• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • ZKM a nie ZTM (2)

    jak ZKM układał rozkłady i organizował ruch, takich szopek nie było ! Teraz trzeba płacić dodatkowo za ten twór ( ZTM ) oraz za dodatkową Centrale Ruchu w ZTM. Niech ktoś wymieni choć jeszcze jedno miasto w Polsce co ma DWIE Centrale Ruchu ?

    • 20 3

    • Warszawa.

      • 0 0

    • Ale to ZKM ma ludzi i tabor.

      Jeśli ZKM się postawi, to ZTM będzie sobie mógł co najwyżej popłakać w kąciku.
      Gdzie poza tym wasi związkowcy? Śpią?

      • 8 2

  • Pani Monika... (9)

    ..ma 100% racji.Umiejsowienie e tym miejscu parkingu jest ukłonem w stronę dewelopera.Bardzo nie lubię spiskowej teorii dziejow ale nasuwa się pytanie: znowu wałki ze strony urzędnikow UM?

    • 266 13

    • no właśnie deweloperzy i UM, hmmm

      • 6 1

    • Ja mam coraz silniejsze wrażenie, że to nie głupota (5)

      to celowe działanie na szkodę miasta. I nawet nie mówię łapówkach.

      od kogo mieliby dostać łapówkę za to, że Nowa Słowackiego We Wrzeszczu ma taki charakter jaki ma? Od kogo miałaby być łapówka, że Nowa Wałowa też będzie "autostradą miejską". To zwyczajna chęć zrobienia po swojemu. Jakaś silna wiara, że ludzie jeżdżący w samochodzie są lepsi / ważniejsi od pieszych.

      Po to buduje się biurowce w takich miejscach (blisko tramwaje, autobusy i SKM/PKM/PKP/PR), aby nie było potrzeby budowy wielkich parkingów.

      • 42 7

      • spadaj lewaku (4)

        Ktoś Ci kiedyś naopowiadał bredni o miejskich autostradach a Ty je bezmyślnie powtarzasz.
        Ja wiem jedno - od kiedy powstały nowe drogi w Gdańsku (w tym nowa Słowackiego) czas mojej podróży do pracy (i z pracy) zmalał o połowę!

        • 20 30

        • Tak, Twój dojazd się skrócił, ale wszystkich ludzi mieszkających wzdłuż Słowackiego się wydłużył

          Podobnie jak pieszym, którym przejście na drugą stronę ulicy zajmuje 3x więcej czasu.

          Czy nie jest to uznanie, że człowiek w samochodzie jest lepszy od człowieka idącego chodnikiem?

          Twój dojazd się skrócił. Pewnie. I bardzo dobrze. Tyle, że jeśli Ty jechałeś do tej pory 30 minut odcinek od GB do Niedźwiednika, to może uczciwym byłoby, abyś jechał krócej - np. 10-15 min. Jednocześnie jednak ludzie, którzy mieszkają w okolicach nie musieli przechodzić 4x więcej niż do tej pory, bo tunele są raz na kiedyś. Ktoś, kto chce przejechać z ul. Obywatelskiej na Zaspę też musi zahaczyć o któreś ze skrzyżowań dużych jadąc 5x więcej niż jechał. Czy Ty, nie mieszkający tu jesteś lepszy od ludzi, którzy tu mieszkają?

          Najwspanialej byłoby, gdyby się okazało, że mieszkasz poza granicami Gdańska i nawet podatków tu nie płacisz. Gdańsk zatem zrobił świetny interes: mieszkańcy Gdańska z własnych pieniędzy polepszyli warunki życia (bo ta droga była potrzebna, mi chodzi o wykonanie, nie o fakt istnienia) głównie ludziom spoza miasta. Dodatkowo taka polityka wprost mówi: wyprowadź się poza miasto i kup samochód. I coraz więcej ludzi to zrobi, bo przecież nie da się żyć w mieście pociętym autostradami.

