• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie jedź jak łoś: pozbądź się chińskich ksenonów

Maciej Naskręt
7 sierpnia 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci
Ksenony zamontowane w nieprzystosowanych reflektorach oślepiają nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców. Ksenony zamontowane w nieprzystosowanych reflektorach oślepiają nadjeżdżających z przeciwnej strony kierowców.

Polskę zalewa fala chiński żarówek ksenonowych. Zakładane przez bezmyślnych kierowców w niedostosowanych do tego autach powodują zagrożenia na drodze. Warto zatem zastanowić się czy je instalować, bo policja walczy z tym z ogromną skutecznością.



Różnica między reflektorem wyposażonym w standardowy żarnik od wyposażonego w homologowaną lampę ksenonową. Na dolnym zdjęciu legalne światła ksenonowe. Różnica między reflektorem wyposażonym w standardowy żarnik od wyposażonego w homologowaną lampę ksenonową. Na dolnym zdjęciu legalne światła ksenonowe.
Zamontowane w niewłaściwym reflektorze auta lub motocyklu światła ksenonowe stanowią ogromne zagrożenie dla innych kierowców. Wręcz oślepiają nadjeżdżających z naprzeciwka. Niestety wielu kierowców tego problemu nie dostrzega i instalację oświetlenia rodem z Chin argumentuje tym, że ich pojazd prezentuje się dzięki temu lepiej. Coraz częściej jest to jednak lans niskich lotów.

Zaletą, ale w tym wypadku wadą lamp ksenonowych jest ich łatwy montaż. Odbywa się na zasadzie podzespołów w komputerze, czyli "plug and play". To sprawia, że bez trudu ksenony można instalować w 10 i 15-letnich pojazdach.

Dlaczego chińskich ksenonów nie warto montować w samochodzie? Lampa ksenonowa nie posiada żarnika. Jest wyposażona w jarznik. Różnica jest spora, bo światło jest rozproszone i stąd reflektory nie są w stanie skutecznie koncentrować światła na jezdni. W efekcie część światła kierowana jest w górę i oślepia innych kierowców.

Sytuacja komplikuje się bardziej, gdy umieścimy lampę ksenonową w miejsce standardowej żarówki dwużarnikowej (typu H4). Tracimy wtedy możliwość zmiany świateł mijania na długie, bowiem lampa ksenonowa nie posiada dwóch jarzników.

Czy chińskie ksenony przeszkadzają w prowadzeniu auta?

Reflektor ksenonowy wymaga też spryskiwaczy i systemu automatycznego poziomowania. Stare, a także nowe, ale tańsze samochody nie posiadają urządzeń tego rodzaju. W dodatku na kloszu reflektora powinna znajdować się homologacja potwierdzająca, że jest on dostosowany wyłącznie do żarówki halogenowej. To właśnie brak homologacji ułatwia walkę z mizernym tuningiem optycznym.

Policja jest bezwzględna wobec kierowców montujących lampy ksenonowe w niewłaściwych reflektorach. - Zatrzymujemy dowody rejestracyjne. W dodatku, jeśli kierowca stworzył zagrożenie w ruchu, nakładamy na niego mandat w wysokości od 20 do 500 zł - wyjaśnia mł. asp. Robert Nowicki, zastępca szefa pomorskiej drogówki.

Lampy ksenonowe, ze względu silny strumień światła jaki emitują (ok. 3,5 tys. lumenów), poprawiają znacznie widoczność jazdy w nocy. Producenci rzadko wspominają o wadach tych świateł.

W wielu markach aut ten rodzaj oświetlenia został zastosowany wyłącznie przy światłach mijania. Zrezygnowano z świateł długich. Dlaczego? Po pierwsze, by włączyć jarznik ksenonowy potrzebujemy sporej dawki energii elektrycznej. Może dochodzić wtedy do spadków napięcia. Po drugie, jarznik uruchamia się nieco dłużej, niż standardowy żarnik. To znacznie pogarsza możliwość kontrolowania dalszej trasy nocą.

Opinie (112) 1 zablokowana

  • yhm macie rację ale (4)

    no własnie w wypadku soczewek które posiadają przesłonę to nie ma znaczenia źrodło światła , tam to przesłona układa światło jakiś czas temu byłem na regulacji świateł ksenonowych i uwierzcie mi że jak [atrzyłem na przyrządzie to rozkład jest idealny tak jak mowię tylko w reflektorach wyposazonych w soczewkę z przysłoną,
    Natomiast głupota jest wsadzanie hid do starych lam ze szkłem karbowanym ..np seicento bo tam jest spora ilość światła rozproszonego , i w takiej sytuacji lampy te faktycznie rażą , podobnie ma sie sytuacja z lampami przeźroczystymi z odbłyśnikiem FF bo tam bardzo istotna sprawą jest idealne umiejscowienie żarnika żarówki i jego kształt( dlatego ta ściema z żarówkami +50% które nic nie daja ) .Lampy ksenonowe mają inny kształt "elementu " który świeci więc jedynymi sensownymi reflektorami w ktorych hid mozna włożyć to reflektory soczewkowe...

    • 7 3

    • Xenony do lamp

      Widzę że masz pojęcie , w odróżnieniu od pozostałych mądralo-buraków,kowalskich "mechaników" - dzięki za prawidłowy przekaz dobrej wiedzy

      • 0 0

    • Mam zarowki H4 +30 (2)

      znanej firmy, posiadaja homolgacje. Bym Cie zaskoczyl jak dobrze swieca. Mocniej, odpowiednia linia swiatla.

      Efekt jest taki, ze widze lepiej a nikogo nie oslepiam. Jadac w kolumnie aut, auto przede mna czesto wyglada jakby jechalo na pozycjach.

      • 1 0

      • ja mam pod soczewka h1 (1)

        wrzuciłem miałem philipsy +30 potem night breakery ( najmocniejsze homologowane)+ ileś tam
        teraz hid 6000k przynajmniej chwilowo i powiem tak nigdy powtarzam nigdy mi nikt nie mrugał ,za to często osłepiały mnie gruchoty z halogenami które świeciły w niebo światła oczywiście ustawione na stacji no i spryskiwacze lamp

        • 0 1

        • poza tym zobaczcie na foto gdzie pokazane sa xenony

          przecież ewidentnie świeca wyżej ....
          Pozatym porównuje sie zasięg i oślepianie z halogenami ...a powinno sie zlampami hid własnie ,,, i by wyszło że czesto świeca bardzo podobnie albo tak samo

          • 1 0

  • Powinno byc tak... (23)

    Auta dopuszczone do ruchu-max 3 letnie.
    I znow kupione nowe albo nie jezdzisz.
    Jak cie nie stac to rower.Od razu zrobilo by sie luzniej.O psich zarowkach juz nie wspomne.
    Kto ma ten jezdzi.

    • 13 138

    • 3 letnie to za stare. Proponuje max. miesięczne.

      • 0 0

    • Odezwał się cham-dorobkiewicz z pcimia (1)

      Nie wypowiadaj się na tematy o których nie masz zielonego pojęcia. W Polsce samochód to wciąż, niestety luksus i każdy jeździ tym na co go stać, a jak twój ojciec (nomen omen powinien cię spuścić do kibla), dorobił się w końcu, to nie oznacza że takie lesery jak ty mają prawo się w tej kwestii wypowiadać

      • 4 0

      • Zabolalo bartolini?

        Auta za 150 kawalkow sam sie dorobilem bez ojca pomocy.
        A ze ty jestes oferma losu widac po wpisach.

        • 0 5

    • Nie zgadzam sie (3)

      jest w lepszym stanie niz te 3letnie. Najlepszy przyklad blacha i lakier. 20letnie audi zero rdzy, 3letnia toyota-rdza wychodzi na drzwiach, w progach.

      tak samo lakiery. kiedys byly na bazie olowiu dzisiaj na bazie wody przez co sa slabo trwale. a poza tym stan auta zalezy od tego jak wlasciciel dba i czy naprawia kiedy trzeba czy jezdzi zepsutym. wiek tu nie ma znaczenia.

      jozek z litwy 1876

      • 12 2

      • Specu Johnny (1)

        Co do lakieru-taki stan jest faktycznie jak piszesz,ale-jest to podyktowane ekologią i kosztami.Ma sie to nijak do bezpieczenstawa.
        Ciekaw jestem czym sie kieruja tacy jak ty ,piszac takie brednie!
        Wiesz co to zmeczenie materiału? 20 letnie auto to tak samo jak stara 70 letnia babcia naszpikowana prochami,chodzi bo chodzi .
        A to ze rdza zjada kawalek blachy w Toyocie czy Mazdzie po 3 latach,jest niczym w porownaniu z pekajacymi glowicami grupy Audi/VW ! Mozna by mnozyc,przyklady konczac na odpadajacych kierownicach w Renaultach za 149tys zl.
        Nigdy kolego auto kilkunastoletnie nie bedzie tak bezpieczne i ekologiczne jak nowe.Podaj mi choc jeden przyklad w tej samej klasie np.compakt!
        Pomijam juz fakt w jakim kraju zyjemy i jakosc naszych autoryzowanych serwisow ,gdzie zamiast mechanikow pracuja wymieniacze czesci.

