• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: kameralna ulica czy szeroka arteria?

Krzysztof Koprowski
1 kwietnia 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Koncepcja przekształcenia ul. Do Studzienki zgodna z postulatami FRAG-u.
  • Tak może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.
  • Tak może wyglądać ul. Do Studzienki przy realizacji zamierzeń urzędników.

Czy budowa ul. Nowej Politechnicznej jest szansą na rewitalizację dzielnicy czy aktem kolejnej dewastacji Gdańska? To pytanie pojawiło się podczas poświęconego tej inwestycji spotkania z mieszkańcami. Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej przedstawiło autorską koncepcję przekształcenia ul. Do Studzienki zobacz na mapie Gdańska, która w planach urzędników ma stracić jedną pierzeję zabudowy.



Który wariant ul. Nowej Politechnicznej popierasz?

Przypomnijmy: ul. Nowa Politechniczna to trasa komunikacyjna, która ma połączyć rejon ul. Nowej Bulońskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska z Wrzeszczem i Zaspą. Wciąż nie wiadomo jak będzie wyglądała, bo choć plany zagospodarowania rezerwują korytarz niezbędny dla dwóch jezdni po dwa pasy ruchu oraz tramwaju, to na taką inwestycję miasto nie ma pieniędzy.

Dlatego też urzędnicy biorą pod uwagę wariant oszczędnościowy, który zakłada budowę wyłącznie tramwaju. Tym bardziej, że Unia Europejska przy rozdaniu środków na kolejne lata promuje komunikację publiczną, a nie samochodową.

Z opracowań planistów z Biura Rozwoju Gdańska wynika jednak, że nawet budowa wyłącznie tramwaju wymaga wyburzenia całej wschodniej pierzei ul. Do Studzienki (po stronie kampusu Politechniki Gdańskiej). Tym samym powstałoby miejsce, w którym zmieściłaby się cała arteria, która na podstawie analiz ruchu, będzie niezbędna dopiero w 2040 r.

- W obowiązujących planach zagospodarowania ustalono parametry techniczne Nowej Politechnicznej jako ulicę klasy zbiorczej z dwiema jezdniami po dwa pasy ruchu i szerokość w liniach rozgraniczających [szerokość całej trasy wraz z pełną infrastrukturą, w tym tramwajem, chodnikami i drogą rowerową - dop. red.] od 20 (rejon ul. Wyspiańskiego zobacz na mapie Gdańska) do 78 metrów - łumaczyła Edyta Damszel-Turek, kierownik Zespołu Urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Tramwaj prowadzony bezpośrednio w jezdni we Wrocławiu. Tramwaj prowadzony bezpośrednio w jezdni we Wrocławiu.
Jednak wyburzenie całej pierzei zabudowy oraz budowa szerokiej arterii, może podzielić dzielnicę podobnie jak zrobiło to Podwale Przedmiejskie (które niebawem ma być cywilizowane) czy Trasa Słowackiego (podawana jako przykład złych rozwiązań projektowych).

Przed groźbą powtórzenia tych błędów przestrzega stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. Jego członkowie przygotowali własny projekt budowy tramwaju w tej części Wrzeszcza, który zakłada ocalenie cennych architektonicznie budynków. Udowadniają to przygotowane przez FRAG wizualizacje, które porównują efekt zamierzeń urzędników i własnych.

- Przedstawiamy dwa rozwiązania: tego, jak chcielibyśmy, by wyglądała ul. Do Studzienki oraz tego, jak może ona wyglądać przy realizacji inwestycji na wzór dotychczasowych gdańskich projektów tego typu. Proponujemy, by tramwaj na krótkim odcinku Grunwaldzka-Fiszera poruszał się w jezdni, podobnie jak w wielu miastach w Polsce i na świecie, a następnie skręcał za budynki wzdłuż ul. Do Studzienki, gdzie istnieje miejsce na jego odseparowane od ruchu aut i poprowadzenie z ewentualnymi niewielkimi wyburzeniami przybudówek, magazynów, garaży itp. Ulica Do Studzienki jest zapleczem kampusu Politechniki Gdańskiej oraz tworzy połączenie dwóch zespołów akademików, dlatego też forsowanie budowy szerokiej arterii jest w naszej ocenie złym pomysłem - przekonywał Paweł Mrozek z FRAG-u.

Czytaj też: Kamienice przy Jana z Kolna zburzono, droga na razie nie powstanie

Taki pomysł, choć przypadł do gustu większości uczestników wtorkowego spotkania w szkole podstawowej nr 17 zobacz na mapie Gdańska (organizatorami byli radni miasta Piotr BorawskiEmilia Lodzińska), nie zyskał jednak uznania w oczach pracowników Biura Rozwoju Gdańska.

- Nie mówimy, że tak się nie da zbudować tramwaju, ale naszym zdaniem wiąże się to z licznymi utrudnieniami w ruchu [m.in. wg BRG tramwaj utknąłby w korku wraz z autami - dop. red.] Ponadto te wizualizacje z taką liczbą pojazdów zostały zrobione dla godzin poza szczytem komunikacyjnym - twierdziła Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik Zespołu Komunikacji BRG.

Czytaj też: Którędy pojedzie tramwaj do Wrzeszcza?

Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami. Planowany przebieg ul. Nowej Politechnicznej wraz z roboczo nazwanymi przystankami.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która odpowiada za przeprowadzenie przetargu na przygotowanie dokumentacji projektowej, apeluje, aby nie przeciwstawiać sobie tak skrajnych wizji.

- Na razie nikt nie przesądził, że powstanie "autostrada" do Wrzeszcza, bo żadne decyzje jeszcze nie zapadły. Dopiero ogłosiliśmy dwuetapowy przetarg na sporządzenie wielowariantowej koncepcji i nie wybraliśmy jej wykonawcy. Autor będzie musiał przygotować wiele wariantów, aż powstanie taki, który zostanie przez nas zaakceptowany. Chcemy je także przedstawiać mieszkańcom - zapowiadała Ewa Zielińska, zastępca dyrektora DRMG ds. planowania i przygotowania inwestycji i projektów UE.

DRMG zapewnia też, że jednym z wariantów do opracowania będzie taki, który uwzględnia jak najmniejszą liczbę rozbiórek, co jest bardzo ważne ze względu na budżet inwestycji. Szacuje się bowiem, że wyburzenie 34 budynków (w tym 13 budynków z łącznie 58 lokalami mieszkalnymi) pochłonie, wraz z przesiedleniami 131 osób, ok. 2 mln zł.

Miejsce po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki pełni dzisiaj rolę parkingu naziemnego. Czy tak ma wyglądać przestrzeń wzdłuż całej ulicy do 2040 r., gdy okaże się, że trzeba realizować docelową formę Nowej Politechnicznej? Miejsce po rozebranej kamienicy przy ul. Do Studzienki pełni dzisiaj rolę parkingu naziemnego. Czy tak ma wyglądać przestrzeń wzdłuż całej ulicy do 2040 r., gdy okaże się, że trzeba realizować docelową formę Nowej Politechnicznej?
Ale wątpliwości obecnych na spotkaniu budziło zaangażowanie w przetarg Biura Projektów Budownictwa Komunalnego. Pracownicy tej firmy projektowej byli obecni kilka tygodni wcześniej na wrzeszczańskich warsztatach w ramach cyklu "Quo Vadis, Gdańsku?".

- Podczas tego spotkania pracownica BPBK zachowywała się tak, jakby już wygrali ten przetarg. Czy twórcy złych projektów ul. Nowej Słowackiego i Nowej Wałowej nie powinni w ogóle zostać z niego wykluczeni? - pytała Katarzyna Szczepańska z Komitetu Inicjatyw Lokalnych.

Czytaj też: Nowa Wałowa wizytówką dzielnicy dla samochodów

- Przetarg nie został rozstrzygnięty. Jesteśmy na etapie sprawdzania złożonych ofert o dopuszczenie do drugiego etapu. Wybierzemy najlepszą firmę, nikt nie ma przyrzeczonej tej pracy - oponowała Ewa Zielińska z DRMG.

Głos zabrał tez prezes BPBK, Jan Kosiedowski - Palenie czarownic to chyba nie XXI wiek i nie Gdańsk. Nie znam pracownika Biura, który chwaliłby się tym, że już wygraliśmy przetarg.

Materiał archiwalny z sierpnia 2014 r.

Wyburzenie budynku przy ul. Do Studzienki (oficjalnie powodem był fatalny stan techniczny) oraz budynki na odcinku Grunwaldzka-Fiszera, których rozbiórka jest niezbędna dla realizacji Nowej Politechnicznej wg urzędników.



W toku dyskusji pojawiły się także głosy, by Nowa Politechniczna była szeroką drogą.

- Jestem mieszkańcem tego rejonu od 1953 r. i szlag mnie trafia, gdy widzę zaniedbanie tej ulicy [ul. Do Studzienki - dop. red.], które nie przystoi do piękna Gdańska. Nowa Politechniczna jest niezbędna dla Politechniki Gdańskiej. Ta ulica musi być poszerzona mimo strat kilku budynków - mówił jeden z uczestników spotkania.

Z taką tezą nie zgodził się jednak Jakub Szczepański z Wydziału Architektury PG, współautor koncepcji przekształceń kampusu uczelni - Założenia rozwoju PG są takie, by dążyć do redukcji ruchu samochodowego. Komunikacja z górnym tarasem jest ważna, ale kluczowy jest tramwaj.

Czytaj też: Politechnika chce wybudować osiedle mieszkaniowe w rejonie ul. Czubińskiego

Przed planami budowy szerokiej arterii dla aut prosto do centrum Wrzeszcza przestrzegał też Piotr Kuropatwiński z Wydziału Ekonomicznego Uniwersytetu Gdańskiego.

- Podczas dyskusji o rozwoju miasta mówi się, by eliminować takie błędy jak ul. Nowa Słowackiego, czyli tworzenia typowych korytarzy ruchu samochodowego. Jeżeli zbudujemy więcej jezdni, to nie będziemy mieli mniej korków, bo doświadczenia miast zachodnich mówią coś zupełnie odwrotnego - budowa dróg zachęca do korzystania z auta.

Trasa przesiadek między tramwajem na Piecki-Migowo (Morenę) po estakadzie ul. Rakoczego oraz w ciągu Nowej Politechnicznej. Trasa przesiadek między tramwajem na Piecki-Migowo (Morenę) po estakadzie ul. Rakoczego oraz w ciągu Nowej Politechnicznej.
Choć spotkanie dotyczyło głównie Wrzeszcza, pojawił się też zarzut dotyczący górnego odcinka ul. Nowej Politechnicznej, a konkretnie zaplanowanych przesiadek między komunikacją miejską w rejonie ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska. Miejscy planiści zaproponowali, by pasażerowie wybierali kilkuminutowy spacer między przystankami w tym miejscu, przesiadając się z tramwaju na Piecki-Migowo (Morenę) i w ramach Nowej Politechnicznej.

- W jaki sposób chcą państwo zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej, skoro proponujecie przesiadki wymagające pokonania 550 metrów w poziomie i 20 metrów w pionie? - dziwił się pomysłom BRG Jacek Szmagliński, wiceprezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Odpowiedź BRG: nie dało się wykonać przystanków bezpośrednio na estakadzie w ciągu ul. Rakoczego i tuż pod nią, ze względu na zbyt duże pochylenie trasy tramwajowej na estakadzie.

Mniej dróg to mniej korków?
Most Łazienkowski w Warszawie. Most Łazienkowski w Warszawie.
Przywołane przy Kuropatwińskiego stwierdzenie o wpływie dróg na zachowania komunikacyjne doskonale zostało potwierdzone podczas awarii Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. Ta strategiczna dla stolicy przeprawa przez Wisłę nie działa już od ponad miesiąca i jak się okazuje, jej brak przyczynił się do zmniejszenia ruchu aut.

Przed awarią z Mostu Łazienkowskiego dziennie korzystało ok. 105 tys. pojazdów (dane z jesieni 2014 r.). Po jego zamknięciu ruch na pozostałych przeprawach wprawdzie wzrósł, ale łącznie tylko o ok. 50 tys. pojazdów na dobę (dane z marca br.).

Gdzie podziały się pozostałe samochody? Warszawscy urzędnicy biorą pod uwagę dwa warianty i oba korzystne z punktu widzenia miasta oraz jego struktury przestrzennej. Pierwszy to wybór tras alternatywnych z dala od miasta dla ruchu tranzytowego, który był obecny na zamkniętym moście. Drugi, również prawdopodobny, to przesiadka na komunikację miejską, w tym nową linię metra z przejazdem pod Wisłą.

Warto przypomnieć, że także w Gdańsku mieliśmy podobne sytuacje, gdy tymczasowo wyłączano z ruchu strategicznie ważne ulice lub je zwężano.

Tak się stało podczas zamknięcia Podwala Grodzkiego. Przez pierwsze dni panował wprawdzie chaos komunikacyjny, po czym sytuacja na tyle się ustabilizowała, że bez przeszkód prowadzono kilkumiesięczny remont.

Innym przykładem może być zwężenie al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu i wytyczenie buspasów (na wniosek FRAG-u) podczas remontu torowiska tramwajowego. Wówczas również okazało się, że nawet ograniczony przekrój alei jest wystarczający dla przeniesienia ruchu samochodowego i dla jej zwężenia we Wrzeszczu nie jest potrzebna kontrowersyjna Droga Czerwona.

Miejsca

Opinie (471) 5 zablokowanych

  • Miasto czy przelot (1)

    Czy chcemy aby Politechniczna wygladalo jak pomieszny Ulan Bator z Katowicami czy mamy zachowac wyglad i character Wrzeszcza. Powiem tyle, jakos turysci nie lgna do miast bez charakteru - a poniewaz raczej stawiamy na turystyke (wlasciwie brak juz u nas przemyslu) - koniecznie trzeba wprowadzic nowoczesny transport tramwajowy bez wyburzenia wszystkiego na okolo.

    • 9 1

    • "Brak stoczni" to jeszcze nie "brak przemysłu". Zresztą, to sami gdańszczanie nie chcą fabryk...

      • 1 0

  • No tak, w latach 70tych w Europie Zachodniej tez burzono budynki pod autostrady w miescie. A potem latami to zmieniali, bo efekt byl straszny.

    • 4 1

  • Jakiekolwiek próby wciśnięcia dwutorowej linii tramwajowej (4)

    i ruchu samochodowego w ulicę Do Studzienki przy jednoczesnym zachowaniu zabytkowych domów jest niemożliwe. Można jednak rozdzielić te dwa środki transportu : tramwaj może przejeżdżać tą ulicą zgodnie z postulatami FRAG-u (zdjęcie nr 1) , natomiast ruch samochodowy należy przeprowadzić CZTEROPASMOWĄ ulicą Hallera do skrzyżowania obok Opery i dalej zbudować nową ,również czteropasmową jezdnię przez teren byłych cmentarzy na południe I zachód od Gmachu Głównego Politechniki i fragmentem ul.Traugutta. Ciąg dalszy równolegle do ul.Sobieskiego nie stanowi już żadnego problemu. W ten sposób rozwiązujemy pozytywnie wszystkie dylematy ; nie burzymy starych domów,nie ponosimy kosztów wysiedleń,zmniejszamy obciążenie skrzyżowania Grunwaldzka - Do Studzienki ,zmniejszamy natężenie spalin w centrum Wrzeszcza.

    • 13 10

    • dokladnie (1)

      Zreszta planisci kiedys taki wariant NPolitechnicznej przewidywali. Droga laczyla sie z Wezlem Kliniczna.

      • 1 0

      • A to ciekawe. I którędy? Przez Park Akademicki? Wyburzymy Operę Bałtycką? Górę Szubieniczną wyrównamy? Oooooo, a może zaorajmy stadion i wpuśćmy przelotówkę w świetle Smoluchowskiego? Kurcze, to ostatnie nawet nie jest takie głupie - po co dwa stadiony? Ale by Lwy Północy się popłakały, jak kocięta za "tradycją"...A "strefa ciszy wokół szpitala to fanaberia ;)

        • 0 0

    • (1)

      Tyle, że droga będzie dłuższa, a to więcej kosztuje niż wyburzenie tych 3 budynków.

      • 1 7

      • Raczej pytanie brzmi czy UE wtedy nie każe rozdzielić tych wniosków.

        A co do samego postulatu Fragu i Twojej propozycji.

        W takim bądź razie należy zlikwidować drogę do Studzienki i położyć na niej tylko tramwaj lub uniemożliwić korzystanie z tego odcinka samochodom i dopuścić do niej tylko autobusy.
        Czemu?? Bo jeżeli tego się nie zrobi to większość ludzi mimo budowy drogi 2x2 do Hallera nie zmieni swego upodobania i będzie dalej jeździć do studzienki i ją blokować. Trzeba pamiętać ludzie jeżdżą jak małpy i ciężko im zmienić przyzwyczajenia.

        • 3 1

  • STOP nieudacznikom ! (4)

    Tylko dalej wspierajcie duet PISKORSKI & KOSIEDOWSKI czyli Biuro Rozwoju Gdańska & Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego a wszyscy zobaczycie jak ogołaca się Gdańsk. Będą same trasy a właściwie arterie, które poprzecinają to miasto jak kroi się tort. Pora powiedzieć NIE DLA TYCH NIEUDACZNIKÓW !!!

    • 16 4

    • Bielawskiemu też- źle podpowiada Adamowiczowi... (3)

      • 1 1

      • zamiast dyskutować o sprawach personalnych, spróbujmy prezentować pomysły (2)

        na inny sposób funkcjonowania komunikacji w Gdańsku: warto na przykład generować pomysły na stopniową redukcję miejsc do parkowania na chodnikach w pobliżu centrum Wrzeszcza: miejsca do parkowania 12 samochodów na chodniku ulicy Jaśkowa Dolina między Sienkiewicza a Grunwaldzką są od dawna do likwidacji.

        • 0 1

        • Likwidacja miejsc parkingowych nie powoduje znikania aut z miasta

          A powoduje tyle, że auta parkują w podwórkach oraz innych miejscach dotychczas dostępnych tylko dla mieszkańców.
          Róbmy wszystko na zasadzie nagrody, a nie kary. Bo do niczego dobrego nie dojdzie się karami.

          Róbmy więcej parkingów przy węzłach np takich jak powstały przy Pętli Łostowice-Świętokrzyska, aby ludziom ułatwiać przesiadania się na KM. Bo nie z każdego miejsca da się łatwo skorzystać z KM, ale można stworzyć węzły na obrzeżach miasta, gdzie każdy chętnie zostawi auto i przesiądzie się na KM.
          Róbmy więcej tramwajów, oraz lini PKM/SKM tak aby preferować transport który nie koliduje z transportem samochodowym dzięki czemu można się szybciej przemieszczać.
          Rozszerzajmy siatkę połączeń KM, oraz ich częstotliwość tak aby nikt nie był uzależniony od jednego korzystnego połączenia, a mógł korzystać w najbardziej dogodny dla siebie sposób.

          • 0 0

        • mieszkaniec

          Masz rację, tu nie chodzi o personalia, winno się prezentować pomysły.. Ale Ci panowie tak zdominowali rozwiązania komunikacyjne, tak przyroście ze swoimi dziwacznymi i archaicznymi pomysłami, że niestety od nich trzeba zacząć porządki. Zobacz Podwale, Słowackiego, Nowa Walowa jak dokończą, jak te arterie rozcinają miasto.
          Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego to biuro archaiczne! Brak polotu w rozwiązaniach. Świat poszedł daleko do przodu.

          • 0 0

  • Brrr (1)

    Witam wszystkich czytelnikow bardzo serdecznie.
    Tendencja w wiekszosci duzych miast Europy jest taka, zeby zastapic transport indywidualny(samochody) komunikacja zbiorowa. Jest to calkiem logiczne, chocby nie wiem jak duze autostrady wybudujemy w centrach miast, to i tak beda one rozwiazaniami tymczasowymi.Liczba mieszkancow duzych aglomeracji stale wzrasta, a wraz z nia liczba samochodow.Taka Politechniczna jako autostrada za kilka lub kilkanascie lat nie bedzie w stanie spelnic swoich funkcji,to chyba oczywiste. W Paryzu,w ktorym mieszkam od 15 lat ulice sie zweza a nie poszerza, w zamian buduje sie linie tramwajowe,buspasy,szersze chodniki,sciezki rowerowe etc.Wiem , ktos moze powiedziec, ze Paryz ma metro,wiec spoko.Zauwazcie,ze Paryz nie jest duzo wiekszy od Gdanska pod wzgledem powierzchni,natomiast, mieszka w nim i pracuje 20 razy wiecej ludzi. Musimy zmienic swoja mentalnosc, od tego nie ma juz ucieczki,przestanmy jezdzic samochodem do sklepu obok do cholery. A po za tym, co to za argumentacja,ze tramwaj bedzie mieszkancom halasowal pod domem? Samochody nie halasuja? Jasne,i ten smrod,jak czlowiek okno otworzy,to czuje, jakby mieszkal w warsztacie samochodowym...Kierowcy beda chcieli mnie zlinczowac,wiem. Musimy zdac sobie sprawe, indywidualna komunikacja samochodowa w centrach miast,to juz piesn przeszlosci.Amen

    • 3 2

    • Jestem za tym aby się przesiąść na KM

      Jednakże jestem na nie jeżeli chodzi o wpuszczanie tramwaju w drogę. A czemu, bo ludzie od razu się nie przesiądą na tramwaj, więc w dalszym ciągu studzienki będzie zablokowana.
      Można sobie powiedzieć ok korki tylko na 150m, ale radzę przeanalizować sytuację studzienki. Problem w tym, że te 150m jest od skrzyżowania więc tramwaj chcący skręcić w studzienki stanie na środku skrzyżowania i zablokuje drogę Grunwaldzka/Studzienki. Czemu?? A no dlatego, że w studzienki nie wjedzie, bo będą tam stały auta jak i stoją teraz.
      Jestem przeciwny budowaniu 2x2 studzienki, ale tramwaj nie może iść drogą, bo cała budowa traci sens.

      A paradoks jest taki, że jeżeli tramwaj stanie w korku to nikt się na niego nie przesiądzie, a skoro nikt się nie przesiądzie to i sytuacja się nie zmieni.
      Więc budujmy tramwaje, PKM i wszystko, ale tak aby nie kolidowało z drogą, bo chcemy szybko docierać komunikacją i nie stać w korkach :).

      • 0 0

  • zakaz wjazdu do miasta złomom powyżej 10 lat a powyżej 5 lat wlepić wysokie opłaty za wjazd do centrum (2)

    to się polactwo nauczy że nie wszędzie trzeba wozić tylek blachsmrodem

    • 11 10

    • A Wrzeszcz to jakieś centrum???

      Jeżeli tak to chyba zaraz centrum obiegnie cały Gdańsk

      • 0 2

    • komunistal

      • 1 0

  • Stop autostradom w mieście!!!!!! (2)

    Nie, nie, nie!!! Jakiś czas temu poszła fama o tym, żeby przebudować podwale przedmiejskie, a kawałek dalej miasto chce budować taką samą drogę i w dodatku jeszcze burzyć tkankę miejską. Skandal!!

    miasto dla ludzi, nie dla samochodów!!!

    • 12 12

    • (1)

      Może dlatego, że w planowaniu miasta jest ważna rzeczowość i praktyka, a nie ideologia i zaprzeczenie?

      • 5 6

      • i jeszcze

        Adekwatnosc decyzji do problemu, kazde miejsce i problematyka jest inna.

        • 1 0

  • heh ;) bzdury i propaganda. (4)

    "Przywołane przez Kuropatwińskiego stwierdzenie o wpływie dróg na zachowania komunikacyjne doskonale zostało potwierdzone podczas awarii Mostu Łazienkowskiego w Warszawie. Ta strategiczna dla stolicy przeprawa przez Wisłę nie działa już od ponad miesiąca i jak się okazuje, jej brak przyczynił się do zmniejszenia ruchu aut."
    To jest przepraszam czyja opinia? Bo na pewno nie warszawiaków, którzy zamknięcie mostu zupełnie inaczej oceniają... aut nie ubyło, korki były prze-potężne i skończyło się to wszystko paraliżem. Kto ma znajomych warszawiaków ten wie. Nie łykajcie takich głupot.

    • 10 17

    • nie zrozumiałeś. (1)

      Skoro mostem jeździło 100000 samochodów, a teraz jeździ 0, liczba samochodów w mieście zmalała o 50000, to znaczy że pozostałe jeżdżą innymi mostami, zwiększając tam korki, proste?
      Ale okazało się, że pozostałe 50000 znalazło lepsze rozwiązanie.
      (Przepraszam za uproszczenie, że 1 auto = 1 osoba, nie tak znowu dalekie od prawdy)

      • 4 1

      • moze niech zlikwiduja

        Jeszcze kilka mostow w Wawie? ;)

        • 2 0

    • " Bo na pewno nie warszawiaków, którzy zamknięcie mostu zupełnie inaczej oceniają." (1)

      Od kiedy opinia ludzi ma prymat nad (podanymi w artykule) twardymi danymi o liczbie samochodów na innych mostach?

      • 8 2

      • no no

        przeciez obowiazuje dialog spoleczny ;)
        To juz opinia ludzi sie nie liczy jak jest nie po mysli frag?

        • 1 0

  • tak czy siak (3)

    Powinna istnieć trasa tramwajowa z Migowa do Wrzeszcza. Jeżdżę codziennie w stronę Jelitkowa autem bo póki co nie ma innej alternatywy.

    • 15 1

    • szczerze powiem, że mało mnie to obchodzi. (2)

      od września będziesz miał alternatywę w postaci PKM.

      • 4 3

      • bilety po ile?

        I jaka czestotliwosc

        • 0 0

      • dojazd z Migowa w stronę Jelitkowa PKMką?

        Misiu drogi, nawet nie apeluję, byś włączył myślenie. Musiałbym Ci długo tłumaczyć co to znaczy. Ale może zrozumiesz, jak dorośniesz, będziesz miał dzieci i pracę w określonych godzinach.

        • 3 6

  • NIECH FACHOWCY ROZTRZYGAJĄ (7)

    Panuje u nas dość dziwna tendencja aby wypowiadały się na określony temat osoby niekompetentne- np leczeniem ludzi nie zajmuje się hydraulik lecz lekarz/pytam czy poddalibyście się operacji którą na was przeprowadzał by hydraulik.Nie może o kształcie miasta decydować ogół mieszkańców lecz grono architektów urbanistów a do podjęcia prawidłowej decyzji potrzeba badań, natężenia ruchu , wizualizacji przestrzennej, badań zanieczyszczenia środowiska, bezpieczeństwa ruchu itp. - dlatego pytania redaktorów i działania FRAG-u są bez sensu.Niech ludzie z FRAG -u, zajmują się pracą na której się znają. Gdańsk ma już za dużo oszołomów i nie potrzeba ich więcej.

    • 14 25

    • (2)

      Ale FRAG to właśnie nie hydraulicy, a grupa ekspertów - m.in. z zakresu infrastruktury drogowej.

      • 15 5

      • (1)

        Chyba architektury. Na pewno nie inżynierii drogowej

        • 6 5

        • architektury tez nie ;)

          • 0 0

    • jak na razie twoje kompetencje dotyczące sposobu projektowania miast (1)

      przy wykorzystaniu instytucji dialogu społecznego są ograniczone. Polecam uważne studiowanie historii na temat roli małej dziewczynki w noweli Andersena pt. Szaty Króla. Eksperci lubią duże projekty, mieszkańcy mają od nich duużo większą wiedzę na temat lokalnych szczegółów. Bez partycypacji społecznej miasto się zamieni w węzeł dróg pseudoszybkiego ruchu i stanie się wylęgarnią frustratów wściekłych na miasto, że nie buduje piętrowych darmowych parkingów w miejscu wyburzonych domów.

      • 12 5

      • dialog spoleczny

        To z katalogu socjalistow.
        Lubia to, bo zawsze uwazaja ze spoleczenstwo to oni........ ;)

        • 1 0

    • Niech fachowcy roztrzygają (1)

      Znam fachowców, którzy tylko pozostawili po sobie zniszczenia!! Jedno jest pewne tego co zburzymy nikt już nam nie odbuduje!!! A nowe projekty nie są zachwycające!!

      • 12 1

      • Takim pseudofachowcem jest W. Bielawski schowany ostatnio przez Budynia.

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chademo to:

 

Najczęściej czytane