• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa linia kolejowa połączy Trójmiasto i Centralny Port Komunikacyjny pod Warszawą?

Michał Stąporek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł. Centralny Port Komunikacyjny ma być główną bazą Polskich Linii Lotniczych LOT. Koszt budowy samego portu lotniczego szacowany jest na 19 mld zł. Budowa dworca kolejowego i przebudowa trasy Warszawa-Łódź ma pochłonąć 9 mld zł. W sumie, wszystkie inwestycje w kolej, która ma sprawniej dowozić pasażerów do CPK mają wynieść według rządu nawet 35-40 mld zł.

- Jeżeli mamy dowieźć pasażerów z Trójmiasta do zaplanowanego pod Warszawą Centralnego Portu Komunikacyjnego w 2-2,5 godziny, musimy wybudować nową linię kolejową. Ta istniejąca nie pozwoli na podróż w takim czasie, nawet po zakończeniu jej modernizacji - przyznaje prezes PKP PLK, czyli firmy zarządzającej infrastrukturą kolejową w Polsce.



Czy wierzysz w budowę nowej trasy kolejowej z Trójmiasta do nowego portu lotniczego pod Warszawą?

Jednym z założeń rządowego projektu budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego Solidarność w Stanisławowie pod Warszawą jest umożliwienie dojazdu do niego ze wszystkich największych polskich miast (poza Szczecinem) w czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny.

Dziś, choć po modernizacji linii kolejowej E-65 przez Iławę i Ciechanów czas dojazdu do Warszawy z Trójmiasta skrócił się radykalnie, to jednak pasażerowie z Gdańska i Gdyni potrzebują o kilkadziesiąt minut więcej, by dostać się do stolicy, nie mówiąc już o dojechaniu do Stanisławowa, oddalonego od centrum Warszawy o kolejne 25 min (docelowo).

Modernizacja istniejącej linii nic nie da

Jak więc spełnić rządową zapowiedź? Okazuje się, że modernizacja istniejącej trasy to za mało.

- Modernizacji linii [Warszawa - Trójmiasto - dop. red.] na dobrą sprawę nie zakończono, niestety, do dziś. W tym przypadku tylko na 45 proc. długości trasy maksymalną prędkość będzie można podnieść do 200 km/h. Możemy uzyskać skrócenie czasu przejazdu najwyżej o 15-20 minut - wyjaśniał Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK, podczas odbywającego się w ubiegłym tygodniu w Rzeszowie Kongresu 590, będącego forum wymiany opinii pomiędzy przedstawicielami środowisk biznesowych i administracji rządowej.
Nowa trasa kolei dużych prędkości na 230 km na godz.

Według branżowego portalu Rynek-kolejowy.pl, który cytuje Merchla, rozwiązaniem tego problemu byłby powrót do koncepcji budowy tzw. Centralnej Magistrali Kolejowej Północ, czyli de facto kolei dużych prędkości wiodącej z Warszawy nad morze. Miałaby ona parametry pozwalające na osiąganie prędkości do ok. 230 km na godzinę.

- Odrzucamy pomysł 160 km/h, bo to byłoby już zbyt archaiczne. Preferowanym przez PKP PLK rozwiązaniem są prędkości w granicach 200-230 km/h - informował kilka tygodni temu Krzysztof Mamiński, prezes zarządu PKP SA.
  • Polscy producenci wytwarzają dziś pociągi, których prędkość sięga lub przekracza 200 km na godz. To Pesa Dart...
  • ...oraz Newag Impuls (do wersji 45 WE należy rekord polskiego pociągu na torze testowym - 226 km na godz.).
Argumentuje przy tym, że pociągi osiągające takie prędkości są już w zasięgu polskiego przemysłu, którego wspieranie jest ważne dla rządu. Już dziś polskie elektryczne zespoły trakcyjne Newag Impuls i Pesa Dart osiągają prędkość ponad 200 km na godzinę (choć wyłącznie podczas testów).

Jak mogłaby, albo raczej: jak powinna przebiegać taka linia?

Ekspert rynku transportowego Paweł Rydzyński uważa, że pod uwagę powinno się wziąć następujący przebieg tej trasy: Trójmiasto - Tczew - Grudziądz - Toruń (skomunikowanie z pociągami m.in. z Bydgoszczy) - Włocławek - Płock - Kutno - Centralny Port Komunikacyjny - Warszawa (i dalej, np. do Lublina).

Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK. Dopiero po wybudowaniu nowej trasy kolei dużych prędkości do Centralnego Portu Komunikacyjnego dojedziemy z Trójmiasta w czasie krótszym niż 2 godziny. Co ciekawe, w takim wariancie do samej Warszawy jechałoby się nieco dłużej, niż na lotnisko. Grafika na podstawie rządowej koncepcji budowy CPK.
W drugim wariancie proponuje, by od Płocka trasa prowadziła przez lotnisko w Modlinie do Warszawy i dopiero po jej przejechaniu pociągi dojeżdżałyby do CPK.

- Na większości tej trasy pociągi jechałyby po nowo wytyczonym szlaku kolejowym, jedynie na kilku odcinkach - w tym na Pomorzu - korzystałyby z obecnej infrastruktury, którą trzeba by było zmodernizować - zaznacza Paweł Rydzyński.
Taka trasa nie tylko skróciłaby czas podróży z Trójmiasta do Warszawy o 20-30 minut, ale i włączyła w sieć szybkiej kolei 200-tysięczny Toruń, 100-tysięczny Grudziądz, Włocławek i Płock oraz lotnisko w Modlinie, które rocznie obsługuje ok. 3 mln pasażerów.

Koszt? Trudny do określenia

Ile kosztowałaby budowa takiej trasy? Bardzo trudno dziś to powiedzieć. Przypomnijmy jednak, że według oficjalnych rządowych założeń do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego, "łączne koszty rozbudowy krajowej sieci kolejowej o nowe odcinki związane z budową infrastruktury dla systemu przewozów opartego o CPK przewidziane na lata 2020-2030 (2035) wynosić będą 35-40 mld zł".

W pierwszym etapie (lata 2018-2027), zostałyby uzupełnione jedynie "główne luki" obecnej sieci kolejowej Polski, a także zmodernizowane istniejące linie. Dopiero w drugim etapie (lata 2025-2035) zakłada się "budowę nowych odcinków kolei dużych prędkości".

Dla porównania przypomnijmy, że prowadzona od 2006 r. i do dziś niezakończona modernizacja trasy kolejowej E65 z Warszawy przez Ciechanów do Trójmiasta pochłonęła ok. 10 mld zł.

Opinie (309) ponad 10 zablokowanych

  • a dlaczego solidarności (1)

    park św. złodzieja z torunia bardziej pasuje

    • 3 3

    • zlodzieja to tak ale z tym swietym to nie przesadzaj ..

      .....

      • 1 0

  • ja im policzę ile moja córka nie dostała i w zębach mi przyniosą (1)

    • 28 30

    • Czytam komentarze i sądzę iż większość wpisów to teksty trolli Putinowskich. Część, polskich pożytecznych idiotow. Z pozostałymi można podyskutowac.

      • 0 1

  • Czy ktoś normalny pomyślał????? PO CO TO ???????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • Nie lubię glupot

    Co to znaczy w "czasie nie dłuższym niż 2-2,5 godziny"? Logika mi podpowiada ze to znaczy to samo co "w nie dłuższym niż 2,5 godziny" czy jak kto woli "w nie dłuższym niż 1 - 2,5 godziny"

    • 5 1

  • Rozbudowa przystanku przymorze (15)

    Stacja Przymorze powina być rozbudowana o przystanek dla składów dalekobierznych. Stacja oliwa całkowicie jest odizolowana od miasta i dzielnic. Dodatkowo prostopadle puszczona linia tramwajowa stworzyłobym doskonały punkt przesiadkowy.

    • 24 91

    • I jeszcze lądowisko dla śmigłowców! (2)

      Prywatny transport latający rozwinie się w krótkiej przyszłości niewiarygodnie. Zamiast taksówek będziemy się przemieszczać pionowzlotami.

      • 13 4

      • I nie byłoby jeszcze wielką przesadą,

        by na dachu budynku zainstalować wodotrysk.

        • 1 0

      • pionowzwody?
        dronów nie wolno używać, a ty chcesz załogowce wpuszczać w ten kanał, nie ma szans

        • 2 0

    • No !

      I Pendolino obowiązkowo przez Matarnię na Szadółki .

      • 3 1

    • (1)

      Oliwa obsluguje obszar od zabianki do przymorza i jest mniej wiecej w srodku.
      Gorzej jest z orlowem. Jest na granicy gdyni z i wiekszosc pociagow dalekobieznych sie tam nie zatrzymuje. Mieszkancy orlowa redlowa karwin itd musza albo przesiadac sie w sopocie alebo jechac do gdyni glownej. Bardziej rozsadne bylaby rozbudowa przystanku Redlowo do stacji dla pociagow dalekobieznych.

      • 10 3

      • Gdynia Orłowo ma szansę stać się centralną stacją dla dzielnic na południe od Orłowa, obecnie będących łąkami Kolibek i lasem. To naturalna rezerwa gruntowa rozwoju Trójmiasta, plomba urbanistyczna. Przeszkody są tylko papierowe. Lokalizacja stacji w tym kontekście - jest bardzo dobra.

        Inna rzecz, że stacje Oliwa i Orłowo rażą beznadziejnymi anachronicznymi rozwiązaniami. Np. windologią, zamiast podjazdami.

        • 0 1

    • Przejscie (2)

      A nie byloby prosciej wydrazyc przejscie -kladke lub tunel na poziomie poludniowej czesci peronow? Tak zeby mozna bylo dojsc do skm od strony slaskiej na przymorzu i derdowskiego w oliwie? Pisalem o tym juz kilka lat temu. O takim rozwiazaniu myslay nawet targi gdanskie jak byly gospodarzami terenu przy beniowskiego. Teraz takie giganty od jednej i drugiej strony i nie mogli by sie zrzucic? Na przymorzu taki tunel zbudowali. Nie wiem tylko jak kwestie wlasnosciowe przyleglych terenow. Po wschodniej na pewno nie problem bo rezerwa pod droge czerwona.

      • 7 2

      • Droga czerwona (1)

        ...ktora to tak na marginesie, nigdy nie powstanie,mam nadzieje.

        • 4 12

        • mam nadzieję że powstanie!

          Już dawno powinna być zrealizowana by odetkać Grunwaldzką i umożliwić przekształcenie jej w ulicę przyjazną pieszym.

          • 4 3

    • (1)

      Przymorze to nie stacja.

      • 23 4

      • Moze nie moze tak

        Wg kolejowej nomenklatury niby nie, a jak jade pociagiem kolejowej spolki PKP SKM Trojmiasto to slysze: "nastepna stacja Gdansk Przymorze Uniwersytet". Brac kolejarska jest pierwsza do poprawiania innych, a sama siebie nie potrafi dopilnowac.

        • 5 5

    • Wystarczy tych dalekobieżnych przystanków. Wsiadając w Gdyni w Pendolino, pół godziny tracę aby się z Trójmiasta wydostać. Gdynia Główna, Gdańsk Główny w zupełności wystarczy dla ekspresu, ewentualnie Sopot w sezonie

      • 8 5

    • Tramwaj tak, stacja dla dalekobieżnych absolutnie nie

      tyle w temacie

      • 2 0

    • dalekobieżnych

      • 4 0

    • i o automat z książkami

      Najlepiej ze słownikiem ortograficznym.

      • 56 3

  • Eee tam, trzeba było od razu obiecać ludziom budowę bazy na Księżycu!...

    Nie rozumiem, skąd to samoograniczenie... Należało iść na całość, a nie tak jakoś zatrzymywać się na jakimś marnym porcie lotniczym...Tym "misiem" nie otworzymy oczu niedowiarkom z lemingów, na co nas stać!

    • 3 1

  • (2)

    Jeden z najbardziej idiotycznych pisowskich pomyslow!

    • 46 9

    • A były jakieś rozsądne?

      • 0 1

    • niestety tutaj muszę się z Tobą zgodzić

      • 3 4

  • Chory pomysł ...jak.i.cjora partia.

    Niczego się nie nauczyli na przykladzie Berlina. Ile to.już lat buduje się lotnisko BBA? Jakie koszty? Jaka zasadność ? Zamiast się uczyc na tym.przykladzie to prą do przodu dalej w te chore pomysly. Po co centralizowac ponownie.po 30 latach.wszystko? Mamy lotniska regionalne ktore mają potężny bufor co do obsługi pasażerów. Warszawa ma Okęcie, powstal Modlin, jest Łódź, Radom. Są jeszcze wojskowe lotniska.np w Mińsku Mazowieckim i tym podobne. Te kosmiczne pieniądze gdyby zainwestowac w siec kolei plus drogi i rozbudowę Modlina to bylo by i szybciej i efektywniej. Powstaną dziesiątki spółek w których ulokować trzeba Misiewiczow na kolejne 15 lat i tyle. Poza tym, patrząc logistycznie jak mam pociągiem jechać 1 godziny, dojechać na ten pociag, przesiadać sie na tej łące pod Łodzią, to.tak jak i.więksZość wybiore lot do FRA lub MUC i.tam mam okno na caly swiat. Koszty w bilecie łączonym takie same a nawet niższe.

    • 6 1

  • nadęty, kosztowny - projekt. Ekspresem do Wawy, Krakowa jedzie się ok. Tragiczne są połączenia lokalne

    jakieś jednotorowe odcinki, brak wiaduktów. To trzeba zmodernizować.

    • 6 0

  • 100 lotnisk na 100 lat niepodległości a nasze wnuki niech to spłacą a co

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W jakich samochodach aktualnie zdaje się egzamin na prawo jazdy kat. B w Trójmieście?

 

Najczęściej czytane