• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • SKM tam wróci (2)

    1. Skasowano linię tramwaju nr. 4 z N. Portu na Zaspę (przedtem do Jelitkowa).
    2. Tram. linii 7 jeździ bardzo rzadko. Tylko rano i po południu. Mieszkańcy zostali zmuszeni do przesiadek.
    3. Kolejka powinna jeździć do Nowego Portu (1 przystanek za "brzeźnem"). tak jak zawsze było. wielu ludzi chce jej powrotu. jak będzie jeździć nawet co 30-40 min (w szczycie może po 20) to ludzie będą jeździć. także przyjezdni. Do Gd. Głównego jeździło się szybciej i wygodniej niż tramwajem.
    4. argument, że i tak jeżdżą samochodami... jeżdżą. skoro mają się co chwilę przesiadać, to kto może to jeździ autem. Nic dziwnego. Obecny prezydencik tylko inwestuje w ruch samochodowy. Wprowadzono by zakaz parkowania na chodnikach i egzekwowano by go, to i ludzie zaczęliby korzystać z komunikacji miejskiej. Ale NAJPIERW ma być więcej kursów. A nie tlko kasować, likwidować.
    5. Skasowano przeprawę promową z n.portu do twierdzy wisłoujście. To udostępnijcie ludziom chociaż tanie kajaki. Wystarczyło wprowadzic tam mniejszy prom osobowo-rowerowy. ale u tego prezydencika to by kosztowało miliardy. Chyba więcej niż w Norwegii!
    6. Dlaczego ten prezydencik tak nienawidzi n. portu? Wygląda na to, że chcą stąd wykurzyć mieszkańców, a wprowadzić przemysł i bezdomnych.
    7. Niech prezydencik zbuduje jeszcze kolejne muzeum i kolejne pomniki na SWOJĄ cześć. A za jego próżność i deficyty w psychice będą płacić mieszkańcy.
    Jest demokracja i to ludzie decydują, a nie jakiś ****. To nie reżim. Tak stanowi konstytucja.
    8. Kasować, likwidować, niszczyć jest łatwo....

    • 5 0

    • Zabytki niszczeją, władza czeka aż rozpadną się. Po co remontować? po co komu zabytki?

      • 1 0

    • Wprowadzono bardzo ciężki transport przez środek osiedla po ulicy Wyzwolenia. Port przeładunkowy rozwija się, ale drogi przez Letnicę żeby ominąć Nowy Port to nie chcą zbudować. Trzeba ich zmusić. Sami z siebie to tylko zniszczą dzielnicę. A czynsze kosztują sporo! Mnóstwo TIRów PRZEŁADOWANYCH tam jeździ. NAJPIERW zbudować drogę lub połączenie kolejowe a dopiero POTEM rozbudowywać przeładunek

      • 1 0

  • Lepiej wszystko na Jasień i Szadolki puścić (3)

    Zamiast odbudować mniejszym nakladam wcześniejszą infrastrukturę. Gdyby stacja była bliżej brzezna i przymorza lub zaspy (pas nadmorski) to byłoby duże zainteresowanie.

    • 42 29

    • (1)

      Brzeźno też ma szanse (potencjał) na rozwój w niedalekiej przyszłości. SKM powinna docierać nie tylko do stadionu, ale dalej do Brzeźna. Już teraz w tym rejonie pojawia się większa ilość turystów niż kiedyś.

      • 6 0

      • nie tylko do Brzeźna ale do Nowego Portu.
        można dać dodatkową stację w brzeźnie, a obecną nazwać inaczej niż "Brzeźno" bo tam brzeźna nie ma

        • 1 0

    • Bo lepiej wygląda przecinanie wstęgi czegoś nowego, niż tego co najpierw zepsułeś a dopiero teraz naprawiłeś.

      • 7 3

  • mieszkam w Gdyni - tu się żyje najlepiej

    Popieram! powinna być linia Gdynia Północ - Gdańsk Nowy Port

    • 3 0

  • Powinna być linia Gdańsk Nowy Port- Gdynia Północ ! (13)

    • 132 37

    • sorry, ale kogo obchodzi jakaś tam Gdynia (4)

      to miasteczko odlatuje coraz bardziej do 3 ligii (podwórkowej)

      • 36 47

      • Może dzieci się będzie wozić tam na wycieczki i mówic: (2)

        Jak nie będziesz się uczyć to zamieszkasz w takim miejscu.

        • 36 14

        • I wy sie dziwicie, ze metropolia jest tylko teoria? Skaczcie sobie bardziej do gardel to napewno bedzie jeden bilet dla trojmiasta itp itd. Pojecie wspolpracy tu ludziom jest wogole znane?

          • 6 1

        • Jak się nie będzies uczył zamieszkasz w Gdyni.

          • 12 6

      • He he he

        Z Nowego Potu - noo rzeczywiście tak by dzieciaki mówiły . W każdym razie dla nas lepiej , patola niech zostanie u siebie

        • 8 2

    • (2)

      To są zdegradowane i opustoszale tereny w Gdańsku, nagle ktoś sobie o nich przypomniał jak robyg postawi tam apartamenty ...

      • 13 7

      • a te tereny same się zaniedbały?!

        • 1 0

      • Nie ćpaj tyle

        • 6 11

    • Powinna być łącznica z Nowego Portu do Gdańska Wrzeszcza... (2)

      ...taka jaką w Krakowie zrobili na estakadzie, dzięki czemu pociągi na Zakopane mogą omijać dworzec w Płaszowie.

      • 31 5

      • Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia (1)

        Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia
        Wielokrotnie jeździłem SKM z Nowego Portu do Wrzeszcza, przy przejściu 2-3 minut z Gdańsk Nowe Szkoty na Gdańsk Politechnika połączenie było błyskawiczne, jeśli było dobrze skomunikowane. W porównaniu do tramwaju jechało się pewnie dwa razy szybciej. Z Letnicy do Gdańsk-Nowe Szkoty SKM jechała 4 minuty. Licząc nawet 5 minut na przesiadkę z Letnicy do Wrzeszcza było około 12 minut. Bez czasu oczekiwania (a szybkim krokiem 2-3 minuty w zupełności starczały) to tylko 9-10 minutowy przejazd.
        Z Nowego Portu było około 13-14 minut.

        • 8 1

        • Było super szybko, ale polityka cenowa SKM była do kitu.

          Nowy Port - Wrzeszcz. Tramwaj jedzie między przystankami Rybołowców do Klonowa (na wysokości przystanków PKP) 26 minut, więc około 2 razy dłużej.

          Niestety SKM liczyła ceny za bilety dość drogo, zakładając że ludzie jadą do samego Gdańska Głównego, a nie przesiadają się na Stoczni lub przystankach Nowe Szkoty-Politechnika. Wchodziło się więc w wyższą strefę kilometrów. Poza tym w kolejce często były sprawdzane bilety przez kierownika pociągu,
          a w tramwaju... wiadomo jak to wyglądało.

          Frekwencja spadała też przez ograniczenie zatrudnienia w zakładach portowych, kolejowych (w Letnicy było zatrudnionych wielu kolejarzy, tuż przy stacji Gdańsk Zaspa Towarowa). Jeśli teraz budowane są osiedla i zakłady, to frekwencja murowana, bo niczym się z tych rejonów miasta tak szybko nie pojedzie do Centrum czy Wrzeszcza. Wystarczyłyby kursy co około 20 minut, jak to wyglądało kiedyś.

          Idealne byłyby ze dwa nowe przystanki - w Brzeźnie przed wiaduktem (do plaży i nowych osiedli 5 minut pieszo) i być może w okolicy ulicy Reja.

          • 8 0

    • no raczej nie da się zakręcić

      • 0 1

    • Podwodna !

      • 7 1

  • Przystanki (2)

    pozmieniać lokalizację przystanków, np. Nowy Port bliżej centrum N.Portu a Brzeźno, żeby było w pobliżu parku/plaży w Brzeźnie i sukces gwarantowany!

    • 4 2

    • Nowy Port nie odzyska juj tego połączenia. (1)

      Rozebrano tory.

      • 0 0

      • można położyć nowe. żaden problem

        • 0 0

  • a ktory deweloper mysli o dojazdach? najwazniejsze mieszkania sprzedac

    • 3 0

  • Skm nietrafiony pomysl (20)

    Tunelem i tak jest szybciej do centrum jak kolejka.

    • 26 141

    • skm (17)

      bzdura.Skm to przewaga w ilości ludzi, czasu,o zanieczyszczeniu powietrza nie wspominając. A nawet gdyby te argumenty okazały się słabe to mieszkańcom i pracownikom należy się wybór.A tak na marginesie to tunel nie prowadzi do centrum.

      • 57 4

      • Przywrócić tak, ale (8)

        to wymaga nakładów finansowych - z przywróceniem do życia jak i utrzymaniem linii. Nie wierzę w sens tej inwestycji tylko i wyłącznie dla mieszkańców Nowego Portu i Letnicy, sorry.

        Wystarczy zobaczyć jak daleko są stacje od morza - naprawdę uważasz, że to przyciągnie turystów (czyli dodatkowych pasażerów)?

        • 8 14

        • możliwość (7)

          Ze stacji obecnej nieczynnej Gdańsk Brzeźno do parku Hafnera i plażę jest około 5-7min pieszo. Sam pociąg z Gdańska Głównego jechał 14 min. Więc z centrum to najszybsze połączenie tego typu.

          • 34 3

          • pod jednym warunkiem... (4)

            -kursowanie co 6 min w godzinach szczytu ,bo jak bedziesz mial polaczenie co 50 min to totalna porazka

            • 36 1

            • Zgoda ale to science fiction :) (2)

              • 10 3

              • Więc może jednak szybki tramwaj (1)

                A nie SKM?

                • 3 9

              • Jaka różnica ? Skm to duży szybki tramwaj

                • 3 1

            • ciekawe, że kiedyś jeździły częściej niż co 50 minut

              i to z Nowego Portu do stacji Gdańsk Główny. Wtedy było można, teraz się nie da.

              • 1 0

          • Wydaje mi się, że trochę więcej (1)

            Ale zgoda, dla chcących nie stanowi to problemu.

            Ale mówimy tylko o sezonie letnim + okolice, a infrastrukturę trzeba utrzymywać przez cały rok.

            • 7 10

            • Obecnie musisz utrzymywać infrastrukturę przez cały rok gdyż SKM dowozi kibiców na stadion. To świetna alternatywa dla tramwaju i szybki dojazd do Centrum.

              • 7 0

      • A ja chcę Lambo. A nawet jeżeli to jest nieekonomiczne to należy mi się wybór. W najgorszym razie Ferrari może być.

        • 0 2

      • Mieszkańcom należy się najpierw porządna analiza (1)

        a nie przywracanie SKM tylko po to aby "był wybór". Nie widzę sensu jeżeli za pieniądze potrzebne na remont a później na utrzymanie możnaby rozbudować tabor i infrastrukturę tramwajową.

        • 3 7

        • ty chcesz analizy w angielskim sensie tego słowa

          • 1 0

      • Porciaku (3)

        zamiast skm wystarczy puścić więcej tramwajów, efekt ten sam nakłady żadne i ekologia jak w skm

        • 13 8

        • mylisz się (1)

          Z letnicy tramwajem nie dojedziesz na plażę.

          • 3 0

          • Taaaa

            SKM powinna cumować przy molo w Zaspie/Brzeźnie

            • 4 2

        • trochę inaczej

          Potencjalna skm ma inną trasę stąd też nieco innych pasażerów by woziła. Uczniów Liceów itp.

          • 9 3

      • samochody .gdańsk stolicą komunikacji samochodowej pobudować ośmiopasmowe ulice wszędzie darmowe parkingi pożyczki aby każdy mógł kupić samochód. cała Polska będzie zazdrościć tego ful wypasu.będzie czysto i zdrowo.

        • 4 2

    • tunelem jeździ jakiś ekologiczny środek masowego transportu miejskiego? (1)

      • 1 4

      • rower, na przyczepie
        i końie, jako tusze

        • 3 0

  • Aquapark by się przydał.

    • 3 2

  • Coś trzeba zrobić z komunikacją

    Nadchodzi czas na tereny od Uczniowskiej w stronę Brzeźna. Około 20 ha. Ponad połowa tego obszaru trafi na budowę osiedli. Kolejne kilka tysięcy mieszkańców. Tramwaje mogą nie starczyć.

    • 4 2

  • skm

    syf kiła mogiła

    • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane