• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie będzie świateł dla pieszych przy torach tramwajowych

Maciej Korolczuk
2 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 

Jeszcze wiosną z torowisk tramwajowych w Gdańsku zniknie kilka, a może nawet kilkanaście sygnalizatorów dla pieszych. W ich miejsce pojawią się sygnały dźwiękowe i świetlne, wykorzystywane już na ul. Kartuskiej czy Havla. To kolejny duży krok w rozwoju komunikacji miejskiej w Trójmieście, dzięki któremu tramwaje w wielu miejscach zyskają wiele cennych minut. W dłuższej perspektywie zmiany mają dać oszczędności. Czy nie odbiją się na bezpieczeństwie?



Czy zdarza Ci się przechodzić przez torowisko na czerwonym świetle?

Nad projektem od niedawna pracują drogowcy z Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. Na wdrożenie rewolucyjnych zmian, które mogą w znacznym stopniu poprawić konkurencyjność komunikacji miejskiej, zdecydowano się po obserwacjach i analizach ruchu na liniach tramwajowych, między centrum Gdańska a nową pętlą na Siedlcach oraz na al. Havla (w rejonie ul. Przemyskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie na to rozwiązanie zdecydowano się najwcześniej).

Na przejściach dla pieszych np. na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdańska od listopada ubiegłego roku funkcjonują sygnalizatory świetlne (migające pomarańczowe światło) i dźwiękowe (z sygnałem "uwaga tramwaj"), które ostrzegają pieszych przed zbliżającym się tramwajem. Ostrzeżenie uruchamiane jest automatycznie, gdy tramwaj zbliża się do przystanku i znajdzie się w polu pętli indukcyjnej.

Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. Podobne sygnalizatory pojawią się wkrótce na przejściach przez torowisko na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej.
Większa czujność, mniej wypadków

Z jednej strony pozwala to na płynną jazdę, bez konieczności zatrzymania się tramwaju przed przejściem, z drugiej - jak przekonują drogowcy, podpierając się statystykami - taki przejazd nie jest bardziej niebezpieczny od tradycyjnego przejścia ze światłami, działającymi w stałym cyklu, gdzie wiele osób ignoruje czerwone światło i przechodzi przez tory. Zupełnie inaczej piesi zachowują się widząc przejście z migającym światłem i komunikatem puszczanym z małego głośnika. Jak mówią eksperci od ruchu drogowego i tramwajowego, piesi zachowują wówczas większą czujność, a w takich miejscach dochodzi do mniejszej liczby wypadków.

Sprawdzone rozwiązanie zostanie wprowadzone wkrótce na przejściach dla pieszych, w pobliżu których nie ma przejazdu dla samochodów.

Na razie główny ciąg

Takich miejsc w całym Gdańsku jest wiele, m. in. na al. Zwycięstwa (na wysokości Chodowieckiego zobacz na mapie GdańskaPolitechniki Gdańskiej zobacz na mapie Gdańska), na al. Grunwaldzkiej (w pobliżu ul. Klonowej zobacz na mapie Gdańska), al. Wojska Polskiego czy Wita Stwosza, al. Hallera, czy Krasickiego.

Przez brak konieczności zatrzymania składu na każdym przejeździe motorniczy zyskają po kilkadziesiąt sekund, co w przełożeniu na całą linię i liczbę kursów może dać oszczędności sięgające kilku minut na jednym kursie "od pętli do pętli".

Jak usłyszeliśmy od drogowców, w pierwszej kolejności zostaną zdjęte sygnalizatory na głównym ciągu komunikacyjnym, a więc na al. Zwycięstwa i Grunwaldzkiej. W dalszej kolejności to samo czeka przejścia oddalone od centrum.

- Na początek wytypowaliśmy kilka skrzyżowań, na których - jak pokazuje praktyka - piesi lekceważą sygnalizatory i przechodzą na czerwonym świetle - mówi Sebastian Zomkowski z Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku. - Zgodnie z zasadą przestrzeni współdzielonej chcemy, by w tych miejscach pojawiły się sygnalizatory informujące o zbliżającym się tramwaju. W efekcie w dłuższym okresie amortyzacji taboru i wsparciu systemu Tristar możemy wygospodarować tabor i wzmocnić np. poprzez zagęszczenie dotychczasowej trasy czy nawet uruchomić nowe linie. Ostateczną decyzję co do tego, w których miejscach zajdą zmiany podejmie Komisja ds. Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego.

Miejsca

Opinie (167) 2 zablokowane

  • Sprawdza się

    Po czasie moge powoedziec ze to bardzo dobry pomysl byl.

    • 0 0

  • Zatkało mnie

    Trzeba było diabli wiedzą ilu lat i spóźnionych tramwajów by szanowni państwo w ZTM-ie zaczęli używać mózgów i myśleć co by tu zrobić żeby poprawić wizerunek-gratuluję!!!
    Propozycję które jeszcze bardziej przyspieszą tramwaje:
    1. Na światłach tramwaj powinien mieć bezwarunkowe pierwszeństwo bo inaczej jest ŻADNĄ konkurencją dla samochodów (zwłaszcza dotyczy to wspomnianej al. Havla na wysokości przystanku Wilanowska jak tramwaj utknie na czerwonym to ma w plecy dobre 1,5 minuty).
    2. Niech motorniczowie zaczną w końcu jeździć punktualnie-mieszkam przy przystanku Płocka i bardzo często (za często)widziałam jak tramwaj który już powinien być albo za minutę dopiero łaskawie rusza z pętli na wstępie mając 2 minuty spóźnienia.
    3. Wypuścić więcej tramwajów zwłaszcza na linie nr 6 tak żeby ludzie jadący wspomnianą linią mogli nareszcie czuć jak ludzie a nie jak sardynki upchane na siłę w puszce.
    Dzięki takim bardzo małym ale BARDZO OCZYWISTYM zmianom tramwaje naprawdę staną się w końcu konkurencyjne w stosunku do samochodów.

    • 1 1

  • Opierdzielający ton głosu dziada mówiącego uwaga tramwaj (7)

    To technologia kosmiczna.
    Irytuje ogromnie, przykład w Oliwie
    Napewno obcojęzyczny też zrozumie.

    Proponuję np stonowany dzwonek, np jak to jest wszędzie w Goteborgu, gdy nadjeżdża tramwaj.

    • 70 15

    • głos jak głos. czepiasz się.

      • 0 0

    • (2)

      Dzwonki są zainstalowane w tramwajach, po co wydawać dodatkową kasę i instalować je również w przejściach??

      • 3 5

      • sa zainstalowane ale zaden trwmwajarz ich przed ruszenien nie uzywa, jedynie co widze to sluchawki w uszach.

        te dzwieki sa do niczego bo dezorietuja bardzo , przykład - petla w oliwie i nie wiadomo kto co i jak , a tramwajarze nawet nie racza ostrzec dzwonkiem ze ruszają. , swiatlo to swiatlo , zobaczymy ile trupow przybędzie po tej likwidacji,

        • 0 0

      • dla niewidomych kórzy chcą przejść?

        tak sobie myśle

        • 9 0

    • A mi się podoba

      bo pamiętam jak bezsensowne były te światła zanim wprowadzono ten ostrzegacz.

      • 9 1

    • uwaga bombaj (1)

      • 11 0

      • Benek dziadzie;-)

        • 6 0

  • Powinno być tak jak w Zachodniej Europie że pieszy ma prawo przejść przez jezdnię na czerwonym jak nic nie jedzie. (12)

    Należy też zlikwidować wszystkie "zielone strzałki" bo to najczęstszy powód potrąceń pieszych na przejściach.

    • 118 57

    • Strzalka powinna byc, ale pomarancznowa, jal w USA (4)

      Strzalka zielona - odpowiednik naszego sygnalu S3 czyli jazda bezkolizyjna w kierunku jak strzalka.
      Strzalka pomaranczowa - wskazany kierunek kolizyjny, dozwolona jazda po ustapieniu pierwszenstwa i przy zachowaniu szczegolnej ostroznosci.

      Proste i logiczne! A u nas sygnal s3 i zielona strzalka wygladaja identycznie, ewenement na skale światową! Zagraniczni kierowcy bardzo czesto sa ofiarami tych chorych przepisow.