        • 4 7

        • troll

          przypominasz mi tego trolla "To Ja" Ta Sama kretyńska retoryka i te same komunały.

          • 0 0

      • Johnny

        skąd się tu znalazłeś, jak robisz porównanie to rób tej samej marki, co za AS. I tak niedługo będzie jak na zachodzie im starsze auto tym droższe opłaty, w taki sposób że bardziej opłaci się kupić roczne auto, przynajmniej z dróg zniknęły by dzieciaki w golfach lub innych wynalazkach

        • 2 2

    • Zaroi się wtedy... (4)

      od ubogich wersji Taty Nano - prościutko z Indii i na Indyjski rynek.

      • 29 0

      • To zle? (3)

        Lepiej jezdzic nowym TATA niz siedziec w napierdzianym poniemieckim fotelu, rozklekotanym ,popowodziowym golfie.

        • 8 23

        • Jakbym miał jezdizc TATA to wolałbym chodzic pieszo.... (2)

          • 19 4

          • A ja wolalbym jezdzic SKM-em

            Jak jezdzic wypierdzianym przez Turkow wieswagenem.

            • 0 6

          • A ja wole TATE

            Bo taksowkarze to ................piiip

            • 9 7

    • stare (6)

      często starsze auta są dużo lepsze od nowych.....

      • 21 4

      • .... bardziej stylowe (3)

        kiedyś to ludzie projektowali auta więc przy całej naszej niedoskonałości miały w sobie ludzkie elementy a teraz samochod to często krzyżowka fanaberi księgowego żeby firma zarobila jak najwięcej i komputera który wylicza żeby przypadkiem kierowca sie nie zabił , asr abs esp ,, i milion innych a gdzie miejsce dla czlowieka przeciez samochód to nie tylko pojazd do przemieszczania się z punktu A do B ale także namiastka wolności możliwośc swobodnej jazdy która czesto te wszystkie wspomoagacze odbierają , izoluja kierowce od drogi .. tak tak wiem mało poprawnie politycznie ale coż jak sie kocha samochody ...

        • 12 1

        • Nie koniecznie (2)

          Sa marki ,gdzie kierowcy maja wplyw na design.Chocby Mazda .
          Sa auta gdzie mozesz wylaczyc kagańce.
          I wkoncu mam wrazenie ze oparles swoje odczucie na autkach niszowych.
          Pojezdzij MX5 czy Impreza to zmienisz zdanie.

          • 4 5

          • haha to malenstwo?

            to juz przezytek :D to auta ma charakter? ja nic o tym nie wiem ;)

            • 4 0

          • mam auto niszowe

            2.0Turbo ;-)
            tak wiem że auta daje możliwośc kreowania swoich produktów ,
            pozdrawiam :-)

            • 5 0

      • dokładnie

        Szczegolnie auta kto wszystkie mechanizmy sa bardzo proste i nie mam duzo elektroniki. Juz nie raz widzialem goscia z A6 lub B5, ktorzy w zimie jezdzili na letnich oponach---> na auto styknelo na opony juz nie? :D

        ;)

        • 9 1

      • Cos dodam

        Czesto tez naprawiamy je czesciej,bo czesto stan techniczny nie pozwala na ominiecie drzewa...oj czesto

        • 3 3

    • W ogóle (2)

      powinien być zakaz posiadania jakichkolwiek przedmiotów starszych niż 3 lata. Nie może być tak, że duże koncerny inwestują w produkcję realne pieniądze, a niepoważni obywatele nie kupują ich wyrobów.

      • 25 10

      • haha dokladnie

        :D tylko topowe przedmioty

        • 9 0

      • ja tez jestem za

        jakby z mojej pensji starczalo co 3 lata na nowe ferrari to bym kupował co 3 lata nowe no od biedy może być co 4

        • 29 0

    • troll

      • 14 1

  • nowe nigdy (5)

    pracowałem w 3 serwisach samochodowych i nigdy nie kupnie nic nowego, kupa gówna z domieszka kupy.
    Im więcej chińskiej elektroniki tym gorze,j i modele które pojawiają się 3 lata ,inżynierowie nie maja czasu ich dobrze przetestować i potem mamy Akce serwisowe zobaczcie ile tego jest i praktycznie każda marka .

    • 3 2

    • strach zmieniać na nowe

      wolę moje dokładnie serwisowane vw t4 niż "nowe" t5. Nie jest to bynajmniej brak gotówki tylko chęć uniknięcia kłopotów. Teraz samochody budują księgowi a nie inżynierowie. Każda część ma znieść określoną ilość cykli i się zepsuć, aby producent i serwis mogli zarobić na wymianie. A do pana z małym pindolkiem co musi mieć nowe, bo kto ma stare ten kiep, to serdecznie pozdrawiam i życzę poprawy stanu ego.

      • 0 0

    • Co ty nie powiesz (3)

      Jestes tym co apisalem wczesniej-wymieniacz?
      Nie myl z mechanikiem.
      Mam auto 3 letnie i 90tys.bezawaryjnej jazdy .Europa polodniowa i skandynawia ,snieg ,mrozy i upały jazde w lekkim terenie.Autko jest git.
      Mialem wczesniej tez auto z 2.5l 170bhp-9letnie ,na prostej drodze pekl wachacz!!!!.O malo nie doszlo do tragedii.
      Nie pitol ,male usterki to nie to samo co grozne awarie nadwyrezonych czesci i podzespolow zawiechy czy ukladu kierowniczego.

      • 1 0

      • hehe (2)

        właściciel BMW ..... ;-)
        W nowych zacinają się pedały hamulca , we fiatch przekładnie kierownicze sie sypia , i można by tak wymieniać długo ..
        Fakt faktem że teraz w dobie dużej konkurencji modele sa opracowywne szybko i czasami chyba brakuje fazy intensywnych testów

        • 2 0

        • zobacz stare mercedesy (1)

          i cos co sie nazywało overengenering czy jak to sie tam pisze czyli zbytnie przywiązanie do szczegułów , zresztą stąd problemy mercedesa w latach 80 beczka była za dobra i sie nie psuła ,,, potem jeszcze 124 a potem okularnik który prawie jak stary fiat było słychać jak go ruda wpie..la w nocy .. ;-)

          • 2 0

          • Fakt: problemem Mercedesa jest to, ze kiedys sie nie psul, a teraz sie sypie.

            • 0 0

  • Ksenony the best !

    Lobbing producentów żarówek.
    Na Polskich drogach i ostatniej zimie żarówkę H7 wymieniałem 5 razy w ciągu roku.
    Od lutego podmieniłem na ksenowny. Fakt, że w nowym aucie a nie jakimś starociu. Strumień światła odcięty jak w standardowej żarówce więc nie wiem o co tyle szumu. Nie powinny się czepiac do samochodow , które mają max 5 lat

    • 0 0

  • JAK TO MOŻLIWE, ŻE ZDJĘCIA WYGLĄDAJĄ TAK SAMO (1)

    Dziwne ale jak dla mnie te zdjęcia wyglądają tak samo. Proszę zwrócić uwagę, że wszystkie chmurki i nadjeżdżający samochód jest w tym samym miejscu. Jak to możliwe, chyba Chińczycy potrafią zrobić coś więcej.

    • 2 0

    • mowi się że chińskie xenony oślepiają

      spojrz na obrazki tutaj też widać (to jest zdjęcie legalnego) też swieci wyżej więc tez musi mocniej oślepiać

      • 1 1

  • a ja zamontowałem dzienne LED

    z homologacją, w swoim Z3. nie muszę włączać świateł (automat), a 90% moich jazd jest w czasie dnia. poza tym, stojąc w korku rozwalają mnie polskie przepisy o "stosowaniu świateł mijania". kraj absurdu.

    • 0 0

  • Macieju, widzę po tym co piszesz, że nie masz zielonego pojęcia o oświetleniu auta (5)

    po pierwsze to trzeba rozróżnić lampy ksenonowe od soczewkowych i zwykłych ryfli a potem pisać do czego żarnik pasuje
    po drógie to nie wszystkie samochody posiadające xsenony miały orginalnie samopoziomowanie
    po trzecie dobrze ustawiony xsenon jest mniej groźny niż strzelające we wszystkie strony zwykłe światła
    a pan policjant niech lepiej sam sprawdzi wswoim aucie jakie ma światła
    tak więc polecam lekturę , bo za nie-wiedzę zwykle się płaci

    • 2 3

    • FJ (1)

      Kolego FJ, podaj mi konkretny przykład samochodu, który ma fabryczne xenony i nie ma samopoziomowania ??

      • 1 0

      • chodzi o to że w 90latach

        S kalasa w 140 ..miała ii ryflowane szkła i brak poziomowania i jest legalna:)

        • 0 0

    • (1)

      Xenonowych nie trzeba odróżniać od soczewkowych i ryfli, bo xenon oryginalnie występuje zarówno w soczewce jak i w reflektorze refleksyjnym (szkło ryflowane). Odróżniać co najwyżej trzeba reflektor z homologowanym i niehomologowanym źródłem światła. I o tym traktuje ten artykuł jakbyś nie zauważył.

      • 2 0

      • tylko że przy soczewce nie występuje

        efekt oślepiania bo jest dokładna linia podzialu światło cień bo w środku jest przysłona która układa światło więc nie ma problemu

        • 2 0

    • Za nieznajomość ortografii

      już zapłaciłeś w szkole.

      • 2 0

  • ooo (9)

    I co wy na to własciciele "sprowadzonych w dobrym stanie" zdezelowanych golfów ze srebrnymi nakładkami na tłumiki, podwyzszonym nienaturalnie zawieszeniem, okrejonymi ciemną folia szybami?

    • 90 6

    • oczywiscie (4)

      tylko w golfach ludzie montują takie ksenony... Człowieku, nie pochwalam tego typu rozwiązań, ale jak widzę Audi Q7, Porsche Cayenne czy inne drogie auto które ma chińskie ksenony to większy wstyd niż ksenon H4 w starej dwójce :)

      • 20 0

      • tylko że q7 i cayenne ma w standardzie

        • 0 0

      • widzisz bo wszystko rozbija sie o $ ... (2)

        zestaw xenon h1 przyklad kosztuje 200 pln , a jesli w lampie jest soczewka to ie ma znaczenia co tam wsadzisz więc po co płaćić za reflektor z systemem poziomowania 3000-5000 tyś jak mozna zrobić to za 200 za komplet + 400 za zestaw samopoziomujący ... a fabryczny zestaw rózni sie czesto w tych 2 przypadkach tylko kloszem na ktorym jest adnotacja co siedzi w środku i gniazdem mocowania żarowki/palnika

        • 1 12

        • No niestety jest inaczej (1)

          niż mówisz. Nawet we wypomnianych Audi Q7 i Porsche Cayenne są montowane klasyczne odbłyśniki FF. A soczewka od halogeny tylko czasami jest identyczna jak w ksenonie.

          • 3 0

          • no w nowych masz soczewkę

            i koraliki led więc nie FF , pozatym wiem że nie zawsze już nie chciałem sie wdawac w jakim modelu itd więc poszedłem na skroty

            • 3 2

    • a tak wogóle chce przypomniec że 3 światło stopu tez było (3)

      nielegalne ...a tez pojawiało sie najczęściej w zdezelowanych autach z zachodu ..... później ktoś pomyślał i stwierdził że jednak na zachodzie mieli racje ....

      • 13 7

      • (2)

        racja

        • 8 3

        • tylko mijasz się z tematem (1)

          trzecie światło stopu spełnia określoną normę.

          Światła ksenonowe zaprojektowane fabrycznie też spełniają normę - przede wszystkim co do kształtu wiązki światła i jej mocy. Zauważ, że takie światła nie oślepiają (o ile jakiś burak nie ustawił ich 'w niebo').

          Żarówki ksenonowe (palniki) włożone do lamp projektowanych dla zwykłych żarówek halogenowych NIGDY nie będą spełniać norm (a więc będą oślepiać) ponieważ lampy te mają układ optyczny (lustro + szkło) NIE PASUJĄCY do żarówek ksenonowych.

          Czyli owszem, lampy ksenonowe przyszły do nas 'z zachodu', ale jako lampy projektowane fabrycznie. I to jest w porządku, natomiast zjawisku pn. 'remiza tjuning' mówię nie!

          • 21 0

          • ...

            byłem sprawdzałem , i powtórzę po raz kolejny linia odcięcia jest idealna ... przy soczewce z przysłoną ....
            a że w cześci lamp oślepia , halogeny tez oślepiają , bo w połowie aut są nieustawione

            • 2 7

  • Nie ma to jak wieśniak w wypicowanym starym gracie. (15)

    tu naklejka,tam spojlerek i żarówka i mysli że ma nówkę furę.

    • 28 7

    • ja wole starego "grata"

      bo teraz kazdy burak moze jezdzic cayenne czy bmw

      • 2 0

    • czyli wg ciebie każde zuto iluś letnie jest do bani ?? (10)

      wiesz jest wiele prawie już klasycznych modeli , nawet wśród aut VW czy tam opla ... tylko że w polsce mało kto rozumie o co chodzi bo większość osób myśli jak stary to do bani ,
      vw garbus -> klasyk prosze
      opel GT -> klasyk
      lancia delta -> klasyk
      alfa gtv 916 -> za parę lat tez klasyk
      fiat coupe 175 -> tez za parę lat klasyk
      za to nigdy zaden kia ceed czy inny badziew nawet nowka prosto z salonu klasykiem nie zostanie

      • 6 3

      • wow... (8)

        też bym tak mówil gdyby mnie nie było stać zmieniać samochodu na nowy co 5-6 lat.

        • 0 4

        • przeczytaj listę samochodow (7)

          ja nie pisze o powypadkowych GIII czy innych złomach... tylko samochodach ktorzy często ludzie doprowadzają do bardzo dobrego stanu za czasami takie pieniądze że nie chcesz wiedzieć , częśc z tych osób trzyma te samochody z niecierpliwością czekając kiedy będzie mogła założyć żółte blachy

          • 5 0

          • (2)

            jeden lubi chleb ze smalcem
            drugi jak mu nogi śmierdzą

            • 9 0

            • zgadza się zreszta po co drążyć temat mam prawo wyboru nowy czy stary (1)

              choć faktem jest że sporo osób zmieniło by na nowszy bo nie ma kasy , a część osob kupuje samochody z zamiłowania i to całkiem inna sprawa

              • 4 0

              • Jest tylko jedna mała rzecz... Na zachodzie takie klasyki są trzecim/czwartym samochodem w domu i używane są na słoneczne przejazdy w sobotę, tudzież na jakiś zlot.

                Czytaj. - nie codziennie, bo utrzymanie ich w "bezpiecznym" stanie jest zbyt drogie, by nim jeździć na codzień, a nie utrzymywanie ich we właściwym stanie zbyt ryzykownym, by codziennie nim jeździć.

                • 1 0

          • Przeczytalem....ale jesli do tych samochodów (3)

            wkręcisz chińskiego ksenona to będziesz wiesniakiem mimo tego że to klasyki i oto mi chodzi.

            • 7 0

            • no tak ale (2)

              jak zastosuje pod soczewką zarnik o tem 4300 czyli lekko żółty to różnica będzie taka że będe wieczorem coś widział , bo niestety na oryginalnych żarówkach to słabiutko nawet wszystkich 50+ sprawdzalem no się nie da, dodatkowo slalom gigant na takich żaróweckach seryjnych po naszych duktach ( cięzko nazwać to drogami) jest o wile bardziej niebezpieczny niż wsadzenie palnika hid w reflektor

              • 1 2

              • zawsze jakieś ale

                • 0 0

              • mam zarowki +30 i

                lepiej swieca, zapraszam na jazde probna. Np. na ulice Marszewska w Gdyni :)

                • 1 0

      • nowe auta moga nie dozyc

        takiego wieku :D

        • 1 0

    • (2)

      nikt nie ocenia negatywnie twojej słabości

      • 2 0

      • masz rację to słabość (1)

        do ładnych samochodów , ale popatrz na to inaczej po co trzymać w domu szafę gdańską przecież jest stara ? po co mieć porcelanę z 1900 roku np , skoro nowa będzie bardziej nowoczesna , praktyczna i nie będziesz sie jej bal zmywac w zmywarce?

        • 2 1

        • tu naklejka,tam spojlerek i żarówka i mysli że ma nówkę furę

          pisałem do tego, sokole oko

          • 1 1

  • jarznik??? (3)

    Co to takiego jest jarznik?
    Zazwyczaj stosuje się nazwę palnik ksenonowy.
    Jarznik to zupełnie inna bajka.

    • 9 14

    • co za głąb

      • 1 0

    • w końcu zajarzyłeś

      • 1 0

    • moze chodzilo o żarnik xD

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane