• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • bzdury ZTM nie są nowością (1)

    likwidacja 195 jest paranoją. Powinna jeździć z pętli na Więckowskiego do Śródmieścia wykonując pętlę ulicami 3 maja. Dąbrowskiego do Karuskiej, inne wprowadzone doŚródmieścia powinny jeździć każda gdzie indziej np. jedna z nich do Wrzeszcza łącząc jakieśd dzielnice bezpośrednio z Wrzeszczem, inna na Suchanino a jeszcze inna poprostu zawracać przy dworcu PKP. SA ponadto Państwo Redakrorstwo nazwę dzielnicy Śródmieście tak jak i innych pisze się z dużej litery.

    • 9 0

    • likwidacja 195 jest paranoją

      Paranoja to było trzymanie tego muchowozu

      • 0 3

  • w Trójmieście jedyny Szpecjalista od komunikacji to kol. Gromadzki (2)

    Kąduktor

    • 8 1

    • (1)

      Popieram - Szpecjalista właściciel kilku prywatnych firm z dziedziny komunikacji

      • 6 1

      • specjalista od siedmiu boleści chyba

        To dzięki jego pseudobadaniom komunikacja w rejonie Postołowa i Sobowidza padła na zbity ryj.

        • 2 0

  • Ankieta

    Bardzo proszę jeśli umieszczacie ankiety pod artykułami dajcie wyczerpujący temat wachlarz odpowiedzi.
    Dając tak zamknięte odpowiedzi niezamykajace tematu manipulujecie wynikami.
    Odp C. Nie wiem, (...być może czytelniczka się myli może poczekam na odpowiedz miasta i zagłosuje)

    • 0 6

  • A mnie najbardziej szkoda kierowców (4)

    Zlikwidowali dwie pętle przy Wałowej i Jana z Kolna, więc równocześnie zlikwidowano im punkty sanitarne. Rozumiem że dyrekcji także odcięto wodę i zamknięto s****zyki. Jakież to menelstwo(menagerstwo) ma wysokie mniemanie o sobie i niskie o "ROBOLACH", oni mogą robić w krzaczki na Stogach, Przegalinie, Oruniach i innych końcowych przystankach.

    • 49 1

    • Kierowców to mamy w głębokim poważaniu (1)

      Taktujmy ich tak jak oni pasażerów. Niech noszą pampersy!
      Zimą -10 latem +30 zawsze ostro w zakręt i ostro po hamulcach przed każdym skrzyżowaniem i przystankiem to jest gdańksa jazda autobusowa.

      Pamiętam taką linię nazywała się planetobus. Upadłą z powodu długotrwałych remontów spacerowej.
      Kierowcy na tej linii nigdy ostro nie hamowali mówili dzień dobry i byli życzliwi. Nie wiem czy to tylko sprawa płacy ale chyba nie po prostu to sprawa kultury osobistej.

      • 0 3

      • ale tam za darmoche nie pojechałes!

        A w komunikacji miejskiej jedzie kto chce i czuje sie panem! Oczywiscie wiekszosc pasazerow to mili ludzie! Najwiecej pretensji maja przewaznie Ci bez biletu!

        • 3 0

    • (1)

      Ale nie ma kogo żałować ! Mają krawaty to wytrą łapy w krawat 8-))))))

      • 5 8

      • Gorzej jak co innego wytra w krawat ;)

        • 7 0

  • Zastąpienie zorganizowanego,fachowo zaplanowanego i wyposażonego placu postojowego przy Jana z Kolna tą "pętlą" mozna traktować wyłącznie jako rozwiązanie chwilowe - na góra miesiąc.W tym czasie w ZTM trzeba zapomnieć o radosnym, wakacyjnym nastroju, wziąć się do roboty i przedstawić poważną koncepcję.Obszar Targ Rybny,koniec Szerokiej,Podwale Staromiejskie powinna objąć linia mniejszego,zwrotnego autobusu ale przegubowce w tych ciasnych uliczkach to nieporozumienie.

    • 8 0

  • Autobusy w centrum miasta !

    Czemu nie ! Zwłaszcza , że to nie koniec komunikacyjnych reform ZTM . Niedługo zostanie zamknięta pętla na Targu Rakowym i te autobusy które tam zawracały gdzie będą się zatrzymywać ? Sprzedali wszystkie tereny na których pętle autobusowe mogły by być ,i teraz wiemy jak rozwalić komunikacje miejską w średniej wielkości. Życzę dobrego samopoczucia decydentom.

    • 12 0

  • Od dwóch lat wiedzieli że zamkną J. z Kolna a ZKM od kilku miesięcy przypominał UM i ZTM że nie będzie pętli.

    • 10 0

  • 3 słowa to autorki listu... (22)

    nie przesadzaj

    • 72 305

    • Przesadza! (6)

      Jakas stara rura z rybakow boi sie autobusow. Bo emituja halas i spaliny, pytanie ile mniej niz jej tico lub matiz. Czemu ludzie wysiadaja kolo krewetki? Bo nie ma autobusow na heweliusza i ryabkow!!! Ciemnogrod sprzed wojny.

      • 9 32

      • Znamy te próby deprecjonowania i ośmieszania niewygodnych interlokutorów :-) (3)

        Możecie sobie urzędnicze ciamajdy zaklinać rzeczywistość, ale fakty są dla was miażdżące. Tymi autobusami do przystanku na Heweliusza nikt nie jeździ i jeździć nie będzie, bo nikt nie ma czasu robić objazdów z dworca Wałami Piastowskimi, Wałową, Heweliusza itp. zwłaszcza po południu, kiedy jest korek gigant. Spytaj kierowców ZKM ile zajmuje im objazd i wyrwanie się z tej absurdalnej pętli i o ile opóźnione sa przez ta głupotę autobusy? Idąc pieszo tą trasę pokonuje się w 3-4 minuty i ten przystanek okupiony tak wysokimi kosztami - to bzdura.

        • 15 0

        • (2)

          Mam pod domem autobusy srednio co 20 minut. Jakos kwestia przyzwyczajenia. UM? Skad pomysl patalachy? Glownie miasto nie jest wlasnoscia ich miezzkancow a calego Gdanska. Wiec jak cos przeszkadza to sie wyprowadzic. stara rura, moher, jeden pies i tak zrzedzace babsko ktore chcialoby czasow gdzie bylo malo autovusow i prawie zero aut.

          • 2 14

          • Opinia została zablokowana przez moderatora

          • Masz 3 autobusy na h, to nie bredź pajacu.

            Tu jest mowa nawet o kilkunastu autobusach na godzinę i to w godzinach największego szczytu w ścisłym centrum miasta. To nie jest tylko problem mieszkańców, a własnie przede wszystkim pasażerów ZTM, których autobusy przyjadą z opóźnieniem, bo utkną w korku na Łagiewnikach, kierowców aut wyjeżdżających od strony Podwala S. oraz kierowców ZKM, ktorzy stojąc w korku i nadrabiając stracony czas nie mają nawet możliwości zrobić siku w obskurnym toi-toi i umyć rąk w Raduni (bo przecież w XXI zapewnienie pracownikom warunków higieny na poziomie Średniowiecza, to nie ciemnogród?)

            • 11 0

      • Ładne sobie świadectwo wystawiasz chamie. Do żony i matki też mówisz

        per "stara ruro"? Tylko na tyle cię stać? "Ciemnogród" itp. głodne kawałki? Może jeszcze rzuć prostaku "moherem". Mam tylko nadzieję, że nikt za takie uprawianie czarnego PR-u nie płaci w UM z moich podatków.

        • 15 0

      • hałas spaliny i drgania ... ale co ty możesz wiedzieć o hałasie ... jeden pekaes dziennie nawet ciężko zauważyć co ?

        • 18 0

    • a 3 słowo?

      • 1 2

    • ? (7)

      autorka ma w 100% rację

      • 101 28

      • Autorka z pewnością nie przesadza. (5)

        Tworzenie miejskich pętli nie może polegać na tym, że z dnia na dzień w bezpośrednim sąsiedztwie wielorodzinnych budynków mieszkalnych wprowadza się intensywny ruch autobusowy nie dla zaspokojenia potrzeb mieszkańców czy turystów, a wyłącznie dlatego że brak jest pomysłu na to co zrobić z nadmiarem autobusów w mieście po likwidacji dotychczasowej pętli dla zaspokojenia potrzeb komercyjnego dewelopera. Miasto miało półtora roku, aby tą sprawę dopracować w każdym szczególe, przygotować nową pętlę w okolicy Placu Zebrań Ludowych zgodnie z wcześniejszymi publicznymi obietnicami, a tak ingerencyjne i kontrowersyjne koncepcje jak pętla miejska na ulicy Heweliusza - skonsultować z lokalną społecznością. Wprowadzanie ich z dnia na dzień w sobotę po pierwszych informacjach w mediach dopiero w piątek po południu, bez jakiejkolwiek wcześniejszej informacji świadczy o całkowitej arogancji wprowadzających i lekceważeniu setek mieszkańców.

        Czy na tym ma polegać obietnica władz Miasta wyprowadzania ruchu kołowego poza Śródmieście i wprowadzenia na ulicy Heweliusza strefy prestiżu? Na dewastacji jednej z najdroższych i najlepiej usytuowanych lokalizacji mieszkaniowych w obszarze Starego Miasta tworzeniem prowizorycznych pętli autobusowych i rozjeżdżaniem lokalnych nieremontowanych od lat ulic oraz emisją ponadnormatywnych ilości spalin? Pętle z racji swojej uciążliwości nawet w czasach głębokiego PRL-u były sytuowane na uboczu w pobliżu centralnych dróg dojazdowych, ale poza bezpośrednim obszarem zabudowy mieszkaniowej, aby być jak najmniej dokuczliwe dla mieszkańców. W tym przypadku złamano obie sztandarowe niepisane zasady, których trzymali się niby tak gardzący człowiekiem i jego potrzebami, komuniści - bezpośrednie sąsiedztwo budynków mieszkalnych i absolutnie nieprzystosowane do takiego celu lokalne ulice, których głównym celem jest zapewnienie lokalnego dojazdu /wyjazdu.

        Czy w wolnej Polsce w rocznicę wprowadzenia Porozumień Sierpniowych władze Gdańska postanowiły udowodnić mieszkańcom jak bardzo się z nimi nie liczą i w jak głębokiej pogardzie mają człowieka? Przypominam, że w tym samym czasie kilkaset metrów dalej na Targu Węglowym podejmuje się akcje przywrócenia Miasta mieszkańcom i wyświetla filmy o ludzkim wymiarze przestrzeni miejskiej. Brzmi to jak kpina w kontekście bezmyślnego tworzenia mieszkańcom pod samymi oknami pętli autobusowych. Może taką pętlę zbudujcie właśnie w początkowym odcinku Targu Węglowego koło wyjazdu na rondo Targu Drzewnego? Pod względem układu komunikacyjnego (bliskości głównych ulic, stanu i rodzaju ulic dojazdowych) byłoby to ze społecznego i technicznego punktu widzenia bardziej zasadne.

        • 65 13

        • ...ale (4)

          ...ale żeby nie była to pętla przy budynkach, to musiałaby być podmiejska lub wiejska...może leśna, lub polna. Z reguły istotą miast jest zabudowa, więc każda pętla miejska będzie przy domach....no może przy parku (jak się jakiś znajdzie. Ale ja jednak wole przy domach. A co do emitowanych zanieczyszczeń, to jest wyjście: trzeba zgłaszać na policje lub do inspekcji transportu (jak dymi to nie spełnia norm, a wtedy powinien mieć zabrany dowód i do naprawy)...

          • 6 26

          • K.... ty mi tu nie opowiadaj takich bzdetów.Właśnie wróciłem (3)

            do domu wk.... na maksa. Przez te ch.... autobusy wszystko stoi na wyjeździe ze Stolarskiej. Mieszkańcy mają sy..., ale wyjeżdżający też mają do d.....

            • 33 8

            • I dobrze ci tak,wulgarnych buców trzeba wk-urzać,inaczej duszą to w sobie ; (2)

              • 6 25

              • Trochę gościa rzeczywiście poniosło, (1)

                ale ten korek i to co wyprawiały te autobusy zastawiając drogę, to był horror. Pół godziny dłużej jechałam niż zwykle.

                • 27 3

              • i od teraz tak codziennie

                • 20 2

      • zamiast ograniczać ruch w tej częsci Gdańska to pakuje sie tam wielkie autobusy brawo

        • 29 2

    • Dwa czy trzy słowa to nie istotne

      Istotne natomiast jest to ,że w gdańsku i całym trójmieście mamy w pip powierzchni biurowej po kiego wała kolejny w tak atrakcyjnym miejscu.Rozsądniej byłoby pobudować tam np. Hotel lub kamieniczki a nie kolejny wielki stolec!

      • 24 3

    • a czemu nie pętla pod neptunem !!!! jak już głupota rządzi to "idźcie na całość" ... debilowi nikt nic nie zrobi

      • 26 4

    • To chyba były 2 słowa

      • 4 3

    • prosta prowokacja

      a wy łykacie ją jak młody pelikan. i komu tu brakuje inteligencji?

      • 8 8

    • 3 slowa? jestes tak inteligentny jak twoje pojecie o matematyce.

      • 24 8

    • To dwa słowa

      • 41 3

  • Zmiana na 2 lata (2)

    Przy dworcu nie ma tyle miejsca, żeby parkowały tam autobusy 6 kolejnych linii. Poza tym zmiana jest tymczasowa: w 2015 linie 167, 168 i 367 będą kończyły trasę na pętli Siedlce, a 112, 186 i 212 na węźle SKM Śródmieście/Centrum.

    • 4 15

    • a do tego czasu okoliczne domy popadna w ruine

      i dróg nic nie zostanie

      • 5 0

    • Dio 2015 roku to Heweliusza i "strefa prestiżu" na niej promowana przez Adamowicza

      będą do zrównania z ziemią. Już po kilku dniach kursów są koleiny na drodze, których wcześniej nie było.

      • 15 2

  • autobusom w centrum tak! (3)

    a kim jest pani monika lewicka? watpie zeby byla ekspertem.. ;)

    • 5 23

    • autobusom w centrum NIE

      • 5 0

    • jest mieszkancem okolicznych ulic tak jak ja

      i nie chce pod domem pomykających autobusow jednego za drugim

      • 5 0

    • Ekspertów ze ZDiZ oraz ZTM to z pewnością

      nikt nie przeskoczy ;-D No może jakiś szympans w ZOO (ale taki mniej uzdolniony).

      • 16 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Który trójmiejski dealer jest przedstawicielem marki Smart?

 

Najczęściej czytane