• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Skoda Octavia awansuje?

Marcin Tymiński
15 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.  Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.

Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?



Gdy w Czechach opadła żelazna kurtyna, Skoda Octavia była pierwszym, całkowicie na nowo opracowanym modelem marki (Felicia została opracowana na bazie Favoritki). Po raz pierwszy zobaczyliśmy ją w 1996 roku. Od tego czasu pojawiły się jej dwie generacje, po drodze przeszła też dwa faceliftingi. Sprzedano jej ponad 3,7 milionów egzemplarzy. To aż 41 proc. całej sprzedaży marki. W Polsce Octavia zawsze okupowała czołowe miejsca w statystykach sprzedaży.

9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.

Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.

Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.

Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.

Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.

Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".

Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.

Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.

Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.

  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia w otoczeniu konkurencji - Opla Astry, Forda Focusa, Hyundaia i30, Toyoty Auris, Renault Megane i Kii Cee'd.
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia
  • Skoda Octavia


Nowa Octavia - ciekawostki

Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.

Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.

Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.

Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.

Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.

Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.

Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.

Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.


Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody

Opinie (110) 1 zablokowana

  • widziałem to i... (7)

    nic spejalnego...nuda

    • 44 10

    • A jakie ma być? (2)

      Czego oczekiwałeś po przerośniętym kompakcie stworzonym do wypadu po bułki? To auto nie jest projektowane, aby wzbudzać zachwyt i piać nad jego wyrafinowaną stylistyką i technicznym zaawansowaniem. Tego oczywiście chciałby producent. Ale nie dajmy się ludzie ogłupiać. To jest najzwyklejszy zlepek niskiej jakości plastików i puszkowatej blachy. Tu nie znajdziesz zamszów, drewna, czy włókna węglowego. To nie ta liga. Za 3 lata nikt się nim nawet nie obejrzy, a za 5 lat będzie pełno takich stojących po szopach i zarastających mchem na uszczelkach do wzięcia za 1/6 obecnej ceny. Tu nie ma miejsca na radość z jazdy. Tu jest czysta ekonomia. Wcisnąć kawałek odlanego seryjnie plastiku za jak największe pieniądze i wmówić, że własnie zakupiłeś wyjątkowo wyrafinowany produkt.

      • 4 2

      • no i czymze mialby jezdzic przecietny kowalski na codzien

        wg mnie takie nudne autko to wrecz ideal. zlepek wszystkiego co niezbedne podany we w miare dobrej oprawie

        • 2 0

      • popieram

        ale mam nadzieje ze w twojej wypowiedzi nie ma kszty pogardy a to co za nia uchodzi to raczej obiektywna ocena

        • 2 0

    • (1)

      W gaciach masz nudę.

      • 3 8

      • a ty w głowie

        jw

        • 6 0

    • Twój wpis jest za to godzien czytania kilka razy pod rząd

      • 6 6

    • Jak prawie wszystkie sedany

      • 5 2

  • Powiem tak... (2)

    za tą kasę lepiej kupić golfa IV w niezłym stanie, może być w kombi, wstawić dobry gaz i pośmigamy jeszcze kupe lat. No i ile zoszczędzone...

    • 11 54

    • duże te kombi

      Nie widziałem jeszcze tak dużego kombi do którego zmieściłby się Golf

      • 2 0

    • Za dokładnie taką samą kasę można kupić nowego golfa

      • 3 1

  • normalni ludzie nie wstydzą się swoich aut. (5)

    czego chcecie od Skody? to nie ma być prestiż, tylko auto na co dzień - praca, zakupy. o awaryjności się nie wypowiem, bo nie miałem do czynienia. ceny natomiast nie zachęcają. Jakby nie było, to Czechom możemy tylko zazdrościć, swoją szansę sprzeniewierzyliśmy.

    • 78 6

    • amen

      • 3 0

    • bo oni nie kupują samochodów (1)

      oni kupują przedłużki do fajfusa

      • 4 1

      • innych mierzysz swoją miarą

        • 4 2

    • no niestety nawet rumunom możemy pozazdrościć. ja pier...

      • 9 0

    • My nie mieliśmy szansy

      Z pretensjami zapraszam na ul. Polanki do wąsatego.

      • 10 1

  • Renault Fluence jest zdecydowanie lepszą alternatywą ! (1)

    za 62 tys zl (cena podstawowej wersji skody+ lakier) mozna juz kupic Renault Fluence w najwyższej wersji wyposażenia PRIVILEGE z silnikiem benzynowym 2.0 (140km) i ze skrzynią automatyczną CVT. mamy wygodniejsze (większy rozstaw osi niż w octavii), dużo szybsze (9,9 s do 100km/h - a w octavii 12 s) i bezporównywalnie lepiej wyposażone ! (klima auto 2 strefy,alu 16",tapicerka z elementami skóry,karta Hands Free,elektr.szyby i lusterka,radio cd/mp3/bluetooth, czujnik deszczu i można tak wymieniać jeszcze długo....

    • 2 3

    • Niestety w dzisiejszych czasach mało kogo stać na utrzymanie dwulitrówki. Szczególnie jeśli mówimy o tanich kompaktach. Fluence nigdy bym nie kupił ze względu na fatalne zawieszenie, które kompletnie nie nadaje się na polskie drogi. Dużo ciekawszą alternatywą mogą być bliźniaki peugeot 301 czy citroen c-ellyse.

      • 1 0

  • tył to 90% Audi A6 C6... (3)

    nie mowie ze zle, moze nawet i dobrze bo ladny tyl ale widac ze lubią odkopywać starsze modele (Seat Exeo to przeciez A4 B7).

    • 15 2

    • ale co w tym zlego?

      pozdrawiam

      • 2 1

    • Chlopie

      Wysoka piątka dla Ciebie !!!! Pierwsze co pomyslalem po zobaczeniu to ze jest to C6 ;)

      • 0 1

    • A przód Lamborgini

      • 8 1

  • cena cena cena (2)

    Chora cena.KTO DA TYLE KASY,CHYBA,ZE DOSTANIE 400 TYS.
    NAGRODY.Możliwy do sprzedania tylko w Warszawie.

    • 19 4

    • "Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł" (1)

      60 dych za takie auto to przegięta cena? daj listę alternatywnych aut w tej cenie.

      • 2 5

      • nie jestem fanem takich aut

        ale nowa Kia Ceed jest korzystniesza. za 49900 masz podstawe ze 100 konnym silniczkiem 1.4. za 54 000 masz kombi.

        • 7 1

  • Z opinii na forum użytkowników i fanów Octavii (4)

    Niestety, ale zatracone zostały niektóre przewagi widoczne w poprzedniej generacji. Przede wszystkim niektóre elementy wnętrza rozczarowują. Octavia II była nad wyraz nieźle wykończona i zaprojektowana, szczególnie było to widoczne porównując np. z "puszkowatym" Focusem II. Teraz cała konkurencja poszła do przodu, a Octavia III w wielu aspektach zrobiła krok wstecz w stosunku do generacji II. Także w technice. Np. W O3 wielowahaczowe zawieszenie tylnej osi jest dostępne dopiero w wersjach o mocy co najmniej 150 KM (w słabszych jest prosta belka skrętna), podczas gdy w O2 każdy egzemplarz ma wielowahaczowe zawieszenie.

    • 30 2

    • No faktycznie, opinie na forum Octavii wystawiane są przez samych twardzieli. (1)

      Ostatnio jeden wyskoczył z pytaniem jak polepszyć brzmienie silnika 1.4.

      • 11 2

      • dlatego odnies sie do powyższej opinii a nie do opinii jakiegos jak to nazywasz twardziela

        • 3 0

    • nad wyraz?

      daj spokoj. dobre, poprawne auto i tyle, takie samo jak megane czy focus tylko z troche wiekszym kufrem. aczkolwiek stylistycznie duzo bardziej mi sie podoba niz baloniasta poprzedniczka.

      • 3 3

    • księgowi zrobili dobrą robotę...

      zaoszczędzili tu i tam...dodali kilka cm (nie widać)...i podnieśli cenę...a polaki i tak szturmem się rzucą :P

      • 10 5

  • TDI

    a czemu juz nie ma 1.9 tdi tylko 1.6 tdi lub 2.0 tdi... przeciez 1.9 byl najbardziej udana jednostka.

    • 2 2

  • duza cena,duzo plastiku w srodku,wieje nuda,slaba wartosc z drugiej reki..

    Jest sporo aut za 90 000 o wiele lepszych przyklad pierwszy z brzegu Jeep Compas

    • 6 2

  • (4)

    Moim zdaniem konkurencja Octavii to klasa wyżej. Tj Ford Mondeo, Opel Insignia etc... a w wymienione w artykule pojazdy to konkurencja raczej nowej Skody Fabii

    • 3 12

    • jaassne (3)

      Czyli fabia to golf,octavia to mondeo,insignia.czyli i passat,a supera to pewnie wg Ciebie passat cc?To roomster jest na bank odpowiednikiem sccirocco

      • 8 1

      • (2)

        Odpowiednikiem skody do porownywanych aut jest Rapid. Octavia urosla i w segmencie ma konkurowac z Mondeo, Laguna, Mazda 6 czy Passatem.

        • 0 1

        • Wprowadzenie rapida mialo uplasowac go w segmencie C (focus, astra, mazda 3) i dociagniecie octavii do segmentu D (mondeo, accord, insignia).

          • 0 0

        • problem ze skodami jest taki, że wszystkie modele są za duże na jedna klase a za małe na wyższą. dotyczy to wszystkich 4 podstawowych modeli (fabia rapid octavia superb).

          • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Chiptuning to:

 

Najczęściej czytane