• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą

Maciej Naskręt
8 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Plac budowy od strony ul. Ku Ujściu na Przeróbce.
  • Betonowanie ścian tunelu w wykopie.
  • Prace przy betonowaniu ścian tunelu w wykopie.
  • Betonowanie płyty nad tunelem.
  • Wnętrze tunelu wykonanego w wykopie.
  • Wybetonowana ścina tunelu wykonanego w wykopie.
  • Tunel w wykopie, a dalej rura tunelu drążonego.
  • Betonowanie na wysokości wanny od strony stadionu.
  • Wykop na wysokości Węzła Marynarki Polskiej.
  • Wyjazd z tunelu pod Martwą Wisłą w Letnicy.
  • Pracownicy budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Na budowie tunelu pod Martwą Wisłą praca wre. Najważniejsze roboty toczą się we wnętrzu obiektu - pod rzeką. Wykonawca przedłuży swój pobyt na placu budowy, ale nie wpłynie to na datę otwarcia tunelu - połowę przyszłego roku.



Zobacz z lotu ptaka cały plac budowy tunelu pod Martwą Wisłą.

Mijają ponad trzy miesiące od zakończenia drążenia maszyną TBM pod Martwą Wisłą. Co dokładnie dzieje się teraz na placu budowy, który z racji portowej lokalizacji (teren strzeżony przez Straż Ochrony Portu w Gdańsku) jest niedostępny dla mieszkańców? O to zapytaliśmy inwestora - władze miejskiej spółki Gdańskie Inwestycje Komunalne.

Jeszcze w trakcie wakacji zdemontowana została tarcza Damroki i rozdzielona na kilka części tak, by łatwiej było ją przetransportować z powrotem do Niemiec, gdzie została dwa lata temu zmontowana specjalnie do wydrążenia gdańskiego tunelu. W północnej rurze, czyli tej, której drążenie zakończyło się w czerwcu trwa układanie w tej chwili prefabrykatów przyszłej konstrukcji jezdni.

Oficjalne zakończenie drążenia drugiej nitki tunelu pod Martwą Wisłą i odsłonięcie tarczy maszyny TBM.

W tunelu południowym natomiast toczy się wykonywanie wszystkich siedmiu przejść poprzecznych. Praca idzie sprawnie naprzód, bowiem (patrząc na tunel od strony stadionu w Letnicy) jeszcze w wakacje w pierwszym i drugim przejściu trwało mrożenie. Trzeci został wtedy już wywiercony i kończyło się wiercenie czwartego. W piątym trwały prace przygotowawcze.

Wspomniane poprzeczne przejścia między obiema nitkami będą pełniły funkcję korytarzy ewakuacyjnych. Do ich budowy wykorzystuje się technologię mrożenia gruntu. Pomogą w tym wysokowydajne agregaty mrożące, które wtłoczą do rur solankę o temperaturze -35 stopni Celsjusza. Rury z cieczą zostaną wsunięte do 63 otworów, tworzących krąg o średnicy 1,8 metra.

Oprócz przejść poprzecznych w południowej rurze trwają też prace związane z wykonywaniem jezdni, tj. betonowanie zamków podłużnych i poprzecznych w prefabrykatach dennych, zbrojenie ścian zewnętrznych oraz ich szalowanie i betonowanie. Wszystko to na razie odbywa się w rurze południowej, która została wydrążona jako pierwsza. Druga nitka musi chwilę na wspomniane prace poczekać.

- Na budowie kontynuowane są także prace przy tunelu o przekroju prostokątnym oraz przy wannach żelbetowych na dojeździe do tunelu. Trwa tam wykonywanie drenaży, układanie betonu podkładowego pod kapy, betonowanie ścian wewnętrznych, wykonywanie obudowy ognioochronnej - mówi Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy spółki GIK.

Ponadto, ze względu na niskie położenie tunelu wykonywana jest przepompownia wód opadowych z obu rur tunelu wraz z układem tłocznym i grawitacyjnym oraz przebudowa wodociągu. Prace odbywają się na terenie od strony ulicy Ku Ujściu.

Wiadomo, że sama budowa tunelu przedłuży się. Dotychczas oficjalnie mówiono, że prace powinny się skończyć w październiku tego roku, a do połowy czerwca przyszłego potrwają odbiory. Wykonawca - firma OHL - zwróciła się do spółki GIK o przedłużenie terminu prac m.in. ze względu na upadłość firmy Hydrobudowa, która stanęła do przetargu z OHL i potem pozostawiła swojego partnera z konsorcjum.

Dłuższe prace, jak zapewniają władze spółki GIK, nie wpłyną na termin oddania do użytku inwestycji - czyli czerwiec 2015 r.

Inwestycja za 885 mln zł

Tunel pod Martwą Wisłą będzie częścią Trasy Słowackiego, która połączy port lotniczy w Rębiechowie ze wschodnią częścią gdańskiego portu. Tam spotka się z Trasą Sucharskiego, wraz z którą utworzy pierścień drogowy wokół śródmieścia Gdańska (brakuje w nim jeszcze połączenia między al. Legionów i al. Hallera).

Choć każdy tunel mierzy 1,4 km długości, maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km. Na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów podwodnej przeprawy.

Wyloty z tunelu zlokalizowane są na wysokości nabrzeży "Dworzec Drzewny" od strony ul. Ku Ujściu w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska i "Dworzec Wiślany" od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły zobacz na mapie Gdańska. Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m i trzech poziomach ruchu. Całość inwestycji stanowi jeden z czterech elementów realizowanej od 2011 r. Trasy Słowackiego, za które miasto zapłaci 885 mln zł.

Miejsca

Opinie (57) 10 zablokowanych

  • Jak na autostradzie?

    Jak wygra PO to zrobią przy wjazdach bramki wjazdowe,podobnie jak na autostradzie?

    • 2 1

  • Niezapowiedziane opóźnienie

    F-ma OHL- musi ponieść konsekwencje- w tym finansowe, za swojego niesolidnego partnera - Hydrobudowę. Takie przypadki-powinny być zawarte w Umowach, a nie teraz po czasie zgłasza opóźnienie w realizacji obiektu.
    Gdańsk- to nie W-wa, gdzie kupa idiotów, suchej nitki nie zostawiłaby na tym Wykonawcy (tak jak to robią wobec bud.II Metra). Ale prezydent Gdańska powinien się mocno wytłumaczyć przed swoimi mieszkańcami, za tą ,,obsuwę" OHL-u. Mimo to, mam nadzieję, że przed wakacjami 2015r. mieszkańcy, turyści i goście Trójmiasta, będą mogli bezkolizyjnie przejechać tym tunelem-(omijając Centrum)- od trasy S7 do Przymorza, Oliwy i Sopotu!

    • 0 0

  • Progi zwalniające (1)

    mam propozycje, by od razu w tunelu zrobić progi zwalniające. Wprawdzie niezgodne z prawem na większości gdańskich lokalizacji, ale co to ma za znaczenie. Starosta w osobie Pawła Adamowicza tak dba o nasze bezpieczeństwo, że stosuje wytyczne uspokojenia ruchu, a nie rozporządzenia określające zasady budowy progów. Ale dlaczego tunel ma być ich pozbawiony? Ja bym dał po trzy w każdym kierunku.

    • 4 1

    • Ja bym dał przy każdym przejściu

      ewakuacyjnym oraz przy wjeździe do i wyjeździe z tunelu.

      • 0 1

  • fajnie będzie śmigać (2)

    ciekawe jak przyjdzie wielka ulewa, czy zadziała wszystko ładnie pięknie, czy po prostu zaleje wszystko ??? W Polsce jest to normą, że zalewa wszystko ...:-)

    • 27 23

    • (1)

      A może więcej optymizmu droga Pani.Jeszcze roboty trwają a Pani już wróży klęskę.

      • 12 2

      • Bo już są

        opóźnienia.

        • 0 2

  • Oprócz tego przy stadionie PGE Arena powstaje największe w Polsce północnej rondo, o średnicy 130 m (1)

    Taa srondo, a nie rondo. Rondo to jest wtedy gdy nadjeżdżający z lewej ma pierwszeństwo i nie ma zakichanych świateł co korki na rondach generują.

    • 10 3

    • buda na rondzie

      jest najlepszym elementem ronda. Doskonale zasłania tramwaje nadjeżdżające z Zielonego Trójkąta.

      • 2 0

  • Dłużej (12)

    a jednak tyle samo??
    Urzędnicy przed wyborami gotowi każdą ścieme wymyśleć.
    W końcu jak mówł klasyk "ciemny lud to kupi"

    • 64 48

    • budowa dłużej, ale odbiory krócej (5)

      i termin oddania bez zmian, niby proste, ale nie dla wszystkich

      • 21 8

      • Szanowny (2)

        Fredzie proponuję byś odróźnił prostotę od prostactwa.
        Po pierwsze tytuł mówi o terminie zakończenia budowy a nie nie udostępnienia do ruchu, więc z logicznego punktu widzenia jest NIEPRAWDZIWY.
        Po drugie jeżeli możlwy jest manewr, że odbiory będą szybsze, to dla mnie jaskrawy dowód, że przy pierwotnej estymacji czasowej ktoś założył, że urzędnicy odbierający tą inwestycję są albo leniwi albo nieudowlni (istnieje też logiczna mozlwiość, że w planach założono, iż zaopatrzeni są oni w obie cechy). Tym samym w dobrym i sprawnym mieście i państwie nie tylko realizowano by inwestycje, ale i tak jednocześnie zmieniono administrację by odbiory odbywały się NIEZWŁOCZNIE I KOMPETENTNIE.

        • 8 5

        • 36

          36 miesięcy od podpisania = 3 lata od października 2011 --> październik 2014
          pierwszy raz się spotykam z zamówieniem dot. budowy bez odbioru?!
          może jestem nienormalny &b

          patrz artykuł na trojmiasto.pl z 14.10.2011 pt. "Tunel pod Martwą Wisłą można budować!"

          • 0 1

        • Mogli zmienić terminarz ukończenia niektórych robót i ich odbiory odbędą się jeszcze w czasie budowy.

          • 2 1

      • Skoro można odbiory krócej, to czemu tak nie było od początku?

        • 2 4

      • ciemny naród...

        ...jak widać, już jest wdzięczny swoim Panom za wydłużenie budowy

        • 6 17

    • Niech zgadnę

      przeciągacie termin na wybory, żeby się pochwalić Budyńskim Tunelem?
      Nie, wiem, wiem to tylko nienawistne milczenie PIS przeciąga termin!

      • 1 3

    • za rok będziemy już śmigać tunelem i nikt nie będzie pamiętał o Waszym marudnym dzieleniu włosa na cztery

      • 14 1

    • Wiadomo, że pierwotny długi czas na odbiory

      to był bufor przewidziany na to, ze coś sie śliźgnie i teraz ten bufor jest wykorzystywany. Normalna sprawa przy dużych projektach, że coś się opóźni. Natomiast gdyby termina był sztywny, to konieczne by było obciążenie wykonawcy i spory z nim, a tu chodzi żeby zrobić a nie się procesować. Dodatkowo jak wykonawca widzi w przetargu taki termin bez bufora to od razu dolicza na zapas ewentualne kary i nasza cena rośnie. Z kolei wydłużenie terminu od razu to tylko powoduje, że harmonogram jest dłuższy i klopoty pojawią się później. Krótko, świat nie jest idealny ale nadrzędną sprawą jest zbudować a nie zarabiac na karach.

      • 15 0

    • będą krótsze odbiory i po sprawie

      • 2 3

    • Szanowni

      oponenci. Nie twierdzę, że termin udostępnienie się zmieni. Wskazuję jednak na socjotechnikę i sytuację, w której ktoś nas robi w konia.
      Karygodne jest szczególnie to, że jakoby niezależny portal daje tytuł "Niezagrożony termin budowy tunelu pod Martwą Wisłą", a już kila linijek niżej pojawia się informacjA, że pierwotny termin zakończenia budowy włąśnie się obsunął.
      Proponuję Szanownej "NIEZALEŻNEJ" Redakkcji mniej nachalną agitację i sugeruję, że
      np tytuł "NIezagrożny ternim oddania tunelu do użytku kierowcom" byłby dalej wazeliną, ale nie obrażał by inteligencji czytelników.

      • 11 5

    • osoby niezgadzające się z opinią p. Norberta już to kupiły...

      • 3 5

  • A ktoś słyszał, że myśli się o płatności przejazdu ? (4)

    • 8 24

    • Tak burzuje z spod pisuaru mysla o stawkach za korzystanie z tunelu

      • 0 1

    • Tak, ustawią się tam gdańscy menele ci od parkingów i będą kasować za wjazd.

      • 4 0

    • Bzdura.

      • 0 0

    • a co za darmo ?

      • 0 7

  • Wre

    Chyba wre a nie wrze

    • 1 0

  • Panie Naskręt! (1)

    Ogarnij się chłopie - raz piszesz, że najpierw skończyli północna rurę (trzeci akapit), a kilkanaście wierszy niżej (szósty akapit), że południową. Jak tak dalej pójdzie, to w następnym artykule przeczytamy o trzeciej rurze.

    • 17 6

    • Droga Redakcjo

      Zamiast bezsensownie minusować, może byście tak pogonili "Pogromcę korków" do porządnej roboty?
      Babol dalej nie poprawiony.

      • 2 1

  • tunel

    potrzebny tunel Babie Doły Kosakowo

    • 2 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC (1 opinia)

(1 opinia)
30 zł
zawody / wyścigi

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane