- 1 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (190 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (243 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (265 opinii)
Tego samochodu nie trzeba nikomu przedstawiać. Najważniejsza pozycja w gamie modelowej Skody, ulubienica polskich flot, w trzeciej odsłonie trochę nie mieści się już w standardach tradycyjnego kompaktu i mierzy nieco wyżej. Czy słusznie?
9 cm dłuższa, 5 cm szersza i 11 cm wyższa. To Octavia najnowszej, trzeciej generacji. Zwarta, proporcjonalna, z ostro zarysowanymi liniami. Z tyłem, który zwłaszcza w okolicach słupka C i lampami nieco przypomina Audi. Dolny grill z przodu w kształcie plastra miodu, znaliśmy do tej pory z wersji RS. To może się podobać, chociaż praca zespołu projektowego z Mlada Boleslav, pod wodzą Josefa Kabana nie powoduje szybszego bicia serca. Nie ma w tym artyzmu, jest solidne rzemiosło.
Octavia nieco wyrasta poza swój segment. Nominalnie jest kompaktem, jednak olbrzymia pojemność bagażnika, 590 litrów i bardzo duża ilość miejsca dla pasażerów tylnej kanapy, sprawia, że samochód zerka o klasę wyżej.
Tę ambicję Octavia dodatkowo podkreśla chociażby ilością elektronicznych asystentów dostępnych dla tego modelu. Mamy więc do dyspozycji np. system rozpoznawania znaków drogowych, asystenta pasa ruchu, który w razie potrzeby sam skoryguje tor jazdy, gdy kierowca przekroczy linię jezdni, system wykrywania zmęczenia u kierowcy, radar kontrolujący odstęp z funkcją awaryjnego hamowania, automatyczną zmianę świateł czy asystenta parkowania.
Gama silników nowej Octavii zaczyna się od 1.2 TSI o mocy 85 KM z manualną, pięciobiegową skrzynią. 1.2 TSI o mocy 105 KM ma już sześć biegów lub skrzynię DSG. Taką samą opcję oferuje 1.4 TSI o mocy 140 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja to na razie 1.8 TSI. Ma 180 KM i skrzynię DSG.
Silniki wysokoprężne to 1.6 TDI - 90 KM i skrzynia 5M oraz 1.6 TDI o mocy 110 KM ze skrzynią 6M, oraz 2.0 TDI, które ma 150 KM i skrzynię 6M lub DSG.
Nasze pierwsze wrażenia po jazdach nową Octavią? Od razu widać, że to przemyślana i dojrzała konstrukcja. Wnętrze jest dobrze wykonane, z solidnych materiałów, sprawia jednak nieco smutne wrażenie. Uwagę zwracają fotele, o wiele wygodniejsze i lepiej wyprofilowane niż w poprzednim modelu. W podstawowej wersji wyposażenia - active, nie ma poczucia, że jest to konfiguracja "oszczędnościowa". To bardziej widać z zewnątrz, głównie za sprawą stalowych obręczy, o rozmiarze 15".
Jednak nawet podstawowa wersja Octavii z silnikiem 1.2 TSI zapewnia akceptowalną dynamikę. Silnik nie sprawia wrażenia wysilonego. Octavia z dwulitrowym dieslem zapewnia bardzo dobre przyspieszenia i wzorowo współpracuje ze skrzynią biegów. DSG lubi trzymać wyższe obroty i nie zrzuca za szybko biegów na niższe. Dźwięk silnika jest całkiem przyjemny, mógłby jednak być odrobinę bardziej wyciszony.
Zawieszenie Octavii dobrze balansuje między niezbędną twardością a komfortem. To właśnie ten element, podobnie jak np. kalibracja układu kierowniczego najbardziej wskazuje na dojrzałość konstrukcji Skody, pełnymi garściami czerpiącej z rozwiązań koncernu VW. Komfort jazdy Octavią jest zbliżony do tego, który oferują modele Volkswagena. Jednak na porównania z Audi chyba jeszcze za wcześnie.
Decydującym elementem o wyborze samochodu w naszych warunkach jest jednak zawsze cena. Podstawowa wersja active z silnikiem 1.2 TSI o mocy 85 KM to wydatek 59 500 zł. 1.6 TDI o mocy 105 KM, w tej wersji kosztuje od 74 550 zł. Poniżej 80 tys. złotych możemy wybierać jeszcze w wersjach active, elegance i ambition z silnikami 1.4 TSI i 1.6 TDI. 180-konne 1.8 TSI w wersji ambition kosztuje 82 350 zł. Ceny dwulitrowego diesla o mocy 150 KM zaczynają się od 88 050 zł w wersji ambition. Topowa elegance z tym silnikiem to wydatek 92 050 zł.
Samochód waży o 102 kg mniej niż poprzedni model. 11 kg "urwano" dzięki mniejszej masie belki skrętnej.
Zawieszenie wielowahaczowe dostępne jest w modelach 1.8 TSI, z napędem 4x4 oraz RS.
Płytka indukcyjna w schowku na telefon o 20 proc. wzmacnia sygnał radiowy, gdy telefon znajduje się w schowku.
Po wyłączeniu samochodu info na wyświetlaczu przypomni o zostawionym w schowku telefonie.
Działania tempomatu nie przerywa zmiana biegów w manualnej skrzyni.
Śmietniczka w aucie ma specjalne, wymienne worki.
Bez dopłaty Octavia ma być dostępna tylko w jednym kolorze - błękitnym.
Octavia z pakietem na bezdroża ma o 1,5 cm podniesione zawieszenie i komplet osłon podwozia.
Tu znajdziesz trójmiejskie salony Skody
Opinie (110) 1 zablokowana
-
2013-03-15 22:07
Najlepsza szkoda
to służbowa szkoda.
- 5 0
-
2013-03-15 22:03
A kto by chciał jeżdzić
kórnikiem ? To niech kupuje szkodziankę.
- 4 7
-
2013-03-15 20:58
Jak paliwo było po 3,50 zł też płakaliście tak samo albo nawet wiecej.
A gaz po 1,90zł TRAGEDIA jak żyć?
- 2 4
-
2013-03-15 20:45
(1)
Wszystko fajnie ale nie za takie pieniądze.
- 12 0
-
2013-03-15 20:50
upiorno, upiorno, upiorno, upiornie
- 2 1
-
2013-03-15 19:55
Octavia II była duuuużo ładniejsza
Ta wygląda jak ta pokraka Rapid czyli samochód niższej klasy z którego spece od marketingu usiłują zrobić kompakta. Widać że Octavia zaczęła zagrażać Volkswagenowi i sprzedaży Golfa którego macierzysty koncern chce teraz mocno ponownie wypromować. Octavia III ma na przykład boczki drzwi z plastiku niczym w "maluchu".Zrobili z nią coś takiego jak z Fabią I. O ile np. pierwsze kombi wyglądało całkiem ładnie to Fabka II wygląda jakby była niepełnosprawna.
- 7 3
-
2013-03-15 19:38
Słabe ten samochód, idealny dla taksówkarzy :)
- 6 5
-
2013-03-15 19:28
samochód z kurą na masce
nie dziękuję
- 13 7
-
2013-03-15 19:23
te silniki to do fabki dobre....
1.2 do octavi to jakas kpina, ciekawe kiedy padnie ten silniczek od golarki , pewnie tak jak w paskach czy sweterkach :)
- 15 0
-
2013-03-15 16:44
Szkoda :))
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.