          Dziwi mnie tylko dlaczego nie zwiększono możliwej szybkości. Przecież i tak nikt nie jedzie przepisowo, bo to wstyd na tej drodze jechać 50. Uczyć ludzi, że przepisy są idiotyczne i należy je łamać? Kretynizm wielopoziomowy. A nie, teraz postawi się fotoradary. Po co pytam, skoro można po prostu zbudować tak miejską aleję, że jedzie się po niej w miarę płynnie (i w miarę ekonomicznie), a jednocześnie ludzie wokół mogą jakoś żyć.

          Przykład w Gdańsku - Al. Hallera. Bez problemu można spotkać całe rodziny spacerujące wzdłuż. Czy przy Nowej Słowackiego jest to równie powszechne? Nie.

          Pamiętajmy też, że poszerzanie dróg powoduje dodatkowy impuls dla ludzi, którzy do tej pory nie korzystali w mieście z samochodu. Wsiadają do samochodu - bo nie ma już korków. No i się robią coraz większe korki. Za jakiś czas korki będą takie jak przy jednopasmowej.

          Nie da się walczyć z otyłością przez kupienie szerszych spodni. Komunikacja w mieście musi być rozpatrywana szerzej niż tylko dwa pasy dla samochodów.

          Piszę to jako posiadacz nóg, roweru oraz samochodu. Także, jako człowiek, który chce mieszkać w mieście, a nie 30 km poza miastem, bo miasto zostanie tak zdewastowane przecinającymi je autostradami, że nie da się tu dłużej żyć.

          • 6 3

        • (2)

          Było kupić mieszkanie w centrum a nie obrzeżach z zapachem. Żeby nazwać kogoś lewakiem, musiałbyś poznać jego poglądy na wiele tematów - akurat Nowa Słowackiego jest cienka jak flaki z olejem - światła co 200m nawet rozpędzić się jak nie ma...

          • 21 13

          • Cienka,ale 2x szersza od poprzedniej....

            • 3 0

          • ta jasne - stara słowackiego była lepsza.

            • 10 1

    • (1)

      a może by pętle zrobić koło ECS-u tam gdzie kiedyś były budynki a teraz pusty plac stoi

      • 18 2

      • już lepsze

        to byłoby. przynajmniej mieszkańcy okoliczni nie byliby poszkodowani z dojazdami bo o nich też nikt nie pomyślał... (nie, ja tam mieszkam, ale potrafię myśleć o każdym nie o własnym interesie jak prezydent i jego świta

        • 10 1

  • gdynia lepiej wypada :) (4)

    zajezdnie autobusowe petle :) zakret do oksywia, karwiny tesco, polifarb, rumia pkp, chylonia pkp ;)

    Szybka Gdynia - Wolne Miasto Gdansk

    • 7 19

    • już lepiej? (1)

      a może jednak idź do specjalisty po jakieś lekarstwa :D

      • 0 2

      • "... idź do specjalisty po jakieś lekarstwa" - to ma być odpowiedź ?

        Ale ten mądrala wyżej - "dziecko, ..."
        A ja mu napiszę - "źle porównujesz Johnny. Tu chodzi o pętlę w śródmieściu a nie w peryferyjnych dzielnicach." Nigdy komuś nie napiszę odpowiedź typu "idź do psychiatryka leczyć się" lub "dzieciaku ... mleko masz pod nosem"
        Musicie obrażać ludzi ? Nie umiecie dyskutować ?

        • 0 0

    • zapomniałeś dodać rowerowa estakada w Gdyni

      jeszcze nie oddana a już się wali

      • 4 3

    • dziecko, to są pętle na wygnaniowach

      a nie w centrum

      • 9 1

  • Jestem za (4)

    Pani Moniko, dla Pani to nowość - pewnie mieszka Pani przy którejś z tych ulic. Ja mieszkam przy ul. Łagiewniki, miedzy Wałami Piastowskimi a Wałową. Tutaj te wszystkie autobusy jeżdżą tam i z powrotem, niezależnie czy jadą do końca prosto na Wałową, czy krążą po okolicznych ulicach (tu dopiero jest komora gazowa, hałas,drgania itp). Puste autobusy powinny zawracać po prostu poza strefą zamieszkałą. A do końca Wałowej wystarczy jedna linia np 184

    • 40 5

    • Ma Pan oczywiście rację. (3)

      Jedziemy na jednym wózku, choć Pan ma rzeczywiście gorzej. Najgorsze jest to, że nie ma żadnego uzasadnienia, aby kursy kończące się wcześniej na pętli Jana z Kolna przenosić w dużej części na przystanki Łagiewniki, Wałową i częściowo na Heweliusza. Wałowa już wcześniej była wystarczająco obciążona ruchem autobusowym zaspakajającym potrzeby mieszkańców w nadmiarze (z przystanków na tych ulicach autobusy zawsze jeździły prawie puste, a pasażerowie pojawiali się dopiero na dworcu PKP). Zwielokrotnienie ilości kursów ulicą Wałową dopóki nie powstanie Młode Miasto, Muzeum II wojny światowej itp. inwestycje, nie ma żadnego uzasadnienia ekonomicznego i społecznego, będzie miało natomiast z pewnością wpływ na koszty ponoszone przez podatników związane z wożeniem powietrza oraz na ocenę działań - zakłócających im w niczym nieuzasadniony sposób spokój - w oczach wyborców z ulic Łagiewniki, Wałowa, Lisia Grobla, Heweliusza, Mniszki, Refektarkiej, Rybaków Górnych i Dolnych, Brygidki, Stajennej itp. (zwłaszcza że jest to obszar ostatnio już wystarczająco trudny do w miarę spokojnego zamieszkiwania ze względu na liczne prowadzone miesiącami prace infrastrukturalne i drogowe, a lokalne ulice są już wystarczająco obciążone ciężkim sprzętem budowlanym, nimi przemieszczającym się na okoliczne place budowy na terenach stoczniowych).

      Czy planujecie Państwo jakąś akcję protestacyjną w tej sprawie, bo uważam że tego absurdu nie można tak pozostawić.

      • 17 3

      • do kierowców !!! (2)

        Myślę, że także kierowcy opuszczający starówkę ulica Stolarską, Targiem Drzewnym, Rajską - powinni się wypowiedzieć masowo w tej sprawie - a nie tylko mieszkańcy. Bo to im wydłuży się stanie w korkach w godzinach szczytu. Sprawa nie dotyczy przecież tylko Heweliusza - ten stan przełoży się na wszystkie drogi wyjazdu z centrum. Nie mówiąc już o narażaniu się na stłuczki, "otarcia" z autobusem, i nagłe zdziwienie, gdy wyrośnie on z zasłoniętego niebieskim płotem i drzewami zakrętu dla samochodów jadących Stolarską w stronę stoczni. Czy ktoś przeanalizował dotychczasową ilość zdarzeń drogowych na skrzyżowaniu Heweliusza / Łagiewniki - przecież tam niektórzy gnają wieczorami na pamięć - po kiedyś to była prawie pusta o tej porze droga. Nawet nie zdążą zahamować i zrobi się z nich mało smaczna konserwa. W tym mieście ktoś myśli ???

        • 14 2

        • nie popieram tej niby pętli, ale jeśli co niektórzy kierowcy osobówek

          jeżdżą na pamięć, to że pojawią się tam wieczorami autobusy to przytemperuje te jazdy i oduczy jazdy na pamięć - ot malutka zaleta.

          • 4 5

        • No właśnie wróciłem do domu.

          Ja p..... . Makabra!

          • 11 2

  • Wszystko wskazyje na to, że budyń zwariował. (2)

    Od wielu tygodni trwa festiwal psucia w miarę już sprawnej komunikacji miejskiej. Łączenie linii, zmiana tras, likwidacja placu końcowego Wałowa a teraz Jana z Kolna to powolny demontaż komunikacji zbiorowej.A w planie likwidacja pętli w Oliwie. Dodatkowo bezpłatne wożenie rowerów w coraz bardziej zatłoczonych autobusach to zaczyna być paranoja. Ciekawe co za debil to wszystko wymyśla. Rowery tak , ale z biletem za 10 zł i tylko wtedy jeśli nie ma tłoku i nie ma wózków. Jeśli rower jeździ za friko to dlaczego ludzie mają płacić. Jeden rower zajmuje powierzchnię 3 pasażerów.

    • 36 4

    • W przypadku kolizji (1)

      rower w autobusie jest niebezpieczny.

      • 5 0

      • A może przyczyną specjalnych względów dla rowerów

        są pedały.

        • 6 1

  • Sprawą likwidacji pętli i przekazania gruntów powinno się zająć CBA. (2)

    • 30 1

    • A Tobą powinien zająć sie psychiatra... (1)

      pokurczu umysłowy. miasto wydzierżawiło teren po pętli na Jana z Kolna za kilka baniek rocznie. Dałbyś więcej? W takim razie jak ci pomóc kolego?

      • 0 15

      • Mówisz, że jest kilka baniek rocznie z tego geszefciku?

        To w czym problem? Wydzierżawić (skoro nie macie własnego - choć w to nie wierzę, poszukajcie, a znajdziecie) jakiś plac i za te pieniądze od dewelopera zrobić inną tymczasową lub stałą (wedle woli) pętlę z dala od budynków wielorodzinnych i przy głównej drodze bez kluczenia i niszczenia wąskich uliczek. To chyba oczywiste. A może tą kaską podzieliły się już jakieś nieroby? Trudno, niech zwracają.

        • 9 0

  • BLOKADA PĘTLI (1)

    Zmiana jest od dwóch dni i już śmierdzi mega aferą i blokadą idiotycznej pętli w ramach protestu!!!

    • 18 1

    • I to jest jakiś pomysł.

      Na początek powinien być protest "chodzony" po pasach na Heweliusza bez przepuszczania pojazdów.

      • 12 0

  • dużo wolnego miejsca jest.. (2)

    przy Bramie Oliwskiej,doskonałe miejsce na postój autobusów

    • 15 1

    • (1)

      A koncerty gdzie ???

      • 4 9

      • Koncerty na stadiony.

        A mało stadionów ???Tam i tak nic się nie dzieje.

        • 7 2

  • Budowanie w Gdańsku (1)

    Nie ma się co dziwić, w końcu gdańskie PO tylko sprzyja developerom, bo tylko KASA, FORSA, KASKA, ECIE PECIE, MONEY, CASH, GELD!!! Stocznia w pyzdiet, historyczny stadion GEDANII przy Kościuszki w pyzdiet, pół Letnicy w pyzdiet, pętla na Jana z Kolana w pyzdiet, tereny przy Wałowej w pyzdiet, dom towarowy "Neptun" przy Grunwaldzkiej w pyzdiet, szkoła przy Powstańców Warszawskich też pewnie w pyzdiet. Z mieszkańcami się nie liczą i mają w d_pie.

    • 17 1

    • szkoły przy powstańców już nie ma - jest regionalna izba obrachunkowa. urzędnicy liczą długi :)

      • 2 0

  • socjal dla kierowcow

    wspołczuje kierowcom ktorzy maja teraz super socjal przez praz 10 godzin pracy toi toi kolo kfc w ktorym spia narkomanii. pozazdroscic warunkow pracy!!! Gdzie sanepied i inspekcja pracy.

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Midibus widoczny na zdjęciu przejeżdża przez:

 

Najczęściej czytane