      • 21 5

      • raczej rodzimi piesi i rowerzyści (3)

        • 3 3

        • (2)

          zielona strzałka jest też w innych prawodawstwach.
          niemiecka miewa inny kształt, ale działa tak samo

          my znamy prawo. i co z tego, skoro go nie stosujemy?

          przyznam że w samochodzie sam zwalniam, rozglądam się itd,głównie
          czy nie ma gdzie policji, ale rzadko staję. jak wszyscy

          popieram, że ani zielona strzałka ani czerwone światło nie powinno być bezwarunkowe dla pieszych i rowerzystów. powinni móc iść ustępując samochodom (czyli jak nic nie jedzie)

          • 2 1

          • To ciekawe. (1)

            Czerwone światło nie powinno być bezwarunkowe dla pieszych? Oddaj prawo jazdy, albo nie chrzań głupot. Szkoda, że jesteśmy krajem dzikusów gdzie premiuje się głupotę i łamanie przepisów. Gdzie opinia publiczna szuka winnych w ofiarach. Trudno to zrozumieć, ale większość kierowców jest absolutnie zdemoralizowana. Wg was każdy wypadek jest z winy pieszych. Życzę wam osły dardanelskie wycieczki do cywilizowanego świata i solidnych mandatów.

            • 0 1

            • Jarku Ka, a po co mi prawo jazy by przechodzić przez przejscie?

              czy tych PiSowców. w ogóle nie uczą czytać?!

              • 0 0

    • Powinno się zacząć edukować pieszych jak dawniej. (6)

      Zanim przejdziesz przez jezdnię należy stanąć, porozglądać w lewo, w prawo i jeszcze raz w lewo i dopiero zdecydowanym krokiem przejść (nie przebiegać). Dodał bym jeszcze do tego oderwać wzrok od smartfona.

      • 53 13

      • nie po to sa swiatla na skrzyzowanu by sie rozgladac na boki. (2)

        zielona strzalka w prawo to nie zielone swiatlo do kierowcy, panie kierowco kto ci dal prawo jazdy. sprawdzić czy nie za kase dostal.

        • 2 5

        • Tak może twierdzić tylko osoba bez prawa jazdy. (1)

          Cmentarze są pełne takich śmiałków jak ty. Nie chcesz nie rozglądaj się. Sytuacje mogą być różne: Od awarii hamulców w samochodzie, poprzez nieuwagę jakiegoś kierowcy z tyłu wpychającego dwa samochody stojące przed nim na przejście, oślepienie, zakrztuszenie, zawał itp. Może nawet ktoś pijany jechać. Ale ok, nie rozglądaj się. Masz przecież PIERWSZEŃSTWO.

          • 7 3

          • awaria hamulców przy warunkowym skręcie?

            Bredzisz. Pozdrawiam.

            • 0 2

      • jak najbardziej - pieszy musi dbac o swoje bezpieczenstwo

        Ale powinno to wynikac ze zdrowego rozsadku, a nie przepisow.

        Ludzie, skoro ustawa wam nie mowi, ze macie spojrzec, czy jakis jelen was nie chce zabic, to juz nie spojrzycie?

        W kostnicy fakt, ze mieliscie zielone swiatlo nie liczy sie. Cmentarze sa pelne tych, co mieli pierwszenstwo.

        Co do kierowcow - wiecej kultury.

        Co do wszystkich uczestnikow ruchu - wiecej kultury.

        • 11 2

      • Smartfon przed nosem to zajawka kierowców, tak samo jak zapierdzielanie na zielonej strzałce. (1)

        • 27 20

        • zgadza sie u pieszych takiego zjawiska nigdy nie widziałem

          jeszcze pieszy w ten sposób na jezdnie mi nie wtargnął i nigdy nie widziałem pieszego walącego w słup bo patrzył w smartfona nigdy, piesi to takie rozważna część naszego społeczeństwa

          • 8 8

  • wprowadzić jeszcze zaporową opłatę przy kupnie biletów u motorniczego i zaoszczędzi się następne kilkanaście dodatkowych minut

    • 2 0

  • Powinno zmienić się przepisy, piesi i rowerzyści powinni mieć pierwszeństwo (38)

    oddać miasto pieszym i rowerom. Zresztą i tak nikt nie patrzy na światła

    • 83 353

    • Pójdźmy o krok dalej: (5)

      Należy dać pieszym i rowerzystom pierwszeństwo nawet przed pociągiem. Jeden pedalarz był już przekonany, że ma. https://www.youtube.com/watch?v=jI6mdIiBf6o .

      • 37 14

      • (1)

        Niektórzy kierowcy też sądzą, że mają pierwszeństwo przed pociągiem.

        • 2 2

        • ale to rowerzyści są źli i okrutni

          przecież kierowcy są uciśnieni. Gdyby nie takie szlabany - kierowcy by szybko, ale bezpiecznie sobie przemknęli przed pociągiem...

          A na serio - kretynów nie przekonasz. Zły jest rowerzysta, który wgiął blachę w Pendolino - a morderca trzech ludzi jest cacy, bo prowadził ciężarówkę... Mój stryj jest dróżnikiem na wschodzie. Przy domu ma jedenaście krzyży. Łącznie 30 osób. Wszyscy w samochodach.

          • 2 2

      • i ile osób zabił?

        Zero. Zapłaci za osłonę choppera. Kierowca w Czechach zabił trzy osoby takim manewrem.

        • 2 6

      • no popacz, zupełnie jak polski szofer cidsężarówki w Czechach (1)

        • 13 13

        • jak widać prawda w oczy kole

          https://www.youtube.com/watch?v=8ZZBCPbv7XQ

          • 4 4

    • Może to pierwszy krok do tego (20)

      aby zacząć uczyć pieszych myślenia przy przechodzeniu przez wszelakie przejścia na drogach dla pojazdów mechanicznych. Bez znaczenia czy to tramwaj, pociąg, czy samochód. Należy mieć rozwagę i zawsze poczekać aż będzie wolne. A nie dawać pieszym pierwszeństwo. Trzeba edukować pieszych o zagrożeniach jakie występują gdy wchodzą na drogi dla pojazdów mechanicznych !

      • 78 25

      • Też uważm, że trzeba czekać aż będzie wolne (3)

        ale.... czekać powinien samochód, a nie pieszy. Mówimy oczywiście o przejściach niewyposażonych w światła.
        Jest to normalne w UK, Niemczech, Francji I żyją.

        • 10 22

        • to chyba dawno tam nie byłeś jeśli w ogóle (1)

          mam rodzine w Paryżu pierwsze słysze by tam tak było , w UK byłem w wakacje u znajomych tam piesi przełażą na czerwonym ale o pierwszeństwie też pierwsze słysze

          • 15 3

          • Nie chodzi nawet by używać słowa "pierwszeństwo". Po prostu w niektórych krajach jest taka kultura, że jak pieszy chce przejść, to kierowcy się zatrzymują bez żadnych "ale" i przepuszczają. W Polsce trzeba czekać na łaskę albo wejść na ulicę i wymusić, choć ta druga opcja jest niebezpieczna.

            • 2 1

        • W UK to akurat bywa roznie

          Przede wszystkim masz prawo przejsc na czerwonym swietle.

          Kultura jazdy jest duzo wyzsza i sa specjalnie oznaczone przejscia, gdze pieszy ma bezwzgledne pierwszenstwo. Na zwyklych przejsciach bywa roznie. Lepiej niz w Polsce, ale wcale nie idealnie, jak piszesz (moze dlatego, ze wielu Polakow kupilo tam juz swoje A3).

          • 7 6

      • (5)

        Kierowców również należy edukować. Wielu pieszego nie przepuści, a są tacy co przejadą nawet jak widzą, że pieszy jest na przejściu. Niedawno miałam taką właśnie sytuację. Gdy byłam prawie na środku przejścia, to dopiero wtedy babeczka ruszyła i do tego jak szalona. Musiałam zatrzymać się na środku ulicy, a ona przede mną przejechała... Żal po prostu, że wy drodzy kierowcy ganicie ciągle na pieszych i rowerzystów, a na siebie nie popatrzycie. Jeździcie jak szaleni, zastawiacie chodniki swoimi puszkami, ścieżki rowerowe również. Aż mnie zastanawia, kto faktycznie jest tą świętą krową.

        • 34 16

        • a na jakiej podstawie ma przepuszczać? (2)

          od kiedy przeciętny kierowca ma uprawnienia do kierowania ruchem i ustalania pierwszeństwa ruchu?

          • 12 4

          • Aha, to pieszy na przejściu bez świateł ma czekać na zbawienie?

            • 1 4

          • no wlasnie

            w całej europie taka podstawa jest (są innne przepisy) tylko u nas nie ma.

            • 8 5

        • Jak ja uwielbiam waszą cichociemną obcisłogacią propagandę... (1)

          Tak piszesz, że pieszy, że przejście i wogóle... I nie wytrzymujesz i musisz o ścieżkach rowerowych napisać, bo obcisłe gacie w rowa piją.... Jak studenci prawa, no nie wytrzyma taki pięć minut, żeby nie wspomnieć co studiuje...

          • 29 11

          • Znalem kilku studentow prawa i nie odnioslem takiego wrazenia

            co do rowerzystow... Nie mam pojecia w jakim towarzystkie sie obracasz. Sadze, ze niezbyt kulturalnym.

            • 10 7

      • A ilu kierowców rocznie powoduje kolizje na przejazdach kolejowych? (5)

        Dziękuję, tyle w temacie

        • 7 17

        • Nie ma tygodnia żeby w Gdańsku jakiś super kierowca nie wjechał pod tramwaj, (4)

          • 14 16

          • no tak o czym tu dyskutować jak opiniotwórca nie widzi różnicy pomiędzy przejazdem kolejowym a tramwajowym,wniosek przeczytaj, spróbuj zrozumieć i nie zabieraj głosu

            • 2 1

          • SŁUSZNIE PRAWISZ ! (2)

            Rowerzyści maja takie same prawa - powinni naparzać w tramwaje równie często i skutecznie !

            • 20 2

            • i tu się okazuje ,ze jednak rower idzie łatwiej od samochodu zatrzymać ? (1)

              • 9 3

              • tramwajem? identycznie tak samo łatwo
                różnice pojawiają się od 5 t wzwyż

                • 4 2

      • (3)

        Zacząć uczyć szoferów myślenia przy przejeżdżaniu przez wszelakie przejścia na drogach. Należy mieć rozwagę i zawsze poczekać aż będzie wolne. Dawać pieszym pierwszeństwo. Trzeba edukować szoferów o zagrożeniach jakie występują gdy wjeżdżają na chodniki, przejścia i drogi rowerowe.

        • 27 63

        • tak i szofer ma w mig zatrzymać 30 tonowy pojazd bo pieszy idzie (2)

          tylko prawa fizyki zmienimy i wszystko się uda. Co do jednego masz racje trzeba edukować , zacznij od siebie i wróć do podstawówki

          • 38 8

          • Tylko ze Twoj passat ma gora 1.5 tony (1)

            • 6 13

            • jeżdze skuterem 170 kg plus ja

              i też sie w miejscu nie zatrzymam

              • 12 0

    • ciemna noc a wzdłuż Grunwaldzkiej pełno rowerów nieoswietlonych (10)

      i jak mam takiemu ciemniakowi ustąpić jak go nawet nie widzę !!!!

      • 28 4

      • skad wiesz, ze ich tylu jest skoro go nie widzisz Oo (9)

        • 7 14

        • (7)

          zadrapanie a nawet przestraszenie rowerzysty powinno byc surowo karane,
          z WYJĄTKIEM batmanów. rowerzysta bez lamp powinien byc wyjęty spod prawa.
          zwierzyna łowna, dostarczyciel mandatów.

          tak jak potrącenie pieszego przez rowerzystę na chodniku, powinno się za to rowerakom wyrywać nogi z d*py równo z głową. karać jak za potrącenie samochodem.

          ale do tego powinna być policja na rowerach. przez cały rok. inczej to jest plumkanie. niestety, policja jest zdemoralizowana, leniwa, obciachowa i patrolowania na rowerach, jak w cywilizowanych krajach, nie da sie u nas przeforsować. nie da się i już.

          • 11 6

          • ile razy widziales, aby rowerzysta POTRACIL kogokolwiek? (6)

            Co do oswietlenia - mam. Sadze, ze zdrowy rozsadek wymaga odpowiedniego sprzetu do roweru.

            Jednak warto zauwazyc jedna rzecz - swiatla w pojazdach zaczely byc potrzebne, gdy pojazdy zaczely poruszac sie z jakas predkoscia. Podobnie jak wiele przepisow.

            Samochody wymusily pewne regulacje, ktore potem sila rzeczy rozszerzono na innych uczestnikow ruchu.

            Co do swiatel - zgoda. Montowac.
            Co do "zwierzy lownej". Idz na spacer, przytul sie do dziewczyny/zony jesli masz i wez na wstrzymanie, bo bredzisz.

            • 3 14

            • niestety z potrącaniem przez rowerzystówv chyba każdy z nas się spotkał

              tak samo jak z ich gestem powitania środkowym palcem

              • 5 1

            • 28 razy widziałem 2 razy mnie (4)

              • 9 2

              • (3)

                Wiesz, znajomi mają mnie za rowerowego taliba. Jeżdzę jak by to nie była Polska. Mam zdublowane oświetlenie rowerowe, ale czerwone światła na skrzyżowaniach uwazam za opcję nieobowiązkową dla rowerzysty. Identyfikuję się z rowerakami, nawet jak piraci. Nawet jak zbierają lusterka.

                Ale wczoraj chodnikowiec potrącił opiekunkę mojego ojca. Najechał od tyłu, z nienacka. Nie zadzwonił, nie krzyknął, nic. Upadla na twarz, bo ręce miała zajęte zakupami. Cała twarz zakrwawiona, napuchnięta. Te krwiaki będą znikać z tydzień. Jak by miała zęby, a nie 'szufladę', wyłamala by.

                A menel nawet nie zatrzymał się, by sprawdzić czy jego ofiara żyje, by jej pomóc wstać. I to w miejscu, gdzie ja jeżdżę wyłącznie jezdnią, na Polankach w Oliwie przed liceum. Szeroki asfalt, kierowcy jadą wolno, bo to zaraz za światłami, a chodnik z krzywych płyt. Cham jechał w takim miejscu po chodniku, potrącił i uciekł z miejsca wypadku.

                Jak bym to widzial, dogonił bym żula i obił, odcisnął bym mu SPD na twarzy, ze mógł by jej używać jak zatrzask. Policja rowerowa jest niezbędna, bo takie zdarzenia będą coraz częściej, a tylko rowerzysta dogoni rowerzystę.

                • 11 2

              • Bym ci tom jape sklepal guwniarzu jak tej starej poczwarze (1)

                • 0 5

              • geniu, jesli jesteś równie odważny jak tamten, co się cykał jechać jezdnią, cykał się użyć dzwonka, cykał się stanąć i przeprosić, pomóc wstać, to twoje pogróżki budzą raczej politowanie i troskę żebyś w takiej sytuacji nie zes rał sie i nie utopił we własnych odchodach. nie mam litości dla tchórzliwych chodnikowców.

                • 4 0

              • na miom skuterku też bym dał rade

                • 1 0

        • chodzę tam dużo częściej niż jeżdżę - na szczęście swoje.

          • 9 3

  • rowerzyśći! (4)

    macie te swoje pasy i drogi rowerowe a z nich niekorzystacie!droga rowerowa na kosakowo niewykorzystana - jedziecie srodkiem jezdni,droga w gdyni - wydzielony pas 3 maja nie korzystacie,znowu srodej jezdni zagracony a jak wam sie zwroci uwage to agresja az kipi z was
    precz z rowerami precz pieszymi

    • 15 12

    • Z pieszymi? Piesi specerują sobie środkiem jezdni? Nie zagracajcie chodników swoimi puszkami, a potem się wypowiadajcie.

      • 0 0

    • tym pasem się jedzie pod prąd w dół matołku brak wiedzy i umiejętności czytania znaków drogowych powala na kolana

      • 1 1

    • wiesz, co to kontrapas i dlaczego jest jednokierunkowy? (1)

      • 2 2

      • nie tylko ten głąb nie wie
        ci co mu dali plusy to też analfabeci
        czytac nie umieją, a pyszni i zarozumiali ze szok

        • 1 1

  • Udogodnienia po gdyńsku : (1)

    Wczoraj jadąc z Dąbrowy do Śródmieścia autobusem linii R na czerwonym stałem 9 (słownie: dziewięć) razy.

    • 9 1

    • I co? Dale żyjesz?

      To cud.

      • 0 1

  • Kto w końcu ma pierszeństwo. (4)

    Kto w końcu ma pierwszeństwo na przejściu bez sygnalizacji pieszy czy tramwaj???? Rozumiem że człowiek nie ma szans w starciu z tym żelastwem i powinien uważać ale czy jakoś prawnie jest to opisane kto ma to pierwszeństwo.Jak ktoś wie niech da znać bo to że tramwaj ma pierwszeństwo nad innymi pojazdami to wiem.Ale chodzi o pieszych.

    • 1 17

    • (3)

      tramwaj nie ma pierwszenstwa przed innymi pojazdami. To nie pojazd uprzywilejowany (który z reszta tez nie ma pierwszenstwa) Zachecam do lektury ustawy o ruchu drogowym, tam wszystko jest dokladnie wyjasnione.

      • 5 1

      • ma rację i to ciekawe pytanie (2)

        mam tę ustawę, sprawdziłem.

        1.
        Prawo o Ruchu Drogowym, rozdział 3, artykuł 16, punkt 6. "Kierujący pojazdem znajdującym się na części jezdni, po której jeżdżą pojazdy szynowe, jest obowiązany ustąpić miejsca nadjeżdżającemu pojazdowi szynowemu"

        art 25. nawet jesli nadjezdza z lewej strony, to jest wyjątek od zasady prawej ręki!!

        czyli fury, rowery, nawet karety, ustępują tramwajom. kropka.

        A piesi?

        Pieszych PoRD olewa ciepłym siurem, skupia się na tym jaki pojazd ustępuje jakiemu innemu pojazdowi.

        Ale jest artykuł 13. Osamotniony, ale kategoryczny. Na przejsciu pieszy ma bezwzględne pierwszeństwo przed każdym pojazdem. Czyli przed szynowymi też. Tak to rozumiem.

        Co więcej (zgaduję) ma pierwszeństwo nawet jak ma czerwone światlo :-) Przejscie to sanktuarium pieszych. Przez jezdnię wolno przechodzić poza przejsciami, gdy jest powyżej 100m do przejścia, oraz na skrzyżowaniu, ale wtedy to pieszy ma ustępować pojazdom. Natomiast przez torowiska nie wolno przechodzić poza przejściami przez tory bez żadnych wyjątków. Nawet jak to tor z Kłescežny do Garczyna, 10km nieprzerwanych szyn. Przechodząc podlegamy karze np. SOK. Tyle PoRD. A ile mówi zdrowy rozsądek - sami sobie dopiszcie.

        • 2 8

        • Nie masz racji (1)

          Cytat: Art. 14. Zabrania się:
          1) wchodzenia na jezdnię:
          a) bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych,
          Art. 13 Prawa o ruchu drogowym nakłada na pieszych obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przy przechodzeniu przez przejście dla pieszych. W takich sytuacjach pieszy jest obowiązany m.in. do oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów; zachowaniu ostrożności przy niesprzyjających warunkach oraz ograniczonego zaufania dla innych uczestników ruchu.

          • 5 2

          • a propos nie mienia racji

            1.Art.13 brzmi zupelnie inaczej, nie ma też takiego sensu jak pisze w/w dziad. Nie wklejam, bo jest google, szkoda miejsca. Taki sens miał jakieś 5 lat temu, znowelizowano to. Po zmianie przestali zabijać ok. 5000/rok, teraz zabijają ok. 3000/rok.

            2.Niestety, art.14 brzmi faktycznie tak, a to dzieki bucowi z PO który storpedowal nowelizację wycinajacą. Dzieki m.in. temu PO jest na śmietniku, a PoRD wciaż równa nas prawnie z Federacją Rosyjską, rajem dziadów kierowców, polowań na pieszych, sprzedajnej policji, taniego paliwa itd.

            • 1 4

  • dobra dobra to jeszcze brakuje świateł z uwaga d*pek za kierownicą

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane