - Mieliśmy informację o takich planach sporo wcześniej i przeprowadziliśmy już rozmowy jako TSM, reprezentując motocyklistów, z Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni w Gdańsku, ponieważ ta instytucja jest twórcą zmian w Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku. W wyniku tych rozmów, spokojnie czekamy na obrady Rady Miasta Gdańska.
Parkowanie w poprzek miejsc postojowych, aby nie zabierać przestrzeni dla kierowców aut. Parkowanie w poprzek miejsc postojowych, aby nie zabierać przestrzeni dla kierowców aut.

Autopoprawka uchwała przywracająca bezpłatny postój



Niewykluczone, że to właśnie działacze TSM przekonali ostatecznie włodarzy i urzędników do wniesienia autopoprawki do projektu uchwały. Została ona zgłoszona zaledwie dzień przed sesją. Zgodnie z jej treścią wobec motocykli, czterokołowców i czterokołowców lekkich zastosowanie będzie miała stawka zerowa opłat, czyli zwolnienie ich posiadaczy z opłat w SPP.

- Obszerność zmian wprowadzonych uchwałą w założeniu skutkować będzie zwiększeniem ilości wolnych miejsc parkingowych. Nie powinna to być jednak zbyt gwałtowna reorganizacja, lecz sukcesywne wprowadzanie przekształceń. Pojawieniu się nadmiernych niewykorzystanych przestrzeni, które mogłyby być następstwem wykreślenia z podmiotów upoważnionych do stosowania zerowej stawki opłat dla pojazdów jednośladowych i motocykli wielośladowych, można zaradzić przesunięciem powyższego rozwiązania do ewentualnego następnego etapu zmian - czytamy w uzasadnieniu autopoprawki.

Ostateczna decyzja radnych w czwartek



Czy taka uchwała wraz z autopoprawka znajdzie poparcie wśród radnych? Tego dowiemy się podczas czwartkowej sesji. Przedstawiciele Urzędu Miejskiego zapewniają jeszcze przed jej rozpoczęciem, że motocykliści nie muszą się obawiać zmian związanych z SPP.

- Motocykle nie będą objęte opłatą ani w SPP ani w Śródmiejskiej SPP. Będzie zapis jak do tej pory, że są zwolnione z opłat - zapowiada Joanna Bieganowska z Referatu Prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Czytaj też: Motocyklisto, popraw swoją technikę jazdy

Przejazd Mikołajów na motocyklach w grudniu 2019 r.

Miejsca

Opinie (93) 2 zablokowane

  • Motocykliści powinni płacić połowę stawki (8)

    Nie powinno udostępniać bezpłatnych miejsc parkingowych posiadaczom motocykli

    • 19 115

    • Już jad lejesz? (2)

      Uzasadnij

      • 15 9

      • (1)

        ponieważ zajmują miejsca postojowe, niektórzy parkują na uboczu chodnika ale niektórzy zajmują miejsca tyle, że ja bym tam sprinterem zaparkował

        • 7 16

        • jeszcze dodaj, że wolisz większe korki, od mniejszych.

          • 9 0

    • Rowerzyści też powinni płacić za parkowanie. (3)

      • 22 1

      • I za jazdę po ulicach i kupić oc (1)

        • 21 3

        • i za oddychanie naszym powietrzem

          • 9 0

      • A piesi za chodzenie chodnikiem też powinni płacić;)

        • 9 3

    • jak często zajmują całe miejsce parkingowe motocymbały?

      odpowiedź: za często

      • 6 7

  • Prawidłowo (6)

    jednoślady zabierają wiele mniej miejsca niż blachosmrody.

    • 61 26

    • (2)

      jednoślady też smrodzą tylko mniej, chociaż moi znajomi maja takie motocykle, które spalają więcej niż mały samochód, nie muszę chyba też tłumaczyć o zanieczyszczeniu dźwiękiem, które dobija mieszkańców miast a także o braku katalizatorów w większości starszych motocykli

      • 8 5

      • I wycięte filtry DPF

        • 2 2

      • twoi znajomi?

        to raczej jednostronna relacja

        • 3 2

    • czyli motocykle nie smrodzą?

      • 6 1

    • Dokladnie tak truja spalinami na potege czesto nawet bardziej!! a najgorsze sa te skuterki z kosiarek do trawy (1)

      I jeszcze jedno hałas jaki powodują jest o wiele większy niż od samochodów

      • 5 3

      • Te skuterki spalają średnio koło 1-2 litrów na 100 km. Porównaj to do samochodu.

        • 3 0

  • I przepis że w miejscach wyznaczonych maja obowiązek parkowania pod kątem 90st do chodnika, pobocza itp (1)

    • 37 4

    • 100% się zgadzam, jako motocyklista zawsze staram się stanąć w miejscu gdzie auto nie wjedzie lub, żeby zająć minimum miejsca do parkowania

      • 19 1

  • A niech będzie płatny, najwyżej będę parkował na chodniku, tam gdzie nie ma zakazu i jest miejsce dla pieszych oczywiście :)

    • 48 7

  • Super (1)

    Jeśli dzięki braku opłat ktoś wybierze motocykl zamiast auta to super. Mniej aut na mieście, sprawniejszy ruch.

    • 64 5

    • to wybierz autobus, albo w ogole zlikwidujmy transport

      • 3 12

  • (3)

    Co z tego ze sa mniejsze. W sytuacji gdy są wyznaczone linie na poszczególne samochody (np. TargWeglowy) to i tak zablokowane jest tyle samo miejsca co samochód

    • 16 46

    • A jak przyjedzie kolejny motor to zastawia cały (1)

      Zastanów się co pleciesz

      • 7 1

      • Zazwyczaj 1 motor parkuje na 1 miejscu postojowych.

        • 0 4

    • Miejsca na samochody są tak wąskie, ze mieści się na nich tylko motocykl.

      Nie można nawet drzwi swobodnie otworzyć bez otłukiwania sąsiedniego auta.

      • 5 1

  • Brawo Gdynia (1)

    W rankingu tuż za Białymstokiem...

    • 62 1

    • ale to nie jest ranking i obawiam sie,

      ze gdyby byl, to Gdynia moglaby nie zalapac sie tak wysoko

      • 8 1

  • No i pięknie. Motocykle w porównaniu do samochód (7)

    są ekologiczne a do tego zajmują niewiele miejsca.

    • 28 12

    • ekologiczne?! (5)

      • 5 7

      • Tak (2)

        • 6 4

        • Nie do końca, moto 600 do 1000 ccm wytrąbi 6-7 a nawet i 8 litrów / 100km. (1)

          Te mniejsze i skuterki jak najbardziej. Kolejna sprawa to akcesoryjne układy wydechowe, żeby był ładny 'gang'. Puste, bez katalizatora....
          Niewątpliwą zaletą jest to, że jednoślad sprawniej przemieszcza się w korku i w zasadzie nie zabiera ( o ile rider ma olej pod kaskiem) przestrzeni parkingowej.

          • 4 1

          • bosze co z bzdury czytam ... :) 8 litrów ? ... co to za raketa tyle pali?

            Lwg ... hej ! pisze się KLANG, puste bez katalizatora? ja pierd.... co z ekspert :)) HAHHA

            • 1 0

      • Tak, ekologiczne (1)

        A widziałeś kiedyś dymiący motocykl diesel?

        • 9 2

        • Tak

          • 1 1

    • Ale mi ekologia, przy spalaniu jak w aucie przewozi w porywach do 2 pasażerów.

      • 2 8

  • (2)

    Na całym świecie się nie praktykuje, ale w Trójmieście tak. Bardzo starają się, żeby zniechęcić ludzi do podróżowania innymi formami transportu, niż samochody. Kiedy opłaty za postój rowerem, hulajnogą lub wózkiem dziecięcym?

    • 67 6

    • Jeżeli rower lub hulajnoga z silnikiem (1)

      to faktycznie powinny być

      • 2 7

      • Strefy płatnego parkowania, z mocy ustawy, dotyczą tylko pojazdów samochodowych

        A pojazd samochodowy to od motocykla 125 w górę. Motocykle 50, motorowery i inne tego typu wynalazki małej mocy nie są objęte SPP.

        • 2 2

  • (2)

    Bardzo często motocykle są parkowane na samym środku miejsca parkingowego. W takim przypadku jaka jest różnica czy parkuje samochod czy motocykl?

    • 14 32

    • No to akurat jest brak kultury że strony motocyklisty, jest taka zasada wśród motocyklistów żeby zajmować jak najmniej miejsca żeby samochody się zmieściły

      • 13 0

    • Trzeba wyprowadzić samochody z centrum miasta

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane