• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • (7)

    brawo dla Pana Prezydenta i jego biura politycznego. Brawo

    • 116 13

    • Adamowicz nie ma biura politycznego (1)

      No chyba że piszesz o Szczurku to on ma cały wydział propagandy. Biuro polityczne też by się znalazło.

      • 4 20

      • No chyba nie ma nawet mózgu, bo wypadałoby podjąć jakąś

        polemikę w tej sprawie. Chętnie usłyszymy argumenty, aby móc je potem dokumentnie zbić z poparciem ankiet sporządzonych wśród mieszkańców, pasażerów ZKM, kierowców ZKM, kierowców wyjeżdżających ze Starego Miasta; dokumentacją zdjęciową zatorów drogowych i pustych autobusów generujących koszty; analizą opóźnień w ruchu autobusów po południu spowodowanych przez tą idiotyczną pętlę itp. merytorycznymi dowodami.

        • 8 1

    • (4)

      brawo dla pana prezydenta - nowa wałowa ,
      ECS muzeum to już wystarczający syf i pył w śródmieściu , okna po miesiącu czaaaarne , ledwie co skończył się jarmark i w końcu nie trzeba walczyć z turystami o miejsce parkingowe pod swoim domem ... a tu kolejna budyniowa niespodzianka !!!! GRATULUJE !!!

      • 18 2

      • jesteś brudas i cap to masz czarne okna - pajacu (3)

        • 1 27

        • Te urzędas zamiast wypisywać głupoty, rusz tyłek, weź parasol i wpadnij na skrzyżowanie Łagiewników (2)

          z Heweliuszem. Właśnie mamy jak zwykle koreczek jak ta lala. A wy zdaje się zgodnie z rozkładem jazdy między 14, a 16 planujecie szczególnie dużo kursów autobusów na pętli Heweliusza.

          Pracownicy Rafinerii jeżdżący 112 i 186 będą zachwyceni, gdy dowiedzą się dzięki komu mają opóźnione autobusy powrotne do domciu.

          • 20 1

          • No ruszył ten zad czy nie?

            Korek gęstnieje. W zasadzie jest już w obie strony. Jak tam opóźnienia autobusów?

            • 11 1

          • w deszczu....

            a idzie jesień i zima!

            trzymajcie się ciepło... :)
            tam na przystankach

            • 14 1

  • akurat dojeżdżam do Wałowej (3)

    jak w tytule, stąd wyjeżdżam i stąd wracam, często autobusem o 6 rano jadą więcej niż 2-3 osoby, a koło 16 nawet i 10 jedzie do Wałowej. Może by tak sprawdzić dane, a nie pleść co ślina na język przyniesie? Poza tym zgadzam się, że pętla przy Heweliuszu jest niepotrzebna, lepiej by te autobusy kończyły bieg na Wałowej...

    • 20 0

    • No to teraz już nie będą jeździć, bo okolica zakorkowana i

      będą wkurzać czasem dojazdu.

      • 5 0

    • Przecież wyraźnie jest napisane, że te linie co były powinny tam zostać.

      • 6 0

    • Być może na Wałowej niektóre kursy to w porywach do 10 osób (w autobusach 180-osobowych)

      Nikt nie postuluje całkowitej likwidacji przystanków na Wałowej, bo są tam one oczywiście potrzebne choćby dla pacjentów przychodni czy klientów PSG. Jak widać poprzednia częstotliwość kursów w zupełności zapewniała realizację potrzeb społecznych na tym obszarze - maksymalnie do 10 osób w autobusie, jak sam piszesz.

      Sprzeciw dotyczy podwojenia od soboty ilości kursów na Wałowej po likwidacji pętli Jana z Kolna na potrzeby dewelopera oraz wprowadzenia pętli na Heweliusza i Rybaki, które absolutnie do tego się nie nadają. Porozmawiaj z mieszkańcami Łagiewników 64 co przeżywają po podwojeniu ilości kursów.

      • 11 4

  • bezmózgowie i paranoja

    to co wyrabiają władze miasta pod wodzą naszego '' UKOCHANEGO"" prezydanta wybitnie kwalifikuje się pod prokuratora.Typowe chamstwo,brak szacunku dla prostego ,przeciętnego obywatela a poważanie tylko wybranych i szmelcownych gostków, którzy czasami b ywają na bakier z prawem

    • 17 1

  • pewnie, że błąd (7)

    ktoś kiedyś dobrze to przemyślał lokując pętlę przy ul. Jana z Kolna.

    • 125 5

    • To co było dobre kiedyś nie koniecznie sprawdza się teraz (1)

      W latach 80 faktycznie z tej pętli korzystało wiele osób ale to się radykalnie zmieniło. Aktualnie była to bardziej zajezdnia gdzie kierowcy mogli sobie odpocząć niż przystanek z którego ktoś korzystał. Jej sens jest więc dyskusyjny.

      • 1 9

      • No to w tej chwili z końcowego na Heweliusza też nikt nie korzysta. Z obserwacji

        5 autobusów, które tam przyjechały, bo więcej nie chciało mi się stać na ulicy - 3 przyjechały puste, z jednego wysiadła 1 osoba i z jednego jakaś para. To jest uzasadnienie dla tej absurdalnej pętli?
        Puścić te autobusy na jakieś potrzebujące dzielnice, a nie rozp...ać Stare Miasto.

        • 15 2

    • dobrze napisałeś "kiedyś". Kiedyś to była Stocznia, do której (2)

      stoczniowcy dojeżdżali kolejną i busami. Teraz nie ma stoczni. Owszem - to co się proponuje to paranoja, ale pętla w dotychczasowej lokalizacji nie miała sensu...

      • 11 17

      • bo stocznia gdańska (1)

        upadła to uważasz że się już nic nie dzieje? są jeszcze inne nieźle działające. nic nie wiesz a gadasz.

        • 13 5

        • @mloda

          a Ty skąd wiesz, że tak nieźle działają ?

          • 3 1

    • Ale dlaczego nie może być ten parking zrobiony jako piętrowy, a na poziomie 0 nadal pętla? (1)

      Przy okazji pętla zadaszona. Na -1 jeszcze by się zmieścił jakiś supermarket. idę do pracy, wracam, zakupy i w autobus. Przenieść jeszcze przystanek tramwajowy na tą wysokość i przykryć dachem ścieżkę łączącą. Owszem - trochę mniej miejsc parkingowych, ale za to o ile więcej rozumu i korzyści dla ludzi...

      Pamiętajmy, że działanie miasta powinno być nakierowane na ludzi :)

      Jak się buduje wszystko, aby w śródmieściu się nie chciało / nie dało mieszkać, to niech się nie dziwią, że ludzie emigrują do okolicznych gmin. Emigrują najbogatsi i potem nagle w budżecie brakuje pieniędzy*... brawo

      * - oczywiście olbrzymi skrót, ale rozpatrując to w skali kilkunastu lat całkiem możliwy i widoczny.

      • 55 3

      • dla kogo

        W Gdansku, buduje sie:
        -poniewaz koperta zobowiazuje
        -dla deweloperow (j/w)
        -na pewno nie dla mieszkancow!

        • 25 2

  • Najs.

    niech sobie ten parking na miejscu urzędu miejskiego postawia, skoro zamknęli ta pętle to powinni stworzyć w dogodnym miejscu drugą, a nie robić burdel z tras autobusów.
    w sumie ktoś musiał sobie ładną sumkę zarobić.

    • 16 0

  • BEZEDURA (7)

    Do wszystkich malkontentów : jeszcze niedawno tramwaje jeździły po Długiej , Ogarnej a autobusy szalały po Targu Węglowym . Obecna zmiana wygląda jednak dziwnie . Miasto oddaje pętlę autobusową prywatnemu inwestorowi jednocześnie rozpieprzając kompletnie komunikację i układ drogowy w centrum .Jak dla mnie to sprawa śmierdzi CBA lub CBŚ . Druga sprawa to traktowanie pracowników ZKM . Po zmianie nie ma toalet ( jak ktoś nazywa TOI TOI toaletą to współczuję głupoty ) Jak można zatrudniać kobiety za kółko a potem pakować je do TOI TOIa . Zimą , przy -10,-15 st. C usiąść w tym dziadostwie...Szał . Nowy parking mógł mieć na poziomie 0 pętlę . Na tym zyskaliby pasażerowie - dach nad głową . Ale nie : lepiej niech plebs moknie , a kasa od prywaciarza gdzieś leży .

    • 40 0

    • Tramwaje jeżdziły ale były to tramwaje konne

      Później jeżdziły tramwaje ale budynki były nowe odbudowane

      • 2 0

    • (2)

      Z drugiej strony ciekawi mnie fakt , gdzie obrońcy pracowników , czyli cudni związkowcy z ZKM ?

      • 14 0

      • Całują Prezesa w d...ę

        • 11 0

      • Też mnie to zastanawia.

        Może trzeba pchnąć linka do związku zawodowego, bo chłopaki zaspali?

        • 9 0

    • Jeszcze nie dawno na Kowale czy Kokoszki jeździło się PKSem i jaki ma to związek?

      • 0 0

    • popieram (1)

      jak nie wiadomo o co chodzi to chodzi o pieniądze - dlatego zostało to wprowadzone "tylnymi drzwiami" - żeby przepchnąć sprawę i wziąć prowizję. Gawiedż się popyszczy na takich forach jak to i sprawa ucichnie.

      • 12 1

      • Oj uwierz mi. Nie ucichnie.

        Tym razem Budyń nadepnął na niewłaściwy odcisk :-)

        • 14 0

  • przeca

    nowa petla miała byc na Pl.Zebrań Ludowych...Ten teren tez juz "włodarze" POgonili jakiemuś deweloperowi ?

    • 8 0

  • to jakiś wyimaginowany problem jakiejs znudzonej emerytki (3)

    ludzie, czy wy na prawde nie macie co robić?

    • 4 28

    • (2)

      wpadnij na "pętlę"

      • 9 2

      • Olek

        z tej filipińskiej pętli nie moze sie wyplatać

        • 7 0

      • Najlepiej tak koło 16.00

        jadąc autobusem z dworca PKP przez Wałową - 167,168,112,212 lub 186 albo autem osobowym z kierunku Stolarskiej.
        Możesz też sobie poobserwować rzeczywistość z godzinkę na skrzyżowaniu Łagiewników i Heweliusza.

        Szybko zmienisz zdanie i przeprosisz.

        Ludzie właśnie mają co robić i szanują swój czas dojazdów do domu. Tobie może on być obojętny, bo pewnie nie pracujesz.

        • 12 0

  • autobusy 275 i 113

    dalej jeden za drugim wożą powietrze..!w minutowym odstępie a dokłada też 175 niezłe stado..

    • 5 0

  • 106 pawinno jezdzic z dworca pkp byloby wieksze zainteresowanie

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane