• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Jedyne szanse tej linii, by historia się nie powtórzyła to:

    -nie danie obsługi tej linii SKM
    -bilety takie same jak w gdańskich tramwajach/autobusach, czyli w skrócie bilety ZTM
    -częsty takt co 15-20 minut
    -przedłużenie trasy, może do Pruszcza, albo nawet Tczewa?
    -odbudowa toru do Nowego Portu, ale dalej np w okolice ul.Władysława iV? Choć jest problem z drogą, która przebiegałaby wzdłuż torów, ale na pewno byłoby to miejsce, gdzie duża cześć mieszkańców miała, by blisko do przystanku (obecnie do przystanku Brzezno prawie każdy ma daleko).

    • 7 1

  • Koniecznie trzeba przywrócić SKM do Nowego Portu

    Dzięki temu będzie alternatywa i lepszy dojazd do Centrum

    • 4 2

  • Muzeum Gdańska bedzie

    Zamiast wszystkiego.

    • 3 3

  • skm niech sobie jezdzi po rondzie.wstyd dla miasta.w kazdym skladzie bawią sie przyciskami!!!!!!!!!!!!!1

    • 2 3

  • W miejską kolej (SKM Gdańsk-Gdynia, Gdańsk Nowy Port oraz PKM) należy ZAINWESTOWAĆ!!!

    Zainwestować, ale MĄDRZE !! Przy budowie PKM popełniono szokujące głupotą i bezmyślnością błędy (np. włączenie w torowisko dalekobieżne zamiast w SKM i to w dwie strony, nie włączenie linii 235 do PKM). Przy reaktywacji linii do Nowego portu konieczne jest powiązanie jej z PKM !!! To przecież w Firodze za 5-10 lat będzie opracowało ponad 10 tys ludzi !! A może i nawet 13 tys ?Wydaje się niezbędne zapewnienie tam dojazdu z kierunku Gdyni, Letniewa, Zaspy, Przymorza i Moreny. Dziś, patrząc się na TYSIĄCE zaparkowanych samochodów w pobliżu Intela bez trudu można sobie wyobrazić co będzie dalej....

    • 6 1

  • Pomysł bez sensu (1)

    Przecież to pomysł bez sensu. Tory w kierunki Letnicy i Nowego Portu rozpoczynają się na dworcu Gdańsk Główny. A zatem z SKM korzystaliby jedynie mieszkańcy dzielnic południowych (Chełm. Orunia, Łostowice). Przecież nikt z Gdyni, Sopotu, Oliwy , a zwłaszcza z Wrzeszcza nie będzie jechał aż do Gdańska Głównego tylko po to, żeby się przesiąść na linię do Letniewa. Taka linia mogłaby mieć sens tylko wtedy, gdyby odgałęziała się w kierunku Nowego Portu od obecnej linii SKM oraz PKM we Wrzeszczu. Ale, widząc jak we Wrzeszczu "wymyślono" splot linii PKM, SKM i torów dalekobieżnych, to raczej optymistą nie jestem.....

    • 23 4

    • Przesiadka Gdańsk-Nowe Szkoty/ Gdańsk Politechnika lub Gdańsk Stocznia

      Wielokrotnie jeździłem SKM z Nowego Portu do Wrzeszcza, przy przejściu 2-3 minut z Gdańsk Nowe Szkoty na Gdańsk Politechnika połączenie było błyskawiczne, jeśli było dobrze skomunikowane. W porównaniu do tramwaju jechało się pewnie dwa razy szybciej. Z Letnicy do Gdańsk-Nowe Szkoty SKM jechała 4 minuty.

      • 3 0

  • A pan Brancewicz to rzecznik deweloperski jakiś?

    • 3 3

  • Materiał sponsorowany przez dewelopera.. Tak mi sie wydaje...

    • 4 4

  • Narek

    Weźcie się w końcu zajmijcie linią SKM z Wejherowa do Gdańska, a nie wymyślajcie kolejne jakieś dziwne warianty

    • 4 3

  • Drogi (7)

    Kolej, koleją, a co z nowymi drogami?. W przypadku takiego wzrostu liczby mieszkańców, o przemieszczaniu się Czarnym Dworem zapomnijcie drodzy mieszkańcy.

    • 61 46

    • no to będziesz jeździł autobusem i tramwajem (3)

      a może nawet skm.
      Samochód zostawisz w domu i wszystkim będzie saię żyło lepiej :)

      • 21 9

      • (2)

        Autobus też stoi i będzie stał na Czarnym Dworze......

        • 12 4

        • więc należy dobudować tylko buspas. (1)

          • 6 7

          • Ekolodzy nie pozwolą że względu na ujęcia wody.

            • 3 0

    • (1)

      Dobudowanie dróg zwiększa ilość samochodów. Przerabialiśmy to już w Gdańsku wiele razy. Havla, Wyklętych, AK do Karczemek, tunel... Ilość korków pozostaje ta sama.

      Potrzebna jest czysta i wygodna komunikacja miejska, taka jak w Londynie/Genewie/Pradze. Buspasy, regularne kursy i ograniczenia dla ruchu indywidualnego. Zniknie problem z parkowaniem, smrodem, korkami i twoim kołem dwumasowym. I jeszcze książke poczytasz albo serial na netflixie w drodze do pracy obejrzysz.

      • 16 6

      • Z tą czystością czy wygodą w Londynie nie przesadzajmy ;)

        Ale jest gęsta siatka i częste kursy.

        Do tego bardzo drogie parkowanie, opłata za wjazd samochodem do centrum, rowery publiczne, jeden rodzaj "biletu" (karta oyster albo płatność bezdotykowa). Dodatkowo cały rozkład jest zintegrowany z google mapami, więc łatwo znaleźć najlepsze połączenie.

        • 4 0

    • A na nowej Letnicy wykop pod fundamenty drugiego budynku juz gotowy.

      • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane