- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (206 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (63 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"
Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.
Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej
W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.
Oto jej list:
Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).
Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?
Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).
Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.
Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.
Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.
Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.
Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Miejsca
Opinie (287) 8 zablokowanych
-
2013-09-02 14:07
Niech Pani Monika nie przesadza. (3)
Po pierwsze autobus nie wjeżdża na ulicę Heweliusza a jeździ Łagiewnikami i Rybakami. Po wtóre pętle uliczne są bardzo popularne w wielu miastach. Po trzecie w końcu rozbawił mnie fragment o sanepidzie i spalinach. Droga Pani - to jest miasto i czy tych parę autobusów na godzinę przejedzie czy nie - sytuacja się nie zmieni.
- 13 54
-
2013-09-02 14:18
Jedzie dokładnie ulicą Heweliusza. (1)
- 15 3
-
2013-09-02 14:42
Łosiu ze ZDiZ, weź do rączki plan miasta
sprawdź nazwę ulicy i przeproś zanim kolejny raz zaczniesz minusować. Wiem chyba na jakiej ulicy mieszkam :-)
- 19 3
-
2013-09-02 14:22
Ty chyba jesteś tym osłem ze ZDiZ, co to wymyślił :-)
Konsultowałem sprawę z rzecznikiem jednego z przedsiębiorstw komunikacji miejskiej z jednego z największych miast w Polsce. Szczęka mu opadła nad waszą indolencją, panowie z ZTM i ZDiZ.
- 22 7
-
2013-09-02 14:35
skutek
wycofania się z planów budowy nowej pętli na Placu Zebrań Ludowych.
Nie ma koncepcji co w zamian, to mamy improwizację na szybko.
Widocznie przez popłoch związany z prokuratura w UM gdańsk nasi jaśnie oświeceni prezydenci nie mieli kiedy zająć się tak błahą sprawą jak komunikacja w centrum miasta.- 31 1
-
2013-09-02 14:33
a nie mogli by niektórych autobusów wysłać do Klinicznej do Wrzeszcza PKP do Nowego Portu
- 12 2
-
2013-09-02 14:25
Ponownie za publiczne pieniądze wspiera się prywatne biznesy tutaj investując w ich infrastrukturę.
Jak nie chronią prywatnych interesów prywatnych zarządców targowisk obstawiając ich prywatny biznes każdego dnia wieloma patrolami s.M - do której to straży miejskiej ciężkie pieniądze dopłacamy co roku !!! , by babcie nie stały z pietruszką pod płotem to doinvestują infrastrukturę dla developerki...
nam zostawią długi. I wspomnienia po łapówkarskich aferach cudem ujawnionych.- 24 2
-
2013-09-02 14:20
Wiem z U.M jest znany z łapówkarstwa ale nie wiedziałem że i powinien być znany z powodu
mnóstwa idiotów tam pracujących.
Cięzki tabor w wąskie i zakorkowane w godzinach szczytu uliczki ???
DEBI-LE.
ps. Pod U.M zróbcie sobie parking i pętlę zarazem.- 36 4
-
2013-09-02 14:18
Sam fakt przekazania deweloperowi tych tereneów śmierdzi. Sprawa ustalenia nowego porządku to kwestia poboczna.
- 34 1
-
2013-09-02 14:05
a gdzie myslenie
dlaczego na parterze tego parkingu nie moze byc pętli autobusowej, wyzej dla aut. tak sie robi w madrych krajach...
- 45 2
-
2013-09-02 14:01
Zwykli ludzie jak zwykle wiedza lepiej...
...jak zorganizowac komunikacje ,niz przyglupy siedzace na stolkach , czasem mam wrazenie ,ze przydalby sie polityczny przewrot , zmiana w ukladzie sil , rewolucja...bo to co sie dzieje to wola o pomste do nieba.
- 45 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.