- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (108 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (87 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 4 Hamowanie przed autem to bandyterka (171 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?
9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.
Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.
Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.
Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.
Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.
Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".
Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.
Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.
Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.
Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.
Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.
Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.
Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.
Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.
Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.
Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.
Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.
Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody
Opinie (110) 1 zablokowana
-
2013-03-16 15:57
(2)
Po co kupować nowy samochód jak od razu po kupnie nasze cacko traci na wartości kilkadziesiąt procent..
Rozumiem jak ktoś ma pokaźne konto. Ale dla zwykłego szarego człowieka nie widzę w tym sensu.
Najlepiej kupić używanego VW albo coś co dobrze trzyma cenę i nie martwić się pieniędzmi..- 3 3
-
2013-06-10 09:39
Używane w Polsce
Chętnie bym kupił używane auto, ale jak patrzę na nasz rynek opanowany przez handlarzy złomu, niemiecki opanowany przez Turków to wolę nową skodę. Używany od dilera też potrafi zaskoczyć a jast za drogi.
- 1 0
-
2013-03-16 20:01
Dzięki tym typom Ty później możesz kupić 10-latka, podziękuj im.
- 2 0
-
2013-03-18 18:54
dac ponad 60 tysi za Skode (2)
Zyciowa porazka ,ta blacha i guma i silnik i 4 kola nie warte tego sa. Ta sama robote robi Daewoo Tico.Tez jedzie i dojezdza.
- 3 5
-
2013-03-22 15:38
Tico ;-)
To jezdzij dalej Tico... - twoj wybor. Ja tam wole Skode :-)
- 0 0
-
2013-03-20 16:58
kilka lat temu przy PG widziałem jak Tico dostał strzał w bok i drzwi mu się pootwierały :)
- 0 0
-
2013-03-22 09:06
Octavia
Bardzo fajne autko. Solidne, niezwodne i wygodne.
- 1 0
-
2013-03-15 23:09
Do malkontentów (2)
miałem Oktavię 1,9 w dieslu, 150 tysięcy i nic się nie działo tylko lalem paliwo, spalanie ok.5 l/100km. Dziś mam BMW 320 d (NOWĄ OD 2 LAT) i mogę powiedzieć TRAGEDIA!!!!!!!!!!!!
- 10 5
-
2013-03-21 09:03
jak żeś zmieścił tę Octavię w tym dieslu?!
mistrz świata
- 0 0
-
2013-03-19 10:15
O i to jest szczery post i brawo dla tego Pana.
- 2 0
-
2013-03-20 22:55
pierwsza myśl - AUDI
normalnie przerysowali nowe audice z innym logo:))))
- 1 0
-
2013-03-19 14:37
czad, zarabiając 3 tys złociszy brutto, co w POlskich realiach jest sporo
kupisz sobie taki po ~3 latach żywienia się promieniami słońca i chodzenia nago
- 3 0
-
2013-03-15 20:34
Jak to skodzina (2)
jak nie ph to kapelusze i inni frajerzy.
- 3 7
-
2013-03-19 10:12
Lolek, pochwal się, czym jeździsz i czy jest Twoje? Spłacone?
- 0 0
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2013-03-18 18:55
PIĘKNA...
... jak bolszewik w natarciu....:p
- 3 0
-
2013-03-18 18:52
jeszcze jedno NUDNE toczydlo.
Nic mnie nie ujelo ,a mamy 2013 rok. Wydawac by sie moglo ze przyszlosc jest teraz. A tu wyjezdza taka oto sobie biedna skodzina i kaze nam sie zachwycac. DNO i metr mulu jak na rok 2013
- 2 2
-
2013-03-18 17:17
Jak pokażą wersję nową RS, to pooglądam skodzinkę. Na inne s(z)koda czasu.
pozdrawiam skodziarzy
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.