• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie chcą deptaka na Wajdeloty. Zbierają podpisy pod sprzeciwem

Ewelina Oleksy
5 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Organizacja ruchu w dniach 11-14 czerwca. Część ul. Wajdeloty zostanie zamknięta dla samochodów. Organizacja ruchu w dniach 11-14 czerwca. Część ul. Wajdeloty zostanie zamknięta dla samochodów.

- Nie dla deptaka na ul. WajdelotyMapka- mówi grupa mieszkańców Wrzeszcza, która zbiera podpisy, by uniemożliwić jego powstanie w nadchodzący długi weekend 11-14 czerwca. Temat od kilku dni wzbudza wśród mieszkańców spore emocje. Miasto tłumaczy, że deptak otwiera na razie na próbę i przed podjęciem ostatecznej decyzji w tej sprawie zapyta lokalną społeczność o zdanie.



Kto ma rację w sporze o deptak na ul. Wajdeloty?

Zapowiedź zrobienia na cztery dni deptaka z ul. Wajdeloty wzbudziła ogromne emocje wśród mieszkańców Wrzeszcza.

Przypomnijmy: miasto, na wniosek restauratorów, zamyka na próbę w dniach 11-14 czerwca odcinek ulicy dla ruchu samochodowego. Dzięki temu ogródki gastronomiczne będą mogły stanąć na chodniku i zatokach postojowych, a piesi będą mogli spacerować jezdnią.

Więcej przestrzeni dla lokali pozwoli na spełnienie obowiązujących wymagań sanitarnych, m.in. utrzymania dystansu między stolikami. Restauratorzy będą mogli przyjąć więcej gości i chociaż trochę nadrobić straty spowodowane kryzysem związanym z koronawirusem.

Koronawirus Gdańsk - Gdynia - Sopot - wszystko o COVID-19 w Trójmieście



  • Ulica Wajdeloty będzie deptakiem przez cztery dni na próbę.
  • Dzięki zamknięciu ulicy dla ruchu samochodowego restauratorzy będą mogli ustawić więcej stolików w ogródkach.
Pomysł ma jednak tyle samo zwolenników, co przeciwników. Ci drudzy - mieszkańcy ulic Wajdeloty, WallenrodaMapka, AldonyMapka oraz GrażynyMapka do poniedziałku prowadzą zbiórkę podpisów pod sprzeciwem.

- Uważamy, że zamknięcie naszej ulicy i podporządkowanie naszego życia interesom dwóch restauracji i dwóch pijalni piwa jest niedopuszczalne - piszą w petycji mieszkańcy.
W piśmie wskazują m.in., że sprzeciwiają się wykorzystywaniu parkingów przez restauratorów, obawiają się, że samochody będą jeździć przez ich podwórka, że zwiększy się poziom hałasu i pogłębi się problem bałaganu.

Restauracje w Trójmieście



- Goście już teraz załatwiają swoje potrzeby fizjologiczne na ulicy i lokalnych podwórkach. Na chodnikach leżą porozbijane butelki i szklanki. Na naszej ulicy znajdują się 54 ławki. Proponujemy usunięcie tych, które znajdują się bezpośrednio przed lokalami gastronomicznymi. Każda ławka to miejsce na dwa stoliki. Dzięki temu restauratorzy nie będą musieli zajmować miejsc parkingowych, a jednocześnie będą mogli zachować dotychczasową liczbę stolików - piszą w petycji mieszkańcy - Zamknięcie ulicy Wajdeloty to również zagrożenie dla życia i zdrowia, ponieważ spowoduje ogromne utrudnienia dla przejazdu karetek oraz straży pożarnej - dodają.


Zdaniem protestujących zamknięcie ul. Wajdeloty uniemożliwi też mieszkańcom dojazd do domów i poważnie utrudni dostawy do sklepów.

- Tylko w ciągu jednego dnia zebraliśmy podpisy od 94 mieszkańców i 16 właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw. W sumie mamy już 110 głosów przeciwnych. Akcja zbierania podpisów potrwa do poniedziałku - informuje nas jedna z mieszkanek zaangażowanych w akcję (dane do wiad. red.)

Zwolennicy deptaka odpowiadają



W odpowiedzi na petycję mieszkańców, inicjatorzy akcji powstania deptaka - wśród nich jest Jakub Stachula - właściciel lokalu AleBrowar, przygotowali polemikę. Poniżej publikujemy ich zdanie (na czerwono) ws. zarzutów mieszkańców.

  • Polemika zwolenników deptaka z jego przeciwnikami.
  • Polemika zwolenników deptaka z jego przeciwnikami.


Urzędnicy: ostatecznie głos będzie należał do mieszkańców



Przedstawiciele Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni przypominają, że to, co teraz budzi tak wielkie emocje, nie jest rozwiązaniem wprowadzanym na stałe.

- Od początku informujemy, że to pewnego rodzaju eksperyment. Swoje poparcie bądź protest będzie można wyrazić w ankiecie, która trafi do mieszkańców nie tyko ul. Wajdeloty, ale też ulic: Aldony, Grażyny i Konrada Wallenroda - podkreśla Magdalena Kiljan, rzeczniczka GZDiZ. - Ostatecznie głos będzie należał do mieszkańców, czy taka organizacja ruchu będzie obowiązywała także przez wakacje.
Projekt stworzenia deptaka poparło ośmiu radnych dzielnicy i dwóch miejskich radnych.

Rada Dzielnicy czeka na opinie



Niezależnie od miejskiej ankiety opinię zbiera też Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny.

- Rada Dzielnicy Wrzeszcz Dolny, niezależnie od planowanej ankiety, z uwagą przeanalizuje wszelkie głosy mieszkańców odnoszące się do planowanych zmian. Jeżeli chcielibyście państwo przekazać swoje opinie, powiedzieć nam, czy takie rozwiązanie jest państwa zdaniem dobre, a może macie jakieś uwagi do zaproponowanych rozwiązań lub obserwacje poczynione podczas zaplanowanego testu, to prosimy o ich przesłanie na adres e-mailowy: rada@wrzeszczdolny.org - informuje RD Wrzeszcz Dolny.

Atrakcje z okazji otwarcia deptaka



Z okazji otwarcia deptaka restauratorzy z ul. Wajdeloty przygotowali atrakcje.

Z okazji otwarcia deptaka restauratorzy przygotowali specjalne atrakcje. Z okazji otwarcia deptaka restauratorzy przygotowali specjalne atrakcje.
Przez cztery dni paragon z jednego wybranego lokalu będzie można wykorzystać w innym, aby skorzystać ze specjalnie przygotowanej oferty zniżkowej. Oprócz tego odbędzie się pchli targ dziecięcy, animacje dla dzieci, targ roślinny i wymiana roślin, różnego rodzaju warsztaty czy wymiana ciuchów.

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (624) ponad 20 zablokowanych

  • Zamknąć Grunwaldzką, Podwale i Hallera

    Wszystko zamknąć...
    Podobno mocne powiązania "pomysłodawców" z Ratuszem więc każdy absurd da się przepchąć.

    • 4 2

  • czy zapłacą (7)

    Czy wlaściciele lokali zapłacą miastu za zajęcie pasa drogowego na potrzeby swoich biznesów ?
    Ulica została dość ładnie wyremontowana poza zwykły standard za pieniądze wszystkich podatnikow, a teraz na tym inni będą jednak prowadzić najzwyklejszy biznesik ?

    • 79 9

    • zapłacą

      Zapłacą dzierżawę chodnika

      • 0 1

    • (1)

      I niech zapewnią swoim klientom miejsca postojowe.

      • 3 1

      • Dokładnie. Pani z Avocado proponuje miejsca swoim klientom na rondzie albo na skrzyżowaniu między Wajdeloty a Konrada Wallenroda.

        • 4 1

    • Przecież zawsze jest opłata za dzierżawę ogródka. Nie rozumiem pytania.

      • 3 2

    • płacą grosze za zajęcie pasa drogowego pod ogródki (1)

      • 7 1

      • I brudzi się ulica

        Te stoliki z których spadają tłuste frytki

        • 2 2

    • Powinni też płacić mandaty za zakłócanie spokoju i miru domowego.

      • 17 4

  • Czyli właścicielu paru knajpek ustawiają sobie całą ulice pod siebie

    Guzik obchodzą ich mieszkańcy oraz inne osoby prowadzące tam działalność gospodarczą. Polska w pigułce, pięknie po prostu pięknie.

    • 13 1

  • Ta sama gadka była w latach 90tych wśród mieszkańców Głownego Miasta kiedy chodziło o zwiększenie ilości lokali i imprezowni. (3)

    Dzisiaj już każdy widzi, że to jest potencjał tego miasta. Sobków zawsze sie znajdzie kupa.
    Ale to rozkręci przepięknie cała dzielnicę.
    Polak musi chyba jeszcze dorosnąć do takich propozycji.

    • 4 19

    • Co to znaczy rozkręci dzielnicę? (1)

      Czy tak jak na Głównym Mieście gdzie już prawie nie ma mieszkańców?

      • 7 2

      • Nie mieszka bo wolą kasę trzepać na bookingu

        Mam mnóstwo znajomych z GM i wyprowadzili się nie dlatego że się źle mieszka, ale z powodu kasy jaką zarabiaja na najmiej krótkoterminowy. Znajoma wyciągała w zeszłym roku w lato ponad 10 000 miesięcznie z jednego mieszkania.

        • 0 2

    • Teraz już nie ma mieszkańców Głównego Miasta. I o to chodzi, o to chodzi...

      • 1 1

  • Rozwiazanie skrajnie denne! (4)

    Zeby robic takie strefy to najpierw trzeba miec infrastrukture, zeby mieszkancy mieli jak dojechac do domow i gdzie zaparkowac auta.

    Wiec mam pytania do urzednika, ktory z takim planem mial czelnosc sie pokazac:

    1. Jak auta z Wallenroda maja sie minac na ulicy podczas wjezdzania i wyjezdzania? Cala ulica (pomijajac jej fatalny stan) zalana jest gierkowska smola, z mnostwem dziur i brakiem wyznaczonych parkingow po obu stronach. Teraz jest tam miejsce na 1.5 samochodu, a jak zaparkuje jakis busik to w ogole trzeba uwazac, zeby nie przytrzec. Dwukierunkowe mijanie sie tam aut jest po prostu obecnie niemozliwe.

    2. Kiedy naprawicie nawierzchnie na Danusi i Aldony? To co tam odwalacie to wstyd! Wstyd! Wstyd! Wstyd! Wstyd! Wstyd! Palcem tam nie ruszyliscie! Tylko byscie zamykali, slupkowali, parkometrowali i burakowali. A mieszkancy wyjezdzajac z Wrzeszcza rozwalaja sobie tam od lat zawieszenia! Wstyd! Urzedniku ZDiZ, do Ciebie mowie: wstydz sie!

    3. Dlaczego nie polaczycie Lelewela z rondem? Teraz bezsensownie trzeba kluczyc po jednokierunkowych uliczkach. Ten przejazd by ulatwil komunikacje i ograniczyl ilosc samochodow na ulicach we Wrzeszczu. Przy okazji przydalby sie tam normalny parking (na miejscu po wyburzonej kamienicy), wszyscy parkuja tam w blocie.

    Podsumowujac: nie jestem przeciwny deptakom, ale najpierw trzeba pomyslec jak zorganizowac ruch, jak zminimalizowac ruch, gdzie maja parkowac samochody, ktoredy dojechac dostawy. A nie: zamykamy, poklepiemy sie po plecach i zadowoleni zaczniemy myslec co nastepne spieprzyc.

    • 42 8

    • Jeszcze do remontu ulica Grażyny

      Też ma nawierzchnię w tragicznym stanie

      • 1 1

    • po pierwsze trzeba zauważyć, że nie wszyscy mają samochody

      po drugie warto zauważyć, że nie wszyscy chcą mieć samochody

      po trzecie warto zauważyć, że jak jest mniej samochodów, to nawierzchnia się mniej niszczy i łatwiej/ taniej ją naprawić (są mniejsze koszty realokacji mniejszej liczby samochodów w czasie remontów)

      po czwarte posiadanie samochodu nie stwarza automatycznie zobowiązania miasta do zapewnienia miejsca do parkowania blisko domu w przestrzeni publicznej

      po piąte samochody na małej prędkości mogą się minąć na wielu wąskich ulicach bez problemu, zwłaszcza jeśli jest ich mniej

      po szóste ślepe ulice dla ruchu samochodowego są bardziej atrakcyjne dla mieszkańców - nie ma na nich ruchu tranzytowego

      Można te argumenty mnożyć. Warto zacząć od uznania prostej prawdy: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po tradycyjnie zabudowanej części miasta.

      • 1 4

    • kolejny przykład roszczeniowca zapatrzonego w swój złom trojący spalinami!!Nie wszyscy maja samochody w miescie (1)

      I kilkaset tysiecy mieszkanców korzysta z komunikacji miejskiej i rowerów!!Nikt niema obowiazku zapewnić ci dojazdu twoim prywatnym szrotem i parking pod blokiem!!

      • 2 10

      • Pienisz sie jak dziecko co zezarlo tabletke musujaca na sucho.

        Przeczytaj jeszcze raz. Miasta sa i dla kierowcow i dla pieszych i dla rowerzystow. A proponowane rozwiazanie sparalizuje dzielnice i spowoduje wiecej spalin. Niech sobie robia deptaki, ale kompleksowo, z alternatywami dla kierowcow w parze.

        • 8 3

  • Podplacili, ktoś wziął w łape więc ludzie są nie ważni. Chlanie na ulicy i kasiora wazniejsz

    • 12 2

  • A po co to wszystko? Dla beznadziejnego jedzenia w..

    Avocado? Czy mdłego pankejka? Pfff dramat!

    • 14 2

  • My mieszkańcy Wajdeloty i okolicznych ulic możemy podpisać się pod protestem. (4)

    Lista wyłożona jest w warzywniaku pana Zbyszka (Wajdeloty 21). Podpisy zbierane będą do poniedziałku.
    Do tej chwili (sobota godz. 14:00) zebrano ponad 200 podpisów.

    • 13 3

    • W poniedzialek do ktorej godziny

      można podpisywać?

      • 3 1

    • Podpisy nic nie znaczących patoli (2)

      Myślisz że to coś zmieni?

      • 2 10

      • Wynoś się z Wrzeszcza patolu i nie obrażaj Nas mieszkańców pracujących i płacących podatki w tym mieście.

        • 6 2

      • Patol to ty. Pewnie bezrobotny.

        Na Wajdeloty 90% kamienic to własność prywatna.

        • 8 2

  • Pomysł jest w swojej istocie bandycki. Nie uwzględnia faktu, że w okolicach mieszkają ludzie.

    Lokale gastronomiczne też będą świeciły pustkami, bo nie będzie gdzie postawić samochodu. Czas najwyższy, żeby decydenci zauważyli, że Gdańsk razem z wszystkimi dzielnicami to nie skansen a miejsce zamieszkania dla ludzi.

    • 13 2

  • absurd

    A ze Świętojańskiej w Gdyni czemu deptaka nie zrobią?

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Acura?

 

Najczęściej czytane